xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Forsendelse fra Apple - Shanghai China
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


104

4
16. april 2021 @ 11:10
Novice
Hej Macnyttere. Nu er det nogle år siden at jeg sidste har købt en macbook fra apple, men normalt bliver de sendt fra EU. Min kommende macbook air, bliver sendt fra kina. Kan jeg så ikke forvente både moms og told på pakken?

/LoT10

  34
6
  871

104

4
16. april 2021 @ 11:38
Novice
Blot til info, hvis andre skulle stå i samme situation: Jeg har talt med apple, de skulle gerne have klaret alt med moms og told, og hvis der skulle opstå problemer, så skal man blot ringe til dem og så fikser de det med det samme. 

2709

339
PallMei (Skribent)
16. april 2021 @ 12:04
Bit kongen

Mine bestillinger er så vidt jeg husker altid sendt direkte fra fabrikken i Kina (Bortset fra noget jeg ikke kan huske hvad var, men blev sendt fra Holland 🤔). Måske de sender fra lager, hvis du bestiller en standard konfiguration, altså uden at tilvælge noget.

Kan så oplyse at i mit tilfælde blev den registreret i fragtsystemet d. 17/3 og ankom d. 22/3. Den "sov" weekenden over i Tyskland, så med mindre din "sover" et tidligere sted på ruten (hvis altså den blev registreret idag), kan det være du får din hurtigere.


104

4
16. april 2021 @ 12:08
Novice

Der har indtil i dag stået d. 3. Maj som leveringsdato 😱😩 men her til formiddag skiftede den til d. 19. April 🤩 så for første gang nogensinde, kan det ikke blive mandag hurtigt nok 🤣🤣


104

4
16. april 2021 @ 12:08
Novice

Der har indtil i dag stået d. 3. Maj som leveringsdato 😱😩 men her til formiddag skiftede den til d. 19. April 🤩 så for første gang nogensinde, kan det ikke blive mandag hurtigt nok 🤣🤣


2709

339
PallMei (Skribent)
16. april 2021 @ 13:02
Bit kongen
LoT10 skrev:

Der har indtil i dag stået d. 3. Maj som leveringsdato 😱😩 men her til formiddag skiftede den til d. 19. April 🤩 så for første gang nogensinde, kan det ikke blive mandag hurtigt nok 🤣🤣

Min var også først lovet mellem 30 marts og 6 april 💪😊


104

4
16. april 2021 @ 14:37
Novice

Det er lidt ærgerligt at de ikke er mere præcise i leveringsdatoen når man bestiller. Jeg var lige ved at køre i Elgiganten og købe en med dårligere specs, da jeg ikke kunne overskue at vente så længe 🙈🤣


2709

339
PallMei (Skribent)
16. april 2021 @ 15:38
Bit kongen
LoT10 skrev:

Det er lidt ærgerligt at de ikke er mere præcise i leveringsdatoen når man bestiller. Jeg var lige ved at køre i Elgiganten og købe en med dårligere specs, da jeg ikke kunne overskue at vente så længe 🙈🤣

Tror de er lidt bevist konservative, for give en positiv oplevelse og/eller skubbe folk til at vælge standard konfiguration 🤷‍♂️

Jeg var ovre trangen til at vælge dårligere specs. Først på året havde Bilka, nogle rigtig rigtig skarpe tilbud på standard konfigurationerne. Flere herinde bukkende under for fristelsen og jeg overvejede det også kraftigt 🧐. For virkelig svært ved at sluge dobbelt pris for lidt mere ram og hukommelse. Men vidste også, at det ville være at tisse i bukserne til mit behov og ønsker 😩.

Tilgengæld var jeg lige ved at nedgradere min ordre, da jeg fik melding om at den var på vej. Blev nemlig opmærksom på at modellen med 7 grafikkerner også kunne opgraderes til 16GB ram + 1TB ssd. Så jeg kunne spare lidt håndøre for en "andenklasse" sortering uden næppe at mærke forskel til mit behov. Så egentlig var jeg lidt lettet over at blive stoppet, inden jeg brugte en masse tid på at overveje det 😮‍💨😅


4593

394
16. april 2021 @ 18:11
FPU

Jeg er selv i samme dilemma. Mit motto er, at man aldrig kan få for meget plads, men det er et meget dyrt motto med de summer, som Apple efterhånden tager sig betalt for ekstra RAM og SSD.

Jeg har tænkt mig at trække den, indtil den nye M1X-MacBook Pro dukker op, og så må jeg ud fra prissætningen afgøre, hvor mange ekstra spareskillinger jeg vil forære Apple.

Ud fra diverse YT-videoer om M1-Mac'ernes fremragende hukommelseshåndtering, og ud fra mit daglige brug, som hverken indbefatter videoredigering eller musikproduktion, kan jeg umiddelbart ikke se, hvordan jeg kan få behov for 32 GB RAM, så jeg har mere eller mindre lagt mig fast på 16 GB. Til gengæld vil jeg mene, at 8 GB er for lidt i betragtning af, at den gerne skulle virke de næste 8-10 år, og at der til den tid vil være et højere krav til hukmmelse, både i selve OS'et og i software.

Men jeg vil helst have 1 TB SSD og gerne 2 TB, så jeg ikke skal off-loade hele tiden eller rende rundt med en disk eller stick, især når portene ser ud til at komme tilbage, så man jo slipper for dongles og docks. Bevares, man kan da have sig en ekstern SSD, men det er først sjovt, hvis den kører Thunderbolt, og det er jo dyrere end USB, og med den styrke, som den nye Mac ser ud til at få, er det oplagt med en alt-i-een løsning. Det ville næsten være synd med for lille en SSD, ligesom det ville være synd med en 20 liter benzintank i en 1000 HK Koenigsegg.

Men der er ikke andet at gøre end at vente på priserne og så afveje, hvor hardcore en Mac jeg synes, jeg har råd til.

Det kunne være, at man for en gangs skyld skulle se live-streamet den 20. april. Nogen, som allerede har et link?


104

4
16. april 2021 @ 21:49
Novice
PallMei skrev:


Tror de er lidt bevist konservative, for give en positiv oplevelse og/eller skubbe folk til at vælge standard konfiguration 🤷‍♂️

Jeg var ovre trangen til at vælge dårligere specs. Først på året havde Bilka, nogle rigtig rigtig skarpe tilbud på standard konfigurationerne. Flere herinde bukkende under for fristelsen og jeg overvejede det også kraftigt 🧐. For virkelig svært ved at sluge dobbelt pris for lidt mere ram og hukommelse. Men vidste også, at det ville være at tisse i bukserne til mit behov og ønsker 😩.

Tilgengæld var jeg lige ved at nedgradere min ordre, da jeg fik melding om at den var på vej. Blev nemlig opmærksom på at modellen med 7 grafikkerner også kunne opgraderes til 16GB ram + 1TB ssd. Så jeg kunne spare lidt håndøre for en "andenklasse" sortering uden næppe at mærke forskel til mit behov. Så egentlig var jeg lidt lettet over at blive stoppet, inden jeg brugte en masse tid på at overveje det 😮‍💨😅

Jeg har også allerede genovervejet mit køb 100 gange 🙈🤣alt fra en mindre MacBook Air, til en Mac mini (på trods af at det skal være en bærbar) 🤷‍♀️


104

4
16. april 2021 @ 21:57
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg er selv i samme dilemma. Mit motto er, at man aldrig kan få for meget plads, men det er et meget dyrt motto med de summer, som Apple efterhånden tager sig betalt for ekstra RAM og SSD.

Jeg har tænkt mig at trække den, indtil den nye M1X-MacBook Pro dukker op, og så må jeg ud fra prissætningen afgøre, hvor mange ekstra spareskillinger jeg vil forære Apple.

Ud fra diverse YT-videoer om M1-Mac'ernes fremragende hukommelseshåndtering, og ud fra mit daglige brug, som hverken indbefatter videoredigering eller musikproduktion, kan jeg umiddelbart ikke se, hvordan jeg kan få behov for 32 GB RAM, så jeg har mere eller mindre lagt mig fast på 16 GB. Til gengæld vil jeg mene, at 8 GB er for lidt i betragtning af, at den gerne skulle virke de næste 8-10 år, og at der til den tid vil være et højere krav til hukmmelse, både i selve OS'et og i software.

Men jeg vil helst have 1 TB SSD og gerne 2 TB, så jeg ikke skal off-loade hele tiden eller rende rundt med en disk eller stick, især når portene ser ud til at komme tilbage, så man jo slipper for dongles og docks. Bevares, man kan da have sig en ekstern SSD, men det er først sjovt, hvis den kører Thunderbolt, og det er jo dyrere end USB, og med den styrke, som den nye Mac ser ud til at få, er det oplagt med en alt-i-een løsning. Det ville næsten være synd med for lille en SSD, ligesom det ville være synd med en 20 liter benzintank i en 1000 HK Koenigsegg.

Men der er ikke andet at gøre end at vente på priserne og så afveje, hvor hardcore en Mac jeg synes, jeg har råd til.

Det kunne være, at man for en gangs skyld skulle se live-streamet den 20. april. Nogen, som allerede har et link?

Damn, nu kommer jeg til at genoverveje en million gange hen over weekenden om jeg skal returnere min macbook air, hvis der kommer en pro 16” 🙈

Jeg går også ind for ekstra harddisk plads, men jeg vil hellere have flere ram, da det er lettere at sætte en ekstern harddisk til eller have Cloud storage. Den mulighed er der ikke med ram. Men det afhænger selvfølgelig af hvad man skal bruge den til 😊


2709

339
PallMei (Skribent)
17. april 2021 @ 07:48
Bit kongen
LoT10 skrev:

Jeg har også allerede genovervejet mit køb 100 gange 🙈🤣alt fra en mindre MacBook Air, til en Mac mini (på trods af at det skal være en bærbar) 🤷‍♀️
Damn, nu kommer jeg til at genoverveje en million gange hen over weekenden om jeg skal returnere min macbook air, hvis der kommer en pro 16” 🙈
Jeg går også ind for ekstra harddisk plads, men jeg vil hellere have flere ram, da det er lettere at sætte en ekstern harddisk til eller have Cloud storage. Den mulighed er der ikke med ram. Men det afhænger selvfølgelig af hvad man skal bruge den til 😊

Lige et par videoer til at overbevise dig om at du har valgt rigtig ud fra de oplysninger som er tilgængelig og du kan sove om natten 😴, hvis ikke du ligger og genopfrisker UPS tracking for at følg din guldklumps hjemrejse 🤩

https://www.youtube.com/watch?v=FEpqui-D-YA 

https://www.youtube.com/watch?v=1f_ahSt_UI0 

Enig med ram. Har 24GB i min iMac og har mange års erfaring mht. hvor meget ram dem bruger og hvilken effekt det var gå fra 8->16->24GB ram. Også at 24GB er rigelig til mig og der ikke sker swap, men der stadig var en mærkbar effekt fra 16 => 24GB. Tror ganske enkelt at MacOS tillader sig at læse mere eller mindre hele systemet ind i ram og køre det derfra. Omvendt har jeg en gammel Air med 8GB ram og det er utroligt hvad den kan klare, men det er også tydeligt at fanger man den på et forkert ben og skifter tilbage til en App den havde glemt alt om, så skal lige genopfriske hukommelsen fra ssd. Kort sagt min iMac overskud til mange bolde, selv om det er en 2009 model, mens den gamle air (11" i7, 8GB ram, 512GB SSD) ram fra 2014 er mere tunnelsynet. Windows på virtuel maskine på Air var muligt, men ikke nogen god oplevelse. Det var det tilgengæld på iMac.


2268

156
17. april 2021 @ 09:48
ASCII jonglør

Djævelen bekæmpes bedst med tålmodighed, for han har ingen.
                                                         C.G. Jung

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
17. april 2021 @ 11:08
FPU

@Lot10:

De næste to bærbare MacBook Pro'er bliver næsten med statsgaranti med 14'' og 16'' i samme størrelse chassis som de nuværende 13'' og 16'' MBP'er. Det siger alle rygter i hvert fald, også at chassiet får en ny formfaktor.

Der gættes også på i hvert fald 30% hurtigere CPU, måske endda 50% hurtigere p.gr.a. 12 kerner i stedet for otte (dog med medfølgende kortere batteritid p.gr.a. af det højere antal kerner).

Det skulle også være næsten skudsikkert, at MagSafe bliver genindført sammen med USB-A og SD-kortlæser, og at TaskBar forsvinder til fordel for fysiske F-taster.

Det er mere eller mindre min drømmemaskine, så go'e gamle MBP Mid 2010 har bare at holde et halvt års tid mere.

Det rygtes også, at Air får det nye chassis, og dermed nok også MagSafe, USB-A og SD-kortlæser.

Parallels har i øvrigt lige udsendt deres M-version, og de første tests har vist, at en M1-MBP kører Windows lige så hurtigt som virtuel maskine, som Windows kører native på en top-notch bærbar PC med strøm på. Når der er tale om at køre på batteri, er Mac'en mindst 40% hurtigere end PC'en.

Hvis din nye M1-Mac dukker op i løbet af de næste par dage, ville jeg nok vente med at pakke den ud til efter Apple-eventet den 20. april og så tælle for og imod åbne nu eller returnere og vente på den næste. Eller bruge den med det samme og så smide den på markedet med et vist tab, når den næste dukker op.


2709

339
PallMei (Skribent)
17. april 2021 @ 12:40
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@Lot10:

De næste to bærbare MacBook Pro'er bliver næsten med statsgaranti med 14'' og 16'' i samme størrelse chassis som de nuværende 13'' og 16'' MBP'er. Det siger alle rygter i hvert fald, også at chassiet får en ny formfaktor.

Der gættes også på i hvert fald 30% hurtigere CPU, måske endda 50% hurtigere p.gr.a. 12 kerner i stedet for otte (dog med medfølgende kortere batteritid p.gr.a. af det højere antal kerner).

Det skulle også være næsten skudsikkert, at MagSafe bliver genindført sammen med USB-A og SD-kortlæser, og at TaskBar forsvinder til fordel for fysiske F-taster.

Det er mere eller mindre min drømmemaskine, så go'e gamle MBP Mid 2010 har bare at holde et halvt års tid mere.

Nej nej nej, tålmodighed Tonny, tålmodighed Tonny! Til næste år kommer Apple Silicon uden tvivl med armV9 instruktionssæt der tilbyder bedre sikkerhed og vector beregninger!! 😉

Uanset hvad Apple kommer med, så forudser jeg at de nuværende m1 maskiner fortsætter uforandret (også macbook pro 13" m1) lidt endnu og det er de større modeller udskifter (også nuværende 13" pro model med 4 thunderbolt porte), med tilhørende større priser. Så kan godt være der kommer kraftigere maskiner, men de kommer også til at koste mere og har jeg brug for den ekstra kraft. Lige nu har jeg ikke fantasi til det og virker det som spild af penge. Men jeg ville da gerne have haft et nyt design. Især et mindre design der havde fået min gamle 11" til også at ligne den gamle maskine. Det er dog ikke være, end jeg om nogle år anskaffer en maskine mere. Plejer nemlig at have 2 computere og det er et større og større handicap at min iMac er strandet på High Sierra, ligesom den gamle Air sandsynligvis ender sine dage på Big Sur.


2268

156
17. april 2021 @ 14:47
ASCII jonglør

Kunne egentlig være interessant at se en beregning af, hvorledes tigerspringet fra den nye Apple Silicon-chips indvirker på den berømte Moores Lov. Den siger jo, at antallet af transistorer i en chip vil fordobles hver 18 måned.

Wiki angiver kurven som herunder, men her mangler jo fx netop Apples Silicon M1 - for slet ikke at tale om den kommende M+ eller M2. Spørgsmålet er i øvrigt måske snarere, hvorledes hastighed og dennes forøgelse kommer til at ser ud med Apples M1 & M2 - i forhold til fx Intel, mener jeg.

I øvrigt bliver genindførelsen af MagSafe en væsentlig parameter for, at jeg selv vil springe på en af de kommende MacBooks. For man ved jo aldrig, om de er med i den næste-næste design-generation som en slags evo-devo-evo-devolution - også kaldet markedsføring   - og lur mig, om ikke MagSafe kommer til at spare rigtig mange MacBook-ejere for rigtig mange penge pga. nul-komma-nul reparationer omkring strømstikket.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

339
PallMei (Skribent)
17. april 2021 @ 15:28
Bit kongen
Factory skrev:

berømte Moores Lov. Den siger jo, at antallet af transistorer i en chip vil fordobles hver 18 måned


24 måneder


4593

394
17. april 2021 @ 15:46
FPU

@PallMei:

Jeg vad jo godt, at der hele tiden kommer nyt kramberg på markedet, og jeg har også godt hørt om v9, men det er nok den funktionalitet, som jeg får mindst brug for, eftersom jeg ikke skal talknuse som sådan. Desuden er det endnu uvist, om M1X (eller hvad den nu kommer til at hedde) bliver med v8 eller v9. I hvert fald ifølge diverse YT-videoer.

Jeg kunne jo også vente på v10 og så få 1024 bit bredde, men jeg tror ikke at Gamle Trofast holder så længe, så hvis MagSafe kommer tilbage i næste MBP, bliver der nok købt sådan en, især hvis skærmen også øges til 14'', næsten uanset de øvrige specs.


2709

339
PallMei (Skribent)
17. april 2021 @ 16:32
Bit kongen

Efter at have haft den nye M1 et par uger, syntes jeg ikke I skal hænge jer i mag-safe. For batteriet holder vanvittigt godt, flere dage afhængig af brug. Den er mere sammenlignelig med iPad end tidligere bærbare computer. Den lader, når jeg tilslutter min dock for at bruge ekstern skærm. Så med mindre det nye mag-safe er en komplet usb/thunderbolt forbindelse vil man stadig skulle tilslutte et usb-c stik for skærm og så er et mag-safe stik bare ekstra arbejde. En anden ting er også, at ydelsen lader til være ligeså høj på batteri, modsat Intel maskiner. Så kort sagt du kommer til at bruge den mere som din mobil og tablet end dine gamle bærbare og hvor meget bruger du dem, mens de er tilsluttet lader.


4593

394
17. april 2021 @ 17:47
FPU
PallMei skrev:

Efter at have haft den nye M1 et par uger, syntes jeg ikke I skal hænge jer i mag-safe. For batteriet holder vanvittigt godt, flere dage afhængig af brug. Den er mere sammenlignelig med iPad end tidligere bærbare computer. Den lader, når jeg tilslutter min dock for at bruge ekstern skærm. Så med mindre det nye mag-safe er en komplet usb/thunderbolt forbindelse vil man stadig skulle tilslutte et usb-c stik for skærm og så er et mag-safe stik bare ekstra arbejde. En anden ting er også, at ydelsen lader til være ligeså høj på batteri, modsat Intel maskiner. Så kort sagt du kommer til at bruge den mere som din mobil og tablet end dine gamle bærbare og hvor meget bruger du dem, mens de er tilsluttet lader.

Point taken. Men jeg får af og til besøg af en schæfer, som godt kan lide at jagte fluer, og der har MagSafe reddet min MBP et par gange. Og fluerne og hunden er jo ligeglade med, om den nye MBP står til opladning eller ej, så risikoen er der stadigvæk.

Men når det er sagt, så forventer jeg da, at den nye MBP generelt kommer til at køre uden batteri, modsat Gamle Trofast, som er plugget ind hele tiden. Det skal nok blive godt.

Det lyder også rigtigt, det dér med, at din M1 er ligeglad med, om der er strøm på eller ej, i forhold til den video jeg så i går om Windows på en M1 i den nye Parallels Desktop, hvor den pc, der blev sammenlignet med, gik noget ned i ydelse, lige så snart strømmen blev taget fra den.

Det bliver interessant at se den første server-park eller super-computer baseret på Apple's ARM-arkitektur, især hvis man regner performance pr. Watt. Som det ser ud lige nu, er Intel godt og grundigt på r*ven, især når det drejer sig om bærebare computere.


2268

156
18. april 2021 @ 08:40
ASCII jonglør
PallMei skrev:
Factory skrev:

berømte Moores Lov. Den siger jo, at antallet af transistorer i en chip vil fordobles hver 18 måned


24 måneder

Whatever. Moores lov er i sig selv nærmest en SPT-analyse. Pointen er naturligvis blot, at det går hurtigt og rimelig regelmæssigt fremad mht. fordoblingen af transistorantallet i chips, og at denne trend (for der er jo her ikke tale om en naturlov) nu muligvis bliver udfordret af Apple Silicon M1 & M2.

Mht. betydningen af MagSafe på de kommende MacBooks, så skiller begejstringens vande åbenbart mellem dem, der har haft et forbandet uheld med den bærebare slænget på gulvet via strømkablet og dermed skærmen smadret eller motherboardet ødelagt - og dem som ikke har haft denne vidunderlige og bevidsthedsudvidende oplevelse. Snubletrådtilskudsinfo: strømledningen gå ikke sjældent fra bordet, henover gulvet og over til stikkontakten. Datakabler ligger derimod oftest bordet, afhængigt af setup naturligvis. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

339
PallMei (Skribent)
18. april 2021 @ 09:57
Bit kongen
Factory skrev:

Whatever. Moores lov er i sig selv nærmest en SPT-analyse. Pointen er naturligvis blot, at det går hurtigt og rimelig regelmæssigt fremad mht. fordoblingen af transistorantallet i chips, og at denne trend (for der er jo her ikke tale om en naturlov) nu muligvis bliver udfordret af Apple Silicon M1 & M2.


:-D er du bygningsingeniør.

Kan se du har de 18 fra den danske, hvilket jeg er overrasket over. For har aldrig hørt. Vil altid anbefale de engelske sider i sådanne tilfælde

https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law 

The doubling period is often misquoted as 18 months because of a prediction by Moore's colleague, Intel executive David House. In 1975, House noted that Moore's revised law of doubling transistor count every 2 years in turn implied that computer chip performance would roughly double every 18 months[30] (with no increase in power consumption).[31] ..... (plads mangel)

Nej Apple silicon tror jeg ikke rokker ved Moores "lov". Der er allerede chips med mange flere transistor. Selvfølgelig er cpu og godt designet, men det der giver Apple Silicon den store fordel, er at Apple designer det hele. Så de kan flytte så meget som muligt af alle funktioner et operativ system består af og apps skal kalde ud i hardware. 

Mht. betydningen af MagSafe på de kommende MacBooks, så skiller begejstringens vande åbenbart mellem dem, der har haft et forbandet uheld med den bærebare slænget på gulvet via strømkablet og dermed skærmen smadret eller motherboardet ødelagt - og dem som ikke har haft denne vidunderlige og bevidsthedsudvidende oplevelse. Snubletrådtilskudsinfo: strømledningen gå ikke sjældent fra bordet, henover gulvet og over til stikkontakten. Datakabler ligger derimod oftest bordet, afhængigt af setupnaturligvis. 


Jeg er skam begestret for mag-safe på min gamle MBA, men på den nye har jeg ikke manglet det. Men det afhænger nok også af hvor vidt du bruger en ekstern skærm eller andet direct-attached hardware og hvor tit. For bruger du et stik til andet formål, som kan give strøm samtidigt, så er det lige meget om mag-safe kan slippe, når den er overflødig. De gange jeg bruger ekstern skærm har foreløbig været rigelig til at holde den med strøm uden bekymre sig.  Det skal jeg til gengæld nu på den gamle, som jeg skriver dette på.


2268

156
18. april 2021 @ 11:44
ASCII jonglør
PallMei skrev:
Selvfølgelig er cpu og godt designet, men det der giver Apple Silicon den store fordel, er at Apple designer det hele. Så de kan flytte så meget som muligt af alle funktioner et operativ system består af og apps skal kalde ud i hardware.

Jeps - og det er lige efter Jobs bog   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
18. april 2021 @ 14:28
FPU

I aftes kom der en ny YT-video om M1X-iMac'ens forventede præstationer. Det var langt over sengetid, så jeg har ikke set den endnu, men overskriften sagde tre gange hurtigere end den nuværende iMac!!!

Selvom Moore's lov mest går på antal transistorer og på clockfrekvens, så er en tredobling af hastigheden fra den ene generation computer til den næste altså noget, som sprænger rammerne.

Og når man tænker på, at der går rygter om en Macintosh Pro med (op til) 64 kerner, får man jo næsten sved på panden, selvom Mac'erne ikke gør p.gr.a. det relativt lave strømforbrug.


2709

339
PallMei (Skribent)
18. april 2021 @ 15:14
Bit kongen

Jo, men Intel har også været strandet på 14nm i evigheder. Amd threadripper pro, er nok den der skal slås i absolutte top. Skal nok også ske før eller siden med langt lavere strømforbrug.

Men ikke alt er hurtigt på M1. Har Prøvet at kompilere og køre en primtals benchmark og der rykker den ikke for alvor fra min 11år gamle Intel 860. Den youtuber (en tidligere Microsoft udvikler) havde også forventet den kunne slå hans threadripper (single thread, så forskellen i kerner betyder ikke noget), men den var ikke i nærheden. Nok pga væsentlig lavere klokfrekvens. Hvis man kan omskrive algoritmen til at udnytte M1 brede arkitektur (8 instruktioner ad gangen mod 4 hos amd og Intel), ville det nok hjælpe.


104

4
19. april 2021 @ 08:29
Novice

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.


2709

339
PallMei (Skribent)
19. april 2021 @ 09:17
Bit kongen
LoT10 skrev:

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.

👍👍

Jeg tror også du bliver tilfreds🤞. Og den manglende blæser er en fornøjelse. Tror jeg skifter min iMac ud med en monitor for at slippe for dens blæser, når jeg bruger den som skærm til min m1.

Lige til at starte med, kan det godt føles lidt skuffende, for det ligner jo din gamle maskine og bruger du programmer som endnu ikke er en Apple Silicon udgave tager det lidt længere tid om at starte første gang (hvor Rosetta 2 oversætter dem). Men når det hele er på plads og jo mere presser den, bemærker du at det egentlig flyder meget godt. 

Muligheden for at køre iPhone/iPad er en sjov ting. Men langt fra alle apps virker lige godt, især spil. Andre som f.eks. Yousee virker, men du får bedre opløsning i en browser. Lunar (bank) virker rigtig godt, men udnytter ikke bredden. Men det er bedre end ingenting, for det er en ren mobilbank, der ikke har hjemmeside.


4593

394
19. april 2021 @ 09:24
FPU
LoT10 skrev:

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.

Når det drejer sig om en Mac, hedder det "Kærlighed ved første klik". ;0)


104

4
19. april 2021 @ 10:04
Novice
Tonny Freimanis skrev:
LoT10 skrev:

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.

Når det drejer sig om en Mac, hedder det "Kærlighed ved første klik". ;0)

🤣🤣 God pointe. Men nu har jeg købt min i guld, så tror nu stadig det vil være kærlighed ved første blik 😉😍


104

4
19. april 2021 @ 10:12
Novice
PallMei skrev:
LoT10 skrev:

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.

👍👍

Jeg tror også du bliver tilfreds🤞. Og den manglende blæser er en fornøjelse. Tror jeg skifter min iMac ud med en monitor for at slippe for dens blæser, når jeg bruger den som skærm til min m1.

Lige til at starte med, kan det godt føles lidt skuffende, for det ligner jo din gamle maskine og bruger du programmer som endnu ikke er en Apple Silicon udgave tager det lidt længere tid om at starte første gang (hvor Rosetta 2 oversætter dem). Men når det hele er på plads og jo mere presser den, bemærker du at det egentlig flyder meget godt. 

Muligheden for at køre iPhone/iPad er en sjov ting. Men langt fra alle apps virker lige godt, især spil. Andre som f.eks. Yousee virker, men du får bedre opløsning i en browser. Lunar (bank) virker rigtig godt, men udnytter ikke bredden. Men det er bedre end ingenting, for det er en ren mobilbank, der ikke har hjemmeside.

Jeg har aldrig helt kunne se fordelen ved en iMac, ud over at de er vildt fede, men for mig har det altid givet bedre mening med en monitor, og så en bærbar, som jeg kunne koble til og fra.

Har godt hørt at det med at køre iOS apps på macbooks ikke er helt optimalt endnu, men det skal helt sikkert testes.


1663

45
19. april 2021 @ 19:34
Stormogul
LoT10 skrev:
PallMei skrev:
LoT10 skrev:

"Guldklumpen" (som PallMai kalder den) er landet i DK og skulle komme i dag, jeg har haft alt for travlt med at følge dens rejse, til at kunne følge med her. Men jeg har faktisk, vel at mærke efter at have afgivet ordren, kigget på en del YT videoer, og den er godt nok fantastisk den lille maskine. Så jeg er ret sikker på at det er kærlighed ved første blik.
Det der er mest tiltalende er nok at der ikke er blæser i macbook air'en, da min 13" macbook pro fra 2019 (arbejds computer), larmer i tide og utide. Så ville det vil være rart at kunne sidde i sofaen og arbejde, og samtidig kunne høre tv'et.

👍👍

Jeg tror også du bliver tilfreds🤞. Og den manglende blæser er en fornøjelse. Tror jeg skifter min iMac ud med en monitor for at slippe for dens blæser, når jeg bruger den som skærm til min m1.

Lige til at starte med, kan det godt føles lidt skuffende, for det ligner jo din gamle maskine og bruger du programmer som endnu ikke er en Apple Silicon udgave tager det lidt længere tid om at starte første gang (hvor Rosetta 2 oversætter dem). Men når det hele er på plads og jo mere presser den, bemærker du at det egentlig flyder meget godt. 

Muligheden for at køre iPhone/iPad er en sjov ting. Men langt fra alle apps virker lige godt, især spil. Andre som f.eks. Yousee virker, men du får bedre opløsning i en browser. Lunar (bank) virker rigtig godt, men udnytter ikke bredden. Men det er bedre end ingenting, for det er en ren mobilbank, der ikke har hjemmeside.

Jeg har aldrig helt kunne se fordelen ved en iMac, ud over at de er vildt fede, men for mig har det altid givet bedre mening med en monitor, og så en bærbar, som jeg kunne koble til og fra.

Har godt hørt at det med at køre iOS apps på macbooks ikke er helt optimalt endnu, men det skal helt sikkert testes.

syntes det er lækkert med iOS apps på den nye M1, jeg har Lunar bank, og de har kun apps og intet websted, så det er mega lækkert jeg kan ordne ting på min bærbar nu, da deres apps understøtter M1 installation. Facebook og Messenger er app som på mobilen og fylder ikke hele skærmen men åbner i vindue. 

har installeret en del andre apps fra iOS men bruger ikke rigtig andre, jo Insta og det er samme størrelse vindue, som hvis man så det på mobilen.

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

104

4
19. april 2021 @ 20:15
Novice

Jeg glæder mig sindsygt til at åbne min nye air og prøve det hele af 🤩 Men jeg venter nu til efter Apple eventet i morgen. Det skulle lige passe at jeg åbner og så kommer der ny macbook air 😩 chancen er ekstrem lille, men med mit held, så må jeg hellere vente.


2709

339
PallMei (Skribent)
20. april 2021 @ 09:16
Bit kongen
LoT10 skrev:

Jeg har aldrig helt kunne se fordelen ved en iMac, ud over at de er vildt fede, men for mig har det altid givet bedre mening med en monitor, og så en bærbar, som jeg kunne koble til og fra.

Problemet er bare, at hvis du vil købe en monitor med samme specs som skærmen i en iMac, så er prisen næsten lige høj som iMac og meget grimmere (10.000kr ifølge pricerunner). Og det er nu også rart at man bare kan sætte sig og gå igang uden at finde bærbar og slutte den til.

Nu hvor jeg sidder og sondere markedet, vil jeg vil ikke udelukke jeg falder i igen, hvis de annoncere nye iMac uden blæsere 🙈

4593

394
20. april 2021 @ 12:21
FPU
PallMei skrev:
LoT10 skrev:

Jeg har aldrig helt kunne se fordelen ved en iMac, ud over at de er vildt fede, men for mig har det altid givet bedre mening med en monitor, og så en bærbar, som jeg kunne koble til og fra.

Problemet er bare, at hvis du vil købe en monitor med samme specs som skærmen i en iMac, så er prisen næsten lige høj som iMac og meget grimmere (10.000kr ifølge pricerunner). Og det er nu også rart at man bare kan sætte sig og gå igang uden at finde bærbar og slutte den til.

Nu hvor jeg sidder og sondere markedet, vil jeg vil ikke udelukke jeg falder i igen, hvis de annoncere nye iMac uden blæsere 🙈

Det er vel næsten ligegyldigt, om der sidder blæsere i de næste iMac'er, for det ser jo ud til, at ARM-CPU'erne er så energieffektive, at de næsten ikke laver noget varme, så blæserne nærmest er til pynt.

Dem, som har sat M1-MBP'erne på prøve, hører næsten ikke blæserstøj, og med bedre CPU'er og meget større køleflade i iMac'erne, bliver de nok (næsten) lydløse under alle omstændigheder.

Men ingen blæser er naturligvis bedre; slet ingen støj og så mange færre bevægelige dele, som kan blive slidt op.

Nogen, som har styr på, hvor man kan finde streamet og hvad tid det starter?


2709

339
PallMei (Skribent)
20. april 2021 @ 12:42
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Det er vel næsten ligegyldigt, om der sidder blæsere i de næste iMac'er, for det ser jo ud til, at ARM-CPU'erne er så energieffektive, at de næsten ikke laver noget varme, så blæserne nærmest er til pynt.

Dem, som har sat M1-MBP'erne på prøve, hører næsten ikke blæserstøj, og med bedre CPU'er og meget større køleflade i iMac'erne, bliver de nok (næsten) lydløse under alle omstændigheder.

Men ingen blæser er naturligvis bedre; slet ingen støj og så mange færre bevægelige dele, som kan blive slidt op.

Nogen, som har styr på, hvor man kan finde streamet og hvad tid det starter?

Skal være INGEN blæser, ellers har det ikke interesse.

Du kan nok se oplysninger på Apple hjemmeside. Gider sjældent at se det live. Kan ikke holde ud at lytte til salgsgas. Så oftest venter jeg til det er ovre og går direkte til fakta.