xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan denne Mac fungere med Premiere Pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

0
23. august 2021 @ 22:23
Nyt medlem

Hej
Jeg skal til at investerer i ny/brugt Mac da min MacbookAir ikke lever op til kravene for at have et ordenligt workflow i Premiere Pro.

Jeg har overvejet at investerer i sådan en her... men jeg må indrømme jeg er lidt på bar bund..
Jeg ved kun at jeg skal op i en 16gb RAM for at det er ordenligt at arbejde i... men grafikkortet er jeg i tvivl om fungere til jobbet..

Nogen der kan hjælpe?

https://www.bluecity.dk/apple-macbook-pro-15-2-5ghz-512gb-ssd-16gb-mid-2015-grafikkort-amd-radeon-r9-m370x-solv-36056?condition=20

  10
2
  620

4593

394
24. august 2021 @ 09:11
FPU

Hej Emil.

Der er en del forhold, som taler imod at investere i den Macbook Pro, som du linker til.

For det første har de seneste Intel-baserede bærbare Mac'er fået voldsom kritik, fordi de "throtler", d.v.s. at de ved den mindste belastning bliver utroligt varme, hvilket får blæseren til at køre på fuld skrue en stor del af tiden.

Det er ikke Apple's skyld, men det skyldes et dårligt design af selve Intel-chippen, og det er også en af grundende til, at Apple er ved at skifte til den nye ARM-platform med meget bedre og hurtigere CPU'er, især hvis man sammenligner strømforbruget.

En YouTuber satte faktisk sin $15.000,- Mac Pro til salg, efter at han havde købt en $999,- M1 MacBook Air, fordi den var lige så hurtig til videorendering som den stationære.

Kort fortalt er en af de nye bærbare M1-Mac'er lige så hurtig som den hurtigste iMac med Intel-chip. Forskellen er så bare, at M1'erne nøjes med at bruge 5 Watt, mens iMac'en bruger 120 Watt på nøjagtig det samme.

Der er så visse ulemper ved de nye bærbare M1-mac'er, bl.a. at de kun har to USB-C porte, samt at der stadig er en del software, som skal skrives om, selvom det meste kører temmelig godt i emuleret tilstand (Rosetta 2).

Jeg vil foreslå dig at se nogle anmeldelser og sammenligninger på YouTube. Der er nogle ret interessante fra sidst i 2020, hvor anmelderne generelt er ret begejstrede. Jeg har linket til nogle af de videoer i tidligere tråde, så du kan finde dem via Macnyt's søgefunktion.

En ting mere er, at mange guruer regner med, at der kommer nye bærbare Mac'er i løbet af september, hvor rygterne taler om, at MagSafe vender tilbage, at der kommer flere porte, måske endda også en SD-kortlæser, og at TouchBar udgår til fordel for fysiske F-taster på Pro-modellen. Derfor kan det kun betale sig at trække den 3-4 uger mere, med mindre du SKAL bruge en ny Mac her og nu.

Og så ellers velkommen til Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.


2709

341
PallMei (Skribent)
24. august 2021 @ 10:13
Bit kongen

Dobbelt


2709

341
PallMei (Skribent)
24. august 2021 @ 10:13
Bit kongen

@Tonny. Problemet er at selv om der er kommet en arm version af premiere, så fungerer den ikke optimalt, hvad jeg lige har kunnet forstå. Så på nuværende tidspunkt er det svært at anbefale Apple silicon udelukkende til premiere. Hvis det var final cut pro/iMovie var der ingen tvivl. Man kan håbe premiere bliver bedre, men folk har ikke den store tiltro til at Adobe gør hurtige fremskridt. Men tror tilgengæld at man kan finde nogle rimelige nye modeller på dba (uden butterfly keyboard), fordi folk har eller vil anskaffe en Apple silicon maskine. 

@emilveber

Har ikke tjekket dba for nyere maskiner og har ingen erfaringer med premiere eller video redigering. Men 2015 modellerne var længe vellidte maskiner fordi de ikke havde det problematiske butterfly tastatur. Så tror ikke du går helt galt i byen, men det er en ældre model, hvor Macos support nok ophøre indenfor et par år. Omvendt er mange utilfredse med blæser larm på nyere 16" modeller, især hvis man bruger eksternt skærm lader der til at være et problem. Håber en premiere bruger vil komme med et indspark, men ellers vil jeg anbefale at søge nogle erfaringer på nettet.


4593

394
24. august 2021 @ 14:09
FPU
PallMei skrev:

@Tonny. Problemet er at selv om der er kommet en arm version af premiere, så fungerer den ikke optimalt, hvad jeg lige har kunnet forstå. Så på nuværende tidspunkt er det svært at anbefale Apple silicon udelukkende til premiere. Hvis det var final cut pro/iMovie var der ingen tvivl. Man kan håbe premiere bliver bedre, men folk har ikke den store tiltro til at Adobe gør hurtige fremskridt. Men tror tilgengæld at man kan finde nogle rimelige nye modeller på dba (uden butterfly keyboard), fordi folk har eller vil anskaffe en Apple silicon maskine. 

@emilveber

Har ikke tjekket dba for nyere maskiner og har ingen erfaringer med premiere eller video redigering. Men 2015 modellerne var længe vellidte maskiner fordi de ikke havde det problematiske butterfly tastatur. Så tror ikke du går helt galt i byen, men det er en ældre model, hvor Macos support nok ophøre indenfor et par år. Omvendt er mange utilfredse med blæser larm på nyere 16" modeller, især hvis man bruger eksternt skærm lader der til at være et problem. Håber en premiere bruger vil komme med et indspark, men ellers vil jeg anbefale at søge nogle erfaringer på nettet.

Well, Apple's og Adobe's gamle uoverensstemmelser taget i betragtning, er jeg ikke spor overrasket over den Premiere-udmelding.

Nu er Flash godt nok lagt helt i graven, men den blev aldrig repareret, så den virkede ordentligt på RISK-platformen (min G5'ers blæsere kørte alle på fuld skrue, når jeg så Flash-steaming), og det var Steve Jobs ret sur over.

Hvad video-redigering angår, findes der vel alternativer, og selvom det aldrig er sjovt at skulle betale for ny software eller lære nye rutiner og tastatugenveje, kan det vise sig at være den bedste løsning på sigt at skifte til et andet program.


927

49
24. august 2021 @ 15:28
Veteran

Jeg ville satse på M1 / M1X MacBook Pro og Rosetta 2 til Premiere Pro, og så ellers bare vente på at der bliver udgivet en Apple Silicon version af selv samme Premiere Pro senere.

En i9 MacBook Pro throttler som sindsyg, og når den gør det, er den ikke mere værd end in i5 eller noget i den retning. Jeg mener at have læst at den throttler med 25-30%

Så hellere investere i helt ny teknologi der ikke overopheder og være fremtidssikret på alle fronter.

Hvis du er usikker på grafikkortet i M1 så skulle der komme en M1X som skulle have hhv 2x og 4x så mange muskler som M1. Der blev sludret lidt om at M1X skulle omtrent så hurtig som et Nvidia RTX 2060 kort. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1

0
04. september 2021 @ 21:58
Nyt medlem

Tak for mange gode svar. 

Jeg har dog hørt noget om at M1-eren ikke er så glad for Adobes programmer, men er det måske blevet ordnet?

Sagen er også at de nye M1 computere ligger lidt uden for mit budget - og jeg helst vil købe brugt af princip.
Med en air kan jo fåes til rimelige penge, men så skal jeg vel stadig op i en 16gb?


4593

394
04. september 2021 @ 23:42
FPU
EmilVeber skrev:

Tak for mange gode svar. 

Jeg har dog hørt noget om at M1-eren ikke er så glad for Adobes programmer, men er det måske blevet ordnet?

Sagen er også at de nye M1 computere ligger lidt uden for mit budget - og jeg helst vil købe brugt af princip.
Med en air kan jo fåes til rimelige penge, men så skal jeg vel stadig op i en 16gb?

Hvad så med den nye M1-MacMini'er?

Den sparker lige så hårdt som de andre M1-Mac'er, men den koster kun i omegnen af 5-6.000,- Kr.

Men holdt vejret lidt endnu, indtil vi ved, om der kommer nye ARM-baserede Mac'er her i løbet af september, inkl. måske en Mini med flere porte end den første M1-Mini. Det går der i hvert fald rygter om.

P.gr.a. den tætte integration af CPU, GPU og RAM behøver M1-Mac'erne ikke så meget hukommelse til de samme opgaver som deres Inte-baserede modstykker, men det er umuligt på forhånd at afgøre, om 8 GB vil være nok i til dig i f.eks. en M1-Mini. Det bør komme an på en prøve i f.eks. Apple Store eller Humac.


8586

198
05. september 2021 @ 18:44
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
P.gr.a. den tætte integration af CPU, GPU og RAM behøver M1-Mac'erne ikke så meget hukommelse til de samme opgaver som deres Inte-baserede modstykker

Jo, det gør de. Det er en eller anden skrøne der er opstået god-knows-where. Fysikkens love er ikke ændret af M1'eren, så har et program brug for RAM, så har den brug for lige så meget på en M1, som med en Intel chip.


4593

394
05. september 2021 @ 20:56
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:
P.gr.a. den tætte integration af CPU, GPU og RAM behøver M1-Mac'erne ikke så meget hukommelse til de samme opgaver som deres Inte-baserede modstykker

Jo, det gør de. Det er en eller anden skrøne der er opstået god-knows-where. Fysikkens love er ikke ændret af M1'eren, så har et program brug for RAM, så har den brug for lige så meget på en M1, som med en Intel chip.

Fair nok. Jeg har det fra en af tech-anmelderne på YouTube, og jeg tog det for gode varer.

Der ER dog noget om snakken, for da Seymour Cray designede Cray One,  var en af hans egne krav til designet, at ingen intern ledning måttte være længere end ca. 70 cm af hensyn til performance.


4593

394
05. september 2021 @ 20:59
FPU

Her er en YT-video om erfaringerne med en M1-Mini efter ni måneders brug. Meget posutiv anmeldelse.

Klik.