xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke åbne Noter
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


1

0
03. december 2021 @ 17:58
Nyt medlem

Hej med jer.
Jeg kan ikke længere åbne Noter og hver gang jeg trykker på Noter logoet får jeg denne besked:

Jeg synes ikke rigtigt jeg kan gøre noget ved at trykke på "vis info", som boksen foreslår. Bagefter disse bokse crasher noter og jeg bliver nød til at afbryde programmet.
Er der nogen der ved hvordan jeg løser problemet?

  15
0
  515

8586

198
03. december 2021 @ 19:56
Poseidon

Det den henviser til under VIs info, det er 'Deling og tilladelser' nederst. Du skal have skrive- og læseadgang, omend jeg ikke tror det er der problemet ligger. Uanset hvad burde det ikke opstå af sig selv.


2709

341
PallMei (Skribent)
03. december 2021 @ 20:20
Bit kongen

Jeg er mere imponeret over at du ikke spørger efter placeringen af den mappe. Her kan du se hvordan du ændre tilladelser:

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1203/mac 

Men lyder som noget er gået skævt og måske skulle du først prøve om en simpel genstart ikke fikser det, for det er ikke noget du normalt burde rode med.

1

0
03. december 2021 @ 20:41
Nyt medlem

Genstart er prøvet op til flere gange.
Jeg har ikke været inde at rode med noget, så ved ikke lige hvorfor og hvordan det er sket. Og jeg ved ikke nok til at stille det gode spørgsmål, faktum er bare at jeg ikke kan åbne Noter og ville høre om nogen af jer kunne hjælpe.

Kan ikke ændre noget under  'Deling og tilladelser'. Hvis jeg prøver kommer følgende meddelelse:
"Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse."


2709

341
PallMei (Skribent)
04. december 2021 @ 11:03
Bit kongen

Tror du skal tjekke dine icloud indstillinger under systemindstillinger->Apple-id.

Der skal ikke meget til for at man helt eller delvis logget ud fra diverse tjenester. F.eks gentilføjede jeg en e-mail adresse på min profil og straks var der masse steder der skulle logges på igen.


8586

198
04. december 2021 @ 21:33
Poseidon
Marcus_M skrev:

Kan ikke ændre noget under  'Deling og tilladelser'. Hvis jeg prøver kommer følgende meddelelse:
"Handlingen kan ikke udføres, fordi du ikke har den nødvendige tilladelse."

Har du låst op først, ved at klikke på hængelåsen nede i hjørnet inden da?


1

0
05. december 2021 @ 10:34
Nyt medlem

Ja, der er låst op inden da.. 


4593

394
05. december 2021 @ 11:08
FPU

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Et andet skud i nattemørket: Gå til dit brugernavns (usynlige) bibliotek ved at holde Alt-tasten nede, mens du klikker i Gå-menuen i Finder.

Når du er kommet derind kan du prøve at lede efter Noter's preferencefil. Filnavnet skal ende på .plist.

Filnavnet kunne derfor være f.eks. Noter.plist eller Notes.plist.

Hvis du finder noget i den stil, så noter filens position (screendump eller papir+ pen dump) og flyt .plist-filen ud på skrivebordet.

Genstart din Mac og start Noter op igen. Nu er alle Noter's indstillinger nulstillet, og Noter har selv oprettet en ny .plist.

hvis det ikke har hjulpet, og hvis du nu savner nogle af dine indstillinger i Noter, graver du dig ind til den nye .plist-fil, smider den i paprkurven, lægger den oprindelige .plist-fil tilbage på sin plads og genstarter Macen en gang mere.

Hvis tricket virkede, eller hvis du kan leve med en nulstillet Noter, kan du blot hive den oplindelige .plist-fil i papitkurven og tømme den.

Held og lykke.

P.S. når en Mac begynder at gøre knuder, og især når man så forsøger at rette fejlen ved at rode rundt i system-relaterede mapper, er det selvsagt fornuftigt, at man først bør tage en backup af de ting, som man ikke kan tåle at miste. Det er først og fremmest din brugermappes undermapper, især Dokumenter og Billeder, samt eventuelt browser-bookamarks, som du kan vælge at eksportere som en fil, som du kan kopiere med over på f.eks. en USB-stick.


2709

341
PallMei (Skribent)
05. december 2021 @ 16:15
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.


4593

394
05. december 2021 @ 21:01
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.

Disktilladelser har ellers fulgt med over på Intel i et godt stykke tid, selvom det var noget, der hørte til på PPC-platformen, men som blev hævdet alligevel virkede af og til i nyere OS'er.

Men alting har jo en ende, så nu er  der kun selve reparationen med Diskværktøj  og dimseriet med .plist'en tilbage, før vi må finde på noget andet.


2709

341
PallMei (Skribent)
05. december 2021 @ 21:27
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.

Disktilladelser har ellers fulgt med over på Intel i et godt stykke tid, selvom det var noget, der hørte til på PPC-platformen, men som blev hævdet alligevel virkede af og til i nyere OS'er.

Men alting har jo en ende, så nu er  der kun selve reparationen med Diskværktøj  og dimseriet med .plist'en tilbage, før vi må finde på noget andet.

Det forsvandt fra diskværktøj med rootless som del af SIP (Security Integrity Protection) i El-Capitan og kommandolinie værktøjerne forsvandt i Sierra. Rootless gør, at det ikke er muligt med root at ændre tilladelser på systemfiler og hvis rettighederne ikke kan ændres, er der ikke noget at reparere.


4593

394
06. december 2021 @ 01:01
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.

Disktilladelser har ellers fulgt med over på Intel i et godt stykke tid, selvom det var noget, der hørte til på PPC-platformen, men som blev hævdet alligevel virkede af og til i nyere OS'er.

Men alting har jo en ende, så nu er  der kun selve reparationen med Diskværktøj  og dimseriet med .plist'en tilbage, før vi må finde på noget andet.

Det forsvandt fra diskværktøj med rootless som del af SIP (Security Integrity Protection) i El-Capitan og kommandolinie værktøjerne forsvandt i Sierra. Rootless gør, at det ikke er muligt med root at ændre tilladelser på systemfiler og hvis rettighederne ikke kan ændres, er der ikke noget at reparere.

OK, det er jo næsten i går hvad OS'er angår. Håber at trådstarter finder en anden løsning (udover geninstallering af systemet).

Måske han skulle prøve at ringe til Apple Danmark på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).


2709

341
PallMei (Skribent)
06. december 2021 @ 05:54
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.

Disktilladelser har ellers fulgt med over på Intel i et godt stykke tid, selvom det var noget, der hørte til på PPC-platformen, men som blev hævdet alligevel virkede af og til i nyere OS'er.

Men alting har jo en ende, så nu er  der kun selve reparationen med Diskværktøj  og dimseriet med .plist'en tilbage, før vi må finde på noget andet.

Det forsvandt fra diskværktøj med rootless som del af SIP (Security Integrity Protection) i El-Capitan og kommandolinie værktøjerne forsvandt i Sierra. Rootless gør, at det ikke er muligt med root at ændre tilladelser på systemfiler og hvis rettighederne ikke kan ændres, er der ikke noget at reparere.

OK, det er jo næsten i går hvad OS'er angår. Håber at trådstarter finder en anden løsning (udover geninstallering af systemet).

6år og 6 macos versioner siden, er pænt længe i den her verden.

Måske han skulle prøve at ringe til Apple Danmark på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).



4593

394
06. december 2021 @ 12:45
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Et skud i nattemørket: Prøv at køre en reparation af disktilladelser igennem Diskværktøj (Disk Utility).

Man kan køre førstehjælp, men reparation af disktilladelser er fortid.

Disktilladelser har ellers fulgt med over på Intel i et godt stykke tid, selvom det var noget, der hørte til på PPC-platformen, men som blev hævdet alligevel virkede af og til i nyere OS'er.

Men alting har jo en ende, så nu er  der kun selve reparationen med Diskværktøj  og dimseriet med .plist'en tilbage, før vi må finde på noget andet.

Det forsvandt fra diskværktøj med rootless som del af SIP (Security Integrity Protection) i El-Capitan og kommandolinie værktøjerne forsvandt i Sierra. Rootless gør, at det ikke er muligt med root at ændre tilladelser på systemfiler og hvis rettighederne ikke kan ændres, er der ikke noget at reparere.

OK, det er jo næsten i går hvad OS'er angår. Håber at trådstarter finder en anden løsning (udover geninstallering af systemet).

6år og 6 macos versioner siden, er pænt længe i den her verden.


Måske han skulle prøve at ringe til Apple Danmark på 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).


Nah. Disktilladelser var jo til PPC, som blev udfaset i 2006, altså for hele 15 år siden.

Men det løser jo ikke problemet med Noter. Jeg håber virkelig, at det hjælper at slette Noter's .plist (eller et af de andre forslag).


1129

129
06. december 2021 @ 13:07
Stormogul

lad os nu slå fast... tilladelser findes stadig på M1 ligeså vel som på en PPC eller en Intel mac...

det har intet med processor arkitektur at gøre. men den måde operativ system beskytter sig selv og dets brugere på. alle operativ systemer nu om dage, har tilladelser, ja... endda windows... 

at apple har fjernet "fix permissions" fra disk værktøj er noget helt andet. men det kan stadig være nødvendigt at udføre. og det kan sikkert udføres med diskutil igennem terminalen... har dog ikke tjekket op på det. det hedder sikkert bare noget andet end hvad de har plejet at være.

det eneste der er ændret siden PPC tiden er, at macos er blevet bedre til det og der er kommet en del ændringer i hvordan systemet er opdelt, så det ikke giver adgang til mange apps til at rode i system filer, og dermed ikke nødvendigt at fikse det. 

men brugermapper kan stadig have fejl i tilladelser og dermed nødvendigt at fikse. man kan så gøre det manuelt, hvis man ved hvad det skal være. eller så kan man køre diskutil og fikse tilladelser. 


2709

341
PallMei (Skribent)
06. december 2021 @ 14:20
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Nah. Disktilladelser var jo til PPC, som blev udfaset i 2006, altså for hele 15 år siden.

Disktilladelser/filrettigheder har ikke noget med processor arkitektur at gøre, som Nihad også skriver.

Men det løser jo ikke problemet med Noter.

Korrekt det her er sidespor. I hvert fald at diskutere en historisk funktion der ikke længere er en mulighed.

Nihad skrev:

at apple har fjernet "fix permissions" fra disk værktøj er noget helt andet. men det kan stadig være nødvendigt at udføre. og det kan sikkert udføres med diskutil igennem terminalen... har dog ikke tjekket op på det. det hedder sikkert bare noget andet end hvad de har plejet at være.

Det blev afskaffet i diskværktøj og kommandolinjen diskutil i el-capitan. pkgutil og /usr/libexec/repair_packages fandtes stadig indtil Sierra, men er heller ikke længere en mulighed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Repair_permissions

Nihad skrev:

men brugermapper kan stadig have fejl i tilladelser og dermed nødvendigt at fikse. man kan så gøre det manuelt, hvis man ved hvad det skal være. eller så kan man køre diskutil og fikse tilladelser. 

Det var heller ikke hvad den gamle funktion kiggede på. Men jeg ved ikke om førstehjælp i diskværktøj kigger på nogen form for rettigheder eller holder sig til et lavere niveau.