xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Nu er min Mac Pro 2013 begyndt at crashe igen.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
02. december 2021 @ 09:44
Veteran

Jeg bruger ikke min maskine til meget andet end at skrive dokumenter og se YouTube.

Nu her er den begynd at komme med en besked om at den ikke lukkede ordentlig ned, men det er jo noget den selv styre når jeg lukker ned for bæstet.

Den her error report ser helt ødelagt ud. men det er sådan den så ud da jeg fik den smidt i hovedet. 



*** MCA Error Report ***

CPU W<

ine 7]<k Ar7

Mectu'^

TrrorDX^p (CZ*InteG

% Xeog

% CPUTXV1620d.@ 3.wvz, CZI: 0x7fV4)

7x-^: 0 W!IA32w[97_STHZ:=0xFW(0000F136

'A32_W9v_CTLW

  8&_MC1wvHDR=0fhFFF8V! IA3'v[917_M9:X0x1C304086

7x-^: 0 W!IA32w[98_STHZ:=0xFW(0000F136

'A32_W9_CTLW

  8&_MC1wHDR=0fhFFFCV! IA3'v[918_M9:X0x5C304086

7x-^: 0 W!IA32w[99_STHZ:=0xBW(0000F136

'A32_W9_CTLW

  8&_MC1wHDR=0fhFFF0V! IA3'v[919_M9:X0x9C304086

7x-^: 0 W!IA32w[9(0_STHZ:=0xFW(0000F136

'A32_W9(_CTLW

  8&_MC2vHDR=0fhFFF4V! IA3'v[920_M9:X0xDC704086



*** Device Tree ***

{

    "pcie_cfg_base" : "0xe0000000",

    "pci_devices" :

    {

        "0x0" : "DMI2@0",

        "0x8000" : "PEG0@1",

        "0x10000" : "GFXA@2",

        "0x18000" : "GFXB@3",

        "0x20000" : "CBD0@4",

        "0x21000" : "CBD1@4,1",

        "0x22000" : "CBD2@4,2",

        "0x23000" : "CBD3@4,3",

        "0x25000" : "CBD5@4,5",

        "0x24000" : "CBD4@4,4",

        "0x1000000" : "PEG0@1/IOPP/BR00@0",

        "0x26000" : "CBD6@4,6",

        "0x200000" : "GFXA@2/IOPP/GFX1@0",

        "0x600000" : "GFXB@3/IOPP/GFX2@0",

        "0x27000" : "CBD7@4,7",

        "0x201000" : "GFXA@2/IOPP/HDAD@0,1",

        "0x601000" : "GFXB@3/IOPP/HDAU@0,1",

        "0x28000" : "IOC0@5",

        "0x29000" : "IOC1@5,1",

        "0x88000" : "VMS0@11",

        "0xb0000" : "HECI@16",

        "0x2a000" : "IOC2@5,2",

        "0xd8000" : "HDEF@1B",

        "0xe0000" : "RP01@1C",

        "0x2c000" : "IOC4@5,4",

        "0xe1000" : "RP02@1C,1",

        "0xe2000" : "RP03@1C,2",

        "0xe4000" : "RP05@1C,4",

        "0xe8000" : "EHC1@1D",

        "0xf0000" : "IP2P@1E",

        "0xf8000" : "LPCB@1F",

  "0xfa000" : "pci8086,1d02@1F,2",

        "0xfb000" : "SBUS@1F,3",

        "0xb00000" : "RP01@1C/IOPP/ETH1@0",

        "0xe00000" : "RP05@1C,4/IOPP/SSD0@0",

        "0xd00000" : "RP03@1C,2/IOPP/ARPT@0",

        "0x1108000" : "PEG0@1/IOPP/BR00@0/IOPP/BR13@1",

        "0xc00000" : "RP02@1C,1/IOPP/ETH0@0",

Der er meget mere, men der sker noget ved kopieringen af error log når den skal smides ind på Macnyt

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  24
0
  620

4593

394
02. december 2021 @ 11:00
FPU

Der er jo en maksimumsgrænse på 2500 karakterer pr. indslag, så det er nok det koft, som du har ramt, når du vil uploade hele crash-loggen.

De hexadecimale koder i starten af loggen vækker mindselser om  de kernel panics, som jeg fik på min 12'' PowerBook, så det kunne tyde på hardware-relaterede fejl, så start lige med at redde de data, som du ikke kan tåle at miste.

Fejlen kan jo være hvor som helst, men du kan da prøve at tage RAM'en ud, rense terminalerne og sætte klodserne i igen. Det samme med disken. Hvis det ikke har hjulpet, er der nok ikke så meget at gøre, men husk bare lige på, at jeg ikke er certificeret reparatør, så der kan sagtens sidde en anden Macnyt'er ned en brugbar løsning på hånden.

I de gode gamle dage kunne man boote på en Recovery-DVD og køre en hardware-test. Prøv at se, om du ikke kan gøre det samme, hvis du kan boote i Recovery-mode.


927

49
02. december 2021 @ 11:31
Veteran

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 11:32
Veteran

Den melder ikke om hardwarefejl overhovedet ude i EFI eller BIOS eller hvad man nu kalder det. Men jeg skiller den ad og renser hvad der renses kan.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 11:53
Veteran

Kan de være den nye SSD jeg har sat i, som burde være kompatibel med min Mac Pro 2013? 


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 12:10
Veteran

Jeg kan se, at den laver en crash report hver gang jeg lukker maskinen. 

Nu prøver jeg så at lave en clean install, og hvis den ikke længere laver en crash report, må det være noget software relateret. Det er i hvertfald det jeg gætter på.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 12:13
Veteran


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 13:14
Veteran

Jeg har lige lavet en clean install og jeg får problemet allerde fra første genstart. 

Alt peger på ringe kompatibiliet mellem den nye SSD fra OWC of macOS når den crasher sekunder inden ned slukker helt.

Det må betyde at jeg må ud og få fat i en original SSD til den igen, og så håbe på at jeg kan finde en funktionel på 1 TB rimelig penge.

Men den fejl pirrer mig bare helt vild, fordi den jo ikke laver fejl mens jeg bruger maskinen. Det er kun lige de sidste sekunder når jeg slukker for dyret. Det er fanme en mærkelig fejl.

Her er bevist på at den crasher når den lukker ned, og det er ved første gang jeg lukker den ned lige efter en clean Install.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
02. december 2021 @ 13:41
Bit kongen

Min 2014 er blevet en helt ny maskine med med adapter og standard nvme 1TB ssd (jeg har vist linket til begge dele tidligere). Det er som om den er blevet køligere og hurtigere. Jeg tror det gamle 512ssd var en strømsluger der trak hele maskinen ned i ydelse med varme. Den har været stabil lige siden.


927

49
02. december 2021 @ 13:53
Veteran

https://mackabler.dk/ngff-m2-pcie-ssd-kort-1207.html

Jeg prøver at bestille denne her i morgen så. Tak for det. 

Nu kunne jeg ikke mærke nogen stor hastighedsboost da jeg satte den nye SSD i. Jeg tror den var på mellem 15-20% kun, og den SDD yder slet ikke i nærheden af hvad producenten selv siger den kan yde. Tror du det vil ændre sig med den adapter? Eller er det selve BUS'en i min spand der er for langsom?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

8581

198
02. december 2021 @ 13:58
Poseidon

Du kan evt. prøve at boote fra en ekstern disk, bare for at være helt sikker på det er den interne SSD som laver unoder.


927

49
02. december 2021 @ 14:00
Veteran
David Munch skrev:

Du kan evt. prøve at boote fra en ekstern disk, bare for at være helt sikker på det er den interne SSD som laver unoder.

Ja. Jeg har en 12 TB Ekstern disk. Kan jeg bare partitionere den, og så installere macOS den via Internet Recovery, og så bede den om at starte op på den i stedet for, og så bruge den i noget tid for at se om den laver samme fejl?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 14:08
Veteran
PallMei skrev:

Min 2014 er blevet en helt ny maskine med med adapter og standard nvme 1TB ssd (jeg har vist linket til begge dele tidligere). Det er som om den er blevet køligere og hurtigere. Jeg tror det gamle 512ssd var en strømsluger der trak hele maskinen ned i ydelse med varme. Den har været stabil lige siden.

Men den nye SSD jeg har sat i passer jo allerede i stikket i min Mac Pro 2013. Skal jeg så også bruge en adapter? 

Købte du ikke kun den adapter fordi stikket i den nye SSD ikke passede til stikket i din computer?


https://mackabler.dk/ngff-m2-pcie-ssd-kort-1207.html

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
02. december 2021 @ 15:05
Veteran

Nihad. Kan du hjælpe med en omgang TeamVeiw eller anden remote desktop?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
02. december 2021 @ 18:17
FPU

Jeg har svært ved at forestille mig, at en SSD skulle kunne lave den slags ballade (med mindre stiket ikke sidder helt på plads).

Jeg ved godt, at din Pro ikke lige bruger en standard SATA SSD, men altså: Min MacBook Pro fra 2010 kører fint med både en Samsung EVO 840 og 850.

Du kan naturligvis prøve at sætte din gamle SSD i, hvis du stadig har den, men jeg tror (gætter) altså mere på, at det er noget defekt RAM, vi har fat i.

For hvad det er værd, hvis din Pro ikke vil makke ret, så har MacMenu i Kolding en "Sorte Slyngel" fra 2013 med 16 GB RAM og 500 GB SSD stående som Grade A til 12.900,- Kr.

Jeg ville dog hellere bruge de penge på en M1-Mini eller en M1-MacBook Pro, for Intel er bare så meget i forgårs nu.


4593

394
02. december 2021 @ 18:22
FPU
Ufomekaniker skrev:
David Munch skrev:

Du kan evt. prøve at boote fra en ekstern disk, bare for at være helt sikker på det er den interne SSD som laver unoder.

Ja. Jeg har en 12 TB Ekstern disk. Kan jeg bare partitionere den, og så installere macOS den via Internet Recovery, og så bede den om at starte op på den i stedet for, og så bruge den i noget tid for at se om den laver samme fejl?

Du kan sagtens bruge en ekstern disk (eller partition) som boot-disk. Nu har di Mac pro jo nogle år på bagen, så det letteste vill nok være at hente en fuld installer (godt 5 GB) af et lidt ældre system og installere OS'et på den eksterne, mens din Pro er bootet fra den interne.

Så vidt jeg har forstået det, kører den som sådan stabilt nok, indtil du lukker ned, så du burde alt andet lige kunne få lov til at installere OS'et på den eksterne i fred og ro og så vælge den under opstart ved at Alt-boote, eller ved at vælge den som opstartsdisk inde i Systemindstillinger.


2709

339
PallMei (Skribent)
02. december 2021 @ 18:59
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:

Min 2014 er blevet en helt ny maskine med med adapter og standard nvme 1TB ssd (jeg har vist linket til begge dele tidligere). Det er som om den er blevet køligere og hurtigere. Jeg tror det gamle 512ssd var en strømsluger der trak hele maskinen ned i ydelse med varme. Den har været stabil lige siden.

Men den nye SSD jeg har sat i passer jo allerede i stikket i min Mac Pro 2013. Skal jeg så også bruge en adapter? 

Købte du ikke kun den adapter fordi stikket i den nye SSD ikke passede til stikket i din computer?


https://mackabler.dk/ngff-m2-pcie-ssd-kort-1207.html

Ja det ser ud til at være den jeg købte 👍

Jeg købt

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/ 

Jeg købte også denne ssd

https://www.proshop.dk/SSD/WD-Blue-SN550-NVMe-SSD-1TB/2817998 

Men det kan tjekke her, hvilke der skulle fungere. Der er nok nogle som er bedre, men den jeg købte var/er værdi for pengene.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/


2709

339
PallMei (Skribent)
02. december 2021 @ 19:03
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har svært ved at forestille mig, at en SSD skulle kunne lave den slags ballade (med mindre stiket ikke sidder helt på plads).

Åh du drømmer ikke om hvilken gang multiorgan fejl en ældre SSD forsagede i min iMac. Alt fejlede og jeg havde dødsdømt. Det var kun som et sidste forsøg inden den blev doneret til Mactekniker, at jeg prøvede med min NAS ssd og alt var godt igen (bortset fra WiFi kortet, som jeg i mellemtiden havde erstattet af en usb-løsning).

 At min macbook Air nu også er blevet en helt anden maskine, tyder på en form degeneration der suger mere strøm med alderen. I begge tilfælde, var det ikke pga. af plads henholdsvis 640GB og 512GB var de gamle.


4593

394
02. december 2021 @ 21:48
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har svært ved at forestille mig, at en SSD skulle kunne lave den slags ballade (med mindre stiket ikke sidder helt på plads).

Åh du drømmer ikke om hvilken gang multiorgan fejl en ældre SSD forsagede i min iMac. Alt fejlede og jeg havde dødsdømt. Det var kun som et sidste forsøg inden den blev doneret til Mactekniker, at jeg prøvede med min NAS ssd og alt var godt igen (bortset fra WiFi kortet, som jeg i mellemtiden havde erstattet af en usb-løsning).

 At min macbook Air nu også er blevet en helt anden maskine, tyder på en form degeneration der suger mere strøm med alderen. I begge tilfælde, var det ikke pga. af plads henholdsvis 640GB og 512GB var de gamle.

Okay. Altså, jeg vidste godt, at der kunne være lidt med visse mærker i visse Mac'er, men det var mest noget med, om man overhovedet kunne få bundkortet til at se SSD'en. Jeg ved også godt, at man skal købe bundkort-specifikke SSD'er til f.eks. Retina-MBP'er, men bamser over det hele er nyt for mig. Er det SATA, eSATA eller noget endnu nyere, som din iMac bruger?

Som sagt kører Gamle Trofast fint med både EVO 840 og 850, både internt og eksternt via et SATA-til-USB stik, også som bootable. Men det er trods alt også noget så banalt som en standard SATA.


927

49
03. december 2021 @ 09:22
Veteran

Jeg har lige lavet et memtest med Rember og jeg har teste 3 gange. Jeg tror jeg er nødt til at opstøve mig en original brugt 1TB til min spand, desværre.


Rember Test Results


All tests passed!


Total built-in memory: 64 GB



    This is the total amount of physical memory that the computer has installed.  If this figure is not showing the correct amount of memory there may be a problem with one or more installed DIMMS.


Available memory: 51478 MB


    Available memory is the amount of physical memory that is currently not in use by any other processes.  All available memory will be used for testing when the "All" option is selected. To increase the amount of available memory, you can restart your computer before testing. If you are familiar with the command line (CLI), you can run memtest (the core of Rember) in single-user mode. See Rember help, or http://www.memtestosx.org for more information.


Requested amount: All MB


    The total amount of memory requested for testing by the Rember application. Not all requested memory can be allocated for testing. See information on "Available memory" for more information.


Memory allocated for testing: 51478 MB


    This is the total amount of memory that memtest was able to allocate for testing.  See "Available memory" section for more information.


-------


Loops selected: 3


    Total loops selected by user for testing. All loops should complete when testing is successful. Test failure when the "Continue on Error" preference is selected will cancel tests before this number of loops has been completed. Users can also cancel testing before this number is reached.


Loops completed: 3


    Total loops completed by memtest.  Note that the Rember is not always able to identify how many loops ran.  If there are discrepancies between this and the loops selected, the log should be examined to determine exactly how many loops were performed.

-------


Total execution time:                   ok


All tests passed!  Execution time: 33896  seconds


    This is the total amount of time that it took to execute the selected tests. Execution time may vary from system to system, and is provided as a guide for determining how long users can expect tests to run based on the amount of memory installed on the system.


Testing start time: 2021-12-02 20:32:26 +0000


Testing end time: 2021-12-03 05:57:39 +0000



Rember version: 0.3.7b Memtest version: 4.22

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
03. december 2021 @ 10:09
Veteran

Jeg har også prøvet at installere macOS på en eksern HDD, og så har jeg 0 crashes og 0 crash logs.

Computeren er lige så langsom som en C64 og har masser af SAT1 badebolde, men ellers køre det fint.

Inge crashes eller crash reports. Fejlen er sgu noget at gøre med den SSD. Så må spørgmålet være om der er fejl på selve SSD'en eller om der skal en firmware update til. 

Jeg kontakter OWC senere i aften, for jeg havde fat i dem i går, og de var seriøse nok at snakke med. Nu får vi at se, om det fortsætter idag også.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
11. december 2021 @ 21:09
Veteran

Update til mig selv, og andre i samme situation:

Eftersom jeg ikke har brugt computeren i en uges tid og starteden den her idag, lød der fire høje smæld fra mine høretelefonerne. Jeg prøvede så at genstarte computeren, og kunne også genskabe de fire smæld. Smældene opstod et sted mellem hvor jeg tændte computeren, og inden jeg skulle taste kodeord ind, så jeg kunne få adgang til min computer - altså under selve opstartssekvensen (boot). 

Jeg sad nok ca 6 meter væk fra mine høretelefoner og så tv da det skete, og jeg kunne stadig høre det da det skete. Jeg er ret sikker på, at det er SSD'en der driller (eller Apple?), men jeg er ikke sikker på, at det er Apple det vælger at gøre mig opmærksom på det på den måde, selvom det føles sådan.

Hovedtelefonerne er Sennheiser HD 800S koblet på en Aune X7S forstærker. Så det er ikke fordi det er noget billigt bras jeg har koblet på min computer. Hovedtelefoner og forstærker koster ca det samme som computer og monitor tilsammen.

Den har jeg ikke oplevet før. Kun crash under nedlukning og fejl ved brug af WiFi. Nu også terrorisering af mine hovedtelefoner. Jeg skal nok skrive hvad det næste bliver. 

Ny SSD til far her.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
24. december 2021 @ 14:52
Veteran

Update on Mac Pro 2013: 

Jeg sendte den OWC SSD tilbage til butikken, og købte en gammel brugt 128 GB SSD fra Apple bare lige for at have en midlertidig en i. Den SSD kommer fra en MAB 2010 elle noget i den retning. Den er i hvertfald lige så langsom som den som sad i den i da den blev født.

Efter jeg fik den sat i, var der mere fart over feltet med alt fra start-up til åbning af programmer. WiFi virker også igen, og lyden over alt på brugerfladen fik over et ordentligt nyk opad. Jeg vil skyde på at den steg med 2-300%. 

Nu er det så bare at jeg skal spare op til en brugt 1 TB SSD fra Apple. Puha da :D

Nu skal den bare laves, fordi nu er det gået hen og blevet en principsag for mig :D

God jul allesammen :-)  

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
25. december 2021 @ 00:43
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Update on Mac Pro 2013: 

Jeg sendte den OWC SSD tilbage til butikken, og købte en gammel brugt 128 GB SSD fra Apple bare lige for at have en midlertidig en i. Den SSD kommer fra en MAB 2010 elle noget i den retning. Den er i hvertfald lige så langsom som den som sad i den i da den blev født.

Efter jeg fik den sat i, var der mere fart over feltet med alt fra start-up til åbning af programmer. WiFi virker også igen, og lyden over alt på brugerfladen fik over et ordentligt nyk opad. Jeg vil skyde på at den steg med 2-300%. 

Nu er det så bare at jeg skal spare op til en brugt 1 TB SSD fra Apple. Puha da :D

Nu skal den bare laves, fordi nu er det gået hen og blevet en principsag for mig :D

God jul allesammen :-)  

Prøv at læse i denne tråd om ikke der er bedre mulighed med en mere moderne standard nvme ssd til billigere penge:

https://forums.macrumors.com/threads/pcie-ssds-nvme-ahci.2146725/


4593

394
25. december 2021 @ 10:47
FPU

Ufo, er du sikker på, at det kan svare sig at smide flere penge efter "Tønden"?

I den her uge kom der rygter fra flere uafhængige kilder om Apple-produkter i 2022, herunder om en ny Mac Pro med en enorm M2 CPU, noget i stil med tre M1 Max CPU'er koblet sammen. Det var vist noget med 30-CPU kerner og op til 128 GPU-kerner.

Den bliver naturligvis ikke billig, men hvis din Tønde er blevet stabil nu, kan du jo sætte den til salg, inden den taber sin restværdi, hvilket nok kommer til at gå ret hurtigt.

Med mindre du har brug for at køre software, som ikke er udviklet til Apple Silicon endnu, eller hvis du skal køre Windows, er der ikke længere noget rationale bag at beholde den

P.S. For dem, som ikke har hørt rygterne, omfatter de også en ny Mini, en større iMac og tre stand-alone 120 Hz Mini-LED skærme på 24'', 27'' og 32''. Jeg har det fra Greg's Gadgets, men de andres overskrifter så ud til at handle om de samme ting.