xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Spørgsmål vedrørende køb af brugt iPhone
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


63

2
25. december 2021 @ 14:27
Novice

Hej allesammen,

Jeg mistede desværre min iPhone på en hiking - vandretur i forgårs
(det var en iPhone 6, Model A1586)
Jeg vil se om jeg kan finde en brugt iPhone f.eks. inde på DBA som der er i rimelig god stand.

Det skal være en der er lidt nyere end den iPhone jeg havde (iPhone 6, Model A1586)
En iPhone der kan køre nogle af de Nemid, Coronapas apps etc. og andre apps som min gamle tlf. ikke kunne.

Er der nogle der ved hvor langt jeg skal op - jeg mener hvor ny skal iPhone'n være for at kunne køre nyerer apps?

Jeg går ikke så meget op i om det er en af de nyeste iPhones der er på markedet, det er ikke vigtigt for mig.. så længe jeg kan bruge den til alarmklok, lommeregner, itunes, og nogle forskellige apps, så er det fint.
Jeg er håndværker så hvis der findes en lidt "robust / solid iPhone, der kan holde til lidt" så lad mig vide hvad nummer og model nummer den har?... og så vil jeg prøve at se om jeg kan finde en brugt inde på DBA eller hvis der er nogle herinde på forummet der har en iPhone til salg, så kunne det også være en mulighed?Jeg havde et Tech21 cover monteret på min gamle iPhone og det cover var jeg rigtig glad for, så når jeg får en "ny / brugt" tlf. så vil jeg se om jeg kan købe et Tech21 cover som passer på telefonen.

Ønsker jer allesammen en glædelig højtid,
De bedste hilsner
Noah.



  12
9
  668

2696

335
PallMei (Skribent)
25. december 2021 @ 15:41
Bit kongen

Skal nok minimum være en 7'er. 6s kan stort set, men mangler NFC protokollen der kan skanne dit billede fra pas, hvis det skulle være nødvendig til kørekort app, MitID og lignende.

Du kan også holde øje med om ikke der tyvstartes med et godt januarudsalgs tilbud.

4586

389
25. december 2021 @ 17:11
FPU

Jeg bruger en iPhone 7, og den model kan nok det, som du efterlyser:

1. 7'eren kan opgraderes til iOS 15, som jo er det nyeste iOS, så der er du da fremtidssikret et stykke tid, inden iOS 15 bliver for gammelt.

2. 7'eren har NFC-chip, så med et nyere iOS (jeg har ikke opgraderet fra iOS 11 endnu), kan du f.eks. installere Kørekort-app'en, som kræver, at du scanner NFC-chippen i dit pas. Corona-passet og NemID kører som smurt. MitID kræver et nyere iOS end iOS 11, så den kan jeg ikke udtale mig om endnu.

3. 7'eren har samme størrelse og formfaktior som din forsvundne 6s.

4. I det mindste min 7'er har en framragende standby-tid på batteriet. OK, jeg bruger hverken BlueTooth eller WiFi, så det hjælper på det, men den står næsten altid på 100% batteri om morgenen, efter at jeg har taget den fra opladning ved sengetid.

5. Modsat 6 og 6s er 7'eren rimelig vand- og støvtæt.

6. Kameraet er ikke dårligt. OK, det er ikke lige så godt som i en iPhone 12 eller 13, men jeg er ikke utilfreds.


8581

198
25. december 2021 @ 20:25
Poseidon

Det forventes at 6S ikke får understøttelse af næste iOS, så det er værd at have i mente hvis du vil have en som kan køre nyeste apps. Det betyder måske også at understøttelse for 7'eren ryger om snart to år, såfremt du er typen der holder på dine telefoner i mange år.

Personligt synes jeg næsten ikke det kan betale sig ikke at købe en SE2 model, såfremt man ikke vil ud i nyeste model iPhone. Brugtpriserne på gamle iPhones er simpelthen for høje IMHO.

Og der er ikke nogen iPhones der er markant mere holdbare end andre. Jovist, deres glas er lidt stærkere i nyere modeller, men det er vidst ikke noget som gør den helt store forskel når du smider den ud fra Eyjafjallajökulls top. :) Køb derfor et ordentligt cover til fritidsbrug, end at spekulere i holdbarheden af telefonen.


4586

389
25. december 2021 @ 23:11
FPU
David Munch skrev:

Det forventes at 6S ikke får understøttelse af næste iOS, så det er værd at have i mente hvis du vil have en som kan køre nyeste apps. Det betyder måske også at understøttelse for 7'eren ryger om snart to år, såfremt du er typen der holder på dine telefoner i mange år.

Personligt synes jeg næsten ikke det kan betale sig ikke at købe en SE2 model, såfremt man ikke vil ud i nyeste model iPhone. Brugtpriserne på gamle iPhones er simpelthen for høje IMHO.

Og der er ikke nogen iPhones der er markant mere holdbare end andre. Jovist, deres glas er lidt stærkere i nyere modeller, men det er vidst ikke noget som gør den helt store forskel når du smider den ud fra Eyjafjallajökulls top. :) Køb derfor et ordentligt cover til fritidsbrug, end at spekulere i holdbarheden af telefonen.

Jeg kan ikke huske detaljerne, men der er noget med, at 7'eren har en meget bedre CPU end 6/6s, så det KAN være, at den også kan køre i hvert fald iOS 16 til sin tid. Der er dog ingen garantier for det, men her og nu, og indtil iOS 15 er forældet, vil 7'eren kunne være med til det hele, eller i hvert fald det meste, undtagen 5G. Men dens 4G chip kan op til 7 MB pr. sekund, i hvert fald i bursts, og i hvert fald 3-4 MB pr. sekund throughput, og det dækker vel de flestes behov.

Jeg er i øvrigt enig m.h.t. SE2'eren; selvom det er en fin og moderne telefon, som ikke fylder særlig meget, er en brugt 7'er eller 8'er i god stand langt at foretrække frem for en ny SE2'er. 8'eren er dog letere berygtet for at gå i kludder efter opdatering til iOS 14. Min vens ene datter prøvede et par byttere, men hun gav op til sidst og købte en X i stedet for. Hans kollega havde samme problem. Måske er problemet løst i mellemtiden, men jeg ville undersøge sagen, inden jeg købte en 8'er.


2696

335
PallMei (Skribent)
26. december 2021 @ 00:06
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:

Det forventes at 6S ikke får understøttelse af næste iOS, så det er værd at have i mente hvis du vil have en som kan køre nyeste apps. Det betyder måske også at understøttelse for 7'eren ryger om snart to år, såfremt du er typen der holder på dine telefoner i mange år.

Personligt synes jeg næsten ikke det kan betale sig ikke at købe en SE2 model, såfremt man ikke vil ud i nyeste model iPhone. Brugtpriserne på gamle iPhones er simpelthen for høje IMHO.

Og der er ikke nogen iPhones der er markant mere holdbare end andre. Jovist, deres glas er lidt stærkere i nyere modeller, men det er vidst ikke noget som gør den helt store forskel når du smider den ud fra Eyjafjallajökulls top. :) Køb derfor et ordentligt cover til fritidsbrug, end at spekulere i holdbarheden af telefonen.

Jeg kan ikke huske detaljerne, men der er noget med, at 7'eren har en meget bedre CPU end 6/6s, så det KAN være, at den også kan køre i hvert fald iOS 16 til sin tid. Der er dog ingen garantier for det, men her og nu, og indtil iOS 15 er forældet, vil 7'eren kunne være med til det hele, eller i hvert fald det meste, undtagen 5G. Men dens 4G chip kan op til 7 MB pr. sekund, i hvert fald i bursts, og i hvert fald 3-4 MB pr. sekund throughput, og det dækker vel de flestes behov.

Nej. Det store spring skete mellem 6 og 6s, især fordobling af ram (1GB til 2GB) hvorfor 6s også er den længst supporterede. Jeg kan ikke finde mange gode tekniske grunde til at ios support skulle ophøre før for 6s end 7 og 8. Den bedste grund er at basismodellen kun havde 16GB lager (32GB i ip7) og det ikke er meget idag, men omvendt sælger de stadig AW3 med 8GB, som folk døjer med opdatere..

Jeg er i øvrigt enig m.h.t. SE2'eren; selvom det er en fin og moderne telefon, som ikke fylder særlig meget, er en brugt 7'er eller 8'er i god stand langt at foretrække frem for en ny SE2'er. 8'eren er dog letere berygtet for at gå i kludder efter opdatering til iOS 14. Min vens ene datter prøvede et par byttere, men hun gav op til sidst og købte en X i stedet for. Hans kollega havde samme problem. Måske er problemet løst i mellemtiden, men jeg ville undersøge sagen, inden jeg købte en 8'er.

Jeg tror du overser Davids dobbelt negation. En SE2 er langt at foretrække end brugt 7 eller 8, med mindre det er plus model. SE2 har nemlig 3GB ram, ligesom 7 og 8 plus, men de alm 7 og 8 kun har 2GB ligesom 6s, hvilket er i underkanten idag.


4586

389
26. december 2021 @ 11:10
FPU

Hej PallMei.

Det kan godt være, at den bedste forbedring i 7'eren er vandtætheden, ikke maskinrummet. Da det i sin tid var på tide at skifte min 5s'er ud, ledte jeg først efter en fabriksny 128 GB SE'er p.gr.a. samme formfaktor, men de var alle udsolgt, undtagen i Rose Gold (Yikes!), så jeg begyndte så at lede efter alternativer på brugtmarkedet, og da jeg havde opgivet 5s/SE formfaktoren og begyndte at lede efter lidt større modeller, sprang jeg 6 og 6s over og valgte 7'eren netop p.gr.a. dens vandtæthed. Derfor hæftede jeg mig heller ikke så meget ved andre specs.

Og ja, du har ret i, at jeg missede Munch's dobbelte negation; det var sent, og jeg lå på sofaen og bøvsede efter en halv and med det hele. David har da ret i, at brugtpriser på Apple-produkter generelt er høje, men jeg synes kun, at det er en fordel, at man kan få en ikke uvæsentlig del af sin investering tilbage, hvis man vælger at sætte sin iDims til salg.

Jeg vil dog mene, at SE2 er ved at blive kørt af sporet af 12 Mini og 13 Mini. OK, den er staig mindre til dem med små hænder, og den er stadig noget billigere, men stod jeg og skulle købe her og nu, ville jeg springe SE2'eren over og gå efter en af de nye Mini'er.

Et hurtigt tjek på DBA siger i øvrigt omtrent en Tusse for en 128 GB 7'er. Det er da ikke så galt for en iPhone, som stadig kan opdateres til nyeste iOS. Jeg gav selv 2.400,- Kr. for min i 2018. Der var stadig garanti på den, og den var i absolut mint condition. Kabler og laderen var ikke engang pakket ud, for sælger havde brugt dem fra sin forrige iPhone, og det har jeg faktisk også.


2696

335
PallMei (Skribent)
26. december 2021 @ 20:32
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jeg vil dog mene, at SE2 er ved at blive kørt af sporet af 12 Mini og 13 Mini. OK, den er staig mindre til dem med små hænder, og den er stadig noget billigere, men stod jeg og skulle købe her og nu, ville jeg springe SE2'eren over og gå efter en af de nye Mini'er.

De er noget dyrere og jeg vil mene prisforskellen er for lille mellem 12 og 13 mini til overhovedet at overveje 12 mini længere, i betragtning af alle de forbedringer 13 mini bringer + den starter fra 128GB lager. Der er også folk som foretrækker touch-id.

Et hurtigt tjek på DBA siger i øvrigt omtrent en Tusse for en 128 GB 7'er. Det er da ikke så galt for en iPhone, som stadig kan opdateres til nyeste iOS. Jeg gav selv 2.400,- Kr. for min i 2018. Der var stadig garanti på den, og den var i absolut mint condition. Kabler og laderen var ikke engang pakket ud, for sælger havde brugt dem fra sin forrige iPhone, og det har jeg faktisk også.

Det kan 6s også og der er ingen garanti for 7'eren opdateres længere. Som sagt kan jeg ikke finde den gode tekniske grund. P.t. er det kun rygter at 6s ikke bliver opdateret til næste ios, men det rygte har været de sidste par år. Jeg ville personligt ikke købe en brugt, men vente på et godt januar tilbud. Men ved godt det kan være svært for Noah at vente til det rigtige tilbud dukker op, hvis ikke han har en reserve telefon.


63

2
27. december 2021 @ 15:27
Novice

Hej allesammen,

Tusinde tak for jeres uddybende svar, det sætter jeg meget pris på.

Ud fra det jeg læser her, så er det umiddelbart en iPhone 7 der passer til mine behov.
Jeg var glad for min iPhone 6, det eneste problem var at den ikke kunne køre Mitid appen etc, og nogle andre forskellige apps, - bortset fra det så var jeg meget glad for den, og den holdte batteriet rigtig godt.

Jeg vil se om jeg kan finde en brugt iPhone 7 inde på DBA, og hvis den kommer uden et Tech21 cover så vil jeg købe sån’ et cover. (havde et Tech21 cover monteret på min forsvundne iPhone 6 tog det cover var jeg glad for)

Er der noget jeg skal gøre sælger opmærksom på når jeg køber en brugt iPhone 7 inde på DBA (Den Blå Avis)
Jeg skal være sikker på at sælger er logget ud af iTunes, iCloud etc. Og at telefon er nulstillet til fabriks indstillinger, ud over det så kan jeg ikke komme i tanke om noget?...

Noget helt andet er, som vedrører forummet her; #1: Hvorfor får jeg ikke notifikations email sendt til min email adresse når der er nogen der har svaret på mit indlæg her?
Kunne godt tænke mig at få sendt en notifikation til min email når der bliver lavet en besvarelse på mit indlæg.

#2: Og en til ting jeg synes der er lidt frustrerende er; Hvorfor kan jeg ikke gå ind på min profil og og se alle de ældre indlæg som jeg har postet her på forummet?
Bliver de slettet med tiden eller hvad?
Ofte, så den hjælp / support som jeg får her inde er super brugbar, og hvis jeg har været væk fra forummet i et stykke tid, og glemt den information som jeg fik i mine gamle indlæg, så vil det være rart at kunne logge ind på min profil og finde det gamle indlæg og læse det igen… men umiddelbart kan jeg ikke finde alle mine gamle indlæg her inde på min profil.

Det var lige et sidespring, men det er også relevant for mig at få de 2 spørgsmål afklaret.

Tak for hjælpen ind til videre, og håber at I har haft nogle fredelige juledage uden julestress.:o)

KH Noah.



63

2
31. december 2021 @ 13:52
Novice

Hej, 

En lille update herfra; Jeg endte med at købe en brugt iPhone 7+ af en der sendte mig en privat besked herinde på forummet, og tilbød mig at købe hans den gamle. Den ankommer snart til mig via GLS og jeg ser frem til at have en telefon igen.

Er der nogle der ved hvorfor jeg ikke får notifikations email sendt til min email adresse når der er nogen der har svaret på mit indlæg?
Kunne godt tænke mig at få sendt en notifikation til min email når der bliver lavet en besvarelse på mit indlæg. Er det muligt?

Og hvorfor kan jeg ikke gå ind på min profil og se alle de ældre indlæg som jeg har postet her på forummet?
Bliver de slettet med tiden eller hvordan, for når jeg søger på dem så dukker de ikke op?
Ofte, så den hjælp / support som jeg får her inde er meget brugbar, og hvis jeg har været væk fra forummet i et stykke tid, og glemt den information som jeg fik i mine gamle indlæg, så vil det være rart at kunne logge ind på min profil og finde det gamle indlæg og læse det igen, men umiddelbart kan jeg ikke finde alle mine gamle indlæg her inde på min profil?

Godt nytår til alle her inde.


2696

335
PallMei (Skribent)
31. december 2021 @ 14:26
Bit kongen
Noah skrev:

Hej, 

En lille update herfra; Jeg endte med at købe en brugt iPhone 7+ af en der sendte mig en privat besked herinde på forummet, og tilbød mig at købe hans den gamle. Den ankommer snart til mig via GLS og jeg ser frem til at have en telefon igen.

Håber alt går glat. Hvis det skal være brugt giver det også mest med en plus model.

Er der nogle der ved hvorfor jeg ikke får notifikations email sendt til min email adresse når der er nogen der har svaret på mit indlæg?
Kunne godt tænke mig at få sendt en notifikation til min email når der bliver lavet en besvarelse på mit indlæg. Er det muligt?

Kan jeg ikke svare på, troede det var noget jeg havde fravalgt.


Og hvorfor kan jeg ikke gå ind på min profil og se alle de ældre indlæg som jeg har postet her på forummet?
Bliver de slettet med tiden eller hvordan, for når jeg søger på dem så dukker de ikke op?
Ofte, så den hjælp / support som jeg får her inde er meget brugbar, og hvis jeg har været væk fra forummet i et stykke tid, og glemt den information som jeg fik i mine gamle indlæg, så vil det være rart at kunne logge ind på min profil og finde det gamle indlæg og læse det igen, men umiddelbart kan jeg ikke finde alle mine gamle indlæg her inde på min profil?

Hvis du klikker på dit brugernavn på en post eller vælger visitkort under din profil, kan du se dine gamle indlæg.


Godt nytår til alle her inde.

Også godt nytår herfra


4586

389
31. december 2021 @ 16:25
FPU

Frit fra hukommelsen, så tror jeg, at svaret på de sidste to spørgsmål er løse ledninger i Macnyt's maskinrum.

Jeg kan ikke engang huske, om det nogensinde har virket (stabilt), men det er ikke noget, som generer mig, eftersom jeg er herinde flere gange om dagen og således altid ser, om der er nye tråde, og/eller om nogen ahr svaret på et af mine indlæg.

jeg har linket direkte til selve forummet, ikke til Macnyts forside, så jeg hopper blot direkte ind og ser, om der er røde dutter ud for nogle af trådene (tilføjelser siden sidste besøg), og så tager jeg den derfra.

Og bare rolig; hvis du bliver lige så afhængig af Macnyt, som vi andre er, får du alligevel ikke brug for de funktioner, da du alligevel kigger forbi ret ofte. :0)


63

2
31. december 2021 @ 20:43
Novice

Tak for jeres svar Tonny og PallMei, sætter jeg pris på.

Jeg håber at jeg bliver glad for den iPhone 7+ ... venter spændt på at den kommer med posten. 

Det med notifikationer fungere ikke helt optimalt her inde, bortset fra det så er det et super godt forum. :o) 

Alt det bedste til jer herinde. <3