xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Strøm til MacBook Pro hele tiden?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


173

4
16. januar 2022 @ 10:05
Novice

Måske et dumt spørgsmål, men må en MacBook Pro (de nye modeller med M1 Max/Pro chip) sidde til strømkablet hele tiden, eller skal man pille det ud, hver gang maskinen er opladet 100 %?

Grunden til min tvivl, er, at jeg har et Logitech G915 tastatur, som er trådløst og lades op med microUSB. De (Logitech) skriver direkte i manualen, at for at forlænge tastaturets levetid (batteriet) så bør man ikke bruge det med strømkilden sat til tastaturet, men tage det ud hver gang det er opladet til 100 %.

Nu ved jeg godt, at batteriet i et Logitech tastatur til 1.700 kr. er noget langt fra det samme som batteriet i en 16" MacBook Pro M1 Max, men alligevel. Måske det er samme anbefaling?

Nogen her der ved det?

  22
2
  1220

2709

341
PallMei (Skribent)
16. januar 2022 @ 10:19
Bit kongen

De nye maskiner har optimeret opladning du kan slå til under batteri-indstillinger, hvis ikke det allerede er. Der er også en gratis open-source app som kan styre hvornår opladning skal stoppe:

https://github.com/davidwernhart/AlDente 

Når det er sagt, så blev jeg overrasket over hvor god stand batteriet på min fars 2010 macbook pro efter den i flere år bare har stået tilsluttet strøm. Vil sige at dets batteri har klaret et bedre end min 2014 Macbook Air (hvor jeg nu har skiftet batteriet), men den er hellere ikke brugt i tilnærmelsesvis samme omfang, men altså være tilsluttet strøm.


173

4
16. januar 2022 @ 10:25
Novice

Hej PallMei

Tak for svar. Jeg kan se, at den funktion, som du omtaler den har jeg slået til. Men det er også som om, at når batteriet når de 100 % så bliver dioden grøn i laderen, og så ved jeg reelt set ikke om den lader på samme måde mere, men bare holder spændingen ved lige.

Men ja, det er noget med, at det er de der "lade cyklusser" der slider på batteriet. Altså op- og afladninger. Så hvis et batteri bare holdes konstant på 100 % så burde det vel reelt set ikke have nogen cyklusser?

Måske jeg misforstår det hele, men summa summarum må vel være, at MacBook'en skal bruges, og man må antage, at batteriet kan holde til den her normale brug. Altså at den sidder i strømkablet ved større video-redigeringsarbejde fx og så er den ikke i strøm, når man bare surfer eller har den med sig ind til sofabordet osv.


2709

341
PallMei (Skribent)
16. januar 2022 @ 10:36
Bit kongen
SE0Master skrev:

Hej PallMei

Tak for svar. Jeg kan se, at den funktion, som du omtaler den har jeg slået til. Men det er også som om, at når batteriet når de 100 % så bliver dioden grøn i laderen, og så ved jeg reelt set ikke om den lader på samme måde mere, men bare holder spændingen ved lige.

Men ja, det er noget med, at det er de der "lade cyklusser" der slider på batteriet. Altså op- og afladninger. Så hvis et batteri bare holdes konstant på 100 % så burde det vel reelt set ikke have nogen cyklusser?

Det slider mere på batteriet, at den står og dryplader ved 100% Personlig tager jeg min 12 pro fra opladeren omkring de 80% . Det er ikke svært, for med optimeret opladning slået til, går lade hastigheden væsentlig ned ved 80%. Tilgengæld har jeg anskaffet et Apple Watch 7 og den lader for "hurtigt", den gamle fulgtes i hastighed med telefonen, men den nye er på 100% inden man blinker.

Måske jeg misforstår det hele, men summa summarum må vel være, at MacBook'en skal bruges, og man må antage, at batteriet kan holde til den her normale brug. Altså at den sidder i strømkablet ved større video-redigeringsarbejde fx og så er den ikke i strøm, når man bare surfer eller har den med sig ind til sofabordet osv.

Ja. Brug den som du har behov for. Apple vil forsøge at lære din rytme med optimeret opladning og gøre hvad der er bedst. Personlig spekulere jeg ikke på det med min M1 MBA. Den kan fungere i dage på batteri og når jeg opdager den er ved at trænge til strøm, bliver den tilsluttet indtil næste jeg har behov for den. Så jeg overvåger den ikke eller har aldente eller lignende kørende. Der er heller ingen rytme, så apples kunstige intelligens har det også svært :-D


173

4
16. januar 2022 @ 13:01
Novice

Det du skriver med at dryplade ved 100 % det har jeg hørt før, nu hvor du nævner det. Men forholder det sig sådan ved alt, at man skal tage computeren fra strøm ved ca. 80 %? Det samme anbefalede cykelhandleren da jeg købte min elcykel. At jeg skulle for så vidt muligt prøve at huske at frakoble den ved 80 %.

Det er så ikke altid lige nemt, at huske, så det smutter at jeg ikke når ud i garagen for at stoppe ladningen, men jeg tænker, at den da kan holde til at lade op til 100 % - og det samme gør sig gældende for MacBook Pro'en?

Det er bare rart at smække MacBook Pro'en i laderen når jeg går i seng, og så har den 100 % til næste dag, når jeg forlader hjemmet, men kan da godt ske, at jeg skal ændret det mønster og lade i løbet af dagen, så jeg ikke "slider" unødvendigt ved at lade til 100 %?


562

9
16. januar 2022 @ 13:27
Kaptajn

Desværre er der mange forkerte teorier om batterier, og nogle af dem stammer fra tiden med Nickel Cadmium. Dengang havde batterier hukommelse. dvs sige hvis du kun over lang tid brugte den halve kapacitet så huskede batteriet at der kun var brug for halvdelen af kapaciteten, hvorfor batteriet kun holdt i kortere tid. Man kunne så genskabe den fulde kapacitet ved at give batteriet gymnastik, altså lade det fuldt op.. køre det helt fladt i et stræk og gentage det nogle gange. Så blev batteriet som nyt. Naturligvis havde det en levetid, men den kunne man forlænge på den måde. 

Nu har vi så Lithium batterier, De har ingen hukommelse, i stedet tæller de cyklusser. Altså hvor mange gange det har været ladt op og afladet. Derfor er det en fordel at lade en MacBook Pro være tilsluttet strømforsyningen når man altså ikke har brug for den som bærbar. Så tæller batteriet ikke cyklusser. Dog siges det at man måske engang i mellem skal køre batteriet helt fladt..

Jeg har en MacBook Pro fra 2011, som stadig har 3-4 timer i sig. Den har altid været tilsluttet en strømkilde, hvis jeg altså ikke skulle bruge den bærbar.


173

4
17. januar 2022 @ 10:46
Novice
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Desværre er der mange forkerte teorier om batterier, og nogle af dem stammer fra tiden med Nickel Cadmium. Dengang havde batterier hukommelse. dvs sige hvis du kun over lang tid brugte den halve kapacitet så huskede batteriet at der kun var brug for halvdelen af kapaciteten, hvorfor batteriet kun holdt i kortere tid. Man kunne så genskabe den fulde kapacitet ved at give batteriet gymnastik, altså lade det fuldt op.. køre det helt fladt i et stræk og gentage det nogle gange. Så blev batteriet som nyt. Naturligvis havde det en levetid, men den kunne man forlænge på den måde. 

Nu har vi så Lithium batterier, De har ingen hukommelse, i stedet tæller de cyklusser. Altså hvor mange gange det har været ladt op og afladet. Derfor er det en fordel at lade en MacBook Pro være tilsluttet strømforsyningen når man altså ikke har brug for den som bærbar. Så tæller batteriet ikke cyklusser. Dog siges det at man måske engang i mellem skal køre batteriet helt fladt..

Jeg har en MacBook Pro fra 2011, som stadig har 3-4 timer i sig. Den har altid været tilsluttet en strømkilde, hvis jeg altså ikke skulle bruge den bærbar.

Jeg har også hørt den fortælle med at de nye Lithium batterier opfører sig med cyklusser, så derfor er jeg vitterligt på bar bund :) Jeg kan læse at min el-cykel også har Lithium batteri, og der sagde forhandleren at jeg OPTIMALT set kun burde oplade til 80 % og så bruge den ned til 10 % og fortsætte sådan, og kun måske et par gange om måneden oplade til 100 %.

Men hvor er logikken i, at man smider 30K for en elcykel, og så kan man ikke bare gå fra den med opladeren siddende i cyklen, for det skader? Jeg studsede ikke over det i handlen, men efterfølgende er jeg kommet til at tænke på, at det er da virkelig usmart.

Det samme med en bærbar MacBook Pro til 30.000 kr. men samtidig giver det vel også mening, at man ikke bare skal have strømkablet siddende i konstant, da det vel kan slide på batteriet.

 Men skidt pyt - jeg bruger maskinen som jeg lige finder det mest optimalt, og lader så bare være med at lade den til 100 % natten over.

Danke schön für das answer.



2709

341
PallMei (Skribent)
17. januar 2022 @ 10:59
Bit kongen
SE0Master skrev:

Jeg har også hørt den fortælle med at de nye Lithium batterier opfører sig med cyklusser, så derfor er jeg vitterligt på bar bund :) Jeg kan læse at min el-cykel også har Lithium batteri, og der sagde forhandleren at jeg OPTIMALT set kun burde oplade til 80 % og så bruge den ned til 10 % og fortsætte sådan, og kun måske et par gange om måneden oplade til 100 %.

Men hvor er logikken i, at man smider 30K for en elcykel, og så kan man ikke bare gå fra den med opladeren siddende i cyklen, for det skader? Jeg studsede ikke over det i handlen, men efterfølgende er jeg kommet til at tænke på, at det er da virkelig usmart

Det samme med en bærbar MacBook Pro til 30.000 kr. men samtidig giver det vel også mening, at man ikke bare skal have strømkablet siddende i konstant, da det vel kan slide på batteriet.


 Men skidt pyt - jeg bruger maskinen som jeg lige finder det mest optimalt, og lader så bare være med at lade den til 100 % natten over.

Danke schön für das answer.


Skader er måske voldsomt nok (med mindre du køre den helt tom, så kan du risikere ikke at få den til live igen). Men batteri er en sliddel og yderpositionerne slider mere. Det er ligesom en fjeder. Men der er også lidt buffer i batterivisningen fra producenten, så 0pct er ikke fuldstændig afladt og 100% er ikke fuldstændig opladt (grænsene variere også med temperatur).

Jeg har også et el-cykel batteri liggende, som har holdt fuld opladning i evigheder. Jeg er flyttet og bruger ikke min el-cykel. Egentlig synd. Men selv hvis jeg tager cykel, så er det så fladt her, at el-cykel virker overflødig og mere en begrænsning når den rammer de 25km/t grænse.


562

9
17. januar 2022 @ 19:43
Kaptajn
SE0Master skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Desværre er der mange forkerte teorier om batterier, og nogle af dem stammer fra tiden med Nickel Cadmium. Dengang havde batterier hukommelse. dvs sige hvis du kun over lang tid brugte den halve kapacitet så huskede batteriet at der kun var brug for halvdelen af kapaciteten, hvorfor batteriet kun holdt i kortere tid. Man kunne så genskabe den fulde kapacitet ved at give batteriet gymnastik, altså lade det fuldt op.. køre det helt fladt i et stræk og gentage det nogle gange. Så blev batteriet som nyt. Naturligvis havde det en levetid, men den kunne man forlænge på den måde. 

Nu har vi så Lithium batterier, De har ingen hukommelse, i stedet tæller de cyklusser. Altså hvor mange gange det har været ladt op og afladet. Derfor er det en fordel at lade en MacBook Pro være tilsluttet strømforsyningen når man altså ikke har brug for den som bærbar. Så tæller batteriet ikke cyklusser. Dog siges det at man måske engang i mellem skal køre batteriet helt fladt..

Jeg har en MacBook Pro fra 2011, som stadig har 3-4 timer i sig. Den har altid været tilsluttet en strømkilde, hvis jeg altså ikke skulle bruge den bærbar.

Jeg har også hørt den fortælle med at de nye Lithium batterier opfører sig med cyklusser, så derfor er jeg vitterligt på bar bund :) Jeg kan læse at min el-cykel også har Lithium batteri, og der sagde forhandleren at jeg OPTIMALT set kun burde oplade til 80 % og så bruge den ned til 10 % og fortsætte sådan, og kun måske et par gange om måneden oplade til 100 %.

Men hvor er logikken i, at man smider 30K for en elcykel, og så kan man ikke bare gå fra den med opladeren siddende i cyklen, for det skader? Jeg studsede ikke over det i handlen, men efterfølgende er jeg kommet til at tænke på, at det er da virkelig usmart.

Det samme med en bærbar MacBook Pro til 30.000 kr. men samtidig giver det vel også mening, at man ikke bare skal have strømkablet siddende i konstant, da det vel kan slide på batteriet.

 Men skidt pyt - jeg bruger maskinen som jeg lige finder det mest optimalt, og lader så bare være med at lade den til 100 % natten over.

Danke schön für das answer.


Det er fuldstændig forkert hvad din cykelhandler siger. 


2709

341
PallMei (Skribent)
17. januar 2022 @ 19:58
Bit kongen
Ketilbjorn Jonsen skrev:
SE0Master skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Desværre er der mange forkerte teorier om batterier, og nogle af dem stammer fra tiden med Nickel Cadmium. Dengang havde batterier hukommelse. dvs sige hvis du kun over lang tid brugte den halve kapacitet så huskede batteriet at der kun var brug for halvdelen af kapaciteten, hvorfor batteriet kun holdt i kortere tid. Man kunne så genskabe den fulde kapacitet ved at give batteriet gymnastik, altså lade det fuldt op.. køre det helt fladt i et stræk og gentage det nogle gange. Så blev batteriet som nyt. Naturligvis havde det en levetid, men den kunne man forlænge på den måde. 

Nu har vi så Lithium batterier, De har ingen hukommelse, i stedet tæller de cyklusser. Altså hvor mange gange det har været ladt op og afladet. Derfor er det en fordel at lade en MacBook Pro være tilsluttet strømforsyningen når man altså ikke har brug for den som bærbar. Så tæller batteriet ikke cyklusser. Dog siges det at man måske engang i mellem skal køre batteriet helt fladt..

Jeg har en MacBook Pro fra 2011, som stadig har 3-4 timer i sig. Den har altid været tilsluttet en strømkilde, hvis jeg altså ikke skulle bruge den bærbar.

Jeg har også hørt den fortælle med at de nye Lithium batterier opfører sig med cyklusser, så derfor er jeg vitterligt på bar bund :) Jeg kan læse at min el-cykel også har Lithium batteri, og der sagde forhandleren at jeg OPTIMALT set kun burde oplade til 80 % og så bruge den ned til 10 % og fortsætte sådan, og kun måske et par gange om måneden oplade til 100 %.

Men hvor er logikken i, at man smider 30K for en elcykel, og så kan man ikke bare gå fra den med opladeren siddende i cyklen, for det skader? Jeg studsede ikke over det i handlen, men efterfølgende er jeg kommet til at tænke på, at det er da virkelig usmart.

Det samme med en bærbar MacBook Pro til 30.000 kr. men samtidig giver det vel også mening, at man ikke bare skal have strømkablet siddende i konstant, da det vel kan slide på batteriet.

 Men skidt pyt - jeg bruger maskinen som jeg lige finder det mest optimalt, og lader så bare være med at lade den til 100 % natten over.

Danke schön für das answer.


Det er fuldstændig forkert hvad din cykelhandler siger. 

Nej, det er fuldstændig rigtig hvad han siger. Det mest optimale er at stoppe ved 80%. Det er også hvad Apples batterioptimering gør. Den forsøger at lære dit brugsmønster og vente med at lade de sidste 20% eller lade dem langsomt.


562

9
17. januar 2022 @ 21:10
Kaptajn

Til PallMei

Dvs sige at når man køber en elbil, så skal man holde øje med at den kun lades op til 80% af batteriets kapacitet? Og altså bevæge sig hen til ladestanderen og tage kablet ud af bilen så det ikke når at blive ladt op til 100%. Det vil jo så betyde bilen kun kan køre 80% af dens optimale rækkevidde.

Nej, et lithium batteri skal naturligvis lades fuldt op. Hvadenten det sidder i en MacBook Pro, på en elcykel, en elbil eller en iPhone for den sags skyld.. Det slider absolut ikke på batteriet at strømkablet sidder i maskinen. Det der slider er som jeg skrev hvor mange cyklusser batteriet bliver udsat for. Og måden lithium batteriet tæller cyklusser er, at hvis du bruger de 20% så tæller det det som 20%. af en hel cyklus. dvs sige hvis du i eksempelvis 5 dage bruger 20% hver dag så bliver det alt i alt til en hel cyklus. Hvis du bruger batteriet fra fuldt opladet til det er fladt er det altså en hel cyklus. Og et lithium batteri har altså en levetid på en vist antal cyklusser. 


2709

341
PallMei (Skribent)
17. januar 2022 @ 23:36
Bit kongen
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Til PallMei

Dvs sige at når man køber en elbil, så skal man holde øje med at den kun lades op til 80% af batteriets kapacitet? Og altså bevæge sig hen til ladestanderen og tage kablet ud af bilen så det ikke når at blive ladt op til 100%. Det vil jo så betyde bilen kun kan køre 80% af dens optimale rækkevidde.

Ja, det er det optimale. Har ikke el-bil, men er sikker på at det kan programmeres så den selv gør det. Ligesom du garanteret også kan bestemme tidspunkt, så du lader når strømmen er billigst. Men har du brug maksimalt rækkevidde, skal du selvfølgelig lade 100%


Nej, et lithium batteri skal naturligvis lades fuldt op. Hvadenten det sidder i en MacBook Pro, på en elcykel, en elbil eller en iPhone for den sags skyld.. Det slider absolut ikke på batteriet at strømkablet sidder i maskinen. Det der slider er som jeg skrev hvor mange cyklusser batteriet bliver udsat for. Og måden lithium batteriet tæller cyklusser er, at hvis du bruger de 20% så tæller det det som 20%. af en hel cyklus. dvs sige hvis du i eksempelvis 5 dage bruger 20% hver dag så bliver det alt i alt til en hel cyklus. Hvis du bruger batteriet fra fuldt opladet til det er fladt er det altså en hel cyklus. Og et lithium batteri har altså en levetid på en vist antal cyklusser. 

Der er altså forkert på den. En ting er cyklusser, men endnu vigtigere er batteriets maksimum kapacitet. Den kan du enten se i batteri-indstillinger (M1 MBA i Monterey)

 eller sammen med cykler i oplysninger om system:

Hvad der derimod IKKE er et problem lithium batterier (modsat de ældre typer med hukommelses effekt), er klatladning. Der er altså ligemeget hvor mange gange og hvor lidt du lader.


562

9
18. januar 2022 @ 01:40
Kaptajn
PallMei skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Til PallMei

Dvs sige at når man køber en elbil, så skal man holde øje med at den kun lades op til 80% af batteriets kapacitet? Og altså bevæge sig hen til ladestanderen og tage kablet ud af bilen så det ikke når at blive ladt op til 100%. Det vil jo så betyde bilen kun kan køre 80% af dens optimale rækkevidde.

Ja, det er det optimale. Har ikke el-bil, men er sikker på at det kan programmeres så den selv gør det. Ligesom du garanteret også kan bestemme tidspunkt, så du lader når strømmen er billigst. Men har du brug maksimalt rækkevidde, skal du selvfølgelig lade 100%


Nej, et lithium batteri skal naturligvis lades fuldt op. Hvadenten det sidder i en MacBook Pro, på en elcykel, en elbil eller en iPhone for den sags skyld.. Det slider absolut ikke på batteriet at strømkablet sidder i maskinen. Det der slider er som jeg skrev hvor mange cyklusser batteriet bliver udsat for. Og måden lithium batteriet tæller cyklusser er, at hvis du bruger de 20% så tæller det det som 20%. af en hel cyklus. dvs sige hvis du i eksempelvis 5 dage bruger 20% hver dag så bliver det alt i alt til en hel cyklus. Hvis du bruger batteriet fra fuldt opladet til det er fladt er det altså en hel cyklus. Og et lithium batteri har altså en levetid på en vist antal cyklusser. 

Der er altså forkert på den. En ting er cyklusser, men endnu vigtigere er batteriets maksimum kapacitet. Den kan du enten se i batteri-indstillinger (M1 MBA i Monterey)

 eller sammen med cykler i oplysninger om system:

Hvad der derimod IKKE er et problem lithium batterier (modsat de ældre typer med hukommelses effekt), er 


Jamen, tro du det. 

klatladning. Der er altså ligemeget hvor mange gange og hvor lidt du lader.



931

67
21. januar 2022 @ 21:34
Veteran

Det er fInt med en masse teori og "batteri-religion".

Faktum er at jeg ser tonsvis af batteirer som begynder at svulme alt for tidligt. Og de har tit ret lav cyklus-værdi (under 300) fordi de bruges i enten en dockingstation eller altid/det meste af tiden er tilsluttet strøm og dermed ikke får tilstrækkelig "motion".

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

562

9
21. januar 2022 @ 22:06
Kaptajn
mactekniker skrev:

Det er fInt med en masse teori og "batteri-religion".

Faktum er at jeg ser tonsvis af batteirer som begynder at svulme alt for tidligt. Og de har tit ret lav cyklus-værdi (under 300) fordi de bruges i enten en dockingstation eller altid/det meste af tiden er tilsluttet strøm og dermed ikke får tilstrækkelig "motion".

Og din batteri religion ? Jeg har arbejdet professionelt på meget højt niveau med batterier hver eneste dag i mere end 40 år. Fra store tunge Nickel Cadmium batterier til gammeldags Arri 35 mm filmkameraer og Eclairs berømte NPR 16mm. kamera, også Aatonen brugte N.Cadmium, til de efterfølgende Nickel,Metalhybrid batterier til mere kompakte filmkameraer som Arris nyere SR 16 mm kameraer. Og nu med Lithium batterier til moderne videokameraer, Arri Alexia, RED etc. You name it.. Var med da de første Litium batterier, såkaldte jungle batterier kom frem i 80 erne. De var ikke genopladelige og kunne faktisk eksplodere. Jeg tog dem med som reservebatteier når jeg bevægede mig ud på steder uden strøm, såsom Kalahari ørkenen, på iskanten i Grønland eller regnskoveni Chiappas. Selv i dag må du ikke medbringe lithium batterier over 100 Watt i flyveren. Hvorfor professionelle batterier, dem jeg bruger altid er max 95 Watt. Hvad angår en bærbar Mac, slår strømmen fra når den er fuldt opladet. Et litium batteri behøver ingen motion, modsat de tidligere typer batterier. Men slides af ladecyklusserne. Sorry. Besynderligt nok giver visse elbilsfabrikanter op til 8 års garanti på deres Lithium batterier.. Det ville de aldrig kunne gøre med N.Cadmium eller N.Metalhybrid batterier da de modsat Lithium batterier ikke tåler klatladning. 


931

67
21. januar 2022 @ 22:14
Veteran

Jeg er batteri-ateist :-)

Måske er Apples batterier bare generelt dårligere end de batterier du arbejder med.

Jeg ved ikke hvorfor men du må da meget gerne forklare mig hvorfor Apple batterier kommer ind og er svulmet til dobbelt størelse efter blot 50-60 cyklusser på 12-15 måneder

Ser det også hele tiden på batterier med 200-300 opladninger som ikke er over 3 år gamle 

Disse eksempler har laaaangt under 1000  ladecykluser som ellers skulle være den magiske grænse (iflg. Apple selv i hvert fald)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

562

9
21. januar 2022 @ 22:29
Kaptajn
mactekniker skrev:

Jeg er batteri-ateist :-)

Måske er Apples batterier bare generelt dårligere end de batterier du arbejder med.

Jeg ved ikke hvorfor men du må da meget gerne forklare mig hvorfor Apple batterier kommer ind og er svulmet til dobbelt størelse efter blot 50-60 cyklusser på 12-15 måneder

Ser det også hekle tiden på batterier med 200-300 opladninger som ikke er over 3 år gamle 

Jeg ved ikke hvorfor du har de oplevelser. Måske må Apple nøjes med Kina batterier. Men jeg ved hvordan et optimalt Lithium batteri fungerer. Og skal fungere. Jeg har Lithium kamerabatterier der er 15 år gamle som næsten er som nye. Det kunne ikke lade sig gøre med tidligere typer batterier.. til gengæld kunne man selv skifte cellerne. Et PAG batteri kunne skilles ad og du kunne sætte nye genopladelige celler, som de der A batterier, ind ved hjælp en lodde kolbe. Jeg vil nødigt skille et Lithium batteri ad. Har du ikke hørt om at brandvæsenet har store problemer med at slukke brande i elbiler. Faktisk lader de dem brænde ud. 


931

67
21. januar 2022 @ 22:42
Veteran

Ja der er sikkert forskel på kvalitet af batterier. Når jeg ser disse sager spørger jeg kunderne om deres opladningsrutiner. Batterierne svulmer også når de er gamle, men i de tilfælde hvor jeg finder det mærkeligt at batteriet er begyndt at svulme i en så tidlig alder,  er den mest almindelige begrundelse fra mine kunder at computeren altid bare står på skrivebordet og "leger" stationær, dvs. med strømstikket tilsluttet altid. Altså batteriet er opladet 100% konstant. Og det kan da godt være at computeren stopper med opladning af batteriet når det når til fuldt opladet. Men den holder den stadig på 100% og det kan batteriet vel ikke "af sig selv".

Da indlægget her handler om Apple MacBook batterier giver jeg blot mine erfaringer med disse. Det skal dog siges at jeg endnu ikke har set problemet på en M1 Max som indlægget helt specifikt handler om, men det vil dog ikke overraske mig hvis lignende sager med disse også begynder at komme om 1-2 års tid i og med at det har været samme historie lige så langt tilbage som jeg har arbejdet professionelt med reparation af Mac computere med lithium batterier.

Vedr. de brændende batterier så skiller jeg dem heller ikke ad. Jeg har oplevet et lithium-batteri futte af og fylde lokalet med røg på ingen tid :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

562

9
21. januar 2022 @ 23:08
Kaptajn
mactekniker skrev:

Ja der er sikkert forskel på kvalitet af batterier. Når jeg ser disse sager spørger jeg kunderne om deres opladningsrutiner. Batterierne svulmer også når de er gamle, men i de tilfælde hvor jeg finder det mærkeligt at batteriet er begyndt at svulme i en så tidlig alder,  er den mest almindelige begrundelse fra mine kunder at computeren altid bare står på skrivebordet og "leger" stationær, dvs. med strømstikket tilsluttet altid. Altså batteriet er opladet 100% konstant. Og det kan da godt være at computeren stopper med opladning af batteriet når det når til fuldt opladet. Men den holder den stadig på 100% og det kan batteriet vel ikke "af sig selv".

Da indlægget her handler om Apple MacBook batterier giver jeg blot mine erfaringer med disse. Det skal dog siges at jeg endnu ikke har set problemet på en M1 Max som indlægget helt specifikt handler om, men det vil dog ikke overraske mig hvis lignende sager med disse også begynder at komme om 1-2 års tid i og med at det har været samme historie lige så langt tilbage som jeg har arbejdet professionelt med reparation af Mac computere med lithium batterier.

Vedr. de brændende batterier så skiller jeg dem heller ikke ad. Jeg har oplevet et lithium-batteri futte af og fylde lokalet med røg på ingen tid :-)

Ja, det lyder jo.ikke så godt hvis det er tilfældet med visse bærbare Mac batterier. Jeg skriver om hvad og hvordan et Lithium batteri bør og skal fungere. Ikke på nogen måde med tro. Ligegyldigt om det er i en Mac, en elbil eller til et kamera. Der er ganske givet kvalitets forskelle. Det virker som Apple har sat dårlig kvalitets batterier i nogle bærbare Macs. Men et lithium batteri er modsat tidligere typer batterier rent faktisk brændbare og som jeg skrev må du ikke medbringe batterier over 100 Watt i flyveren. Det er der jo nok en grund til. 


931

67
21. januar 2022 @ 23:52
Veteran

Min hentydning til religion er fordi at mange tror på at de kan forlænge batteriets levetid med specifikke opladningsrutiner osv. - nogle endda med overtroiske ritualer :-)

Men hvis vi skal holde os til trådens spørgsmål så holder jeg stadig fast i at det ikke er godt for et lithium batteri at være konstant opladet til fuld spænding på 100%. Det skyldes at batteriet går i "trickle-charge" tilstand, som betyder at selv om der er sikkerhedsforantaltninger i batteriets BMS der beskytter mod over-opladning, så vil det stadig holde sig på de 100% ved at lade en lille smule op lige så snart spændingen falder lidt under 100%. Det er et faktum at lithium batterier får formindsket levetiden ved høje temparaturer og i og med at "trickle-charge" forårsager en forhøjet temperatur vil batteriets levetid dermed blive drænet hurtigere hvis det i månedsvis holdes fuldt opladet. Grunden til dette er at elektrolytten nedbrydes ved forhøjede temperaturer og i de slemmeste tilfælde danner gas og derfor ender som billederne i mit tidligere indlæg.

Men som jeg altid siger til mine kunder, "lad være at gøre en religion ud af det, klat-lad bare som behovet i dit forbrugsmønster opstår og lad være at lade den ligge med strømstikket tilsluttet i ugevis" :-)

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

285

6
22. januar 2022 @ 07:37
Juniormedlem

Apple produkter er generelt pressede på energitæthed, så batterierne skal yde maximalt. Der findes mere robust lithium batterikemi, som ikke har så stor energitæthed, måske er det mere brugt til udskiftelige batterier.

Jeg har en over 3 år gammel iPhone XR, som stadig har 100% batteri kapacitet. Jeg undgår fuld opladning og fuld afladning, så vidt muligt. Det er dog nødvendigt at tage en fuld cyklus en gang imellem for at holde batteri kalibrering.


4593

394
22. januar 2022 @ 10:30
FPU

Det er vist, som vinden blæser med de batterier.

Jeg købte en 13'' MBP Mid 2010 i sommeren 2010 og har konsekvent brugt den som en stationær med strømmen sluttet til hele tiden.

Min nabo købte en 13'' MBP 2012 i efteråret 2014 og tog strømmen, når den var ladet op og satte strømmen til igen, når den var pænt i bund, måske nede omkring 20%.

Alligevel var de to Mac'er nødt til at få skiftet deres batterier samtidig i foråret 2018, så mit batteri holdt i nlsten otte år, mens naboens batteri holdt i mindre end fire år.

Jævnfør diskussionen ovenfor, burde mit batteri vare klappet sammen noget tidligere, mens naboens batteri først skulle være ved at stå af omkring nu.

Mit batteri nummer to holdt dog kun tre år, selvom jeg ikke ændrede adfærd, dog muligvis fordi jeg ikke vidste, at jeg skulle lade det nye batteri helt op, derefter aflade det helt og lade det stå nogen timer, for så at lade det op igen. Det har jeg så gjort med det tredie batteri, og så må vi se, hvor længe det så holder.


562

9
23. januar 2022 @ 11:08
Kaptajn
mactekniker skrev:

Min hentydning til religion er fordi at mange tror på at de kan forlænge batteriets levetid med specifikke opladningsrutiner osv. - nogle endda med overtroiske ritualer :-)

Men hvis vi skal holde os til trådens spørgsmål så holder jeg stadig fast i at det ikke er godt for et lithium batteri at være konstant opladet til fuld spænding på 100%. Det skyldes at batteriet går i "trickle-charge" tilstand, som betyder at selv om der er sikkerhedsforantaltninger i batteriets BMS der beskytter mod over-opladning, så vil det stadig holde sig på de 100% ved at lade en lille smule op lige så snart spændingen falder lidt under 100%. Det er et faktum at lithium batterier får formindsket levetiden ved høje temparaturer og i og med at "trickle-charge" forårsager en forhøjet temperatur vil batteriets levetid dermed blive drænet hurtigere hvis det i månedsvis holdes fuldt opladet. Grunden til dette er at elektrolytten nedbrydes ved forhøjede temperaturer og i de slemmeste tilfælde danner gas og derfor ender som billederne i mit tidligere indlæg.

Men som jeg altid siger til mine kunder, "lad være at gøre en religion ud af det, klat-lad bare som behovet i dit forbrugsmønster opstår og lad være at lade den ligge med strømstikket tilsluttet i ugevis" :-)

Desværre, det er faktuelt forkert. Jeg tror efterhånden jeg har hørt de første 15-20 "religiøse" forklaringer om Lithium batterier.  Bl. a. som din. Et lithium batteri har ingen hukommelse. Et lithium batteri slides af antal cyklusser. En cyklus er fra fuldt til fladt. Klatbruges det, tæller det kun den tid det er klatbrugt, altså bruger du det 50% af dets kapacitet, tæller det som en 1/2 cyklus. Ikke alle mulige forklaringer om ladeteknik. Der findes ganske givet god og dårlig kvalitets lithium batterier. Det kan de bekræfte på forskningscenteret på Risø. 

Dette her batteri købte jeg i omkring ca 15 år siden. Det står altid på min tændte lader med mine andre batterier når jeg ikke bruger det. Hvis man som professionel forbruger af lithium batterier skulle tænke på om man nu lader sit batteri korrekt, var lithium batterier aldrig kommet på tale. Det var nemlig det der var problemet med N.Metalhybrid batterierne. Det virker perfekt, selv i dag.