xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
problemer med programmet mail
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


156

0
09. august 2021 @ 12:58
Novice

Mail laver problemer. Da jeg åbnede min iMac forleden dag  og min mailprogram kom der en besked op om at mail vil importer min mail. efterfølgende får jeg besked om at der ikke er plads.  Jeg har masser af plads på min HD og programmet virkede fint forleden dag. Jeg har mest lyst til at slette programmet, men vad med alle undermapper. Jeg har back-up.

Jeg har mange mails liggende i undermapper på min mac  da de fylder meget , men når de er flytte fylder devel ikke i selve programmet?

Jeg har en apple mailkonto og 3 mailkonto hosted hos One og der er intet i vejen når jeg går på webmail


Hvad gør jeg ? jeg er ved at blive vanvittig 

  22
3
  1505

2696

335
PallMei (Skribent)
09. august 2021 @ 14:49
Bit kongen

Det vigtigste er om der er pop3 konti imellem. Hvis ikke ligger det hele på serverne og kommer automatisk frem igen, hvis fjerner konti og opsætter dem igen. Men en genopbyg gør princippet det samme menu->postkasse->genopbyg (helt i bunden).

Men kig også først Apple's fejlløsning:

https://support.apple.com/da-dk/guide/mail/mail35552/mac


156

0
09. august 2021 @ 14:57
Novice

Allle er imap konti. Jeg prøver dit link - tak


156

0
10. august 2021 @ 09:57
Novice

Nu har jeg fulgt Apples anvisning og tjekket hvor meget plads de enkelte programmer/mapper bruger, benyttet lejligheden til at rydde op i ikke brugbare programmer osv.. Jeg har masser af plan - mere end 600 GB og Mail fylder ca 40 GB. Men jeg bliver ved med at få en fejlmelding om at der ikke er plads.


Hvad pokker gør jeg ????

Sletter programmet - installere det igen og lægger min backup ind?


2696

335
PallMei (Skribent)
10. august 2021 @ 10:06
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Nu har jeg fulgt Apples anvisning og tjekket hvor meget plads de enkelte programmer/mapper bruger, benyttet lejligheden til at rydde op i ikke brugbare programmer osv.. Jeg har masser af plan - mere end 600 GB og Mail fylder ca 40 GB. Men jeg bliver ved med at få en fejlmelding om at der ikke er plads.


Hvad pokker gør jeg ????

Sletter programmet - installere det igen og lægger min backup ind?

Spørgsmålet er om ikke det er på serveren der mangler plads, som Apple også indleder med:

Hvis din e-mailkonto overskrider den grænse for lagringsplads, som er indstillet af kontoudbyderen, kan du gøre et par ting for at frigøre plads på kontoens postservere.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mail/mail14059/14.0/mac/11.0

Og når du sletter ryger det i papirkurven og frigør ikke plads med det samme (afhænger af konto-opsætningen [postkassehandlinger] hvor ofte den tømmes), så tøm den manuelt for at frigøre pladsen (og slette tingene permanent).

Hvis det er server-pladsen som klemmer, kan du også vælge at betale for noget mere plads.


156

0
10. august 2021 @ 10:43
Novice

Jeg har på mine to hoved konto oprettet en del undermapper hvor der står at de ligger på min mac. Jeg har flyttet alle mine store ting ned i dem . Fylder de så i selve i den samlede lager kapacitet?  Og det er især disse mapper jeg er bekymret for .

De 3 af mine 4 konti fungere fint på i iPad og telefon 

Den 4 . er en firma mail , som jeg næsten ikke har brugt det sidste halve år 

Men jeg må jo tage den en efter en 



2696

335
PallMei (Skribent)
10. august 2021 @ 12:02
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Jeg har på mine to hoved konto oprettet en del undermapper hvor der står at de ligger på min mac. Jeg har flyttet alle mine store ting ned i dem . Fylder de så i selve i den samlede lager kapacitet?  

De fylder på din computer, som du mener har rigelig ledig plads.

Og det er især disse mapper jeg er bekymret for .

De 3 af mine 4 konti fungere fint på i iPad og telefon 

Hvad giver den 4 af problem?


Den 4 . er en firma mail , som jeg næsten ikke har brugt det sidste halve år 

Eller er den derfor ikke konfigureret på iPad og telefon


Men jeg må jo tage den en efter en

En skjult funktion som måske kan hjælpe med afgøre hvor problemet ligger, er at højreklikke på en mappe og vælge Vis info om konto



156

0
10. august 2021 @ 15:37
Novice



Jeg har på mine to hoved konto oprettet en del undermapper hvor der står at de ligger på min mac. Jeg har flyttet alle mine store ting ned i dem . Fylder de så i selve i den samlede lager kapacitet?  


De fylder på din computer, som du mener har rigelig ledig plads.

Jeg har 2/3 del ag min HD på 1T fri - så det er ikke plads der mangler

Og det er især disse mapper jeg er bekymret for .

De 3 af mine 4 konti fungere fint på i iPad og telefon 

Jeg har nu tjekket alle mine konti der fungere fint alle andre steder en min mac

Hvad giver den 4 af problem?

Den 4 . er en firma mail , som jeg næsten ikke har brugt det sidste halve år 

Eller er den derfor ikke konfigureret på iPad og telefon

Men jeg må jo tage den en efter en 

En skjult funktion som måske kan hjælpe med afgøre hvor problemet ligger, er at højreklikke på en mappe og vælge Vis info om konto

Jeg har været inde og tjekke på min gmail , iCloud og One konto og der er masser af plads alle steder.

Med hensyn til dit sidste forslag er jeg i den situation at jeg slet ikke får mail op at køre , så jeg kan komme i indstillinger sov . Programmet går død efter 5 min når det prøver at importere mine mail. Jeg har prøvet at se på alle de andre fejlfindings muligheder som apple kommer med, men er ikke blevet klogere. Men jeg må tage dem en efter en .



156

0
10. august 2021 @ 20:34
Novice

Nu har jeg prøvet at lægge en ny backup ind--- og det kan jeg ikke .

Hvis jeg sletter programmet- hvor finder jeg  en en ny . Er det kun en del af styresystemet. Jeg kan ikke finde det på appstore. 


2696

335
PallMei (Skribent)
10. august 2021 @ 21:05
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Nu har jeg prøvet at lægge en ny backup ind--- og det kan jeg ikke .

Hvis jeg sletter programmet- hvor finder jeg  en en ny . Er det kun en del af styresystemet. Jeg kan ikke finde det på appstore. 

Jo, mail er en del af operativsystemet og kan ikke slettes. Kun nulstilles. Måske du skulle prøve at genopbygge spotlight indexene. De bruges også af Mail og af operativ systemet til at beregne brugt plads, men kan komme ud af synk.

https://support.apple.com/da-dk/HT201716 

Cleanmymac har nogle tips og vil selvfølgelig gerne sælge programmet.

https://cleanmymac.com/blog/apple-mail-app-not-working 

Mange herinde er glade for programmet.


156

0
16. august 2021 @ 18:10
Novice

Nu græder jeg snart 

Jeg har prøvet stort set  alle de ting som Apple foreslår. Så jeg anskaffede Cleanmymac. Jeg tænkte at jeg sikkert kunne have noget liggende der lavede brok og 3-400 kr får at få ryddet op var ok.  Det fik jeg også det hjælp bare ikke på min mail.

Jeg har prøvet alt hvad de foreslår osv, herunder hentet den sidste opdatering, men da jeg som sidste udvej prøvede dette forslag vist på klip, kan jeg konstatere at i bibliotek /mappe mail ligger der en tom mappe med navnet bundles og intet andet ???? . Jeg har prøvet at hente en sikkerhedkopi ned- unden held . Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre - jeg er træt at webmail.


Hilsen en snart ulykkelig mac ejer


2696

335
PallMei (Skribent)
16. august 2021 @ 19:28
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Nu græder jeg snart 

Jeg har prøvet stort set  alle de ting som Apple foreslår. Så jeg anskaffede Cleanmymac. Jeg tænkte at jeg sikkert kunne have noget liggende der lavede brok og 3-400 kr får at få ryddet op var ok.  Det fik jeg også det hjælp bare ikke på min mail.


:-( håber du får gavn af programmet på anden vis.

Jeg har prøvet alt hvad de foreslår osv, herunder hentet den sidste opdatering, men da jeg som sidste udvej prøvede dette forslag vist på klip, kan jeg konstatere at i bibliotek /mappe mail ligger der en tom mappe med navnet bundles og intet andet ????

Det lyder underligt. Spekulere på om du kan være kommet ind et forkert sted. Hvert ligner mit det der er vist på skærmdump. Men kun 

. Jeg har prøvet at hente en sikkerhedkopi ned- unden held . Nu ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre - jeg er træt at webmail.


Nu er bundles blot mapper og man kan gå ind i dem ved at højreklikke og vælge vis indholdet af pakke. Så måske er tingene der alligevel, bare pakket anderledes ind.


Hilsen en snart ulykkelig mac ejer

Noget der liger slår, da jeg læste første post er at den er ved at importere. Importere hvad og hvorfra?!? 

Du kan også prøve at se om problemet er det samme, hvis du opretter en ny bruger på maskine og sætter mail op på den. Hvis det virker, så er det nok ikke dine konti eller computeren der har plads problemer, men noget opsætning på din nuværende bruger.

En sidste livline var, hvis du havde en teknisk mac person i din omgangskreds du kunne spørge om hjælp. Tror det vil være lettere at sidde ved maskine og have adgang til forskellige konti.


156

0
17. september 2021 @ 14:29
Novice

Ja jeg slås stadigvæk med mit mailprogram. En tid har jeg klaret med med webmail , Thunderbird( hvor er den grim ) o.s.v

Og jeg har fulgt alle gode ideer - har installeret:Clean my mac , som virker ok på andre problemer. Haft besøg af en meget pc erfaren søn - hvis børn alle bruger apple produkter . Vi  fandt folder V7 o.s.v. Han havde fundet forskellige  løsninger på Developer.applebl.a. at det kunne være g-mail konti der gav problemer. Dem slettede vi uden at vi kom en løsning nærmere. Så jeg har slettet mine konti en efter en, men turde ikke tage min hoved mail. Det gjorde jeg så i går, og jeg er nu kommet til resultet, at det er alle de mange mails jeg har gemt, der fylder . Jeg får beskeden at ikke er ledig plads nok i hjemmemappen. Jeg har prøvet at søge hvordan jeg tildeler mere plads, men er ikke blevet klogere. Det er ikke fordi jeg ikke har plads på harddisken + 600 GB  og når jeg tager info på Mail fylder programmet 28 MB

Er der en der kan forklare mig hvordan jeg skaber  mere plads til mit mailprogram ?

Jeg går ud fra at det ikke har noget at gøre med hvor meget hukommelse min mac har

Tak for jeres tålmodighed


2252

151
17. september 2021 @ 14:50
ASCII jonglør

Jeg gør selv dette (for ja, det er også min oplevelse, at Mail kan få forstoppelse):

  1. Hvert halve år, fx her d. 1. juli 2021, laver jeg i Mail en Smart Mappe med navnet 20.2, som jeg indstiller til at indeholde alle mails, både sendte, modtagne og bilag, fra perioden 1. juli 2020 t.o.m. d. 31. december 2020, altså for et halvt år. 
  2. Alle mails i denne Smart Mappe 20.2 eksporterer jeg derefter til en ekstern harddisk for backup. Brug eksport-funktionen i Mail.
  3. Derefter sletter jeg alle mails i den oprettede Smart Mappe samt selve mappen. Det kan godt tage et stykke tid, nogle gange skal jeg slette mappens mange mails ad flere omgange.
  4. Får jeg på et tidspunkt brug for de gamle mails fra 20.2, importerer jeg dem blot via Mails importfunktion. Det sker dog meget meget sjældent - for hvem gider læse gamle mails? 

    Jeg har altså altid alle mails fra mindst det sidste halve år liggende i selve Mail.

    Efter jeg har gjort dette til fast halvårlig rutine, har jeg ikke haft problemer med Mail mere.
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

156

0
17. september 2021 @ 15:03
Novice

Ja det bør jeg nok gøre i fremtiden , men pt. kan jeg jo slet ikke åbne programmet og dermed ikke få fat i alle de mange mails der bør slettes. 



2696

335
PallMei (Skribent)
17. september 2021 @ 18:12
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Ja det bør jeg nok gøre i fremtiden , men pt. kan jeg jo slet ikke åbne programmet og dermed ikke få fat i alle de mange mails der bør slettes. 

Hvad sker der, kommer den med fejlmelding? Kan du ikke tage en skærmkopi af fejlmeddelelsen (undgå at få noget privat med).

Det burde jeg nok have nok bedt om helt fra start.

Ok. Er begyndt at læse op på tråden og kan se at programmet tidligere gik død efter 5 minutter. Hvad betyder det præcist holder den op med at svare, afslutter den eller sker der bare ingen ting=

Ved ikke om det er det samme, hvert fald vil jeg gerne have noget konkret man kan søge på nettet efter.

Der er kommer nok nogle beskeder i system-loggen, hvis det er mail dør altså afslutter uden at starte op. Det skal jeg lige finde ud hvordan du bedst undersøger.


2696

335
PallMei (Skribent)
17. september 2021 @ 18:35
Bit kongen
Dette er lidt nogle skud i blinde:

https://macreports.com/mail-cannot-save-information-about-your-mailboxes-because-there-isnt-enough-space-in-your-home-folder/ 

https://osxdaily.com/2021/03/30/fix-import-failed-mail-error-mac/ 

(system log kan ses i konsol.app, men der er mange beskeder og det er forvirrende. Jeg er heller ikke helt klog på hvor meget konsol.app egentlig viser. Det er i hvert fald ikke langt tilbage i forhold til syslog kommandoen i terminal.)

156

0
17. september 2021 @ 21:12
Novice

Når jeg er på min Mac i morgen skal jeg sende   lidt ekstra oplysninger, men jeg får meldingen at der ikke er plads på hjemmemappen. Jeg kan se at der ligger1 17000 mails !


2696

335
PallMei (Skribent)
18. september 2021 @ 09:24
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Når jeg er på min Mac i morgen skal jeg sende   lidt ekstra oplysninger, men jeg får meldingen at der ikke er plads på hjemmemappen. Jeg kan se at der ligger1 17000 mails !

Ja, jeg vil gerne se den præcise meddelelse. Foreløbig er det bedste jeg kan søge:

https://www.google.com/search?q=mac+mail+Because+There+Isn%E2%80%99t+Enough+Space+In+Your+Home+Folder

Du kan nok bedst vurdere relevansen, men ud fra dine informationer, lyder denne umiddelbart den mest relevant:

https://appletoolbox.com/mail-not-working-in-macos-catalina-how-to-fix/#Mail_will_not_open_as_there_is_not_enough_space_in_Home_Folder


156

0
18. september 2021 @ 18:23
Novice

Hej 

Nu har jeg prøver at gøre sådan :

Men jeg får stadig væk denne fejlmelding Jeg var ellers så glad og troede det virkede da jeg nu kunne se hvilke mail der blev importeret.  Jeg var allerede begyndt at uddele guldstjerner. I morgen vil jeg prøve nogle af de andre forslag.


2696

335
PallMei (Skribent)
18. september 2021 @ 18:51
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Hej 

Nu har jeg prøver at gøre sådan :

Men jeg får stadig væk denne fejlmelding Jeg var ellers så glad og troede det virkede da jeg nu kunne se hvilke mail der blev importeret.  Jeg var allerede begyndt at uddele guldstjerner. I morgen vil jeg prøve nogle af de andre forslag.

Jeg er forvirret og tænker lige højt. Men hvorfor importere den? Er det noget du har bedt den om? Burde den ikke blot hente ned fra server? Er det fordi du har mapper lokalt på din Mac? Er de fra en ældre version og ældre format, som derfor skal importeres?

Hvis du har nogle lokaler mail-mapper, evt. indlæst fra backup. Skulle man måske prøve at flytte dem væk og se om ikke man kan få mail-programmet op og køre med serverne først. For derefter at kigge på om man lave en import af de mail-mapper..

F.eks. Genoprettede beskeder er en lokal mappe hos mig. Så i mit tilfælde ville jeg flytte hele mappen der starter med B9 et andet sted.


156

0
19. september 2021 @ 17:59
Novice

Tusinde tak for din tålmodighed

Det virker nu , men jeg var nød til at flytte flere mapper ud før programmet startede med at hente mine beskeder. I morgen - når jeg ikke maler vinduer- vil jeg lægge mapperne tilbage  en efter en. 

Så må jeg jo se hvad der er der laver brok. 

Men min hovedmail virker og står og gumler.

Men mange tak 

5 guldstjerne her fra Møn


2696

335
PallMei (Skribent)
19. september 2021 @ 22:02
Bit kongen
rigmor Nielsen skrev:

Tusinde tak for din tålmodighed

Det virker nu , men jeg var nød til at flytte flere mapper ud før programmet startede med at hente mine beskeder. I morgen - når jeg ikke maler vinduer- vil jeg lægge mapperne tilbage  en efter en. 

Så må jeg jo se hvad der er der laver brok. 

Men min hovedmail virker og står og gumler.

Men mange tak 

5 guldstjerne her fra Møn

Supert. Det lyder godt! Istedet for at flytterne filerne tilbage i Finder (du kan prøve, men hvis det ikke virker), skulle du måske prøve importere dem istedet.