xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
HDMI overscan træls
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


196

5
27. juni 2021 @ 12:54
Novice

Jeg har en fladskærm (HP w2207h) med HDMI, som jeg bruger til henholdsvis retro gaming (MISTer fpga) og nogle gange som ekstern skæm til en MBP 2012 via en Mini DisplayPort-adapter. Ved sidstnævnte bliver skærmbilledet beskåret, ret irriterende, omend jeg har lært at leve med det. Jeg læste et sted at det er 'overscan', men jeg ikke kan det slå fra. Jeg så noget lignende på et fladsskærms-tv – en default zoom-effekt.

Sagen er nu at jeg overvejer at købe en Mac Mini M1 og den har jo HDMI, så indtil jeg har fået sparet lidt mere op, tænker jeg på at benytte den nævnte HP-skærm. Mit spørgsmål er om skærmbilledet også vil blive beskåret når jeg hiver det direkte ud fra en ny Mac med HDMI-stik? Måske nogen herinde genkender min problematik...

På forhånd tak 🤗

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer
  5
2
  427

2709

341
PallMei (Skribent)
27. juni 2021 @ 16:07
Bit kongen

Har din skærm ikke nogle indstillinger til at styre det?

Det har mit fjernsyn.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

927

49
27. juni 2021 @ 16:10
Veteran

Det er noget der kan justeres på både tv og Mac. Begge enheder skal være indstillet korrekt for du får den ønsket virkning  

https://support.apple.com/da-dk/HT202763

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

196

5
28. juni 2021 @ 09:57
Novice

Tak for jeres svar. HP-skærmen tillader ikke at justere størrelsen på billedet i opløsningen 1080p, som er den eneste der virker via HDMI. HDMI lader til at være noget man skal undgå at hooke op med computere.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

927

49
28. juni 2021 @ 15:18
Veteran

Jeg har da kørt 4K HDR fra min Mac Pro 2013 via HDMI til mit 75” TCL TV. Så det er nok nærmere dit HDMI kabel der ikke kan klare 4K HDR. Har du er 4K HDR ready kabel? HDMI 2.1 mener jeg den skal understøtte. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

196

5
29. juni 2021 @ 01:01
Novice

HP-skærmen er ikke et tv, men en computerskærm – en gammel en. Jeg ved ikke hvilken type hdmi-kablet er, så det er noget jeg kan prøve af, alt efter hvad det koster. Måske er pengene bedre givet ud til en anden skærm.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer