xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Genautorisering af denne enhed
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


471

7
01. november 2021 @ 09:31
Seniormedlem

Når jeg starter min ældre iMac, så dukker denne besked op. Jeg bruger Firefox browser. Når jeg klikker på "LOG IND"-knappen, så siger den "Venter på hint fra browser for at logge ind".

Jeh har de seneste dage ikke kunnet logge ind på netbank og NemID, så det er jo nok det, men hvordan løser jeg det?

  5
0
  636

4593

394
01. november 2021 @ 14:04
FPU

Jaeh, det er jo nok en opdatering af din banks software, som får din go'e gamle Firefox til at kløjs i det.

Hvis der ikke findes en nyere version af Firefox til det pågældende OS, kan du prøve at slette cookies, og ellers er der måske et par måder at omgå problemet på. Måske. Lad mig forklare ud fra min egen netbank og Snow Leo.

Da min netbank begyndte at bruge NemID, virkede det i både Safari, Firefox og Opera, dog ikke altid lige godt. F.eks. var Firefox meget langsom, og af en eller anden grund kunne jeg sagtens logge ind med NemID men ikke få lov til at gennemføre en transaktion, f.eks. flytte penge fra lønkonto til budgetkonto eller betale et giro-kort.

Så stod Safari helt af; der kom simpelt hen en meddelelse om, at den ikke var sikker nok til netbank.

Så begyndte jeg at bruge Opera som min faste bank-browser; den var meget hurtig, og jeg kunne flytte penge mellem mine konti og betale giro-kort med NemID helt uden problemer.

Sådan gik det godt et stykke tid indtil for et års tid siden, for da kunne Opera pludselig ikke få en drop-down menu til at virke ved login. Imidlertid fik jeg klikket mig ind til nemID-siden via Firefox og kopierede URL'en ind i Opera og fik det til at virke på den måde og bookmarkede den side, så jeg sprang siden med drop-down menuen over.

Det virkede så indtil sidst på foråret i år, hvor banken hlet droppede sit gamle layout (og dermed den gamle log-in side), og eftersom YouTube også holdt op med at virke med SnowLeo-browserne, var der ikke andet at gøre end at skifte til High Sierra. Desværre, for Finder (og visse af Apple's orignale programmer) er noget okse-gødning.

Men altså: Prøv seneste version af Opera til det OS, som du kører på, og prøv evt. at boote i et nyere system og kopiere URL'en på det rigtige sted, enten direkte der, hvor du finder NemID aplet'en, eller hvor du er logget helt ind; så burde din bank af sikkerhedsmæssige årsager føre dig direkte tilbage til siden med nemID login-applet'en.

Hvis intet af det her virker, er det nok slut med netbank på det pågældende OS, og så er der jo ikke andet at gøre end at opgradere OS'et. Hvis det ikke kan lade sig gøre, er det så desværre selve Mac'en, som er blevet for gammel til netbank.


4593

394
01. november 2021 @ 14:16
FPU

P.S. Du kan naturligvis også prøve at ringe til din banks IT-support, men som Mac-bruger skal du være ret skeptisk indstillet på forhånd:

Jeg har (lejlighedsvis) det problem, at jeg får en melding om, at login-oplysninger er forældede, første gang jeg logger ind på min netbank via NemID app'en på min iPhone. Til gengæld virker det hver gang anden gang, så det eneste problem er, at jeg skal gennem swipe-processen to gange i stedet for kun een..

Nå, men jeg ville da lige have en snak med min banks IT-support om problemet, og her var beskeden:

1. Det er din browser, ikke vores software (men OK, det KAN jo også være hos NemID)

2. Hvad er High Sierra?

3. Chrome er den sikreste browser.

4. Du skal bruge det oprindelige OS, som din computer blev født med.

Så kan det jo lissom være lige meget.


2709

339
PallMei (Skribent)
01. november 2021 @ 14:38
Bit kongen

Som Tonny skriver, så tjek at du køre på nyeste browser version. Menu->Firefox->Om Firefox, vil tjekke om du er på nyeste version eller hente den.

Dernæst, så burde du jo blot trykke på Log ind knappen, for at autorisere den, ville jeg mene. Hvis ikke der åbner en browser som den skriver, så tjek at popup ikke blokeres (hvert fald på dette domæne). Mener der er en indikation et sted i adressebaren, ved blokerede popups, men det ser ikke ud til at vinduet har adressebar.


471

7
03. november 2021 @ 07:11
Seniormedlem

Mange tak for de grundige forklaringer. Jeg kører med High Sierra, som er det nyeste min gamle iMac (late 2011) kan køre med. Efter at have haft problemet i nogen tid, er der nu igen adgang til Netbank og her er der link til eBoks og det virker :-)


4593

394
03. november 2021 @ 09:21
FPU
Towle skrev:

Mange tak for de grundige forklaringer. Jeg kører med High Sierra, som er det nyeste min gamle iMac (late 2011) kan køre med. Efter at have haft problemet i nogen tid, er der nu igen adgang til Netbank og her er der link til eBoks og det virker :-)

Godt at høre. Til gengæld har jeg selv fået et nyt problem, så jeg bliver nok nødt til at hive fat i vingebenet på NemID:

Altså, som nævnt ovenfor, har jeg det problem, at jeg ofte er nødt til at logge ind på min netbank to gange i streg, fordi "oplysningerne er forældede" ved første forsøg, så sent som her til morgen.

Der er dog dukket et nyt problem op efter den seneste NemID app-opdatering, og det er, at app'en ikke accepterer den korrekte PIN-kode. Første gang det skete, måtte jeg nulstille app'en efter tre mislykkede forsøg (med det RIGTIGE PIN) og så vælge en ny PIN-kode via en engangskode, og her til morgen var det så ved at gå galt igen, da jeg skulle logge på netbanken. Denne gang lukkede jeg dog app'en og åbnede den igen, og så ville den godt acceptere det korrekte PIN.

Men hvor er vi efterhånden stillet, rent sikkerhedsmæssigt og driftsmæssigt?

I går eftermiddag var der et indslag i Radioavisen om, at lanceringen af MitID er blevet udskudt, fordi man har fundet alvorlige huller i sikerheden, og de sidste to opdateringer af NemID app'en er åbenbart jappet igennem på rekordtid, selvom der tilsyneladende ikke var tale om kritiske rettelser.