xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Skærmskåner med fotos virker ikke efter opdatering
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


108

8
04. november 2021 @ 20:29
Novice

Opdaterede forleden til macOS Montrerey og alt fint, næsten!

Det er en køkken/alrum computer og væg skærmen køre med skærmskåner som altid har vist familiens feriebilleder til storr glæde.

Det virker ikke efter opdatering og jeg kan ikke få lov at vælge fotomappen i opsætningen af skærmskåner. Jeg kan se fotomappen men ikon er ligesom tonet ned i farven og kan ikke vælges.

Er der nogen der har et bud på hvorfor?

God aften

  6
0
  496

4593

393
04. november 2021 @ 21:46
FPU

Der er andre, som har haft problemer med at valgte mapper pludselig er blevet inaktive efter opdatering til Monterey.

Her på Macnyt er der en forholdsvis ny tråd om problemer med OneDrive. I den tråd linker jeg til en tråd på Apple Discussions, som måske kan hjælpe dig.

Løsningen på OneDrive-problemet blev i øvrigt at trådstarter måtte slette Monerey og gendanne Mac'en fra hendes TimeMachine backup, så det kan være, at du bliver nødt til at gøre det samme, i hvert fald indtill der kommer en rettelse.

Du kan dog prøve at Alt-åbne Skærmskåner, for du får måske lov til at pege på din foto-mappe via Open-dialogen.

Held og lykke og feedback.


2709

339
PallMei (Skribent)
04. november 2021 @ 22:14
Bit kongen
Michael Ib skrev:

Opdaterede forleden til macOS Montrerey og alt fint, næsten!

Det er en køkken/alrum computer og væg skærmen køre med skærmskåner som altid har vist familiens feriebilleder til storr glæde.

Det virker ikke efter opdatering og jeg kan ikke få lov at vælge fotomappen i opsætningen af skærmskåner. Jeg kan se fotomappen men ikon er ligesom tonet ned i farven og kan ikke vælges.

Er der nogen der har et bud på hvorfor?

God aften

Hvad er det præcist du ikke kan vælge. Der er diverse Album fra Fotos og så er der mapper fra fil-systemet?

Hvis du har billederne liggende i mappe, prøv at tilføje mappen manuelt ved at trykke "+".


108

8
05. november 2021 @ 17:22
Novice

Hej PallMei

Ja alle bileder ligger præcist hvor de altid har ligget i Fotos.

Men jeg kan ikke få lov at klikke på Fotomappe ikonet, det vises men er inaktiv og tonet ned i farven.

Jeg vil prøve om dit forslag virker, tak.


108

8
05. november 2021 @ 17:25
Novice

Hej Tonni

Tak for dine råd, det vil jeg prøve, hvordan Alt-åbner man?

Håber ikke jeg skal til at gendanne, ville foretrække Apple havde styr på deres shit :) inden de lancerede!


2709

339
PallMei (Skribent)
05. november 2021 @ 20:19
Bit kongen
Michael Ib skrev:

Hej PallMei

Ja alle bileder ligger præcist hvor de altid har ligget i Fotos.

Men jeg kan ikke få lov at klikke på Fotomappe ikonet, det vises men er inaktiv og tonet ned i farven.

Jeg vil prøve om dit forslag virker, tak.

Er det under Fotos eller Mapper. Hvis det er under Fotos, så prøv at åbne Fotos app'en og tjek alt er ok.


4593

393
06. november 2021 @ 10:45
FPU
Michael Ib skrev:

Hej Tonni

Tak for dine råd, det vil jeg prøve, hvordan Alt-åbner man?

Håber ikke jeg skal til at gendanne, ville foretrække Apple havde styr på deres shit :) inden de lancerede!

Hvis man for eksempel har sin musik eller sit fotobibliotek på en ekstern disk, kan man pege på den pågældende mappe i iTunes (Music) eller iPhote (Fotos) ved at holde Alt-tasten nede, når man åbner programmet, for så dukker der en Open-dialog op, hvor man så kan navigere hen til den mappe, som man øsnker at Music eller Fotos skal bruge.

Jeg tror ved nærmere eftertanke ikke, at det er mulight i Skærmskåner, for det er en del af selve macOS, og her dukker  ovennævnte Open-dialog automatisk op, når man trykker på plus-tegnet, som PallMei forklarer.

Hvis du derfor ikke kan få PallMei's opskrift til at virke, er der højst sandynligt tale om en bug, men du kan da prøve at slå Apple Danmark oven i hovedet med dit problem på 80 24 08 35 (hverdage 9-19), og hvis de ikke umiddelbart kan hjælpe, kan du passende spørge dem om, hvordan man opretter en sag om en mulig bug.