xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Safari kan ikke vise web-siden
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


119

2
06. november 2021 @ 22:34
Novice

Har lige fået en gammel Mac-mini foræret. Den har 10.7.5 Lion installeret og virker fint. Men når jeg åbner Safari for at gå på netttet, siger den at: "Safari kan ikke åbne siden, fordi den ikke kan finde en sikker server".  Jeg har tjekket firewall og den er slået fra og der tillades alle indkommende forbindelser. I proxy indstillingerne er intet valgt. safari kan ikke åbne nogle sider overhovedet, så hvad gør jeg ?

MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs
  15
2
  984

2696

335
PallMei (Skribent)
07. november 2021 @ 07:12
Bit kongen

Passer dato og tid?

Når browsere skriver den besked, kan man ofte komme igennem alligevel, ved at vælge avanceret eller lignende og acceptere at det er på egen risiko at fortsætte. Du skal virkelig nærlæse hvad der står, for de vil gerne forhindre at du uforvarende kommer videre.


4586

390
07. november 2021 @ 10:37
FPU

Du kan naturligvis være heldig, at PallMei's råd virker, men det er min egen erfaring, at man ikke kommer ret langt med så gamle Safarier.

Jeg vil derfor foreslå dig at hente den senest mulige version af Firefox; det er som regel den, som giver op sidst af alle browsere. Du kan også prøve Opera og iCab.

Ellers bør du opdatere OS X til f.eks. Mavericks (10.9), hvis Mini'en kan klare systemkravene. Det kan godt være, at Safari stadig ikke vil virke ordentligt, men det giver dig alt andet lige mulighed for at hente lidt nyere versioner af de andre browsere, og her kan især Firefox stadig nok godt klare ret meget.

Held og lykke og feedback.


927

49
07. november 2021 @ 12:23
Veteran

Min 12-årige datter har en gammel hund af en 27" iMac fra 2010 med 120 GB SSD og 16 GB RAM, og der nægter hendes Safari også at virke med mange hjemmesider pga sikkerheden.

Hun har så installeret Chrome fordi den understøtter flest spil og køre godt med YouTube, og det spiller max for hende. Hun har heller ikke klaget over noget, så jeg går ud fra, at der heller ikke er nogle problemer.

Jeg kan dog ikke forstå hun ikke installere Brave i stedet for Chrome, for at slippe for reklamerne og frigøre resurser. Men sådan er der jo så meget. 

Brave som er baseret på Chrome er næsten mere en adblocker end en egentlig browser (overdrivelse fremmer forståelsen) :D


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

390
07. november 2021 @ 17:54
FPU

Nåja, Chrome. Den havde jeg ikke tænkt på, fordi jeg synes, at det er en forfærdelig fætter.

Jeg havde på et tidspunkt den første MacPro, som netop kørte 10.7.5. som sit nyest mulige system, og den blev  på et tidspunkt brugt som gæste-computer til et par af rødderne, som kom på besøg. Den fik installeret Chrome, fordi den ene rod var vant til at bruge den, men på et tidspunkt crashede den hele Mac'en så meget, at jeg var nødt til at omformatere disken og geninstallere systemet.

Der var heldigvis ikke nogen form for data-tab, men det var helt slut med Chrome på den Mac, og lige siden dengang har jeg ikke fulgt med i den browser, og dens historik, så jeg kendte heller ikke til Brave.

Det er da forsøget værd, men trådstarter skal nok lige lave en backup af de ting, som han ikke kan tåle at miste, inden han begynder på at chrome, ikke mindst fordi hans Mini netop kører 10.7, som Chrome fik total-smadret på min Pro.

P.S. Ufo, fortæl din datter, at gode reklamer sælger produkter, men at gode produkter sælger sig selv. Ingen grund til at glo på de reklamer. ;0)


119

2
08. november 2021 @ 22:30
Novice
Tak for alle forslag. Der var dog intet der virkede, og jeg kunne ikke opdatere MacOS til version som jeg kunne hente en kompatibel browser til. Efter megen roderi på nettet uden resultat, var der en god ven som havde en gammel version af Firefox liggende og den virker. Godt nok er sikkerheden ikke værd at skrive om, men det gør ikke noget da maskinen kun en gang imellem skal på nettet på "sikre" sider. Endnu en gang for gode input.



MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs

4586

390
09. november 2021 @ 01:16
FPU

Du kan prøve at støve rundt inde på Macintosh Garden. Siden er godt nok under opbygning, fordi den oprindelige side muligvis blev tvangslukket af Apple eller et eller flere af firmaerne, som (dengang) leverede kommerciel software til Mac-platformen.

Jeg ved dog, at nogle firmaer har har været Macintosh Garden venligt stemt, fordi de selv har offentliggjort serienumre til nogle af deres gamle versioner af deres software, f.eks. GraphicConverter fra Lemkesoft.

Der er et fora eller to, som diskuterer, hvorfor man ikke kan komme ind i den oprindelige Macintosh Garden, men jeg har ikke selv læst dem endnu.


927

49
09. november 2021 @ 01:37
Veteran

Tonny: Min datter er hyper paranoid hvad hendes iMac angår, så jeg holder mig mindst 10 meter fra den. Jeg røre den ikke med en ildtang. For at det ikke skal være løgn, er jeg allerede blevet konfronteret et par gange af hende fordi hun mente at jeg har pillet ved den, selv om jeg ikke aner hvad der skete. Og når hun virkelig har problemer med den og jeg bliver bedt om at hjælpe hende, må jeg ikke røre den og nogle gange ikke engang ikke på skærmen. Men jeg skal bare lave den - hurtigt! Det er også ok, selvom jeg finder det sjovt på en lidt absurd måde. Men det er jo også hendes computer, så det er jo sådan det er. hehe

Vagn: Hov vent lidt. Der er en gut der laver mods til de nyeste macOS så de virker på ældre maskiner. Måske kunne du kikke der? Se her: Mr. Macintosh

Der er også DosDude som roder lidt med den slags.

Hvilken årgang er den Mac mini egentlig?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
09. november 2021 @ 01:48
Veteran

--

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 02:19
Bit kongen
Vagn E. Jørgensen skrev: Tak for alle forslag. Der var dog intet der virkede, og jeg kunne ikke opdatere MacOS til version som jeg kunne hente en kompatibel browser til. Efter megen roderi på nettet uden resultat, var der en god ven som havde en gammel version af Firefox liggende og den virker. Godt nok er sikkerheden ikke værd at skrive om, men det gør ikke noget da maskinen kun en gang imellem skal på nettet på "sikre" sider. Endnu en gang for gode input.

Hmmm, hvilken Mac Mini snakker vi om, siden du ikke kan opdatere macOS. Nu du har en fungerende browser, kan du hente ældre macOS versioner direkte fra Apple i browseren og der er link til hardware krav for hver version:

https://support.apple.com/da-dk/HT211683



4586

390
09. november 2021 @ 12:42
FPU

Det må være den her model, eller den her. Begge modeller kan maks. 10.7.5, og næste model (Early 2009) kan helt op til 10.11, selvom der mangler en del funktioner i de senere OS'er.

I forbindelse med omtrent de samme problemer med at få en af vennernes iMac G5 på nettet, fik jeg et forslag om at prøve en Firefox-baseret browser, som hedder "TenFourFox" og noget ekstra software, som hedder "Leopard Webkit".

Det er alt, hvad jeg ved om det, så du er på egen is her, Vagn.

Men under alle omstændigheder er den Mini ved at slippe håndtaget, i hvert fald internet-mæssigt.

Det kan godt være, at du kan få TenFourFox til at virke nu, men det er jo blot et spørgsmål om tid, inden der kommer nye protokoller. Så gamle Mac'er (eller rettere deres maksimum OS'er) gør dem stille og roligt til kun at være spilledåser til musik, film og offline spil, eller til en FTP- eller print-server, hvis man har behovet.


119

2
10. november 2021 @ 21:25
Novice

Jeg har endnu ikke haft tid til at være inde og rode i de forskellige fora m.v. som foreslås, men glæder mig - de lyder spændende.

Men her er en henvisning til modellen jeg har fået:

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-2.3-mid-2011-specs.html

MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs

2696

335
PallMei (Skribent)
10. november 2021 @ 21:59
Bit kongen
Vagn E. Jørgensen skrev:

Jeg har endnu ikke haft tid til at være inde og rode i de forskellige fora m.v. som foreslås, men glæder mig - de lyder spændende.

Men her er en henvisning til modellen jeg har fået:

https://everymac.com/systems/apple/mac_mini/specs/mac-mini-core-i5-2.3-mid-2011-specs.html

Som dit link viser, kan den model køre 10.13 High Sierra. Så det vil jeg anbefale at installere.


8581

198
11. november 2021 @ 09:52
Poseidon

Og den kører fint med High Sierra skal jeg hilse og sige.


4586

390
11. november 2021 @ 10:47
FPU

High Sierra kan (så vidt jeg lige kan se) klare alt på internettet, i hvert fald de dagligdags ting som e-mail og internet-bank.

Det kan godt være, at visse hjemmesider ikke kan lide Safari, men både Firefox og Safari opdateres stadig til High Sierra, og jeg har ikke oplevet nogen væsentlige problemer. Jeg bruger Opera til stort set alt.


119

2
11. november 2021 @ 20:40
Novice

Oven på flere opfordringer, vil jeg nu opdatere til High Sierra.

 Det har været en spændende og lærerig tråd, så endnu en gang stor tak til alle bidragydere.

MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs