xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac Mini M1 som erstatning til gl. iMac 2011
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


457

0
25. april 2021 @ 19:35
Seniormedlem

Goddag kære Macnyt'er,


Jeg har en ældre iMac 21,5" fra 2011 - 2,5 GHz Dual Core i5, 12 GB RAM og 256 GB Samsung EVO SSD.

Den fungere som udgangspunkt fint - jeg har nogle ældre diske sat til den (Fire800+USB) samt Scarlett lydkort.

Men den er ved at være gammel. Den er stået af opdateringsvognen, det software jeg kørte er blevet gammelt og det samme er meget af mit tilbehør. Men som hverdagsmaskine fejler den absolut ingenting. 

MEN! Jeg spiller kromatisk mundharmonika og får undervisning online - det er et kæmpe plus med det eksterne lydkort, så jeg ville forbedre billedet ved at sætte et Sony A6000 til computeren. Til det har jeg købt en Elgato Camlink. Hvad jeg ikke var opmærksom på, at den kræver USB 3.0 samt en quad core (til softwaren i hvert fald) for at virke.

Min Macbook fra 2013 kan godt køre det, selvom den bliver godt varm. Her kommer mit dilemma. 

Jeg er rigtig glad for den lidt ældre maskine, DVD/CD er for mig et plus, SD kort fra kameraet er ligeledes et plus og diverse porte er også et plus. Men den har tiden i mod sig. Mit USB 3.0 problem kan løses med en dongle fra Thunderbolt, det er så noget svære at finde idag (kun én model på AVcables til 900 bobs). Apple Events har jeg ikke fulgt med i, i mange år. Men ved det sidste så jeg på apple.dk, at der er kommet nye modeller med M1. Så ind på YouTube og de bliver rost til skyerne. 

Så er det et ikke et relativt easy skift, drop den gl. maskine og få en Mac Mini M1 med IPS display ved siden af. Magic Mouse & Keyboard har jeg fra iMac'en.


  2
0
  390

2709

339
PallMei (Skribent)
25. april 2021 @ 22:24
Bit kongen
Jeppe A. skrev:

Goddag kære Macnyt'er,


Jeg har en ældre iMac 21,5" fra 2011 - 2,5 GHz Dual Core i5, 12 GB RAM og 256 GB Samsung EVO SSD.

Den fungere som udgangspunkt fint - jeg har nogle ældre diske sat til den (Fire800+USB) samt Scarlett lydkort.

Men den er ved at være gammel. Den er stået af opdateringsvognen, det software jeg kørte er blevet gammelt og det samme er meget af mit tilbehør. Men som hverdagsmaskine fejler den absolut ingenting. 

MEN! Jeg spiller kromatisk mundharmonika og får undervisning online - det er et kæmpe plus med det eksterne lydkort, så jeg ville forbedre billedet ved at sætte et Sony A6000 til computeren. Til det har jeg købt en Elgato Camlink. Hvad jeg ikke var opmærksom på, at den kræver USB 3.0 samt en quad core (til softwaren i hvert fald) for at virke.

Min Macbook fra 2013 kan godt køre det, selvom den bliver godt varm. Her kommer mit dilemma. 

Jeg er rigtig glad for den lidt ældre maskine, DVD/CD er for mig et plus, SD kort fra kameraet er ligeledes et plus og diverse porte er også et plus. Men den har tiden i mod sig. Mit USB 3.0 problem kan løses med en dongle fra Thunderbolt, det er så noget svære at finde idag (kun én model på AVcables til 900 bobs). Apple Events har jeg ikke fulgt med i, i mange år. Men ved det sidste så jeg på apple.dk, at der er kommet nye modeller med M1. Så ind på YouTube og de bliver rost til skyerne. 

Så er det et ikke et relativt easy skift, drop den gl. maskine og få en Mac Mini M1 med IPS display ved siden af. Magic Mouse & Keyboard har jeg fra iMac'en.

Hvis du har en iPhone kunne du måske bruge den med Camo som webcam istedet for elgato camlink. Har ikke selv prøvet, men hørt andre sige omtale det og kan være den er mindre krævende:

https://reincubate.com/camo/ 

M1 er not lidt risikabelt, hvis du vil understøtte en masse gammel hardware. Men at købe en helt ny Intel baseret Mac vil også være dumt i dag. Så jeg ville undersøge grundigt om de programmer og udstyr du planlægger at anvende kan køre på M1 eller kigge på en brugt Mac der kan. Hvis altså brugtpriserne er trykket lidt ned pga. M1.




2709

339
PallMei (Skribent)
26. april 2021 @ 08:44
Bit kongen