xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Er min mac/email blevet hacket
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


33

1
25. juni 2021 @ 08:58
Let øvet

Hej med jer

Jeg har sendt en mail til en gruppeemail. Modtagerne har så modtaget den mail jeg har sendt et utal af gange. Gruppemailens udbyder kan se at det er min mail der er noget galt med (Selvom det ikke virker til at fejlen sker, når jeg sender mails til andre) De mener min mac er blevet hacket. For en uge siden kom jeg til at trykke på en messenger besked på Facebook fra en, som var blevet hacket. Jeg har derefter ændret min kode til Facebook.

Hvordan ved jeg om min email eller mac er hacket og hvad gør jeg ved det?

Info: 

Email: fra One.com, bliver sendt igennem gmail.com (One.com kan først se på sagen på mandag)

Min gmail er to komponent - password og sms kode. Jeg har indenfor den sidste uge, logget ud en del gange. 

Modtagerens email er igenneme firmaet Webstream

Min mac er en MacBook Pro. 

I plejer at være så søde at hjælpe. Det krydser jege fingre for i også kan nu.

God weekend

Angelina


  11
0
  774

927

49
25. juni 2021 @ 09:20
Veteran

Det er ikke til at vide om du er blevet hacket. Det kan lige så godt være nogle helt andre der sender spam mails men får det til at se ud som om at det kommer fra dig. 

Jeg er dog selv blevet hacket fordi Apple har op til flere gange sendt mig mails om at min computer er blevet tilgået fra en Windows PC fra USA der kører Chrome.

Efter at jeg har fået den mail et par gange, begyndte jeg at tro på det, og jeg gjorde så noget ved det. Jeg aktiverede to-faktor-godkendelse, tog jeg backup af at det essentielle og så formaterede jeg ellers computeren og installerede macOS på ny. Siden har der ikke været problemer.

Jeg oplevede flere gange at Saferi browsere viduet flyttede sig en smugle, og at Mail åbnede sig under Safari viduet mens jeg kunne se at der var en mail der blev slettet  jeg ved ikke præcist hvilken mail der blev slettet, men jeg antager at det må have været en advarselsmail fra Apple i stil ned den jeg fik på min telefo

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2581

84
25. juni 2021 @ 09:34
Bit kongen

Hvis man som supporter ikke ved hvad der er galt er det irriterende populært at fortælle kunden at fejlen ligger et sted der for kunden er svært at fejlsøge eller modbevise. Det har de gjort i dit tilfælde.

Du er ikke hverken hacket, inficeret eller på anden måde kompromiterer. 

1. Hvorfor sendes mail, fra din konto hos One.com igennem gmail? Hvis det er tilfældet hverken kan eller skal One.com gøre noget, de har ikke noget med problemet at gøre hvis du sender igennem gmail.

2. Hvem er webstream? Du skriver alle der modtager gruppemailen oplever at din(e) mail(s) (er der tale om en eller flere?) ankommer igen og igen. Du skriver også at modtageren (ental) ligger hos webstream. Hvad er op og ned her?

Hvis webstream er en tjeneste der håndterer noget maling liste giver det mening, hvis det kun er en ud af flere der oplever dine mails kommer igen og igen er det irrelevant at en af dem bruger webstream. 

3. Rent lavpraktisk modtager den server der afsender en mail en "kvittering" for at den er afsendt/modtaget. Når den kvittering modtages stopper det leveringen. Modtager den ikke kvitteringen vil den forsøge igen og blive ved med at forsøge temmeligt længe, indtil kvitteringen modtages. Noget i samme stil foregår imellem dit mailprogram og den server der sender, kvitterer den server der sender ikke for at mailen er modtaget, vil dit mail program blive ved med at forsøge at levere til SMTP serveren. Hvis så mailen reelt er modtaget / leveret videre og den her kvittering udebliver ja så vil modtageren opleve at mailen ankommer igen og igen.

Jeg ville nu tjekke om mailen ligger i din udbakke eller i din sendt post mappe. Ligger den i udbakken så slet den. Ligger den i sendt post så ligger fejlen længere ude i systemet og så bliver det besværligt. Hvis webstream er en tjeneste der håndterer gruppe mails, så kunne det tyde på at der er et problem imellem den server du sender igennem og deres servere. Sender du igennem Gmail ville jeg reelt opgive at fejlsøge, du kommer aldrig igennem til dem så de kan medvirke til fejlsøgning. Sender du igennem One.com må de se i deres logfiler hvad der foregår. 

Det her er en type fejl der er svære at spore og jeg ville nok oprette en ny mailadresse et andet sted end der hvor du har den nu, for at teste at sende igennem den til denne gruppemail. Forsvinder fejlen så brug den mail til dette formål. 



33

1
25. juni 2021 @ 09:58
Let øvet

Hej Jesper


Tak for din kommentar. Jeg vil lige forklare de ting, som du undre dig over:

1. Hvorfor sendes mail, fra din konto hos One.com igennem gmail? Jeg synes gmail er langt mere brugervenlig end one.coms mailsystem og så kan jeg samle flere mail adresser under samme gmail. Det er smart at jeg genneem gmail, kan sende mails med afsenderen på min one.com mail.

2. Hvem er webstream? Du skriver alle der modtager gruppemailen oplever at din(e) mail(s) (er der tale om en eller flere?) ankommer igen og igen. Du skriver også at modtageren (ental) ligger hos webstream. Hvad er op og ned her?

Webstream er et dansk firma, som laver hjemmesider, livestreaming mm: https://webstream.dk/

Det er en bestyrelse, hvor der er en bestyrelsesemail. Sender man til den, vil alle bestyrelsesmedlemmer modtage email på deres private email. Jeg har sendt til den email, og bestyrelsesmedlemmerne har så modtaget mailen mange gange. 

3. Mailen ligger i sendt post mappen. 

Jeg har samme dag, som jeg sendte den berygtede mail, sendt mails til andre. De har ikke modtaget den flere gange. Jeg har siden også sendt mails til folk, som heller ikke har modtaget dem flere gange.

Tænker du at problemet ikke ligger hos mig?




33

1
25. juni 2021 @ 10:00
Let øvet

Hej Ufomekaniker - Fedt jobtitel!

Tak for din kommentar.

Det virker lidt uoverskueligt at formatere min mac, men det kan være det er vejen frem. Jeg mp lige finde ud af hvordan jeg praktisk gør det.

God weekend.


33

1
25. juni 2021 @ 10:06
Let øvet

                                           

Hej Ufomekaniker - Fedt jobtitel!

Tak for din kommentar.

Det virker lidt uoverskueligt at formatere min mac, men det kan være det er vejen frem. Jeg mp lige finde ud af hvordan jeg praktisk gør det.

God weekend. 

                                       


2581

84
25. juni 2021 @ 10:48
Bit kongen

Er det kun sket en gang?


927

49
25. juni 2021 @ 10:48
Veteran

Du skal ikke fornatere den, hvis det ikke er hos dig fejlen ligger.

Hvornår skete hændelsen med alle disse mails?

Her I weekenden fik jeg ca 15 varslingsveskeder fra min læge om jeg skulle ringe til dem mandag. Så det kan nemt være et midlertidig problem på en af de servere du har dine services kørende.

Til sidst, så kunne det være et enkeltstående problem. Det kunne være at det aldrig dukker op igen, fordi det var serveren der tiltede en enkelt gang. Hvis det er tilfældet, behøver du ikke at bekymre dig. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

33

1
25. juni 2021 @ 11:28
Let øvet

Det er kun sket en gang og det er ikke alle som som modtog emailen, som oplevede at de modtog den flere gange.



33

1
25. juni 2021 @ 11:29
Let øvet

Hej

Jeg sendte mailen i onsdags. De har så modtaget mailen mange gange både i onsdags og torsdags. Andre jeg har sendt mails til har ikke oplevet samme problem. Dete er heller ikke alle som jeg har sendt den specifikke mail til som har modtaget den mange gange.


2581

84
25. juni 2021 @ 11:50
Bit kongen

Så glem det. Det er en server fejl af den ene eller anden type. 


33

1
26. juni 2021 @ 10:51
Let øvet

Tak for jeres svar og god weekend