xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Er min SSD ved at skride i svinget?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


927

49
25. april 2021 @ 10:01
Veteran

Min SSD i min Mac Pro 2013 har en trolig varierende læsehastighed. Den kan svinge fra ca 900 MB/s til 300 MB/s, og det er noget der sker meget sporadisk. Det er så mærkbart for mig, at jeg undrede mig over, at den var så sløv, hvilket fik mit til at teste den via denne app. Mine anelser var korrekte. Det er altså noget der kan mærkes ret tydeligt.

Jeg sidder med en uge gammel clean install (internet recovery) af Big Sur og har testet den uden at andre apps knurre i baggrunden.

Hvis den er stået af, skal jeg bare ud og have købt en ny 1 TB SSD som er kompatibel med mit dyr. Er der nogen der har en til salg, eller ved hvor man køber en med noget bedre hastigheder en den jeg har siddende i min?

Den jeg har i ny er på 500 GB, men jeg vil gerne op på 1TB fordi der er oprettet tre brugere på denne computer.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  16
1
  577

4593

394
25. april 2021 @ 10:38
FPU

Hej Ufo.

Jeg kan ikke svare dig på, om din SSD er ved at stå af. Jeg har dog hørt fra en ven i den grafiske branche, at SSD'er som sådan ikke langsomt svigter (bortset fra at kapaciteten meget langsomt bliver mindre), men at de klapper helt sammen, når de står af, så derfor kører virksomheden med ekstra spejling på deres servere, så de ikke mister deres projekter på et splitsekund.

Til gengæld kan jeg oplyse, at du vil kunne bruge en Samsung EVO 860, hvis din MBP har standard SATA interface; jeg har sådan en til min egen MBP 2010 og den virker fint, endda med tre forskellige OS'er på.


2709

341
PallMei (Skribent)
25. april 2021 @ 10:41
Bit kongen

Er der en original Apple SSD, hvis ikke, har du så aktiveret TRIM?

Prøv at tjekke om der er problemer med drivedx

https://binaryfruit.com/drivedx


927

49
25. april 2021 @ 14:37
Veteran

Hvilke læse- og skrivehastigheder kører din EVO 860 med på din Mac?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
25. april 2021 @ 15:05
FPU
Ufomekaniker skrev:

Hvilke læse- og skrivehastigheder kører din EVO 860 med på din Mac?

Har aldrig testet, men selv min første SSD, en EVO 840, er dobbelt så hurtig som min MBP's SATA-protokol, så disken er ikke længere flaskehals. 840'eren kan 6 Gbps, mens SATA'en på min MBP kan 3 Gbps.

Desuden har jeg ikke sat 860'eren i endnu, så den har kun kørt over USB.


8586

198
25. april 2021 @ 15:48
Poseidon

Som Tonny også skriver, så dør SSD'en fuldstændigt hvis den er ved at stå af, men det udelukker jo ikke at fx. controlleren eller dit sata interface har problemer.

Kan det tænkes din SSD er ved at være helt fyldt op? Det påvirker nemlig hastigheden meget på SSD'er.

Alternativt, så er der filsystemet samt TRIM at tænke på, da det burde have en effekt.


927

49
25. april 2021 @ 16:14
Veteran

Tak for svar indtil videre. Her er nogle infos, men ser de ikke ok ud?


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
25. april 2021 @ 17:25
Bit kongen

Jo, jeg kan hvert fald ikke umiddelbart spotte noget. Den siger alle er OK. Du kan prøve at køre en self-test.


4593

394
25. april 2021 @ 18:47
FPU

Kloge hoveder påstår, at en SSD bør have mindst 10% ledig plads for at undgå for meget "slitage" på cellerne. Det prøver jeg så nogenlunde at overholde, men det er ikke altid lige let på min 250 GB EVO 840. Det er bl.a. derfor, jeg købte 860'eren, som er fire gange større.

Den blev så partitioneret i 400, 400 og 200 GB partitions til de tre OS'er, som den skal køre, men jeg ved ikke lige, om jeg har tænkt mig at lade 2 x 40 og 20 GB være ubrugt. Det virker som voldsom spild af plads.

Slitagen går relativt langsomt, og bliver det et problem på et tidspunkt, er det i det mindste ikke et økonomisk problem at købe en ny i samme størrelse, så jeg vil nok se nonchalant på den tommelfingerregel.


927

49
25. april 2021 @ 20:23
Veteran

Det er sådan en PCIe fætter der sidder i min spand. De lader til at koste det samme som dem i beskriver (SATA). Så det er vel bare sådan en jeg skal ud og finde en dag?

 

Mac Pro 2013 specs

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
25. april 2021 @ 22:28
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Det er sådan en PCIe fætter der sidder i min spand. De lader til at koste det samme som dem i beskriver (SATA). Så det er vel bare sådan en jeg skal ud og finde en dag?

 

Mac Pro 2013 specs

Du må hellere lige undersøge det grundigt først. Chancen er, at det proprietær Apple stik og du skal bruge en adapter for at bruge almindelige billige ssd eller købe dyre originale Apple ssd'er. Sådan er det med Macbooks fra den periode. Har ikke selv erfaring med det, men så vidt jeg husker har David Munch opgraderet en ved hjælp af adapter.


927

49
25. april 2021 @ 23:56
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Det er sådan en PCIe fætter der sidder i min spand. De lader til at koste det samme som dem i beskriver (SATA). Så det er vel bare sådan en jeg skal ud og finde en dag?

 

Mac Pro 2013 specs

Du må hellere lige undersøge det grundigt først. Chancen er, at det proprietær Apple stik og du skal bruge en adapter for at bruge almindelige billige ssd eller købe dyre originale Apple ssd'er. Sådan er det med Macbooks fra den periode. Har ikke selv erfaring med det, men så vidt jeg husker har David Munch opgraderet en ved hjælp af adapter.

Ja, ok. Jeg husker godt nok ikke at David havde en Mac Pro 2013, men jeg spørger ham aliwl. Tak.

Jeg fandt forresten oplysningerne på iFixit, samt checkede specs igennem på Apples hjemmeside. Billedet er fra iFixit, og computeren bruger standard PCIe. Men man skal vel også have en Apple kompatible en af slagsen, går jeg ud fra.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
25. april 2021 @ 23:56
Veteran

--

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
26. april 2021 @ 00:16
Bit kongen

Jeg huskede forkert, det er Nihad der har.

https://nihad.dk/2018/10/18/macbook-pro-early-2015-udskiftning-af-ssd/ 


Undskyld David 😳


4593

394
26. april 2021 @ 10:08
FPU
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:

Det er sådan en PCIe fætter der sidder i min spand. De lader til at koste det samme som dem i beskriver (SATA). Så det er vel bare sådan en jeg skal ud og finde en dag?

 

Mac Pro 2013 specs

Du må hellere lige undersøge det grundigt først. Chancen er, at det proprietær Apple stik og du skal bruge en adapter for at bruge almindelige billige ssd eller købe dyre originale Apple ssd'er. Sådan er det med Macbooks fra den periode. Har ikke selv erfaring med det, men så vidt jeg husker har David Munch opgraderet en ved hjælp af adapter.

Ja, ok. Jeg husker godt nok ikke at David havde en Mac Pro 2013, men jeg spørger ham aliwl. Tak.

Jeg fandt forresten oplysningerne på iFixit, samt checkede specs igennem på Apples hjemmeside. Billedet er fra iFixit, og computeren bruger standard PCIe. Men man skal vel også have en Apple kompatible en af slagsen, går jeg ud fra.

Du skal vist stadig lige holde tungen lige i munden.

Gankse vist er det en PCIe og ikke en standard SATA, som i min, men jeg har tdligere læst om, hvor vanskeligt det faktisk er at opgradere PCIe-Mac'erne, fordi de åbenbart skal have model-speciffike SSD'er, så der faktisk skulle være forskel fra Mac til Mac.

Jeg ved dog ikke meget mere end det, ikke engang om det skyldes ovennævnte proprietære PCIe-stik, eller om der f.eks. også er noget hardcoded driver-halløj med i spillet.

Jeg vill skrive til mactekniker og spørge om det; han er et omvandrende lekskon m.h.t. hvad, der virker hvor, og måske har han endda noget liggende til Macnyt-pris.

Du har naturligvis en vis form for returret ved et "blindkøb", men næppe uden bøvl.


8586

198
26. april 2021 @ 13:57
Poseidon

Jeg ser ingen umiddelbare problemer.


2270

157
26. april 2021 @ 17:43
ASCII jonglør

Jeg beklager forlods.

Når man under den hurtige daglige scanning af nye emner her i forum skimmer denne tråds overskrift - så kan øjnene komme til at opfange en interessant ny vinkel:

"Er min SSD ved at skide i svinget?"

Igen, jeg beklager - og lad mig blot tilføje, at hvis denne tråd tilfældigvis er ledsaget af en reklame for Aladdins Tæpperens, så må vi nok konkludere, at den digitale overvågning har nået uanede højder.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”