xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
M1 Max 64 GB GPU tæsker RTX 3080 GPU (laptop test)
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


927

49
31. oktober 2021 @ 16:39
Veteran

Der er kamp mellem to moderne laptops han tester på side om side, så vi direkte kan se, hvilken der klare sig bedst.

Windows laptop med RTX 3080 vs MacBook Pro M1 Max 64 GB

M1 Max vs RTX 3080

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  22
5
  922

8581

198
01. november 2021 @ 09:30
Poseidon

Nu har jeg ikke set videoen, fordi der er så meget spildtid i dem på Youtube, men generelt konsensus er at der er ekstremt hurtige til billedebehandling og videoredigering, og andet lignende, mens de er ret så middelmådige til spil. Desværre har vi næsten ingen store 3D spil som kører nativt på Apples SOC'er, så det kan være derfor.. Det er dog stadig ret skuffende hvis man er til spil på Mac.


927

49
01. november 2021 @ 12:14
Veteran

David: Spillet Shadow of the Tombraider køre bedre på M1 Max and på en RTX 3080 - begge med max setting. M1 Max ligger i gennemsnit med 10 FPS højere end RTX 3080. Det vises på begge maskiner på samme tid. Det er da værd at bide mærke i.

Jeg ser en vild performance krig mellem Nvidia, AMD, Intel og Apple i nær fremtid. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2268

156
01. november 2021 @ 12:32
ASCII jonglør
Ufomekaniker skrev:

Jeg ser en vild performance krig mellem Nvidia, AMD, Intel og Apple i nær fremtid.

Kan man så formode, at dele af det enorme spil-segment nu vil begynde at søge over i Apple-universet? Dette kræver naturligvis, at diverse spil bliver gjort tilgængelige for Macs (kender næsten intet til forholdene her).

Hvis ja, hvilke tidshorisonter kan man anlægge her?

Jeg spørger, fordi Apple på mange andre områder ser ud til mere og mere at tage teten med større og større IT-markedsandele. Her taler vi Apple Pay, business-segmentet, online-annoncer foruden naturligvis iWatch, iPhones, Macs med tilhørende særdeles velbyggede styresystemer - inklusiv iKlud for lige at kunne pudse glorien - og så naturligvis det omtalte spil-segment.

Og disse forhold gør jo Apple-aktier langt mere interessante at investere i. Hvilket er min pointe her.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
01. november 2021 @ 14:40
FPU

Jeps. Men du glemte at skrive, at spillet er fra 2018, og at det derfor var Intel-kode emuleret i Rosetta2 (det stod der i hvert fald i en af kommentarerne).

Tænk, hvis Mac'en havde kørt det native i ARM!


927

49
01. november 2021 @ 14:49
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Jeps. Men du glemte at skrive, at spillet er fra 2018, og at det derfor var Intel-kode emuleret i Rosetta2 (det stod der i hvert fald i en af kommentarerne).

Tænk, hvis Mac'en havde kørt det native i ARM!

Ok. Jeg troede at spillet kørte native. Men så må det da betyde at Apple Silicon er endnu vildere en jeg først turde tro på 😁

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
01. november 2021 @ 15:00
FPU

@Factory.

Nu ser spilproducenterne jo ikke kun på hardwarens effekktivitet men også på den giivne platforms udbredelse, og her ser det jo ikke så godt ud for Apple, for her har PC-segmentet jo stadig langt den største udbredelse, velsagtens 90% af alle stationære og lidt færre bærbare, ikke mindst i Asien, Afrika, Rusland og Sydamerika.

Og kommer der et nyt spil eller en opgradering af et eksisterende spil, som kræver f.eks. et hurtigere grafikkort, er man jo dårligt stillet med en Mac i forhold til en stationær PC, hvor den forældede del jo let kan udskiftes.

Så længe der endda var tale om Intel på alle platforme, var der ikke ret meget kode, som skulle ændres, men med en helt ny arkitektur, som endda klarer sig rimeligt godt ved emulering via Rosetta2, er det nok ikke det helt store incitament til at skrive eksisterende spil om til ARM-kode eller compilere nye spil fra bunden af i to forskellige versioner.

Jeg har ikke selv behovet for at spille resourcekrævende spil, men jeg håber da alligevel, at jeg tager lidt fejl her, fordi et af de sidste argumenter for ikke at købe en Mac (ud over prisen) netop er, at Mac'erne ikke kan de nyeste spil godt nok, eller at spillene slet ikke  er udviklet til Mac-platformen, f.eks. Entropia. Hvis den hurdle bliver overkommet, kan det jo være, at Apple's markedsandel går så meget i vejret, at vi får billigere hardware på sigt, fordi konkurrencen bliver rigtig skarp.


8581

198
02. november 2021 @ 07:27
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

David: Spillet Shadow of the Tombraider køre bedre på M1 Max and på en RTX 3080 - begge med max setting. M1 Max ligger i gennemsnit med 10 FPS højere end RTX 3080. Det vises på begge maskiner på samme tid. Det er da værd at bide mærke i.

Hvor ser du det? De fleste ligger på lige over 30 FPS på en 32 Max i 4K, hvorimod et RTX3080 tilsvarende ligger omkring 120 FPS, i SOTT.

Factory skrev:
Kan man så formode, at dele af det enorme spil-segment nu vil begynde at søge over i Apple-universet? Dette kræver naturligvis, at diverse spil bliver gjort tilgængelige for Macs (kender næsten intet til forholdene her).

Hvis ja, hvilke tidshorisonter kan man anlægge her?

Nej, ikke rigtigt. M1 har været på markedet i et år nu, og er der kommet *5* native AAA spil ud af, hvilket jo er svindende småt! Før var det til Intel CPU og AMD GPU kode, hvilket jo også findes på Windows siden, men nu er det til Apple CPU'er, som dertil også er på en helt anden arkitektur, plus Metal, hvilket jo også er anderledes end OpenGL/DirectX/Vulkan, så det er virkelig op ad bakke. Derudover virker det til Rosetta 2 gør det ret fremragende, og det gør også at udviklerne ikke gider spilde tid på at porte til M1, når det alligevel kører acceptabelt med intelkoden. Og M1 udgør jo en svindende lille del af markedet må man sige.. 


2268

156
02. november 2021 @ 08:25
ASCII jonglør

Tak til Tonny Freimanis og David Munch for at perspektivere.

Havde glemt eksistens og betydning af Rosetta 2. Så umiddelbart ser det ikke ud til, at spil-segmentet vil ombygges over mod Apple-chips og -software. At Rosetta 2 i den grad er i stand til at køre Intel-spil gør det jo ikke særlig sandsynligt, at spilproducenterne vil bygge for Apple.

Alligevel er der åbenbart (og kun) fem AAA-spil, som har taget springet. Et interessant spørgsmål er så, hvilke kalkuler det ligger til grund herfor? Konkurrence, javel, men disse fem regner åbenbart med, at den investering kan betale sig. Bliver interessant at se udviklingen, nu de nye M1/2-Macs er kommet på banen. Apple har jo tidligere været dømt ude, og er - må man sige - kommet voldsomt igen. Jeg selv tænker, at Apple om 10-20 år har erobret de markedsandele, som MicroGroft hhv. Intel har i dag, og er blevet det største og ledende brand - men det er naturligvis en intuitiv impuls, måske primært baseret på fanboy consciousness, det er klart. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
02. november 2021 @ 08:31
Bit kongen
David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev:

David: Spillet Shadow of the Tombraider køre bedre på M1 Max and på en RTX 3080 - begge med max setting. M1 Max ligger i gennemsnit med 10 FPS højere end RTX 3080. Det vises på begge maskiner på samme tid. Det er da værd at bide mærke i.

Hvor ser du det? De fleste ligger på lige over 30 FPS på en 32 Max i 4K, hvorimod et RTX3080 tilsvarende ligger omkring 120 FPS, i SOTT.

Factory skrev:
Kan man så formode, at dele af det enorme spil-segment nu vil begynde at søge over i Apple-universet? Dette kræver naturligvis, at diverse spil bliver gjort tilgængelige for Macs (kender næsten intet til forholdene her).

Hvis ja, hvilke tidshorisonter kan man anlægge her?

Nej, ikke rigtigt. M1 har været på markedet i et år nu, og er der kommet *5* native AAA spil ud af, hvilket jo er svindende småt! Før var det til Intel CPU og AMD GPU kode, hvilket jo også findes på Windows siden, men nu er det til Apple CPU'er, som dertil også er på en helt anden arkitektur, plus Metal, hvilket jo også er anderledes end OpenGL/DirectX/Vulkan, så det er virkelig op ad bakke. Derudover virker det til Rosetta 2 gør det ret fremragende, og det gør også at udviklerne ikke gider spilde tid på at porte til M1, når det alligevel kører acceptabelt med intelkoden. Og M1 udgør jo en svindende lille del af markedet må man sige.. 

De fleste AAA spil til Mac er faktisk blot Windows udgaver pakket ind i Wine lag. Det vil altid være ringere end direkte på Windows. Rosetta eller native betyder ikke så meget (bortset fra batteritid), så længer det ikke er logikken der er flaskehals. Så snart arbejdet sker i nogle af Apple's api'er er det native.


927

49
02. november 2021 @ 09:11
Veteran
David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev:

David: Spillet Shadow of the Tombraider køre bedre på M1 Max and på en RTX 3080 - begge med max setting. M1 Max ligger i gennemsnit med 10 FPS højere end RTX 3080. Det vises på begge maskiner på samme tid. Det er da værd at bide mærke i.

Hvor ser du det? De fleste ligger på lige over 30 FPS på en 32 Max i 4K, hvorimod et RTX3080 tilsvarende ligger omkring 120 FPS, i SOTT

Det ser jeg i den video du benægter at se på. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
02. november 2021 @ 09:15
FPU
Factory skrev:

Tak til Tonny Freimanis og David Munch for at perspektivere.

Havde glemt eksistens og betydning af Rosetta 2. Så umiddelbart ser det ikke ud til, at spil-segmentet vil ombygges over mod Apple-chips og -software. At Rosetta 2 i den grad er i stand til at køre Intel-spil gør det jo ikke særlig sandsynligt, at spilproducenterne vil bygge for Apple.

Alligevel er der åbenbart (og kun) fem AAA-spil, som har taget springet. Et interessant spørgsmål er så, hvilke kalkuler det ligger til grund herfor? Konkurrence, javel, men disse fem regner åbenbart med, at den investering kan betale sig. Bliver interessant at se udviklingen, nu de nye M1/2-Macs er kommet på banen. Apple har jo tidligere været dømt ude, og er - må man sige - kommet voldsomt igen. Jeg selv tænker, at Apple om 10-20 år har erobret de markedsandele, som MicroGroft hhv. Intel har i dag, og er blevet det største og ledende brand - men det er naturligvis en intuitiv impuls, måske primært baseret på fanboy consciousness, det er klart. 

Bare husk, at jeg ikke er en guru med en iCrystal. Jeg har før taget fejl med hensyn til Apple's strategi (bl.a. skiftet fra PPC til Intel), og jeg vil sikkert gøre det igen.

Men det ville da være smart af Apple, hvis de vred armen om på ryggen af spil-udviklerne, for det ville ant andet lige få flere PC-brugere til at købe Mac'er i stedet for og dermed udvide platformen så meget, at den skærpede konkurrence forhåbentlig får priserne til at falde.


2268

156
02. november 2021 @ 09:23
ASCII jonglør

Well, min intuition følger blot Lady Granthams fine eksempel.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8581

198
03. november 2021 @ 11:43
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Det ser jeg i den video du benægter at se på. 

Nu har jeg set videoen, og så giver det mere mening for mig. Jeg tænker på et desktop RTX 3080, men det giver jo selvfølglig heller ikke mening når vi snakker laptops (Det var gået mig helt forbi - Mine tanker er pt. kun på desktops, da det er noget jeg snart skal have opgraderet). Men i så fald så er jeg helt enig, det er imponerende hvad M1 Max kan udvise, specielt ved Rosetta!

PallMei skrev:

De fleste AAA spil til Mac er faktisk blot Windows udgaver pakket ind i Wine lag. 

Det er ikke korrekt. Det eneste nyere AAA spil som er frigivet inden for de sidste par år, som bruger Wine, er Final Fantasy XIV. Langt størstedelen kører med nativ kode, og vi skal helt tilbage til tiderne omkring Battlefield 2142, Assassin's Creed 2 og Sims 3 før der var en markant del som brugte Wine, og selv dengang var de fleste stadig med nativ kode (Selv Sims 3 er også nu med nativ kode).


927

49
03. november 2021 @ 12:34
Veteran
David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev:

Det ser jeg i den video du benægter at se på. 

Nu har jeg set videoen, og så giver det mere mening for mig. Jeg tænker på et desktop RTX 3080, men det giver jo selvfølglig heller ikke mening når vi snakker laptops (Det var gået mig helt forbi - Mine tanker er pt. kun på desktops, da det er noget jeg snart skal have opgraderet). Men i så fald så er jeg helt enig, det er imponerende hvad M1 Max kan udvise, specielt ved Rosetta!

Ja, det er laptop mod laptop. Det er da en god start, og burde gøre ondt på Apple haters der samtidig er hardcore laptop gamers :D

Der er sladder om, at iMac Pro 2022 og Mac Pro (engang) kommer i en hhv. Dual M1 Max og Qaud M2 Max udgave. Det er jo fuldstændig sindsygt, hvis der bare er en smugle hold i de rygter.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
03. november 2021 @ 18:28
FPU

Det er da flotte tal, især HVIS Mac'en emulerede igennem Rosetta2, men jeg var nu mere imponeret over en tidligere test, hvor man kørte (vist nok) en 13'' M1-pro (altså første generation Apple Silicon) mod en high-end laptop PC.

De fulgtes ad, så længe der var strøm på, men lige så snart strømstikket blev taget ud, fortsatte Mac'en ved samme hastighed, mens PC'en gik voldsomt ned i ydelse, ned på 1/3, eller noget i den stil.

Men generelt ser det rigitg godt ud, og når (hvis) f.eks. Parallels Desktop kommer som native ARM, er det vel kun prisen, som afholder gamer-folket fra at købe en Apple Silicon, uanset om den er bærbar eller stationær.

Jeg gad da f.eks. godt se den næste version af en MacMini (MacMini Max?) med en god gamer-skærm blæse en meget dyrere hardcore gamer PC af banen.


2268

156
03. november 2021 @ 18:38
ASCII jonglør

Tak for disse input omkring de nye Macs og deres styrke. Det er jo netop den slags eksempler, der for en til at overveje, om Apple mon er på vej mod IT-verdensherredømmet - og at det derfor er klogt at investere langsigtet i Apple-aktier nu. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
03. november 2021 @ 19:51
Veteran
Factory skrev:

Tak for disse input omkring de nye Macs og deres styrke. Det er jo netop den slags eksempler, der for en til at overveje, om Apple mon er på vej mod IT-verdensherredømmet - og at det derfor er klogt at investere langsigtet i Apple-aktier nu. 

Tja. Altså de er begyndt at samarbejde med SpaceX om astronauternes sundhed (Apple Watches), arbejder på Project Titan og Apple Glasses, og nu har de deres egen SoC der bare rykker pæle op. Det eneste der snart skulle kunne skyde Apple i sænk er for mange fejl i deres software eller at de ikke længere kan levere hardware der er trendy nok til det kreative folk. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
03. november 2021 @ 20:04
Veteran


Hovsa. Jeg glemte lige et Link til den påstand om samarbejdet mellem SpaceX og Apple. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
03. november 2021 @ 21:46
FPU
Ufomekaniker skrev:


Hovsa. Jeg glemte lige et Link til den påstand om samarbejdet mellem SpaceX og Apple. 

Jamen, hør lige engang. Er SpaceX ikke Elon Musk's projekt?

Han har jo gang i sin eget mobilmærke med direkte adgang til internet via StarLink satelitterne, så hvorfor skulle han samarbejde med Apple i stedet for Google?


2268

156
03. november 2021 @ 23:51
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:
Han har jo gang i sin eget mobilmærke med direkte adgang til internet via StarLink satelitterne, så hvorfor skulle han samarbejde med Apple i stedet for Google?

Fordi også han har indset, at Apple er fremtiden.

En af årsagerne er, at Apple forsøger at forsvare sikkerheden i deres software overfor både hackere og statsmagter. Apple hævder en vis moral (well...ikke stor, men alligevel et plus) i modsætning til Google og Facebook, der er mere flosne i kanten.

En anden årsag er Apples 100%-fokus på forbruger-ønsker - for som Steve Jobs altid sagde: Definer behovet, find ud af hvad folk vil have - og gå så tilbage til ingeniørerne og få dem til at skabe teknikken og maskinerne.

En tredje årsag er Apples fokus på at bygge hardware der passer til software og omvendt. Alt hvad der hedder Android og Windows vil efterhånden forsvinde, fordi det er noget forfærdeligt skrab-sammen-bambus, som kun vil have en stor udbredelse i IT-alderens barndom - som er ved at rinde ud.

Hvor pokker lagde jeg nu de gysser til Apple-aktierne?!....ah, ja, i sukkerskålen. Godt så.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
04. november 2021 @ 08:23
FPU

@Ufo.

Right. Måske kan der komme rigtig meget godt ud af det samarbejde, og det kunne da være fedt at se en fremtidig iPhone (eller Mac) med indbyget StarLink-adgang. Bare de ikke ændrer navnet på rumprogrammet til SpappleX.


927

49
04. november 2021 @ 09:48
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

@Ufo.

Right. Måske kan der komme rigtig meget godt ud af det samarbejde, og det kunne da være fedt at se en fremtidig iPhone (eller Mac) med indbyget StarLink-adgang. Bare de ikke ændrer navnet på rumprogrammet til SpappleX.

Enig. De må gerne arbejde sammen om endnu bedre produkter som ellers ikke ville være tænkt muligt. Men de skal ikke begynde på at fusionere.

Jeg tror også der kommer StarLink modems i iPhone osv. Jeg tror også at Apple Sundhed vil blive betydelige mere omfangsrigt eller hvad man skal kalde det.

Jeg kunne lige forestille mig at folk der køber brugt Apple hardware om 5 år vil spørge om det har StarLink for eller vil de ikke have det.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)