xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Lidt små observationer fra dagens event
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


8581

198
20. april 2021 @ 20:27
Poseidon

AppleTV4K er steget 200,- i pris.

AppleTV4K har 'Threads' listet som en port/interface. Hvad er det?

Mute knap på den nye remote.

Intet Airtag indbygget i remoten, sådan som rygterne sagde.

Kun op til 8GB RAM i iMac'en. Edit: Konfigurerbar op til 16GB.

Ingen ethernet i den billigste iMac model.

Den orange iMacs farve ser meget anderledes ud i reklamen, kontra den de har på hjemmesiden. Den er flottest i reklamen. :P

Op til 16GB RAM i iPad Pro (1 og 2TB SSD modellerne).

Ingen nye Apple pencil som rygtet. 

Apple Parks park er snur lige allesteder. Specielt deres asfalt var godt nok pænt lagt. Der var dog ikke meget natur over den park, af samme grund.

  33
2
  1061

740

38
20. april 2021 @ 20:31
David Munch skrev:

AppleTV4K er steget 200,- i pris.

AppleTV4K har 'Threads' listet som en port/interface. Hvad er det?

Mute knap på den nye remote.

Intet Airtag indbygget i remoten, sådan som rygterne sagde.

Kun op til 8GB RAM i iMac'en.

Ingen ethernet i den billigste iMac model.

Den orange iMacs farve ser meget anderledes ud i reklamen, kontra den de har på hjemmesiden. Den er flottest i reklamen. :P

Op til 16GB RAM i iPad Pro (1 og 2TB SSD modellerne).

Ingen nye Apple pencil som rygtet. 

Apple Parks park er snur lige allesteder. Specielt deres asfalt var godt nok pænt lagt. Der var dog ikke meget natur over den park, af samme grund.

Macnyts M1 iMac tråd er lige her: http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=16189395074410589

Og Macnyts M1 iPad Pro tråd er lige her: http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=16189407214441296


8581

198
20. april 2021 @ 20:43
Poseidon

iMac'en kommer med magnetisk strømstik... What in the flying f.... O_O

Man kan få VESA mount til iMac'en.


1891

183
PowerPalle (Administrator)
20. april 2021 @ 20:47
Stormogul

David Munch skrev:

AppleTV4K har 'Threads' listet som en port/interface. Hvad er det?

"...Another small addition to the new Apple TV hardware is the addition of a Thread radio. This means modern HomeKit smart home devices that use the Thread protocol can now be directly controlled by the Apple TV. And as the Apple TV serves as a HomeKit hub, all your other devices will be able to use Thread accessories too.

Thread support was previously only available on the HomePod mini. This Apple TV generation also supports 802.11ax WiFi 6 for the first time..."

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

740

38
20. april 2021 @ 20:47
David Munch skrev:

iMac'en kommer med magnetisk strømstik... What in the flying f.... O_O

Man kan få VESA mount til iMac'en.

Den er så fed. Og en flot upgrade: http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=16189395074410589


740

38
20. april 2021 @ 20:47
David Munch skrev:

iMac'en kommer med magnetisk strømstik... What in the flying f.... O_O

Man kan få VESA mount til iMac'en.

Den er så fed. Og en flot upgrade: http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=16189395074410589


34

2
20. april 2021 @ 20:52
Let øvet

Svaret til dit første spørgsmål er at "Threads" er en trådløs protokol til smart home, så det giver god mening at Apple TV som Homekit hub støtter den. Læs mere her: 

https://www.techradar.com/news/what-is-thread-and-why-do-your-smart-home-gadgets-need-it




356

12
puggaard (Skribent)
20. april 2021 @ 21:02
Lærling

@David, du glemte den lilla iPhone blandt de små observationer 🤪


8581

198
20. april 2021 @ 21:46
Poseidon
puggaard skrev:

@David, du glemte den lilla iPhone blandt de små observationer 🤪

Jeg tænkte den var pænt obvious, eftersom de snakkede om den i keynoten og den står som noget af det første på forsiden af deres hjemmeside.. 8) Men fin farve!


1638

45
20. april 2021 @ 21:48
Stormogul


Ingen ethernet i den billigste iMac model.

Som jeg læser der så sætte ethernet kablet i strømforsyningen så der kun går 1 kabel op til iMacen  

Mere mobil.dk

I modsætning til tidligere hvor strømforsyningen var indbygget, benytter Apple nu en ekstern strømforsyning. En ekstra detalje er, at du til strømforsyningen kan tilslutte et ethernetkabel, så der kun går ét kabel op til computeren.



Iphone 14 pro. Macbook pro 13" M1 2020. Apple Watch Ultra

740

38
20. april 2021 @ 21:48
David Munch skrev:
puggaard skrev:

@David, du glemte den lilla iPhone blandt de små observationer 🤪

Jeg tænkte den var pænt obvious, eftersom de snakkede om den i keynoten og den står som noget af det første på forsiden af deres hjemmeside.. 8) Men fin farve!



740

38
21. april 2021 @ 00:25

Hvor er Peterdyr henne? Har I nu udelukket ham/bannet ham fra Macnyt?


4586

390
21. april 2021 @ 00:54
FPU
iPhoneX skrev:

Hvor er Peterdyr henne? Har I nu udelukket ham/bannet ham fra Macnyt?

Han meldte sig vist ud for en måneds tid siden. En eller anden gjorde i hvert fald, men jeg kan ikke huske, om det var Peterdyr. PP fortalte om udmeldelsen, efter at andre Macnyt'ere havde efterlyst vedkommende.


740

38
21. april 2021 @ 02:39
Tonny Freimanis skrev:
iPhoneX skrev:

Hvor er Peterdyr henne? Har I nu udelukket ham/bannet ham fra Macnyt?

Han meldte sig vist ud for en måneds tid siden. En eller anden gjorde i hvert fald, men jeg kan ikke huske, om det var Peterdyr. PP fortalte om udmeldelsen, efter at andre Macnyt'ere havde efterlyst vedkommende.

Peterdyr er et godt menneske og en fantastisk vassingstøtte.


2581

84
21. april 2021 @ 07:19
Bit kongen

Jeg har det lidt svært med prisen på de AirTags, 249 kr stykket.



349

3
21. april 2021 @ 07:27
Lærling
David Munch skrev:

AppleTV4K er steget 200,- i pris.

........

iPad Pro 11” er til gengæld faldet 300,-.
Men den har så ikke fået samme opgradering på skærmsiden som den større model har. Men alligevel værd at notere. 


927

49
21. april 2021 @ 07:31
Veteran
David Munch skrev:

iMac'en kommer med magnetisk strømstik... What in the flying f.... O_O

Man kan få VESA mount til iMac'en.

Jeg mistænker at Apple har lavet det nye MagSafe stik fordi der simpelthen ikke er plads nok til at mose et apparat-stik ind bag fra i dens 11 mm tykke chassis. Det samme gælder mini-jack som er 14 mm og nu er rykket om på siden i stedet for. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4586

390
21. april 2021 @ 08:49
FPU
Ufomekaniker skrev:
David Munch skrev:

iMac'en kommer med magnetisk strømstik... What in the flying f.... O_O

Man kan få VESA mount til iMac'en.

Jeg mistænker at Apple har lavet det nye MagSafe stik fordi der simpelthen ikke er plads nok til at mose et apparat-stik ind bag fra i dens 11 mm tykke chassis. Det samme gælder mini-jack som er 14 mm og nu er rykket om på siden i stedet for. 

Kunne de så ikke bare have gjort det samme med strømstikket?

Altså mokket det ind i siden eller i bunden?

Det undrer mig i øvrigt, at de ikke nakkede MiniJack denne gang. Jeg mener: Apple blærer sig med de bedste højtalere nogensinde i en iMac, og iMac'erne har jo BT indbygget i forvejen, som sandsynligvis alligevel altid vil være slået til p.gr.a. BT-tastatur og BT-mus eller BT-TrackPad, så der er jo hul igennem til BT-lyttebøffer.

Jeg tror mere, at det nye MagSafe skyldes Ethernet-forbindelsen, for nu er der jo mere end blot Plus, Minus og Jord, som transporteres gennem den samme ledning. Ellers skulle det jo splitte op i to stik igen i den ende af kablet, som går ind in iMac'en.

De kunne så have valgt et kort mekanisk stik, men når man alligevel skulle lave noget nyt, kunne man jo lige så godt tilføje den ekstra sikkerhed med et magnetstik. Det er i hvert fald mit ræsonnement.


2252

151
21. april 2021 @ 09:10
ASCII jonglør
Ufomekaniker skrev:
Jeg mistænker at Apple har lavet det nye MagSafe stik fordi der simpelthen ikke er plads nok til at mose et apparat-stik ind bag fra i dens 11 mm tykke chassis. Det samme gælder mini-jack som er 14 mm og nu er rykket om på siden i stedet for. 

Det lyder sandsynligt. Med den hastighed al digital hardware bliver mindre, bliver strømstikket vel et større og større problem - og hvem ved, om 50-100 år er en kvantecomputer måske at finde i et tyndt stykke materiale på størrelse med et kreditkort. Måske løsningen på strømproblemet er at hente elektrisk energi fra kvantefysisk vakuum - selvom man endnu er skeptisk om hvorvidt dette kan lade sig gøre. Men hvem ved, hvor forskningen vil føre os hen i den bestandigt udfoldende fremtid....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
21. april 2021 @ 09:19
Stormogul
Factory skrev:
Ufomekaniker skrev:
Jeg mistænker at Apple har lavet det nye MagSafe stik fordi der simpelthen ikke er plads nok til at mose et apparat-stik ind bag fra i dens 11 mm tykke chassis. Det samme gælder mini-jack som er 14 mm og nu er rykket om på siden i stedet for. 

Det lyder sandsynligt. Med den hastighed al digital hardware bliver mindre, bliver strømstikket vel et større og større problem - og hvem ved, om 50-100 år er en kvantecomputer måske at finde i et tyndt stykke materiale på størrelse med et kreditkort. Måske løsningen på strømproblemet er at hente elektrisk energi fra kvantefysisk vakuum - selvom man endnu er skeptisk om hvorvidt dette kan lade sig gøre. Men hvem ved, hvor forskningen vil føre os hen i den bestandigt udfoldende fremtid....

der er 2-4 stks usb-c og thunderbolt stik i den ny imac, de kan trække 100w mon ikke det er nok til strøm :-) så jeg ser bare det nye magsafe som test af en teknologi , og det er fedt, især for det kan give et hint om at der er magsafe på vej tilbage til de bærbare igen :-)

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2696

335
PallMei (Skribent)
21. april 2021 @ 09:22
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Kunne de så ikke bare have gjort det samme med strømstikket?

Altså mokket det ind i siden eller i bunden?

Det undrer mig i øvrigt, at de ikke nakkede MiniJack denne gang. Jeg mener: Apple blærer sig med de bedste højtalere nogensinde i en iMac, og iMac'erne har jo BT indbygget i forvejen, som sandsynligvis alligevel altid vil være slået til p.gr.a. BT-tastatur og BT-mus eller BT-TrackPad, så der er jo hul igennem til BT-lyttebøffer.

Jeg tror mere, at det nye MagSafe skyldes Ethernet-forbindelsen, for nu er der jo mere end blot Plus, Minus og Jord, som transporteres gennem den samme ledning. Ellers skulle det jo splitte op i to stik igen i den ende af kablet, som går ind in iMac'en.

De kunne så have valgt et kort mekanisk stik, men når man alligevel skulle lave noget nyt, kunne man jo lige så godt tilføje den ekstra sikkerhed med et magnetstik. Det er i hvert fald mit ræsonnement.

Jeg syntes det er mere underligt, at de ikke brugte et USB-C stik, hvis der alligevel er ekstern strømforsyning og der skal overføres data. Men det er da en måde at sikre, den ikke kan bruges med Macbook 🤨

Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.


8581

198
21. april 2021 @ 09:29
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Jeg mistænker at Apple har lavet det nye MagSafe stik fordi der simpelthen ikke er plads nok til at mose et apparat-stik ind bag fra i dens 11 mm tykke chassis. Det samme gælder mini-jack som er 14 mm og nu er rykket om på siden i stedet for. 

Det er også det jeg kommer frem til, om end jeg er overrasket over de gør det med magneter, medmindre de selvfølgeligt er pænt kraftige... 

Pjock skrev:
Ingen ethernet i den billigste iMac model.

Som jeg læser der så sætte ethernet kablet i strømforsyningen så der kun går 1 kabel op til iMacen  

Mere mobil.dk

I modsætning til tidligere hvor strømforsyningen var indbygget, benytter Apple nu en ekstern strømforsyning. En ekstra detalje er, at du til strømforsyningen kan tilslutte et ethernetkabel, så der kun går ét kabel op til computeren.

Der er der også, bare ikke i den lille model.


1493

39
21. april 2021 @ 10:06
Stormogul

det er også interesant om der så er max power ud på de usb-c/thunderbolt stik, for så vil det give mening med deres egen løsning, det kunne være fint hvis man kunne power en ekstern skærm den vej, eller lade en ipad eller noget andet grej.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2696

335
PallMei (Skribent)
21. april 2021 @ 10:19
Bit kongen
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Kunne de så ikke bare have gjort det samme med strømstikket?

Altså mokket det ind i siden eller i bunden?

Det undrer mig i øvrigt, at de ikke nakkede MiniJack denne gang. Jeg mener: Apple blærer sig med de bedste højtalere nogensinde i en iMac, og iMac'erne har jo BT indbygget i forvejen, som sandsynligvis alligevel altid vil være slået til p.gr.a. BT-tastatur og BT-mus eller BT-TrackPad, så der er jo hul igennem til BT-lyttebøffer.

Jeg tror mere, at det nye MagSafe skyldes Ethernet-forbindelsen, for nu er der jo mere end blot Plus, Minus og Jord, som transporteres gennem den samme ledning. Ellers skulle det jo splitte op i to stik igen i den ende af kablet, som går ind in iMac'en.

De kunne så have valgt et kort mekanisk stik, men når man alligevel skulle lave noget nyt, kunne man jo lige så godt tilføje den ekstra sikkerhed med et magnetstik. Det er i hvert fald mit ræsonnement.

Jeg syntes det er mere underligt, at de ikke brugte et USB-C stik, hvis der alligevel er ekstern strømforsyning og der skal overføres data. Men det er da en måde at sikre, den ikke kan bruges med Macbook 🤨

Ok, kan se det er en 143Watt strømforsyning og maksimum for USB-C er 100Watt. Det må være skærmen som er den store strømsluger. 500nits er også meget indendørs.

Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.



4586

390
21. april 2021 @ 14:12
FPU

@PallMei:

MiniJack til musikproduktion lyder logisk.


927

49
21. april 2021 @ 16:15
Veteran

--


The farm saw the farm (Går'n så går'n)
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

927

49
21. april 2021 @ 16:21
Veteran
Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.



Nej. Professionelle og de fleste audiofile bruger XLR eller 6,5 mm Jack. MiniJack er til dig og mig, men ikke professionelt eller noget i den retning.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
21. april 2021 @ 17:13
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.



Nej. Professionelle og de fleste audiofile bruger XLR eller 6,5 mm Jack. MiniJack er til dig og mig, men ikke professionelt eller noget i den retning.

Af hensyn til mindst mulig delay under redigering gætter jeg på, ikke kvalitet. bluetooth har et delay og Kan blot konstatere at flere lyd og video fagfolk på YouTube har haft lydkabel tilsluttet.


927

49
21. april 2021 @ 17:20
Veteran
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:
Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.



Nej. Professionelle og de fleste audiofile bruger XLR eller 6,5 mm Jack. MiniJack er til dig og mig, men ikke professionelt eller noget i den retning.

Af hensyn til mindst mulig delay under redigering gætter jeg på, ikke kvalitet. bluetooth har et delay og Kan blot konstatere at flere lyd og video fagfolk på YouTube har haft lydkabel tilsluttet.

Hvad betyder det?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2696

335
PallMei (Skribent)
21. april 2021 @ 18:19
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:
Ufomekaniker skrev:
Mht til jack-stik, så tror jeg det er noget lyd og video professionelle foretrækker i studie henseende. Jeg har set flere youtube videoer om ydelse i final cut og logic pro, hvor der er kabel i stikket.



Nej. Professionelle og de fleste audiofile bruger XLR eller 6,5 mm Jack. MiniJack er til dig og mig, men ikke professionelt eller noget i den retning.

Af hensyn til mindst mulig delay under redigering gætter jeg på, ikke kvalitet. bluetooth har et delay og Kan blot konstatere at flere lyd og video fagfolk på YouTube har haft lydkabel tilsluttet.

Hvad betyder det?

Forsinkelse. Lille, men uundgåelig, fordi bluetooth skal igennem flere processor/arbejdsgange.

Hvis du ser film og tilslutter bt headset, har du muligvis opdaget en lille pause, hvor den lige synkronisere og begynder at sende lyden forskudt, så lyd og billede stadig passer.


927

49
21. april 2021 @ 18:44
Veteran

Ja ok. Det er helt rigtigt, og du har sikkert også oplevet korte udfald i lyden i BT hovedtelefoner, vil jeg gætte på.

Bare glem det MiniJack. Det er gammel tech selvom det virker fint 😉

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1139

12
21. april 2021 @ 19:41
Stormogul
David Munch skrev:

AppleTV4K er steget 200,- i pris.

AppleTV4K har 'Threads' listet som en port/interface. Hvad er det?

Mute knap på den nye remote.

Intet Airtag indbygget i remoten, sådan som rygterne sagde.

Kun op til 8GB RAM i iMac'en. Edit: Konfigurerbar op til 16GB.

Ingen ethernet i den billigste iMac model.

Den orange iMacs farve ser meget anderledes ud i reklamen, kontra den de har på hjemmesiden. Den er flottest i reklamen. :P

Op til 16GB RAM i iPad Pro (1 og 2TB SSD modellerne).

Ingen nye Apple pencil som rygtet. 

Apple Parks park er snur lige allesteder. Specielt deres asfalt var godt nok pænt lagt. Der var dog ikke meget natur over den park, af samme grund.

Der er også en høj pris for 1tb iPad Pro  15,899 og så lægger man lige et keyboard til 2999 oven i.  Så er den hvis også betalt. 



955

9
22. april 2021 @ 11:18
Veteran

Er ikke vild med magsafe i en computer, der ikke også kører på batteri. 

Ja, mac´en falder ikke ned af bordet, men data røg sig en tur......

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

955

9
22. april 2021 @ 11:22
Veteran

Til det sidste om snorlige....
Masser af plads til masser af insekter. fugle etc....

Jeg er mere bekymret for den totalt kønsløse påklædning som folkene fremstår i. Ikke et eneste logo eller tekst eller anything, blot "alt "perfekt" i en "perfekt" verden". Og så den der overdrevne leflen for multietnicitet, køn og hvad har vi...

Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside