xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Køle med udendørsluft
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


282

1
22. juli 2021 @ 16:19
Juniormedlem

Jeg kender flere som har fået aircondition for at kunne sove for varmen om natten i sommermånederne.

Men i Danmark er det næsten altid under 20 grader udenfor om natten. Problemet er at et åbent vindue ikke er nok til at skifte den varme indendørsluft ud med den køligere udendørsluft.

Findes der et produkt som relativt hurtig kan skiften indendørsluften ud med udendørsluften, som vil kunne bruges i sommermånederne?

  5
1
  599

123

11
22. juli 2021 @ 17:49
Novice

Har selv overvejet at få aircon, men som du skriver så det nok en kende overkill hehe...

Udfordringen er stille stående luft som jeg ser det, og netop derfor man ikke får den kølige luft ind i huset/lejligheden der ingen gennemtræk. Som jeg ser det er der 2 løsninger.

Suge/blæse det kolde luft ind og der ved skabe et overtryk som presser den varme luft ud et sted.

Suge/blæse den varme luft ud af og derved skabe et vakuum som vil suge den kolde luft ind. 

Hvad der virker bedst aner jeg ikke, vil dog tro det vil mærkes bedst ved at suge den kolde luft ind. Så det vel "bare" at få en salgs støvsuger der har åbning udenfor og udblæsning indenfor.. 

Eller en billig løsning en blæser i vinduet :)


MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

495

5
22. juli 2021 @ 18:31
Seniormedlem

Jeg har aircon, Men kun fordi, at det er en integreret del af mit luft til luft varmepumpe, som var den daværende varmepumpe med bedst udnyttelse af el. Tidligere brugte jeg slet ikke aircon'en om sommeren, men efter, at jeg er begyndt på akvariehobbyen, så bruger jeg den til at holde rumtemperatur på max 25 grader. Det er bedst for de fisk som jeg holder.


iPad Pro 2017, Macbook pro 2009, TimeCapsule 2TB

282

1
23. juli 2021 @ 07:28
Juniormedlem

Hvis det her er rigtig, så er det bedre at blæse ud fremfor at blæse ind. https://www.youtube.com/watch?v=1L2ef1CP-yw


4593

394
23. juli 2021 @ 10:36
FPU

Varm luft stiger jo til vejrs p.gr.a. lavere massefylde end kold luft, så den hurtigste metode må være en blæser i toppen af vinduet, som blæser den varme luft ud, og en anden blæser i bunden af vinduet, som suger den kølige luft ind.

Ellers kan du sende den varme luft længere ind i huset via døråbningen til soveværelset, og lade den køligere luft udefra sive ind gennem vinduet, eller suge den ind med en ekstra ventilator.

En tredie mulighed er den klassiske loftsventilator, som langsomt kører rundt hele tiden og køler p.gr.a. konvektion. De fancy modeller kan vist endda fjernstyres.


111

0
25. juli 2021 @ 11:11
Novice

Hej

Den normale teknik man vil kunne bruge er at så luften ud så højt oppe som muligt. Tænk på et drivhus, hvor man åbner vinduerne i toppen så vinden "trækker " luften ud. Der findes nogle metoder hvor varmen passivt ryger og og erstattes med luft via f.ex et vindue. Man kunne måske sætte en ventilator højt op og suge..

Udfordringen lige nu er nok bare at man får en masse luft ind med høj fugtighed og når temperaturen falder så kan luften ikke holde så meget vand - altså kondenseres det på den køligste flade..

Jeg ville nok stemme for en bordel vifte - altså roterende ventilator, men den kræver lidt loftshøjde, men larmer ikke. Man skal bare huske IKKE at have papirer løst på bordet - så er det spredt i rummet..

mvh

co