xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan gendanner jeg fra backup?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
08. november 2021 @ 06:57
Seniormedlem

Jeg er ved en dumhed kommet til at afinstallere et program (SSD Fan Control) og CleanMyMac har slettet de tilhørende filer.

Kan jeg gendanne programmet så det virker fra en TimeMachine-backup? Jeg kan slet ikke huske hvordan det blev sat op i sin tid.

  10
0
  467

2709

341
PallMei (Skribent)
08. november 2021 @ 07:31
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg er ved en dumhed kommet til at afinstallere et program (SSD Fan Control) og CleanMyMac har slettet de tilhørende filer.

Kan jeg gendanne programmet så det virker fra en TimeMachine-backup? Jeg kan slet ikke huske hvordan det blev sat op i sin tid.

Hvis ikke ssd fan control har et menu-punkt til installering af hjælpe filer eller selv spørger, så prøv at installere den på ny. TimeMachine kan gendanne en hel maskine, så den kan sikkert, men det er heldigvis ikke noget jeg har haft brugt for at prøve.


477

7
08. november 2021 @ 08:34
Seniormedlem

Ok, tak for svaret. Mens jeg har ventet her, så fandt jeg et andet program som selv finder ud af at sætte sig op, så nu er blæseren er tavs :-)


123

11
08. november 2021 @ 19:04
Novice

Du skal være lidt varsom med at bruge programmer der styre blæseren..Altså med mindre du bare juster lidt i omdrejninger ved diverse intervaller så går det nok. Men når din CPU op på 80-85 grader så skal blæseren altså ha fuld skrald. 

Udfordringen er hvis du slår Apples styring fra og bare "slukker" eller skruer helt ned for blæseren så bliver din cpu for varm. Når den bliver varm så drosler den ned (laver hastighed) det gør de fleste allerede ved ca.64-65 grader.. Så du vil få en langsommer Mac hvis den ikke kan komme af med varmen.. I sidste ende kan du brænde den af. 

Nu ved jeg ikke hvor gammel din Mac er men hvis den er over 2år og larmer meget, så det nok fordi den trænger til at blive renset, der samler sig rigtig meget støv i blæserne/blæserne... Ellers så det måske et program der bruger rigtig meget cpu kraft, det kan du se i Aktivitetsovervågning... 

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 02:29
Bit kongen
PRW skrev:

Du skal være lidt varsom med at bruge programmer der styre blæseren..Altså med mindre du bare juster lidt i omdrejninger ved diverse intervaller så går det nok. Men når din CPU op på 80-85 grader så skal blæseren altså ha fuld skrald. 

Udfordringen er hvis du slår Apples styring fra og bare "slukker" eller skruer helt ned for blæseren så bliver din cpu for varm. Når den bliver varm så drosler den ned (laver hastighed) det gør de fleste allerede ved ca.64-65 grader.. Så du vil få en langsommer Mac hvis den ikke kan komme af med varmen.. I sidste ende kan du brænde den af. 

Nu ved jeg ikke hvor gammel din Mac er men hvis den er over 2år og larmer meget, så det nok fordi den trænger til at blive renset, der samler sig rigtig meget støv i blæserne/blæserne... Ellers så det måske et program der bruger rigtig meget cpu kraft, det kan du se i Aktivitetsovervågning... 

Problemet kommer når man i f.eks ældre iMac skifter til en ikke Apple harddisk/ssd. Apple harddiske havde nemlig en firmware der gav temperatur måling på nogle ben og som blev brugt til at styre en af blæserne. Uden den tilslutning eller kortslutning af benene eller termo-modstand køre den blæser på fuld power. Den rigtigste løsning er en termo modstand og Mactekniker var i mit tilfælde behjælpelig med den rigtige type.


477

7
09. november 2021 @ 07:07
Seniormedlem

Min iMac er en late 2011. Jeg havde i flere år SSD Fan Control kørende uden problemer. Den kom jeg til at afinstallere ved en dumhed. Jeg fandt et andet (Macs Fan Control) som tilsyneladende virkede, men når maskinens indvolde stiger i temperatur, så accelerer blæseren også og nu kører den for fulde omdrejninger.

Jeg har aldrig prøvet at gendanne fra Time Machine. Det er kun nogle få dage siden jeg afinstallerede (faktisk den 5.11) og jeg kan godt leve med at blive sat et par dage tilbage, men når jeg starter Time Machine, så åbner den åbenbart i det program der ligger i det øverste vindue. Hvis jeg klikker frem og tilbage og navigerer hen til harddisken (som hos mig hedder 500SSD), så er gendan-knappen grå.

Øhhh, hvad sker der ... eller rettere: Hvorfor sker der ikke noget? Hvordan laver jeg en komplet gendannelse?


1131

15
09. november 2021 @ 07:21
Stormogul

En anden mulighed for at gendannne indstillingerne for det gamle program er, at finde ud af hvor den gemmer indstillingerne f.eks i en .plist fil og gendanne den, så programmet kan indlæse de gamle indstillinger. 

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 10:21
Bit kongen
Towle skrev:

Min iMac er en late 2011. Jeg havde i flere år SSD Fan Control kørende uden problemer. Den kom jeg til at afinstallere ved en dumhed. Jeg fandt et andet (Macs Fan Control) som tilsyneladende virkede, men når maskinens indvolde stiger i temperatur, så accelerer blæseren også og nu kører den for fulde omdrejninger.

Jeg har aldrig prøvet at gendanne fra Time Machine. Det er kun nogle få dage siden jeg afinstallerede (faktisk den 5.11) og jeg kan godt leve med at blive sat et par dage tilbage, men når jeg starter Time Machine, så åbner den åbenbart i det program der ligger i det øverste vindue. Hvis jeg klikker frem og tilbage og navigerer hen til harddisken (som hos mig hedder 500SSD), så er gendan-knappen grå.

Øhhh, hvad sker der ... eller rettere: Hvorfor sker der ikke noget? Hvordan laver jeg en komplet gendannelse?

gad vide hvad der sker hvis du starter timemachine med ssd fan control vinduet øverst 🤔

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh11422/mac 

komplet:

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh15638/mac

Men det virker lidt voldsomt. Prøv om du ikke kan klare dig med en delmængde overførselassistent (som også er den en komplet gendannelse anvender)

https://support.apple.com/da-dk/HT204350


4593

394
09. november 2021 @ 12:57
FPU

Jo, det burde være muligt, og egentlig også manuelt at browse rundt inde i TM-backup'en og plukke app'en og dens øvrige eventuelle underbiblioteker og plist'en over på skrivebordet (eller en midlertidig mappe) og så lægge tingene de rette steder og genstarte dyret.

Her er screedumps og pen og papir ikke at foragte.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 14:00
Bit kongen

Disk utility har fået en ny funktion, til at browse timemachine snapshots i Monterey:

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskuf82354dc/21.0/mac/12.0 

Men det er ikke til meget hjælp, for du kan ikke køre Monterey på din Maskine og ssd fan control nævner også kun understøttelse op til High Sierra

Men jeg tror altså det vil være være bedst at gentage installationen, for hvad end Cleanmymac har fjernet ødelagt, så er det nok en plugin eller kext (kernel extension) der er svært at vide placeringen af med mindre der er en detaljeret dokumentation et sted. 


477

7
11. november 2021 @ 08:34
Seniormedlem

Jeg har fået Macs Fan Control til at virke ved et fifle lidt. Alarmen er hermed afblæst. Jeg takker for velviljen til at hjælpe.