xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Uendelig opstart - MacBook Pro (13-inch, Mid 2010)
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


63

2
12. juli 2021 @ 11:30
Novice

Hej allesammen, 

Når jeg tænder min bærbar, så bliver den nogle gange ved med at stå på "åben skærm / timeglas" i meget meget lang tid, faktisk i flere timer/dage, hvis jeg ikke holder tænd/sluk knappen nede i 10 sekunder og slukker for bærbaren (det er ikke hver gang at jeg tænder den at det sker, men når det sker, så bliver den som sagt ved med at på “hvid starts-kærm med timeglas på” - og den kommer ikke videre.

Ved ikke så meget om det, men tror måske at mit state drive skal skiftes ud, kan det være fordi at det er skævt?

Min bærbar er en:

MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278

Er der nogle der ved om det kan være problemet, og om det vil hjælpe hvis jeg får udskiftet det og monteret et nyt. Er det ikke godt nok sådan et her der sidder i maskinen?.

https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-240GB/2591191?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=EAIaIQobChMItqnZ0u7_8AIV2fZRCh1gSguCEAQYASABEgKryvD_BwE

På forhånd tak, og ønsker jer en glædelig sommerdag.

Mvh Noah.

  10
6
  2452

2709

341
PallMei (Skribent)
12. juli 2021 @ 11:39
Bit kongen

Ja, husk at aktiveret trim for at bevare ydelsen og levetid, hvis du skifter til SSD.

https://www.cnet.com/tech/services-and-software/installing-ssd-on-mac-trim-mistake/ 

Hvis pengene er til det, kan jeg virkelig anbefale en maskine med Apple Silicon processor. Har selv en Macbook air og batterilevetiden er bedre end iPad og ydelsen er i top selv på batteri, helt uvirkelig især hvis du kommer fra en 2010 model med gammeldags harddisk.


4593

394
12. juli 2021 @ 12:46
FPU

Hej Noah.

Jeg har en MBP helt mage til din, og jeg har selv eftermonteret en SSD.

Jeg valgte dog en Samsung EVO 840, men principielt kan du bruge hvilken som helst 2.5'' SSD med SATA-interface.

Jeg fandt også en freeware Trim Enabler, fordi mit OS X er så gammelt, at der ikke er indbygget Trim.

Det var i 2014, og det har virket perfekt lige fra første dag. Nu hedder Samsung's SSD EVO 860, men sådan en har jeg også, og den virker lige så godt med min MBP 2010, som 840'eren gør.

Prøv i øvrigt en SMC Reset på din Mac. Det KAN være, at det kan fjerne dine opstartsproblemer, men alt andet lige gætter jeg på, at din harddisk er ved at stå af.

Prøv at køre en test på den i Disk Utility og se, hvad den melder om S.M.A.R.T.-status. Hvis den ikke melder OK, er din disk altså ved at dø.

Tag under ale omstændigheder en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du dimser videre.

Held og lykke og feedback.


63

2
12. juli 2021 @ 18:10
Novice

Så kom eksperterne på banen, tusind tak for jeres uddybende svar.

Har kørt en test i Disk Utility og den melder OK. Har ikke prøvet at SMC reset endnu. 

Jeg har virkelig ikke ret meget liggende på min bærbar. Bruger hverken Photo eller iTunes, jeg har alle mine ting gemt på USB sticks, - så har intet at miste. 

“About this Mac” under “Storage” sektionen, står der: 

Macintosh HD 225.56 GB available of 249.85 GB 

250 GB SATA DISK

Så mon ikke at en på 120 GB vil være nok til mit behov?

https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-120GB/2591190 

Hvis jeg får eftermonteret en ny SSD, er den jeg linker til i ovenstående link, så en der passer til maskinen??

Tak for jeres support indtil videre, det sætter jeg meget pris på.


2709

341
PallMei (Skribent)
12. juli 2021 @ 19:47
Bit kongen
Noah skrev:

Så kom eksperterne på banen, tusind tak for jeres uddybende svar.

Har kørt en test i Disk Utility og den melder OK. Har ikke prøvet at SMC reset endnu. 

Jeg har virkelig ikke ret meget liggende på min bærbar. Bruger hverken Photo eller iTunes, jeg har alle mine ting gemt på USB sticks, - så har intet at miste. 

“About this Mac” under “Storage” sektionen, står der: 

Macintosh HD 225.56 GB available of 249.85 GB 

250 GB SATA DISK

Så mon ikke at en på 120 GB vil være nok til mit behov?

https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-120GB/2591190 

Hvis jeg får eftermonteret en ny SSD, er den jeg linker til i ovenstående link, så en der passer til maskinen??

Tak for jeres support indtil videre, det sætter jeg meget pris på.

De 36kr for dobbelt kapacitet er godt givet ud. SSD har bedre ydelse med størrelse og skal helst ikke fyldes helt op for at bedst levetid.


4593

394
12. juli 2021 @ 20:51
FPU

120 GB er ingenting i vore dage, så dobbelt op for 36,- Kr., som PallMei nævner, er fundet til de penge. Man kan aldrig få for meget plads.

SSD'er består af en masse små "celler", som kun kan overskrives et vist antal gange, før de holder op med at virke. Det er derfor, at man bruger Trim, som optimerer brugen af cellerne, sådan meget firkantet sagt.

For at undgå for stort slid på cellerne, fordi der hele tiden skal overskrives cache-filer, hvis disken er ved at være fuld, anbefaler guruerne, at der hele tiden er mindst 10% fri plads på disken. I mine ører lyder det dog lidt voldsomt med f.eks. mindst 100 GB "obligatorisk" ledig plads på en 1 TB SSD.

Jeg har selv været helt nede på ca. 1% ledig diskplads en overgang, hvor der ikke var noget, som jeg kunne undvære, indtil jeg fik ryddet op på en ekstern disk. Disken virker stadig, men det er et åbent spørgsmål, om der er røget ekstra celler på den bekostning.

Min SSD er på 250 GB og blev monteret i 2014, og har været brugt ret flittigt lige siden. I skrivende stund siger kapaciteten 249.72 GB, men jeg skal ikke kunne sige, om de manglende 28 MB skyldes formatteringen eller døde celler.

Hvis det ER døde celler, er et tab på 0.01% på 7 år dog ikke noget, som spolerer min nattesøvn.

Glæd dig i øvrigt til en Mac på speed, når du har fået sat SSD'en i. Boot tager under 20 sekunder, ikke de sædvanlige to minutter, små programmer og dokumenter åbner omgående, og selv store programmer står ikke og hopper mere en 4-5 gange i Docken, før de er startet op.

SATA-interfacet på din MBP er på 3 Gbps, mens det er mindst dobbelt så hurtigt på en moderne SSD, så fremover er det dit bundkort, som er flaskehalsen, ikke disken. :0)


63

2
13. juli 2021 @ 18:10
Novice

Hej Tonny Freimanis og PallMei, 

Nu skal I ha’ mange tak for jeres svar. 

Jeg vælger den på 240 GB så, - det lyder til at være et bedre valg, ud fra det som I forklarer. 

Interessant at læse om hvordan det er bygget op og fungerer med cellerne, det var jeg ikke klar over. 

Jeg ser frem til at se hvordan min elskede MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278 fungere når jeg har fået det udskiftet. 

Tusind tak for jeres hjælp, den er meget værdsat. 

Ha’ en dejlig sommer-aften. 


4593

394
13. juli 2021 @ 20:25
FPU

Jamen, selv tak.

Og godt at høre, at du er så begejstret for din 13'' MBP Mid 2010.

Som sagt har jeg en magen til, og jeg er også rigtig glad for min.

Nogle gange rammer Apple bare rigtigt, og det gjorde de bestemt med den her lille arbejdshest.

Godt nok er de jo ikke særligt hurtige i forhold til de sidste Intel-modeller (og slet ikke i forhold til de første M-modeller), men de throttler ikke, så blæseren kører på maks. omdrejninger det meste af tiden, man kan skifte batteri, disk og RAM i dem, og de kan brænde CD'er DVD'er og DualLayer uden ekstraudstyr. Og de er næsten umulige at vælte, så tvungen genstart hører til sjældenhederne.

If it ain't broke, don't fix it.

Min ryger dog nok på pension, når den næste M-MBP kommer (til efteråret?), især hvis den som rygterne siger får MagSafe, 14'' skærm (mindre bezel), fysiske F-taster og flere porte, inkl. SD-kortlæser.

Så må jeg ganske vist vinke farvel til det optiske drev, men hvis jeg skal brænde eller se en DVD-film, kan jeg jo finde 2010'eren frem igen. Eller rippe dem, så jeg kan se dem på en retina-skærm.

P.S. Hvis du mod forventling stadig har boot-problemer efter montering af SSD'en, er det nok kablet til bundkortet, som laver balladen. Bare så du lige har det i baghovedet.


63

2
14. juli 2021 @ 18:54
Novice

Hvis jeg stadig har boot-problemer efter montering af SSD'en, er det nok kablet til bundkortet, som laver balladen - det skriver du. 

-Jeg er spændt på at se hvordan den kører, nu her når jeg får skiftet SSD’en, og om det hjælper. 

Har bestilt det på 240 GB som jeg linkede til.

Jeg har været, og er meget glad for min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) 

Det er faktisk min første bærbar, og har jo haft den i mange år nu. :o) 

Jeg tror, at når den engang skal skiftes (på pension som du kalder det haha!), så vil jeg måske købe en ny MacBook Air og prøve sån’ en bærbar. Den vejer vist heller ikke så meget i tasken som den jeg har nu, og jeg har den tit med på ryggen når jeg cykler. 

Sådan en MacBook Air her, den overvejer jeg at spare sammen til: 

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/macbook/254420/macbook-air-13-m18256-2020-space-grey

God juli aften til jer alle. :-)


4593

394
14. juli 2021 @ 22:08
FPU

Vægt har naturligvis noget at sige, hvis du har din Mac med mange steder.

Men selvom den nye M1-Air er let og har rigtig god batteritid, og sikkert også lidt bedre end M1-Pro, er der et par ting, som du skal være opmærksom på:

Jeg så en ammenligning af de to Mac'er på YouTube, kort tid efter de var blevet lanceret, og selvom de generelt performede næsten lige godt, fremhævede testeren, at skærmen på Pro'en er noget mere lysstærk end den på Air'en. I den her tråd linker jeg til fire YT-anmeldelser af Pro og Air:

Macnyt-tråd om M1 Air og Pro.

I en af de tests så det for mig ud, som om skærmen på AIr var en anelse for mørk efter min smag.

Den anden ting er lyden. I testvideoen blev der ganske vist brugt et forfærdeligt stykke disco-dasco, men på mig virkede lyden på Air'en mere metallisk og unuanceret i forhold til Pro'en.

Vægtforskellen er vist ikke så stor på de to modeller, så det børe være økonomi i forhold til konfiguration (RAM, SSD), som bør afgøre, om det skal være en Air eller en Pro.

Dy bør prioritere RAM over SSD, da du jo altid kan off-loade data, men eftersom hverken RAM eller SSD kan opgraderes (alt er loddet til bundkortet), er der ikke rigtigt noget at gøre, hvis du ofte løber tør for hukommelse.

Med tanke på, at du nok skal have din næste Mac i en del år, kan du se frem til større og større programmer, dokumenter (f.eks. 5K video næsten nu og 8K video om ikke så længe) og større macOS'er, så jeg vil anbefale mindst 16 GB RAM og i hvert fald 512 GB SSD.

Jeg vil nok selv gå efter 16 eller 32 GB RAM og 1TB disk; så er der også fint plads til en backup af en fyldt iPhone med f.eks. 256 GB lager engang i fremtiden.

Jeg vil anbefale, at du prøvekører dem både m.h.t. lys og lyd, lysstyrken ved f.eks. at åbne et tomt TextEdit dokument og maksimere det til fuld skærm, og lyden ved at spille et stykke musik, som du kender godt, f.eks. via YouTube.


2709

341
PallMei (Skribent)
14. juli 2021 @ 23:22
Bit kongen

Jeg syntes ikke Air er så let, men jeg er også farvet af at jeg kommer fra en Air 11" som jeg stadig foretrækker i størrelse og vægt. Men det den letteste i Apple modelprogram p.t.

Du lyder ikke til at have de store krav, så selv om jeg normalt også ville anbefale 16GB ram og 512GB ssd, er jeg ikke sikker på at jeg vil gøre det i dit tilfælde. Der kan nemlig forekomme tilbud på basismodellerne, men aldrig på 16GB der stortset kun bestilles hos Apple. 

Har selv en 16GB/1TB af den type Mac. Du vil ikke blive skuffet og kan varmt anbefales. 

Det er korrekt som Tonny nævner. Macbook Air skærm har en maks lysstyrke på 400nits mod 500nits på Macbook Pro. Men i praksis er forskellen minimalt, det er kun i solen det kunne være rart. Vær opmærksom på at i butikker som elgiganten er der stærkt lys og alt køre på fuldt lysstyrke for at imponere, hvert fald iphones. I min konfiguration burde jeg måske have taget en Macbook Pro fordi den relative prisforskel med min konfiguration er mindre (og folk siger at blæserne næsten ikke er brug, hvilket er den primære begrundelse for at jeg valgte air [har ingen blæser]), men ved basismodellerne skal der virkelig være en god grund til at betale merprisen for pro. 

Om du vælger den ene eller den anden, så bliver du ikke skuffet. Som altid er der nye modeller i horisonten. Rygterne siger pro modeller i efteråret og ny air til næste år.