xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Pre-load cache?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


927

49
11. oktober 2021 @ 15:05
Veteran

Efter vi gik fra HDD til SSD på alle MacBook modellerne, fik vi en gevaldig speed bump. Men tiden går jo, og der er kommet nye hurtigere SSD'er til, hvilket får de gamle SSD'er til at synes langsomme. Det syntes jeg i hvert fald.

Findes der en metode hvor man kan definere en pre-fetch cache som loader noget op i RAM'en som allerede starter ved login vinduet, så ens gamle SSD synes hurtigere end den egentlig er?

Jeg sidder ved en gammel MacBook Air 2017 og jeg er godt nok ved at blive skør i bolden over hvor langsom den føles. Jeg har prøvet at reset SMC og NVRAM, hvilket ikke gav noget løft hastigheden.

På et tidspunkt bliver jeg nok nød til at købe en ny MacBook, men de er jo dyre, så jeg er lige nødt til at hold liv i den her spand lidt endnu. Og det er her jeg begynder at tænke kreativ.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  10
0
  417

2696

335
PallMei (Skribent)
11. oktober 2021 @ 19:37
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Efter vi gik fra HDD til SSD på alle MacBook modellerne, fik vi en gevaldig speed bump. Men tiden går jo, og der er kommet nye hurtigere SSD'er til, hvilket får de gamle SSD'er til at synes langsomme. Det syntes jeg i hvert fald.

Findes der en metode hvor man kan definere en pre-fetch cache som loader noget op i RAM'en som allerede starter ved login vinduet, så ens gamle SSD synes hurtigere end den egentlig er?

Jeg sidder ved en gammel MacBook Air 2017 og jeg er godt nok ved at blive skør i bolden over hvor langsom den føles. Jeg har prøvet at reset SMC og NVRAM, hvilket ikke gav noget løft hastigheden.

På et tidspunkt bliver jeg nok nød til at købe en ny MacBook, men de er jo dyre, så jeg er lige nødt til at hold liv i den her spand lidt endnu. Og det er her jeg begynder at tænke kreativ.

Det sker allerede. macOS lader ikke rammen være ubenyttet, men fylder den med eller beholder ting som du måske snart får brug for.

Jeg tror ikke det er SSD skyld, men diverse patches fra Intel/Apple der har deaktiveret alle mulige former for optimeringer i cpu'en for at forhindre sidechannel attacks (en parallel kørende process kan gætte data fra en anden process). Det er min hypotese. Det siger jeg fordi min late 2009 iMac udgik for support inden det blev et kendt problem og den har bevaret sin hastighed og nu meget hurtigere end min 2014 Air, til trods for sata2 og kun 1/3 ssd hastighed. Den har så også 4kerner vs 2 og 3x gange så meget ram (24GB vs 8GB). Men kernerne i MBA er 1,5x kraftigere, så optimalt skulle den have 75% af ydelsen i multithread og 150% ydelse i singlethread (Begge er i7 udgaver).

Men det kommer snart an på en prøve, for har netop modtaget en 1TB NVME ssd og adapter til MBA'en der er dobbelt så stor og hurtig som nuværende orignale.


927

49
11. oktober 2021 @ 19:45
Veteran

Super. Du må lige fortælle mig, om det virker. For så skal jeg nok ud og købe et kit lignende dit. Skal der være passiv køleplade på den?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
12. oktober 2021 @ 07:25
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Super. Du må lige fortælle mig, om det virker. For så skal jeg nok ud og købe et kit lignende dit. Skal der være passiv køleplade på den?

Nej, det var ikke min plan. Men har ganske vist nogle termo-pads som jeg købte til min M1 MBA, men ikke fundet nødvendige. Så jeg overvejer også om jeg lade cpu-køleren få kontakt med bagpladen med dem. Men nogle ssd'ere har passiv køling, men de er i en anden liga end den jeg har købt og vil også være spildt på sådan en gammel maskine.


927

49
12. oktober 2021 @ 07:34
Veteran

Ja ok. Tak for råd :)

Jeg vælger at sælge computeren i stedet for, og lægge pengene til side til en ny på et senere tidspunkt.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
12. oktober 2021 @ 09:32
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Ja ok. Tak for råd :)

Jeg vælger at sælge computeren i stedet for, og lægge pengene til side til en ny på et senere tidspunkt.

Efter en nvram reset har jeg fået den til at acceptere den nye ssd og den er igang med installation. Smed også en klat termo-pad på cpu'en, så hele bunden nu er køler. En skam den er blevet så langsom og varm, for 11" er en dejlig lille størrelse.

2696

335
PallMei (Skribent)
12. oktober 2021 @ 10:24
Bit kongen
En skam jeg ikke testede den gamle inden jeg skiftede, men den kunne maksimal opnå 750MB/s. Jeg har filevault slået til, hvilket ikke gavner performance. En 13" 2017 MBA vil dog allerede have en SSD med de hastigheder, så du vil nok ikke opnå samme effekt, hvis jeg overhovede kan mærke noget. Det positivt lige nu, men har heller ikke genindlæst backup.



927

49
12. oktober 2021 @ 12:53
Veteran

Mine computere med originale SATA SSD'er i.



The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
12. oktober 2021 @ 14:16
Bit kongen

Hvis du skulle vinde noget på hastigheden, skulle det nok være hvis dine 128GB næsten var brugt og den brugte meget tid at rydde op. 

Her er måling af min Sata2 iMac med 1TB ssd. Den er stadig flyvende i daglig brug. Den vil muligvis ikke klare sig så godt ved kopiering af store filer, men det er ikke en reel begrænsning, for dens hastighed er langt over firewire, usb2 og gigabit ethernet som er de eksterne IO den er udstyret med. 

Som reference til moderne maskine, har jeg også testet min M1 MBA 1TB. Den falder helt igennem i sidste skrive-test med en sidste plads :-D




927

49
12. oktober 2021 @ 17:13
Veteran

Min MacBook Air med i5 bliver solgt. Så nu koncentrere jeg mig på at få min gamle spand op i gear. Jeg sidder her og bliver helt bange for, at jeg ikke vinder noget hastighed ved at gå fra SATA SSD til NVMe SSD på den. Jeg håber bestemt ikke at NVMe bussen går hen og bliver flaskehalsen.


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
12. oktober 2021 @ 18:19
Veteran

Jeg får to forskellige tal med disk speed test programmerne: Hvad får du med BlackMagic?

Når man kikke på OWC hjemmeside om det OWC Aura Pro X2 jeg har købt og venter på, så er de også forskellige alt efter hvilken side man kikker på. Det er lidt uhyggeligt:


The farm saw the farm (Går'n så går'n)