xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Thunderbolt
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2

0
06. juli 2021 @ 20:24
Nyt medlem


Hej. Min iMac 27” late 2012 skriver “no hardware found” i systemrapporten i Thunderbolt. Den registrerer ikke at den har thunderboltporte. USB fungerer fint og jeg opdagede først problemet da jeg anskaffede et par acceleratorbokse som skal bruge Thunderbolt. Jeg bruger catalina. Hvad kan problemet være?

Vh Remy

  4
1
  469
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4586

389
06. juli 2021 @ 22:15
FPU

Hej Remy.

Velkommen på Macnyt, selvom det er under irriterende omstændigheder.

Umiddelbart lyder det ikke for godt, at Systemrapport ikke kan se din Thunderbolt, for den består jo trods alt kun af et par stik og en chip, men der er stadig et par ting, som du kan prøve.

1. Man kan jo altid prøve en genstart af mac'en, for det er før set, at det har fjernet problemer.

2. Du kan også lave en SMC reset:

-Luk din iMac ned.

-Tryk Shift-Control-Alternativ på venstre side af tastaturet og tryk derefter på Power-knappen mens de tre andre taster er trykket ned.

-Slip alle fire taster og boot din iMac.

3. Opret en ny bruger med administratorrettigheder og se, om problemet stadig er der i den konto. Det gør du i System Preferences -> Users -> Åbn hængelåsen med dit password -> Klik på +-tegnet nede til venstre og opret nu brugeren med navn og pasword, o.s.v. Genstart iMac og lig ind på den nye bruger.

4. Boot fra et andet (ældre) macOS, f.eks. fra en ekstern USB-disk og test, om det heller ikke virker her.

5. Prøv et andet kabel; blot en enkelt knækket tråd derinde er nok til, at det ikke virker.

Hvis ikke det er kablet, gætter jeg umiddelbart på, at Thunderbolt-chippen har sluppet bundkortet, men jeg kan jo tage fejl, og i så tilfælde er chancen for succes nok størst med SMC reset.

Held og lykke og feed-back.

P.S: Macnyt har et medlem, som er autoriseret Apple-reparatør med værksted i Tårnby, så han kan måske fikse den for dig. Ellers er der også et godt værksted i Kolding. Jeg har brugt begge steder med stor tilfredshed. Links til dem her:

MacMo i Tårnby.

MacMenu i Kolding.

P.P.S. Bare lige for at rydde alle misforståelser af vejen: Hvis der ikke er tilsuttet noget til en port, vil Systemrapport melde "No hradware found", også selvom stikket og chippen virker, så problemet KUNNE jo også være acceleratorboksene. Eller som sagt kablet.


2

0
07. juli 2021 @ 00:55
Nyt medlem

Tak for dit svar Tonny. Jeg forsøger hvad du har rådet mig til😇


1708

43
07. juli 2021 @ 07:05
Stormogul

Prøv først at resette din PRAM.

Sluk din iMac. Hold Cmd+Alt+p+r tasterne nede og tænd så din iMac. Bliv ved med at holde tasterne nede indtil den genstarter.

Det er vigtigt at tasterne holdes nede inden starttonen kommer, så man har lige 2 sekunder til at få placeret fingrene.


4586

389
07. juli 2021 @ 09:34
FPU
Gorm Jørgensen skrev:

Prøv først at resette din PRAM.

Sluk din iMac. Hold Cmd+Alt+p+r tasterne nede og tænd så din iMac. Bliv ved med at holde tasterne nede indtil den genstarter.

Det er vigtigt at tasterne holdes nede inden starttonen kommer, så man har lige 2 sekunder til at få placeret fingrene.

Nå, ja. Den go'e gamle Parameter-RAM. Den havde jeg helt svedt ud. Godt husket.

Dengang Mac'er var unge og af beige plastic, var rådet, at man skulle holde tasterne nede så længe, at boot-lyden kom to eller tre gange, før man slap tasterne igen. Der gik omtrent ti sekunder mellem de to boot-lyde.