xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Apple Kort og advarsler
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


2581

84
21. november 2021 @ 07:22
Bit kongen

Fredag aften på vej mod Farø broerne modtog jeg i Apple Kort (på Carplay) en popup besked om en advarsel, ikke videre specificeret, ved broen.

Næsten samtidigt kom der en advarsel om fare ind via Saphe der også kører på Carplay idag. 

Jeg tror ikke det var Saphe alarmen der også blev vist i Apple Kort så hvor kom den alarm fra? Jeg kan så vidt jeg kan se ikke selv oprette alarmer i Apple Kort? Men nogen kan åbenbart?

Telefonen kører iOS 15.1

  13
2
  831

291

45
21. november 2021 @ 10:55
Juniormedlem

Jeg har aldrig prøvet det, men det er en af de nye ting i iOS 15 i udvalgte områder og lande.

Se under “Rapporter hændelser i trafikken” i Brugerhåndbog til iPhone


362

18
21. november 2021 @ 11:08
Lærling

Vi har en p-kælder i Odense som man kan må bruge til smutvejskørsel. Deri i får jeg ofte en “alarm” men når aldrig at høre hvad det er - men det lyder som Siri.

Fandt det her


2581

84
21. november 2021 @ 12:52
Bit kongen

Tak for svar. 

Det havde jeg ikke hørt om  og jeg bemærkede ikke det blev sagt noget men det er da smart. 


2581

84
22. november 2021 @ 14:35
Bit kongen

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke. 

jeg kunne godt tænke mig at vide hvor de meldinger kommer fra, fordi jeg har på fornemmelsen at det ikke er brugere der opretter dem. 


2709

339
PallMei (Skribent)
22. november 2021 @ 16:33
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke. 

jeg kunne godt tænke mig at vide hvor de meldinger kommer fra, fordi jeg har på fornemmelsen at det ikke er brugere der opretter dem. 

Måske vejdirektoratet


362

18
22. november 2021 @ 18:26
Lærling
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke.

Kunne du måske lokkes til at taget et forsigtigt screendump næste gang? Jeg ser ingenting (CarPlay) men får en eller anden notifikation via Siri - tror jeg det er!? 


2581

84
23. november 2021 @ 08:46
Bit kongen
Samson skrev:
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke.

Kunne du måske lokkes til at taget et forsigtigt screendump næste gang? Jeg ser ingenting (CarPlay) men får en eller anden notifikation via Siri - tror jeg det er!? 

Kan man det på CarPlay? 

Jeg prøver med et billede hvis jeg kan nå det.




2581

84
23. november 2021 @ 08:58
Bit kongen
PallMei skrev:

Måske vejdirektoratet

Hvis nogen kunne tage sig sammen om bruge alle de data som vejdirektoratet råder over ville vi få et fantastisk kort at køre efter..

 https://trafikkort.vejdirektoratet.dk/  er det rene guld for en pendler. Jeg har oprettet en rute derinde, Fra hjemme adressen i Guldborgsund til Ørestad hvor jeg arbejder og får advarsler på mail når der sker noget, hvilket er dagligt, men hvad skal jeg bruge det til når de fleste hændelser sker imens jeg sidder i bilen. Jeg kan jo ikke sidde og nærstudere de helt umuligt opsatte mails imens jeg kører. 

Hvis de data blev hevet ind i Apple Kort, eller enhver anden app der kunne køre på CarPlay ville m a n g e pendlere blive hjulpet. 

Så sidder der en programmør derude der mangler et projekt der kan give en fortjeneste så er det bare at komme i gang, jeg ved at mange ville betale for den tjeneste, jeg ville med glæde lægge 50 DKR pr.. måned for det.



2268

156
23. november 2021 @ 09:40
ASCII jonglør
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke. 

jeg kunne godt tænke mig at vide hvor de meldinger kommer fra, fordi jeg har på fornemmelsen at det ikke er brugere der opretter dem. 

Nu skriver du ikke, hvilken bil du har eller hvilken årgang. Det har jo betydning, fordi det efterhånden er standardudstyr, at div. navigationssystemer kan modtage advarsler om både vejarbejde og ulykker.

Og med fare for at kede nogle: jeg har en Audi A3 anno 2015. Her kan jeg i navigationsdisplayet se, når jeg nærmer mig en vejstrækning med vejarbejde - og så vidt jeg kan bedømme, er der tale om hvad man vel kan kalde rettidig opdatering, altså grafisk info om de på vejene herskende forhold.

Desuden kommer der automatisk advarsler af diverse art. Fx i sidste uge, hvor jeg omkring kl. 22 og i let støvregn kom kørende med de reglementerede 130 km/t på motorvejen ved Ringsted på vej mod Fyn. Pludselig dukker der en fyldig advarsel op på kortdisplayet om en spøgelsesbilist, der åbenbart kører fra Slagelse mod Sorø i den forkerte vejbane - altså mod mig i min vejbane på motorvejen. Desuden oplyste advarslen, at politiet var på vej.

Jeg sænkede straks farten og begyndte hvad man kunne kalde et kraftigt udkig: kom de billygter dér imod mig nu i den anden vejbane eller kom de i min? Og hvis ja, hvilken vej ville det være bedst at dreje for at undgå en eventuel kollision?

Aldrig har Ringsted være så spændende.

Jeg har et eller andet sted læst, at der findes den slags funktioner fra div. vejmyndigheder indbygget i moderne biler, kan dog ikke lige huske om det er Vejdirektoratet der står for den slags, ej heller ved jeg, hvor ovennævnte advarsel om en spøgelsesbilist kom fra. Men biler i dag har indbygget mulighed for at modtage trafikadvarsler af forskellig slags. Her er der sandsynligvis lovgivning på plads, uden at jeg dog kender detaljerne.

Det betyder naturligvis også, at biler i dag ikke nødvendigvis behøver ekstra navigationssoftware som fx Apples Kort via CarPlay. Det er bl.a. gået ud over min yndlingsnavigations-app Navigon, der havde den vidunderlige funktion Smuk tur, som jeg desværre ikke siden har fundet i noget navigationssoftware. Således blev forretningsgrundlag for Navigon fjernet, fordi de nye funktioner indbygget i nye biler indeholder alle mulige former for navigation.

Men jeg savner stadig Smuk tur-funktionen...nogen må da tage den idé op igen....?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2581

84
23. november 2021 @ 10:20
Bit kongen
Factory skrev:

Nu skriver du ikke, hvilken bil du har eller hvilken årgang. Det har jo betydning, fordi det efterhånden er standardudstyr, at div. navigationssystemer kan modtage advarsler om både vejarbejde og ulykker.


Advarslerne jeg taler om kommer op i Apple Maps der bliver vist i CarPlay.



2268

156
24. november 2021 @ 03:21
ASCII jonglør

Akkurat. Det var en kommentar til dette:

Jesper Arning skrev:

Jeg tror ikke det var Saphe alarmen der også blev vist i Apple Kort så hvor kom den alarm fra? Jeg kan så vidt jeg kan se ikke selv oprette alarmer i Apple Kort? Men nogen kan åbenbart?

Baseret på min egen oplevelse af en popup omkring en trafikfare kunne man jo konkludere, at Vejdirektoratet og/eller DRs P4 har en art direkte tilgang til diverse navigationssoftware i biler, både den indbyggede og eksterne som fx Apple Maps. Således formidles advarsler omkring umiddelbar fare som fx spøgelsesbilister eller trafikulykker hurtigt og effektivt.

Det er jo meget rart, når der nu iflg. Vejdirektoratet er lidt over 100 spøgelsesbilister om året. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

362

18
29. november 2021 @ 18:33
Lærling
Jesper Arning skrev:
Samson skrev:
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke.

Kunne du måske lokkes til at taget et forsigtigt screendump næste gang? Jeg ser ingenting (CarPlay) men får en eller anden notifikation via Siri - tror jeg det er!? 

Kan man det på CarPlay? 

Jeg prøver med et billede hvis jeg kan nå det.



Ja, kan man godt


2581

84
29. november 2021 @ 20:52
Bit kongen
Samson skrev:
Jesper Arning skrev:

Her til morges skete det igen, igen ved Farø, denne gang en ulykke på broen. Ikonet var en anden, der blev ikke rapporteret om en fare men om en ulykke.

Kunne du måske lokkes til at taget et forsigtigt screendump næste gang? Jeg ser ingenting (CarPlay) men får en eller anden notifikation via Siri - tror jeg det er!? 

Så kom der en advarsel op i dag. Jeg havde ikke læst op på hvordan man tager screenshot (super nemt forøvrigt) men jeg fik et billede. 

På et tidspunkt blev der på ruten også vist gule advarselstrekanter men det nåede jeg ikke at få et billede af.