xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
DSL modem til ukendt ISP
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


8581

198
06. maj 2021 @ 22:54
Poseidon

Jeg er i går flyttet til Ølstykke, og det viser sig at tidligere ejer stadig har en aktiv internetforbindelse via telefonlinien på mit nyindkøbte hus' adresse. Kan jeg investere i ethvert DSL modem og forvente at det automatisk kan koble sig på, så jeg kan udnytte internettet indtil tidligere ejers abonnement ophører ved udgangen af måneden, og jeg kan få min egen forbindelse? For så vil jeg finde et gammelt og billigt prutmodem på DBA, så stilheden kan sænke sig på matriklen, grundet to små børn som ikke kan få deres daglige Youtube og Blaze fix..

  21
1
  814

291

45
07. maj 2021 @ 06:20
Juniormedlem

Det vil næppe virke, da stort set alle internetudbydere i dag leverer en router og ikke blot et “dumt” modem.

Men tjek fx CBB Internet, hvor du næsten fra dag til dag kan få mobilt bredbånd uden binding. Det vil faktisk i mange tilfælde være billigere og hurtigere end DSL.


2696

335
PallMei (Skribent)
07. maj 2021 @ 07:56
Bit kongen
Michael Rasmussen skrev:

Det vil næppe virke, da stort set alle internetudbydere i dag leverer en router og ikke blot et “dumt” modem.

Det var også mit første indfald, for sådan er det helt sikkert med kabel-modemmer, men er ikke sikker når vi taler telefonforbindelse. Længe siden jeg har haft sådan en forbindelse, men da jeg havde et mobiltbredbåndsmodem, kunne jeg uden problemer skifte sim-kort.

Jeg har ikke længere det modem, men laver af og til speedtest på min telefon og kan se at hastigheden ned er 3x (op er det samme) siden dengang på samme adresse (238Mbps ned og 65,3Mbps op). Så prøv en speedtest på din telefon og se hvad du kan forvente (hvert fald af den udbyder du bruger på telefon).

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1891

183
PowerPalle (Administrator)
07. maj 2021 @ 19:05
Stormogul

Den tidligere ejers abonnement behøver ikke at være knyttet til den kobbertråd, der løber ind på din matrikel/hus. Således kan du bruge dit DSL abonnement på din kobber uden at kompromitere, hvis du vælger at etablere en sådan.

Bemærk, at du bør undgå DSL (kobber), hvis du kan da der ikke er meget kapacitet at hente. Hvis du ikke har mulighed for fiber så vælg Coax (kabeltv) eller trådløst via en mobiloperatør.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8581

198
07. maj 2021 @ 20:12
Poseidon

Tak for råddene. Jeg har på baggrund af dem dags dato bestilt Oister mobilt internet. 2TB om måneden til 229,- ink. Gratis router og kun én måneds binding, så det bliver ikke meget bedre. Dækningen er dog ikke fantastisk her, men nu må vi se om sådan en router ikke klarer det bedre end vores mobiltelefoner.

Fiber er klart på ønskelisten, og Gigabit har lige lagt backbone ned i området. Der er dog 8-12 ugers ventetid, og vi skal bruge internet NU. :) Og de vil have 3.000,- for oprettelse, og så er det ikke engang sikkert at jeg ikke også skal lægge yderligere beløb til nedgravning, da vi bor på en koteletgrund et godt stykke fra vejen. Men det finder jeg ud af... Plejer TDC ikke at grave gratis op til 30 meter? Godt min hustru er fynbo, for hun har tænkt sig at gå dem på nakken med den pris. 

Kabel via Stofa var også på tale, men det skal også graves ned, og så kan vi lige så godt få fiber med det samme, selvom Stofa umiddelbart ville gøre det gratis.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
07. maj 2021 @ 20:40
Stormogul

Tdc giver 30 meter og det koster 900 i teknimerbesøg via deres datterselskab hiper eller hos det selvstændige selskab fastspeed. Cirka samme pris. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4586

389
08. maj 2021 @ 00:01
FPU
David Munch skrev:

Tak for råddene. Jeg har på baggrund af dem dags dato bestilt Oister mobilt internet. 2TB om måneden til 229,- ink. Gratis router og kun én måneds binding, så det bliver ikke meget bedre. Dækningen er dog ikke fantastisk her, men nu må vi se om sådan en router ikke klarer det bedre end vores mobiltelefoner.

Fiber er klart på ønskelisten, og Gigabit har lige lagt backbone ned i området. Der er dog 8-12 ugers ventetid, og vi skal bruge internet NU. :) Og de vil have 3.000,- for oprettelse, og så er det ikke engang sikkert at jeg ikke også skal lægge yderligere beløb til nedgravning, da vi bor på en koteletgrund et godt stykke fra vejen. Men det finder jeg ud af... Plejer TDC ikke at grave gratis op til 30 meter? Godt min hustru er fynbo, for hun har tænkt sig at gå dem på nakken med den pris. 

Kabel via Stofa var også på tale, men det skal også graves ned, og så kan vi lige så godt få fiber med det samme, selvom Stofa umiddelbart ville gøre det gratis.

Oister har også et mobilabonnement med ubegrænset data (og fri tale og SMS/MMS) for 149,- Kr. pr. måned, så en 4G internetforbindelse kan også klares med f.eks. en iPhone 5s eller nyere (reelt nok iPhone 7 eller nyere) i en dock med internetdeling slået til. Udover eventuelle udgifter til en ekstra iPhone og en dock, er der en besparelse på 80,- kr. pr. måned samt en nødtelefon ved hånden i forhold til ovenstående 4G-abonnement.

Eneste begrænsning kan være antallet af tilstluttede enheder (vist nok 5) og en eventuel hastighedsbegrænsning i telefonens 4G-chipp, men jeg har altså oplevet peaks på 7 MB/s og throughputs over længere tid på 3-4 MB/s på min iPhone 7, og er det ikke nok til en flok på to store og to små brugere?


8581

198
08. maj 2021 @ 08:44
Poseidon

Jeg har kun en ekstra 4S liggende, så det bliver ikke en behagelig oplevelse for os. Og gider ikke investere i en telefon når jeg kan få routeren gratis. :) Derudover er 3-4 MB/s nok ikke ret optimalt, givet at der oftest streames mindst 2 videostreams samtidigt, plus hvad jeg nu end ikke laver derudover..


4586

389
08. maj 2021 @ 09:08
FPU
David Munch skrev:

Jeg har kun en ekstra 4S liggende, så det bliver ikke en behagelig oplevelse for os. Og gider ikke investere i en telefon når jeg kan få routeren gratis. :) Derudover er 3-4 MB/s nok ikke ret optimalt, givet at der oftest streames mindst 2 videostreams samtidigt, plus hvad jeg nu end ikke laver derudover..

Jaeh, en 4S'er er jo kun 3G, så det er nok for langsomt, men jeg tror nu nok at en billig, brugt 7'er ville kunne klare behovet.

Hvis jeg husker rigtigt, er du på en 7'er nu, så du kan jo prøve, om den kan klare ærterne i et par timer.

Jeg gætter i øvrigt på, at routeren er fra Huawei, og så er det jo et åbent spørgsmål om, hvor meget data-privatliv, du har fået med i købet; der HAR jo trods alt været visse rygter i omløb.


179

42
08. maj 2021 @ 20:38
Novice

Når du skifter evt til fiber så er Hiper gode herhjemme - de tillader egen router på Vlan 101 samt har IPv6 uden ekstra omkostninger. Du vil jo så også have en god undskyldning for at sætte lidt Ubiquiti op derhjemme 😀


1891

183
PowerPalle (Administrator)
09. maj 2021 @ 09:32
Stormogul

Jeg mener, at man kan sætte sin egen router op bag hos alle fiber leverandørerne. Jeg bestilte iøvrigt selv fiber fra Hiper (en del af TDC) for små 2 måneder siden, men benyttede mig af fortrydelsesrettet indenfor de første 14 dage da jeg fik en gentagen dårlig kundeoplevelse inklusive, at de ikke overholdt hvad de oprindeligt havde tilbudt.

Derfor har jeg siden da bestilt fiber hos FastSpeed som jeg har gode erfaringer med. De benytter desuden TDC's infrastruktur således er der god infrastruktur bag.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2185

44
09. maj 2021 @ 21:01
ASCII jonglør

Boxer er også begyndt at tilbyde bredbånd via fx kabel TV stikket og Fiber:

Boxer Bredbånd via fiber, kabel-tv-stikket og telefonstikket,

Jeg er også gået væk fra Hiper - og har i dag Fastspeed gennen en bruttolønsordning - jeg kan kun få bredbånd via kabel TV stikket, så jeg fik en 1000/100 via Fastspeed istedet for 1000/60 via Hiper til samme pris kr. 249/md.

Boxer er samme produkt som Fastspeed - og alle er via YouSee - selv Hiper som er deres egen Nuuday selvskab, det er bare et dårligere produkt.


8581

198
10. maj 2021 @ 11:31
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Hvis jeg husker rigtigt, er du på en 7'er nu, så du kan jo prøve, om den kan klare ærterne i et par timer.

Jeg har kun en 5S'er, så det ville være et merkøb.

prorege skrev:

Når du skifter evt til fiber så er Hiper gode herhjemme - de tillader egen router på Vlan 101 samt har IPv6 uden ekstra omkostninger. Du vil jo så også have en god undskyldning for at sætte lidt Ubiquiti op derhjemme 😀

Det er desværre Gigabit som har lagt fiber ned ude hos mig, og de er lige blevet færdige, så de udlejer pt. ikke på deres backbone fortalte deres kundeservice mig.


8581

198
11. maj 2021 @ 06:20
Poseidon

Så er min Oister forbindelse oppe og køre! ...Og hold da op for et prutprodukt! hvordan kan folk klare sig med sådan noget, langsigtet hvis de laver andet end emails? O_o

Jo vidst, vi har internet nu, men den kan knap nok holde en Youtube stream kørende, og en standard hjemmeside er ~6 sekunder om at loade. Bliver spændende at se om den kan klare Netflix når jeg får sat TV'et op, og specielt hvis der er to på samtidigt...

Den er smidt på første sal i huset, da der er klart bedst dækning der, og routeren siger 4 ud af 5 streger i forbindelse, så det bliver vidst ikke meget bedre..


291

45
11. maj 2021 @ 08:34
Juniormedlem

Oister bruger 3s netværk, som jeg desværre også kun har dårlig erfaring med. Visse steder i landet er det sikkert godt nok, men de har ikke nær så god dækning som TDC og TT-netværket (Telia/Telenor).

Hvad siger en hastighedstest på forbindelsen? 

Du kan logge ind i routeren og se hvilket signal den har forbindelse til, da 4 ud af 5 streger ikke siger så meget. Måske har den forbindelse til 3G   

Prøv også at gå ind på Mastedatabasen.dk og find nærmeste mobilmast med LTE-antenner. Det kan være andre selskaber har antenner tættere på end 3s netværk.

Så vidt jeg kan se ejer du routeren fra Oister, medmindre du fortryder inden de 14 dage, og kan sætte et hvilket som helst SIM-kort i den, fx et datadelingskort eller blot det billigste mobilabonnement med fri data på TDC eller TT-netværket.


4586

389
11. maj 2021 @ 09:56
FPU

David, jeg bruger min iPhone til internet med Oister's fri data abonnement, som jeg har nævnt ovenfor.

Som jeg også fik nævnt, kan jeg let downlaode med 2-3 MB/s throughput og op til 7 MB/s i peaks, som jeg tror er iPhone 7's G4-chip's maksimale kapacitet, ikke Oister's. Jeg har de downloadhastigheder, også selvom der som regel kun er to ud af fire streger i signalstyrke på telefonen.

Jeg ved, at min nærmeste mast er 2 Km væk i fugleflugtsline, og at der er i hvert fald to rækker høje træer imellem masten og 'fonen. Til gengæld er der ikke nogen høje bygninger i vejen for signalet.

Derfor må der også være et eller andet galt, for alt andet lige er et separat 4G-modem vel bedre udstyret end en smartphone, så når du har fået høstet nogle gode data på up- og download-hastigheder, synes jeg, at du skal kontakte Oister; de er som regel ret skarpe til fejlfinding, og de er endda villige til at høre på folk.

Generelt har jeg haft en stabil forbindelse, men der har da været en håndfuld gange, hvor jeg har haft et problem, som de måtte hjælpe mig med. Som regel har jeg skrevet en e-mail til dem, hvorefter de så har svaret i løbet af et døgns tid.


8581

198
11. maj 2021 @ 11:18
Poseidon
Michael Rasmussen skrev:

Hvad siger en hastighedstest på forbindelsen? 

Den har sin egen hastighedsviser, og svinger mellem ~4 Mbps og 30 Mbps ned, og 0,5 Mbps og 10 Mbps op. Må lige se om jeg kan lave en reel test i aften!

Du kan logge ind i routeren og se hvilket signal den har forbindelse til, da 4 ud af 5 streger ikke siger så meget. Måske har den forbindelse til 3G  

Den siger 4G+.

 Prøv også at gå ind på Mastedatabasen.dk og find nærmeste mobilmast med LTE-antenner. Det kan være andre selskaber har antenner tættere på end 3s netværk.

Telenor har en lidt tættere på, men den sender igennem byen, hvor 3 sender over marker, så jeg tror ikke der er meget at komme efter.

Så vidt jeg kan se ejer du routeren fra Oister, medmindre du fortryder inden de 14 dage, og kan sætte et hvilket som helst SIM-kort i den, fx et datadelingskort eller blot det billigste mobilabonnement med fri data på TDC eller TT-netværket.

Vi skal have internet, og det er den bedste stopløsning. Men så snart jeg har styr på økonomien efter flytning, så bliver der bestilt fiber hos Gigabit, og så håber jeg ikke det koster kassen at få gravet den ind til mit hus.. 


2696

335
PallMei (Skribent)
11. maj 2021 @ 13:17
Bit kongen

Det må være dækningen. Som tidligere nævnt ville jeg også have tjekket mastedatabasen og hvilke netværk de nærmeste master understøtter. 

Jeg får 238Mbps ned og 70Mbps op på 3 netværk, hvor jeg bor. For et par år siden var det kun 70/70, men stadig kun 4G, selv om jeg læst nyheder om at 3 skulle udrulle 5g i min landsdel i første halvår.


8581

198
11. maj 2021 @ 21:54
Poseidon
PallMei skrev:

Det må være dækningen. Som tidligere nævnt ville jeg også have tjekket mastedatabasen og hvilke netværk de nærmeste master understøtter. 

Telenor skilter med præcist samme hastighed som Oister/3 når jeg slår min adresse op, og TDC gider jeg ikke tjekke da de bruger samme mast som 3, så jeg tror ikke der er meget at komme efter her.


8581

198
12. maj 2021 @ 06:17
Poseidon

En hurtig speedtest.net giver mig en ping på 29ms, 52 Mbps ned, og 6 Mbps op. Det føles godt nok værre end det.


2696

335
PallMei (Skribent)
12. maj 2021 @ 10:01
Bit kongen
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Det må være dækningen. Som tidligere nævnt ville jeg også have tjekket mastedatabasen og hvilke netværk de nærmeste master understøtter. 

Telenor skilter med præcist samme hastighed som Oister/3 når jeg slår min adresse op, og TDC gider jeg ikke tjekke da de bruger samme mast som 3, så jeg tror ikke der er meget at komme efter her.

Måske, måske ikke, det kommer an på hvilke teknologier der er understøttet af masterne. 3 har ganske vist haft/har en roamingsaftale, men det er kun hvis der ikke er eget signal. 

Nu tjekkede jeg lige selv mastedatabasen og det snød mig at man kan rulle ned gennem pop-vinduet på en mast og se alle udbydere og teknologier på en maste. Kunne nemlig kun få øje på 5g, hvis den alene var valgt, men det skyldtes altså at den var i bunden og ikke umiddelbart synlig. Det er så kun tdc der endnu har en 5G maste i mit nabolag.

Din ping tid på speedtest svare til min. Men dine hastigheder ret lave. (over 4 gange lavere ned og over 11 gange lavere ned end hos mig med 3/oister). 

Når du ved hvor masten er placeret, vil jeg anbefale at du placere din ruter et sted med så få forhindringer imellem i ren fugleflugtslinie. Min model kunne også tisluttes ekstern antenne, men det vil kun gavne, hvis det er svagt signal som er årsagen og ikke fordi masten har høj belastning.


8581

198
12. maj 2021 @ 12:31
Poseidon
PallMei skrev:

Når du ved hvor masten er placeret, vil jeg anbefale at du placere din ruter et sted med så få forhindringer imellem i ren fugleflugtslinie. Min model kunne også tisluttes ekstern antenne, men det vil kun gavne, hvis det er svagt signal som er årsagen og ikke fordi masten har høj belastning.

Den står allerede der hvor jeg mener den er mest optimal, både ud fra masten af, men også hvor min telefon siger der er bedst signal.

Vi må leve med det, indtil fiberen ruller ind i huset. :)