xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
firmware password
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


111

0
24. juli 2021 @ 21:28
Novice

Hej

Min kone har et sært problem. Hendes powerbook opdaterede big sur i nat og hun fik reinstalleret OS for nogle uger siden på Kbh Uni, og hun er i tvivl om hun har genstartet siden. Men i dag dukkede den op med en hængelås og login mulighed på skærmen, Jeg kan regne ud at der er et firmware password, men hun har ikke sat noget andet end at hun forsøgte at komme på maccen i morges uden held (måske tastefejl på userid/passwird...

Ok - så forsøgte jeg at boote med gendannelse - virkede ikke. Men mere mystisk er at når man slukker den (holder afbryder nede i 10 s) så kan man starte dem med at trykke på forskellige bogstaver....... Kun bogstaver ...Så alt/com/R virker ikke direkte, så man kan jo ikke gendanne fra en timemachine...

Nogen smarte ideer - jeg jeg gider ikke hive batteriet ud - det er sikkert limet fast...


mvh

Carl-Otto


  8
0
  555
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2696

335
PallMei (Skribent)
24. juli 2021 @ 22:10
Bit kongen

Var det universitetets it-support der installerede Big Sur, så er det nok dem I først skal kontakte og høre om de har indstillet kodeord. 

Hun kan også fra en enhed tjekke med Find app'en eller https://www.icloud.com/find/ at den ikke låst derfra.

I værste fald skal den på værksted

https://support.apple.com/en-us/HT204455 

Mactekniker (https://www.macmo.dk/) har gjort det for mig i forbindelse med skiftning af skærm på en macbook air.


111

0
24. juli 2021 @ 22:34
Novice

Det er Ku's IT folk, der har rullet OS og hardware ud.. Den kan ses fra iphonen (sidste gang i går aftes), men kan jo ikke kontaktes når den ikke kommer videre end hænglåsen..  Det der mest undrer mig er at den starter når man rører nogle af tasterne

Men hun ligger nok i røret hos it mandag morgen...  Der er backup fra i forgårs så vi kan bare rulle den over på vores reserve labtop...

mvh

co


2696

335
PallMei (Skribent)
24. juli 2021 @ 23:03
Bit kongen
COO skrev:

Det er Ku's IT folk, der har rullet OS og hardware ud.. Den kan ses fra iphonen (sidste gang i går aftes), men kan jo ikke kontaktes når den ikke kommer videre end hænglåsen..  Det der mest undrer mig er at den starter når man rører nogle af tasterne

Men hun ligger nok i røret hos it mandag morgen...  Der er backup fra i forgårs så vi kan bare rulle den over på vores reserve labtop...

mvh

co

Hvad mener du med starter. At den kommer helt ind i Big Sur og kan bruges?

Normalt er det vist også kun hvis man ind i gendannelse eller boote fra en anden partiton at man skal indtaste password.

Under alle omstændigheder syntes jeg ku's it folk må kigge på det. Hvis det er universitetets maskine er det måske bevist at den lukket ned, men det skal selvfølgelig være muligt at komme og arbejde på den.

Måske en renset af nvarm og/eller smc kan gøre at den altid vil starte op uden du skal trykke på nogle taster, men det vil ikke fjerne kode hvis du vil boote fra en anden partition eller ind i gendannelse.


111

0
25. juli 2021 @ 11:00
Novice

Hej

Med starter mener jeg at rører jeg ved nogle af bogstav tasterne kommer æblet frm og derefter hængelåsen. Jeg opdagede det da jeg skulle se om jeg kunne boote på recovery, så man kunne få adgang til at f.ex  at skifte startdisk..

Som sagt - hun hænger i røret til på mandag så håber hun at der er nogle der vare har lidt styr over mac på plads.. Det er tit et problem - også på aarhus uni hver jeg arbejder..Der er fuld adgang til andre services på KU (via den stationære) og for en sikkerheds skyld har hun psw på apple id..

mvh

co



2581

84
26. juli 2021 @ 08:42
Bit kongen

Hvis KU`s IT folk har reinstalleret maskinen antyder det at det er KU`s maskine.

Er det korrekt? 

I så fald skal den ind til dem, du må med 99% sikkerhed slet ikke skifte HD eller lignende som du skriver om, det er der klare retningslinjer for.


2696

335
PallMei (Skribent)
26. juli 2021 @ 09:07
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

du må med 99% sikkerhed slet ikke skifte HD eller lignende

Det vil heller ikke hjælpe på firmware password.


111

0
29. juli 2021 @ 10:22
Novice

Nope - piller aldrig ved job komputere.. Det ser ud som synderen er en kombination af ændringer af overordnede IT systemer (IT-Science / central CPH IT) og at skifter man password uden en VPN forbindelse (eller på kabel på kontoret) låser det Maccen. Men hvorfor det smider et firmware password på tja.. Det krævede et recovery code og gentagne login med midlertidige og nye password, så begyndte det at ligne noget...

Men - det værste var nu at der ikke var meget viden om det på service center....

mvh

co


2696

335
PallMei (Skribent)
29. juli 2021 @ 11:00
Bit kongen

Tak for opdateringen. Var kort tid over it-support på Aalborg universitet. Det hele var også bygget op omkring Windows og kendskabet til MacOS (osX dengang) var ikke stort eller ikke eksisterende blandt de fleste kollegaer.