xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's TV boks - Zap Zap (Apple TV)
macnyt  /  forum  /  emne
Problem når jeg bruger iPhone 12/5G som modem til Apple TV
Kategori: Apple's TV boks - Zap Zap (Apple TV)


178

1
26. december 2021 @ 12:27
Novice

Jeg bruger min iPhone som modem til Apple TV i mit sommerhus.
I starten var det en iPhone 6 med 4G hos Telmore, dengang gik billedet tit i stå men efter jeg fik en iPhone 12 og dermed 5G, stadig hos Telmore, fungerede det perfekt. Lige indtil for en måneds tid siden hvor billedet tit var sløret og af og til gik i stå. Det er mærkeligt at det kun er på DR og TV2 det sker, ikke på Viaplay. Hvad der er ekstra mærkeligt er at det kun er om aftenen, om formiddagen har det fungeret fint på alle kanaler, de gange jeg har tjekket.
Jeg har prøvet min Apple TV-boks derhjemme (København) både med mit Fastspeed-modem og med min iPhone 12, det virkede perfekt de gange jeg testede det.
Telmores kundeservice talte om at fejlen opstod fordi der var ekstra belastning på nettet om aftenen men jeg tænker ikke det kan være det, det har jo fungeret perfekt i et halvt år + at Viaplay fungerer som det skal? De foreslog også at jeg skulle nulstille min iPhone, det hjalp ikke. Jeg har også opdateret min Apple TV-boks, det hjalp heller ikke. I nogle perioder har jeg opbrugt min datamængde men fejlen har også været der hvor jeg stadig havde GB tilbage på kontoen.
Nogen der har forslag til en løsning?:-) Henrik

  14
0
  781

2709

339
PallMei (Skribent)
26. december 2021 @ 20:22
Bit kongen

Det kan være DR og TV2 er overbelastet på de tidspunkter du forsøger og/eller viaplay er bedre til at reducere kvaliteten og håndtere en lavere båndbredde. Prøv at lave speedtest, for at se om telmores kundeservice har ret. Telmores egen speedtest er Yousees

https://kundeservice.yousee.dk/bredbaand/loes-problem/hastighedstest 

Den virker ikke hos mig, men jeg er heller ikke telmore/yousee kunde.

Men eller hent speedtest.net app'en og tjekke. Hos mig er vpn byen eller fiberby de servere med bedste målinger.


2581

84
26. december 2021 @ 20:47
Bit kongen

Telmore har med stor sandsynlighed ret.

 Viaplay skruer formentligt ned for båndbrede kravene / kvaliteten når din internet forbindelse ikke kan følge med. Det samme gør DR og TV2 ikke eller ikke i samme grad. 

Dertil kommer at antallet af brugere på den mobilmast du benyttet stiger om aftenen og at i alle bruger mere og mere data, på bla. at streame DR og TV2. dit argument om at det har fungeret fint i en halvt år holder ikke, omstændighederne har ændret sig. 

Slå 5G fra og kom dermed på 4G og lavere båndbrede, derefter vil DR / TV2 formentligt streame lavere kvalitet til dig og der er en rimelig chance for at det hele kører bedre.



178

1
26. december 2021 @ 23:34
Novice

Tak for svar, Pallmei og Jesper. Jeg har prøvet at skifte til 4G, jeg gjorde det omkring kl. 21.30 og resten af aftenen har det kørt fint, på alle tre kanaler:-) Håber det holder fremover, skriver lige igen.


178

1
27. december 2021 @ 11:38
Novice

Har prøvet en hastighedstest på bredbånd.dk (yousee's virkede ikke). Den viste følgende:

HASTIGHEDSTEST 4G

DOWN. 43.002 MBITS

UP. 28.327

PING. 19 MS


HASTIGHEDSTEST 5G

DOWN. 1.362

UP. 3.932

PING. 24

Er det ikke mærkeligt, at 4G er bedre???



4593

394
27. december 2021 @ 12:27
FPU
Henrik Simonsen 2 skrev:

Har prøvet en hastighedstest på bredbånd.dk (yousee's virkede ikke). Den viste følgende:

HASTIGHEDSTEST 4G

DOWN. 43.002 MBITS

UP. 28.327

PING. 19 MS


HASTIGHEDSTEST 5G

DOWN. 1.362

UP. 3.932

PING. 24

Er det ikke mærkeligt, at 4G er bedre???


Ikke nødvendigvis. 5G kører på en højere frekvens (kortere bølgelængde) for at kunne bære så meget mere data, men fordi fysikkens love er, som de er, falder rækkevidden proportionalt med afstanden fra senderen. Radiobølger, som har en temmelig stor bølgelængde, kan nå helt ud til horisonten (men ikke bære så meget information), mens f.eks. Røntgenstråler, som har en ret kort bølgelængde, ikke engang kan forlade bygningen, før det hele er absorberet, men som til gengæld jo kan vise knoglebrud, fordi opløsningen er så meget bedre.

Hvis din 5G-sender sidder på samme mast som din 4G-sender, vil 5G signalstyrken være mindre i dit sommerhus end 4G signalstyrken. Det er også derfor, at der blvier rejst en masse ekstra master, simplet hen fordi 5G ikke har lige så stor rækkevidde som 4G.

Og så er der også antallet af brugere til at dele båndbredden, og alle med en 5G dims vil jo helst bruge 5G, så derfor er der også mindre båndbredde til deling (indtil der kommer flere master).

Jeg håber, at det gav nogenlunde mening.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. december 2021 @ 12:48
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
Henrik Simonsen 2 skrev:

Har prøvet en hastighedstest på bredbånd.dk (yousee's virkede ikke). Den viste følgende:

HASTIGHEDSTEST 4G

DOWN. 43.002 MBITS

UP. 28.327

PING. 19 MS


HASTIGHEDSTEST 5G

DOWN. 1.362

UP. 3.932

PING. 24

Er det ikke mærkeligt, at 4G er bedre???


Ikke nødvendigvis. 5G kører på en højere frekvens (kortere bølgelængde) for at kunne bære så meget mere data, men fordi fysikkens love er, som de er, falder rækkevidden proportionalt med afstanden fra senderen. Radiobølger, som har en temmelig stor bølgelængde, kan nå helt ud til horisonten (men ikke bære så meget information), mens f.eks. Røntgenstråler, som har en ret kort bølgelængde, ikke engang kan forlade bygningen, før det hele er absorberet, men som til gengæld jo kan vise knoglebrud, fordi opløsningen er så meget bedre.

Hvis din 5G-sender sidder på samme mast som din 4G-sender, vil 5G signalstyrken være mindre i dit sommerhus end 4G signalstyrken. Det er også derfor, at der blvier rejst en masse ekstra master, simplet hen fordi 5G ikke har lige så stor rækkevidde som 4G.

Og så er der også antallet af brugere til at dele båndbredden, og alle med en 5G dims vil jo helst bruge 5G, så derfor er der også mindre båndbredde til deling (indtil der kommer flere master).

Jeg håber, at det gav nogenlunde mening.

Både/og. Det er lidt mere nuanceret. G står for generation og ikke Gigahertz. Der er flere frekvensbånd der kan bruges til 5g, endog ældre eller nuværende 4g frekvenser. Det er rigtigt at de højeste hastigheder opnåes på de højeste frekvenser, men der har været noget nøl med at få dem auktioneret til selskaberne. Ifølge denne artikel skulle der dog være hul på det og det kommer til næste år:

https://meremobil.dk/2021/12/turbo-pa-5g-i-2022/ 

Henrik. Det et vist bedst du kigger på Yousees dækningskort og mastedatabasen, for at blive klogere på hvad du burde kunne forvente af dækning og hastighed på din adresse. Kan være at 5g masten er længere væk eller mere trafikeret, fordi telefonerne prioritere 5g over 4g.


178

1
27. december 2021 @ 13:10
Novice

Tak Tonny, det giver fint mening:-)


178

1
27. december 2021 @ 13:16
Novice

Tak for svar PallMei, det her er ikke så enkelt som jeg troede kan jeg se på denne tråd. Det bliver spændende i aften, om det hjælper at bruge 4G, vender tilbage:-) Og spændende om 5G bliver bedre i 2022....


4593

394
27. december 2021 @ 16:39
FPU

PallMei, Jeg ved godt at G'et står for generation, ikke GHz. Og hvor det er rigtigt nok, at det ikke kun er en enkelt frekvens, som bærer 5G-forbindelsen, så gør den samtidig brug af højere frekvenser end 4G, for ellers ville 5G ikke kunne levere de heftige data-mængder, som den kan klare, og det er her, at problemet med afstandenen mellem sender og modtager opstår, eftersom signalstyrken falder både med kvadratet på afstanden og med stigende frekvens.

Amerikanske ubådsbaser bruger det såkaldte "ELF" sytem (Extra Low Frequency) til undervandskommunikation med ubådene. En kraftig undervandssender sender signalet tusinder af sømil, men her er "opløsningen" så lav som et tegn pr. sekund, så i stedet for kodet klartekst, sendes der bogstavkombinationer, som så afkodet til forprogramerede ord eller fraser, som f.eks. "Contact base ASAP", hvorefter ubåden så må stikke antennen op i luften og føre samtalen på de almindelige militære radiofrekvenser, eventuelt via satellit.

Men som du selv skriver, så er der også andre faktorer, der spiller ind, hvoraf antallet af enheder koblet på nettet er en af de største.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. december 2021 @ 16:56
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

PallMei, Jeg ved godt at G'et står for generation, ikke GHz. Og hvor det er rigtigt nok, at det ikke kun er en enkelt frekvens, som bærer 5G-forbindelsen, så gør den samtidig brug af højere frekvenser end 4G, for ellers ville 5G ikke kunne levere de heftige data-mængder, som den kan klare, og det er her, at problemet med afstandenen mellem sender og modtager opstår, eftersom signalstyrken falder både med kvadratet på afstanden og med stigende frekvens.

Jamen, hvis du følger mit link, vil du se at tdc/yousee/telmore har rullet 5g ud på frekvenser der ikke giver nævneværdig forskel på 4g, fordi auktionen for 3,5GHz først er faldet på plads i år og den store udrulning vil ske til næste år. De helt høje frekvenser med de helt høje hastigheder som de amerikanske iPhone modeller kan modtage (millimeter waves), er der vist ikke udsigt til i nærmeste fremtid. Men deres rækkevidde er også så begrænset og mit behov for ultra høj hastighed på min mobiltelefon er næsten nul, så det overlever jeg.


178

1
27. december 2021 @ 17:39
Novice

Hmm, her er nye hastighedsmålinger fra idag kl 17:30:

4G

Down 2.131

Up. 0.973

Ping: 251 ms


5G

Down 0.23

Up. 0.524

Ping. 30


Umiddelbart er billedet lige dårligt/sløret med både 4G og 5G. Jeg har skiftet mellem de to typer mens tv'et kørte.


2709

339
PallMei (Skribent)
28. december 2021 @ 06:26
Bit kongen
Henrik Simonsen 2 skrev:

Hmm, her er nye hastighedsmålinger fra idag kl 17:30:

4G

Down 2.131

Up. 0.973

Ping: 251 ms


5G

Down 0.23

Up. 0.524

Ping. 30


Umiddelbart er billedet lige dårligt/sløret med både 4G og 5G. Jeg har skiftet mellem de to typer mens tv'et kørte.

Jeg måtte lige selv tjekke bredbånd.dk for at forstå om punktum var tusindedels separator eller decimal separator. Var decimal separator og det er nogle utrolige lave hastigheder du får. 

Jeg tror du skal tjekke mastedatabasen.dk og se hvor nærmeste mast fra tdc/yousee er placeret og hvor det er mest optimalt for din telefon at modtage i fugleflugtslinje. Men jeg er ikke sikker på at det gøre nok forskel til at du kan få høje nok hastigheder til streaming. 

https://www.mastedatabasen.dk/viskort/PageMap.aspx

https://kundeservice.yousee.dk/mobil/drift-og-daekning/daekningskort


178

1
28. december 2021 @ 10:13
Novice

Dagens tal:-), incl. hastigheden, fra Yousee dækningskortet:

28.12.21. kl 10,

4G

Down 28.607
Up 35.596
Ping. 24.

5G

Down. 25.038
Up. 27.066
Ping 24


TDC dækning: 50-100 mbits udendørs, samme tal for 4 og 5G


178

1
28. december 2021 @ 10:15
Novice

Men hvordan kan det være at der er sket den ændring, det har fungeret perfekt i et halvt år med 5G og så har det de seneste mange uger været så ustabilt?