xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Min spritnye Macbook Pro M1 2021 gemmer filer helt weird
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


4

0
02. december 2021 @ 12:09
Nyt medlem

Hejsa, 

Jeg har erhvervet mig en Macbook Pro M1 2021. Den har nogle sære bugs, som Humac, (som har solgt mig den) ikke gider hjælpe med at fikse.

Måske kan I hjælpe mig med Bug 3 nedenfor ...

Bug 1: Magsafe-opladeren bipper og lyser orange, når jeg sætter Mac'en til at oplade efter jeg har slukket den. Så den SKAL være i dvale for at jeg kan oplade den. Ikke fedt.

Bug 2: Caps Lock knappen virker kun en gang i mllem, og jeg skal give den et ordentligt tryk.

Bug 3: Når jeg gemmer dokumenter fra diverse software smider den fil-extension'en ind efter første tast jeg har trykket. Så mine gemte filer kommer til at hedde f.eks. "N.inddYFIL". (i Indesign). Ret upraktisk. Er det en bug, I er bekendt med? Har I tips til en løsning?

Her er en video, hvor jeg viser det i Indesign:
https://cln.sh/EhirmM
Her er en video, hvor jeg viser det i Ableton Live:
https://cln.sh/PGEpY2

  8
2
  744

8581

198
02. december 2021 @ 14:03
Poseidon

1. Tilbage til Humac med den.

2. Tilbage til Humac med den.

3. Den var spøjs. Sker det altid i de samme programmer, eller er det lidt vilkårligt hvornår det forekommer? Mit eneste bud er at reinstallere systemet, siden det sker i flere programmer.


4

0
02. december 2021 @ 14:25
Nyt medlem

1. Ja, du har ret. Laptoppen har været på værkstedet to gange, så det er lidt svært at undvære den i endnu en uge, men det må være bedste mulighed.

2. Ja, du har ret.

3. Jeg har faktisk kun Adobes programmer (Photoshop, Indesign, Illustrator, mv.) samt Ableton Live som jeg gemmer filer fra og det sker i alle programmerne. Ja, jeg skulle måske geninstallere, men ak, så kommer der til at gå endnu en hel dag med det. Det skal ikke være nemt.


927

49
02. december 2021 @ 15:14
Veteran
larshartmann skrev:

1. Ja, du har ret. Laptoppen har været på værkstedet to gange, så det er lidt svært at undvære den i endnu en uge, men det må være bedste mulighed.

2. Ja, du har ret.

3. Jeg har faktisk kun Adobes programmer (Photoshop, Indesign, Illustrator, mv.) samt Ableton Live som jeg gemmer filer fra og det sker i alle programmerne. Ja, jeg skulle måske geninstallere, men ak, så kommer der til at gå endnu en hel dag med det. Det skal ikke være nemt.

Clean install?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
02. december 2021 @ 18:43
FPU

Jeg er enig med David Munch. De første to "bugs" er hardware-fejl, ikke software-relateret, så din Mac er "Dead On Arrival" (DOA). Derfor SKAL Humac tage affære, ingen tvivl om det.

Nu har Humac ikke altid haft det bedste rygte blandt Macnyt'ere (dog lidt afhængig af, hvilken butik der er tale om), men den her skal de ikke sno sig udenom. De har solgt dig et defekt produkt, så de skal udbedre mangelen eller bytte til nyt.

Hvis din nye Mac er købt for senest 8 dage siden i forhold til indsigelsen over for Humac, kan du forlange pengene retur, og der er ikke en sk…, øh, disse, som de kan gøre ved det, for det siger Købeloven (14 dage ved netkøb), og det vil jeg anbefale dig at gøre, eftersom de allerede stiller sig på bagbenene, for det bliver kun værre med dem, hvis fejlen opstår igen.

Hvis købet er mere end 8 dage gammelt, har de tre forsøg til at udbedre manglerne, hvorefter de SKAL bytte til nyt. Det siger Købeloven også, som jeg i øvrigt vil anbefale dig at læse op på, inden du kontakter Humac igen, og tag gerne en kopi med til dem, så du har noget konkret at slå dem oven i hovedet med.

Når vi taler om SÅ dyrt et køb, kan jeg kun anbefale dig at købe direkte fra Apple, for så får man den service med, at de sender en UPS og henter din Mac på din hjemadresse og leverer den tilbage igen i tilfælde af en (garanti-) reparation, så længe den kan transporteres i originalemballagen, ellers ikke, så smid den endelig ikke ud.

Jeg skal selv have sådan en M1-MBP år, og selvom jeg havde fingrene i sådan en i Elgiganten i dag og var meget fristet, vælger jeg alligevel at købe direkte fra Apple, når den tid kommer.

Og så ellers velkommen på Macnyt, selvom det er under lidt kedelige omstændigheder. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feedback.


2709

339
PallMei (Skribent)
02. december 2021 @ 19:14
Bit kongen
larshartmann skrev:

Hejsa, 

Jeg har erhvervet mig en Macbook Pro M1 2021. Den har nogle sære bugs, som Humac, (som har solgt mig den) ikke gider hjælpe med at fikse.

Måske kan I hjælpe mig med Bug 3 nedenfor ...

Bug 1: Magsafe-opladeren bipper og lyser orange, når jeg sætter Mac'en til at oplade efter jeg har slukket den. Så den SKAL være i dvale for at jeg kan oplade den. Ikke fedt.

Er en kendt fejl

https://www.macworld.com/article/556564/apple-macbook-pro-magsafe-charging-closed.html


Bug 2: Caps Lock knappen virker kun en gang i mllem, og jeg skal give den et ordentligt tryk.

Som designet. Caps lock skal holdes lidt længere end andre taster for at blive aktiveret. Du behøver ikke trykke hårdere.


Bug 3: Når jeg gemmer dokumenter fra diverse software smider den fil-extension'en ind efter første tast jeg har trykket. Så mine gemte filer kommer til at hedde f.eks. "N.inddYFIL". (i Indesign). Ret upraktisk. Er det en bug, I er bekendt med? Har I tips til en løsning?

Her er en video, hvor jeg viser det i Indesign:
https://cln.sh/EhirmM
Her er en video, hvor jeg viser det i Ableton Live:
https://cln.sh/PGEpY2

Den fejl har jeg ikke oplevet. Men benytter ikke de 2 programmer. Er ikke sikker på at det er standard dialoger. I begge tilfælde, vil jeg tjekke at det er Apple Silicon version du køre. Det er muligvis ikke så nemt med Ableton Live, hvis du benytter plug-ins. 

Et relateret tip som måske kan have en effekt, er at jeg altid i Finders indstillinger slår til, at den skal vise endelser på arkivnavne.



4

0
03. december 2021 @ 11:30
Nyt medlem

Tusind tak for al jeres input. Det gjorde mig lidt klogere på de her issues. På en eller anden måde er det lidt betryggende at vide, at jeg ikke er den eneste, der oplever de her issues og at Apple er på sagen. 

Jeg har kontaktet Humac om tingene, men har endnu ikke hørt tilbage fra dem. Jeg krydser fingre. 


955

9
08. december 2021 @ 22:11
Veteran

Jeg ville ringe til Apple i stedet for. 

Eller ring til https://macmenu.dk/reparation/  som også ordner garantireparationer, sikkert og hurtigt

(BTW.... er de 2 programmer optimeret til M1 mangekerner ??)

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

4

0
28. december 2021 @ 12:43
Nyt medlem

Hej Kenny,

Jeg havde ikke lige set dit svar.

Ja, både Adobe CC og Ableton Live er optimeret til M1.

Jeg tjekker lige op på Macmenu.dk og Apple's egen support. Takker. Jeg giver besked, hvis der skulle ske noget revolutionerende. 

Lars.