xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Bruge gammel iMac server med max power savings
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


927

49
01. september 2021 @ 17:51
Veteran

Jeg går og leger med tanken om at bruge min gamle iMac 2011 som alt-i-en server indtil jeg får at i noget bedre. Den skal selvfølgelig sættes op til at bruge så lidt strøm så muligt, når den ikke laver noget. Har i nogle erfaringer med home brew server opsætninger?

Man kan vel lave noget i retning med:

1. Sluk skærm efter 1 min

2. Sluk SSD & esktern HDD efter et minut <-- Har fået udskiftet HDD med SSD

3. Dvale efter 1 minut

4. Afbryd vågeblus ved netværksadgang??? <-- kan en anden enhed på netværket hive den ud af en evt vågeblus? Gør den det, kan den også gøre det uden at skærmen bliver tændt?

Mangler jeg noget, og er der noget der kan tilføjes eller rette på?

Kan den styre andet i hjemmet end blot kontrollere en ekstern HDD? Hvad gør i?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  5
1
  577

8581

198
03. september 2021 @ 11:16
Poseidon

Nu kan jeg endeligt byde ind med lidt community service, da jeg har en 2011 iMac som sidder på en Eve smart plug! Maskinen har 8GB RAM, 3,4Ghz i7 processor, 1TB SSD og 1TB HDD, hvoraf sidstnævnte ikke virker mere og jeg har ikke taget den ud, men den bliver ejektet ved startup, så tror ikke den har den store påvirkning rent energimæssigt.

1. Aktivt småbrug (Safari): 189-214W umiddelbart efter opstart, sandsynligvis en del netværksaktivitet med Dropbox/iCloud Drive synkroniseringer. En halv time efter med småbrug, 168-202W.

2. Slukket skærm og ingen umiddelbar aktivitet: 104-146W

3. Dvale: 0-3W. Min maskine har dog problemer med at vågne efter dvale, så det kan være misvisende. Jeg kan heller ikke få afbryd vågeblus ved netværksadgang til at virke, men det kan have noget at gøre med foregående antager jeg.

4. Fuld knald på (Blu-ray konvertering i Handbrake og tændt skærm): 166-236W

Personligt bruger jeg en 2011 Mac Mini, som står tændt døgnet rundt, som server. Bruges til Plex server, backup og Wikimedia server. Bruger netop ikke iMac'en, pga. strømforbruget.


927

49
03. september 2021 @ 11:31
Veteran

Tak for det nær perfekte svar :-)

Jeg er, som dig, godt klar over at den maskine er sulten, og det var det jeg ville kompensere med, ved at have "wake-on-LAN" aktiveret, hvis den funktion er der. Men hvis den kun virker sporadisk, så skal jeg, som dig, ikke bruge en iMac til det alligevel. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 11:57
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Tak for det nær perfekte svar :-)

Jeg er, som dig, godt klar over at den maskine er sulten, og det var det jeg ville kompensere med, ved at have "wake-on-LAN" aktiveret, hvis den funktion er der. Men hvis den kun virker sporadisk, så skal jeg, som dig, ikke bruge en iMac til det alligevel. 

ifølge min hukommelse, så virker wake on lan fint, men jeg har den ikke længere koblet på med ethernet. Jeg erindre også at den med mellemrum tændte blæserne i dvale. Måske for lige at fortælle routeren nogle at den stadig er i live og så måske lave nogle power-nap ting.

Ifølge min erindring tændte skærmen heller ikke ved filadgang, men ved deling af skærm.


927

49
03. september 2021 @ 13:54
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Tak for det nær perfekte svar :-)

Jeg er, som dig, godt klar over at den maskine er sulten, og det var det jeg ville kompensere med, ved at have "wake-on-LAN" aktiveret, hvis den funktion er der. Men hvis den kun virker sporadisk, så skal jeg, som dig, ikke bruge en iMac til det alligevel. 

ifølge min hukommelse, så virker wake on lan fint, men jeg har den ikke længere koblet på med ethernet. Jeg erindre også at den med mellemrum tændte blæserne i dvale. Måske for lige at fortælle routeren nogle at den stadig er i live og så måske lave nogle power-nap ting.

Ifølge min erindring tændte skærmen heller ikke ved filadgang, men ved deling af skærm.

Fedt! Brugte du bare et gratis VNC program til skærmdeling, eller har macOS noget af det indbygget i sig? Kunne du flytte filer ved at drag'n'drop direkte dem mellem fjerncomputeres vindue og den computer du sad ved, eller skulle du bruge Finder til den slags?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
03. september 2021 @ 15:32
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Fedt! Brugte du bare et gratis VNC program til skærmdeling, eller har macOS noget af det indbygget i sig? Kunne du flytte filer ved at drag'n'drop direkte dem mellem fjerncomputeres vindue og den computer du sad ved, eller skulle du bruge Finder til den slags?

Det er indbygget. Du skal aktivere skærm- og arkivdeling. Mht. arkivdeling har jeg under dens indstilling knap også slået Windows arkivdeling til, selv om jeg ikke bruger Windows. Har nemlig konstateret at det virker bedre. Ved ikke om det skyldes, at min ene maskine stadig er køre High Sierra.

Så vil den blive synlig på andre maskiner i Finder under netværk og i sidebar (hvis ikke, så tjek Finders indstillinger for hvad der skal vises i sidebar).

Du kan nu dele skærm ved at trykke på knappen Del skærm eller browse dig frem i arkiverne. 

Nu da back to my Mac, ikke længere er en ting, virker det kun på dit lokalnetværk, ikke over internet.