xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Pro glitch?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
07. november 2021 @ 14:59
Veteran

Her de sidste par dage har Safari crashed mens jeg bruger den, og når jeg går fra maskinen crasher den også af sig selv så hårdt at den genstarter.

Jeg ved ikke om det er min Mac Pro 2013 med OWC SSD der er ved at stå af, eller det er macOS 12.0.1

Når jeg genstarter enten for at fejlfinde eller slukker og tænder computeren bare fordi jeg ikke skal bruge i flere timer, får jeg denne besked hver gang nu:


Jeg har ikke lukket computeren ned pga et problem. Jeg lukkede den ned fordi at jeg ikke skal bruge den i lang tid.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  9
0
  458

2185

44
07. november 2021 @ 15:19
ASCII jonglør

Den pop up kommer normalt ved opstart efter at den enten selv lukkede ned, eller du "svang" den til at lukke den, ved at fx holde power knappen nede til den lukker ned.

Jeg har ikke selv set den ved genstart.

"Åben" vil normalt åbne det program som var årsag til "genstarten", og dette kan være med en "Send fejl rapport til Apple" pop up - nogle gange kan det give et hint om hvad der er galt - andre gange skal man bare holde sig fra "Åben" knappen, da det kan få Mac'en til på ny at gå ned.


927

49
07. november 2021 @ 15:25
Veteran

Ok. Nu går den det så bare konsekvent uanset hvordan jeg bære mig ad. Den er kold :D

Jeg har prøvet at nulstille NVRAM og SMC og reparere disktilladelser og køre en diagnose. 

Nu mangler jeg bare at prøve at afinstallere softare for at se om der er noget der kan udelukkes og rapporteres til App Store,





The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
07. november 2021 @ 15:41
Veteran

Det begynder at ligne en clean install fordi når jeg afinstallerer apps for at finde den mulige bandit, så er de der igen efter genstart af computeren. Der må være noget dybereliggende der er galt med, og måske er det også derfor jeg har problemer med Music (iTunes)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
07. november 2021 @ 16:09
Veteran

Nu er den frosset fast her

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
07. november 2021 @ 17:30
Bit kongen

Hvis ikke du har solgt den gamle ssd, så prøv at sætte den tilbage. Jeg ved af erfaringer med min iMac at en SSD kan få alt muligt fejle og jeg havde faktisk afskrevet min late 2009 iMac med multi organ fejl. Men i et sidste forsøg slagtede jeg min timecapsule og erstattede ssd med ssd fra timecapsule og siden har den kørt som en drøm og lydløs.

Fornyelig har jeg også oplevet at min gamle MBA air som har fået opgaven som NAS efter jeg anskaffede en M1 og ovennævnte timecapsule ikke overleverede, lukkede ned og havde tilsvarende besked ved opstart. Jeg frygtede ligesom du, at det skyldes at jeg netop har skiftet ssd (dog med adapter). "heldigvis" har den været stabil efter at jeg frakoblede den 2TB eksterne SSD jeg havde tilkoblet. 

Så minimer antallet af variable og fjern alt tilsluttet hardware til minimum. Derefter arbejd baglæns med ændringer du har foretaget.


927

49
08. november 2021 @ 09:11
Veteran

Opfølgning:


Anden eller tredje gang lykkedes det at lave en clean install, så nu køre maskinen igen. 

Ved første gang gik den i stå, hvor der stod at den var ved at opdatere i stedet for at installere. Der stod den så og slappede af i over en time indtil jeg kvalte den, genstartede og påbegyndte en ny clean Install.

Anden gang gik den i stå under selve installationen af macOS. 

Tredje gang fløj den lige igennem. Men den måde min computer crashede på op til flere gange under hverdagsbrug, og den måde den udførte en clean install på er ikke lige just noget der får mig til at føle sikker.

Jeg ved ikke om det er den nye SSD, noget malware eller min spand er ved at stå af, eller at det bare en perlerække af tilfældigheder som lige stod korrekt nok til at jeg blev hylet ud af den.

Jeg håber lidt på at det er Apple der har overset en fejl i macOS som jeg lige blev udsat for. De koder jo til både Intel og Apple Silicon nu. Jeg ved ikke om deres arbejde er blevet mere problematisk af det, men det lader til, at det går hårdt ud over deres QC afdeling.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

389
08. november 2021 @ 10:29
FPU

Det kan være noget så banalt, som at SSD-stikket ikke blev sat helt 100% i, da du monterede disken. Efterhånden som Mac'en bliver varm og køler af, giver tingene sig jo en lille smule, og det KAN være nok til, at forbindelsen ryger midlertidigt.

Det kan også være lidt finger-fedt på termonalerne stikket, så du kan jo prøve at rense det i f.eks. Isopropylalkohol.


927

49
08. november 2021 @ 10:58
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Det kan være noget så banalt, som at SSD-stikket ikke blev sat helt 100% i, da du monterede disken. Efterhånden som Mac'en bliver varm og køler af, giver tingene sig jo en lille smule, og det KAN være nok til, at forbindelsen ryger midlertidigt.

Det kan også være lidt finger-fedt på termonalerne stikket, så du kan jo prøve at rense det i f.eks. Isopropylalkohol.

Det har jeg ikke tænkt på. Godt svar. Det prøver jeg.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

389
08. november 2021 @ 11:52
FPU
Ufomekaniker skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det kan være noget så banalt, som at SSD-stikket ikke blev sat helt 100% i, da du monterede disken. Efterhånden som Mac'en bliver varm og køler af, giver tingene sig jo en lille smule, og det KAN være nok til, at forbindelsen ryger midlertidigt.

Det kan også være lidt finger-fedt på termonalerne stikket, så du kan jo prøve at rense det i f.eks. Isopropylalkohol.

Det har jeg ikke tænkt på. Godt svar. Det prøver jeg.

Hvis du åbner Mac'en for at rense diskens termonaler, så giv lige terminalerne omgang ved samme lelighed. :O)