xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
iPad som server?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


927

49
20. marts 2021 @ 16:39
Veteran

Nu hvor Apple begynder at lave Macs med Apple Silicon må det jo betyde at næste al nuværende software vil blive rekompileret til ARM hvis softwarehusene vil fortsætte med at tjene penge på dette segment. Det må vel igen betyde at det ikke kun er iPhones- og iPad apps der kan køres på en Mac, men også omvendt. Altså det software man plejer kun at kunne køre på sin Mac, nu også kan køres native på sin iPad eller iPhone. Så er det jeg lige kommer til at tænke på, at hvis man nu køber en dongle med to RJ45 plugs til sin iPad, at man så kunne køre sin server operations fra den i stedet for en strømslugende Mac mini eller iMac. Det er da en interessant tanke. Hvis en iPad vil være i stand til at varetage bare nogle af serveropgaverne rundt omkring i verden, ville den virkelig kunne spare en masse strøm og penge. En server hugger jo som rege en hel del strøm, og en iPad køre jo fortrindeligt med en oplader fra en iPhone. Det er virkelig en stor forskel på elregningen her.

Jeg ved ikke om ideen er brugbar i virkeligheden. Men jeg syntes da at det er interessant. En brugt 12" iPad Pro som server. Det er der ikke mange der har. En brugt iPad med nyeste iPadOS som har dongle, mus og tastatur tilsluttet. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  6
0
  516

2581

84
20. marts 2021 @ 17:17
Bit kongen

Hvis det ikke var fordi servere er noget virtuelt som amazon varetager i dag så ... var ideen nok ikke gangbar alligevel. 

En iPad der kører som webserver? PHP? MySQL? 100 / 1000 samtidige brugere? 

Nej ikke rigtigt ...


2709

341
PallMei (Skribent)
20. marts 2021 @ 18:28
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Nu hvor Apple begynder at lave Macs med Apple Silicon må det jo betyde at næste al nuværende software vil blive rekompileret til ARM hvis softwarehusene vil fortsætte med at tjene penge på dette segment. Det må vel igen betyde at det ikke kun er iPhones- og iPad apps der kan køres på en Mac, men også omvendt. Altså det software man plejer kun at kunne køre på sin Mac, nu også kan køres native på sin iPad eller iPhone.

Nej. Sådan fungere tingene ikke. iPadOS er alt for afgrænset til at rumme et macOS apps, med mindre Apple lave en virtuel maskine og det kan jeg ikke se hvorfor de ville gøre. Der er dog et nyt catalyst framework, som skulle gøre det nemmere at lave iPad-apps til mac-apps. Altså lave apps til begge systemer ud fra samme kildekode.

 Så er det jeg lige kommer til at tænke på, at hvis man nu køber en dongle med to RJ45 plugs til sin iPad, at man så kunne køre sin server operations fra den i stedet for en strømslugende Mac mini eller iMac. Det er da en interessant tanke. Hvis en iPad vil være i stand til at varetage bare nogle af serveropgaverne rundt omkring i verden, ville den virkelig kunne spare en masse strøm og penge. En server hugger jo som rege en hel del strøm, og en iPad køre jo fortrindeligt med en oplader fra en iPhone. Det er virkelig en stor forskel på elregningen her.


Om Apple Silicon sidder i en Mac eller iPad gør nok ikke den forskel i strømforbrug.

Jeg ved ikke om ideen er brugbar i virkeligheden. Men jeg syntes da at det er interessant. En brugt 12" iPad Pro som server. Det er der ikke mange der har. En brugt iPad med nyeste iPadOS som har dongle, mus og tastatur tilsluttet. 


Ikke for at være lyseslukker, men jeg syntes ikke det er ret brugbar efter min mening. En Rasberry Pie type løsning ville være bedre til en løsning til en lille server og til store løsninger ville det være et administrativ mareridt og der er allerede stor fokus på performance/watt.

En gammel iPad vil nok være egnet til smart-home betjenings-panel eller anden dedikeret funktion. Har selv en Android tablet, jeg udelukkende bruger til film, når jeg (alt for sjældent) bruge min motionsmaskine. Den er i 16:9 format og derfor bedre egnet end iPad og så klare den opgaven flydende trods den gamle 32bit processor.


927

49
20. marts 2021 @ 18:48
Veteran

Ja ok. Nu tænker jeg heller ikke så stort og pro hvad servere angår, og det i skriver giver da mening. Hvad så med simpel FTP server + VPN gate way + media server + måske også smarthome betjeningspanel oven i hatten?

Men så igen. Nu kommer Macs også ud med Apple Silicon, som i skriver. Men der vil en gammel iPad Pro jo være billigst i indkøb til at starte med. Skal jeg bare give slip for ideen? hehe

Vil Macnyt i praksis kunne køre ordentligt på en iPad Pro hvis serversoftwaren var kompatibel med den? Lige nu kører Palles site vist på en gammel Mac mini så hudt jeg visker.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
20. marts 2021 @ 20:59
FPU

De ny M1X'ere (eller hvad de nu komer til at hedde) bliver jo omtrent lige så strømbesparende som M1'erne, dog nok lidt mindre p.gr.a. flere kerner, men stadigvæk i nabolaget, så en M1 eller M1X Mini bruger vel ikke mere strøm end en iPad Pro med en tilsvarende chip.


2709

341
PallMei (Skribent)
20. marts 2021 @ 21:36
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Ja ok. Nu tænker jeg heller ikke så stort og pro hvad servere angår, og det i skriver giver da mening. Hvad så med simpel FTP server + VPN gate way + media server + måske også smarthome betjeningspanel oven i hatten?

Men så igen. Nu kommer Macs også ud med Apple Silicon, som i skriver. Men der vil en gammel iPad Pro jo være billigst i indkøb til at starte med. Skal jeg bare give slip for ideen? hehe

Vil Macnyt i praksis kunne køre ordentligt på en iPad Pro hvis serversoftwaren var kompatibel med den? Lige nu kører Palles site vist på en gammel Mac mini så hudt jeg visker.

Ja, opgiv det. iPad er ikke det rigtige værktøj til opgaven. Slet ikke med Apple's restriktioner. Nogle apps kan køre en lokal webserver for at uploade medier til enheden. F.eks. har jeg en lydbogsafspiller. Men det kræver enheden er låst op med app'en er i forgrunden.


2185

44
21. marts 2021 @ 15:29
ASCII jonglør

Og selv om fx en app fra iPhone/iPad kan køre på en Mac - så er det noget den enkelte udvikler skal "give lov til" - det samme gælder sikkert også den anden vej Mac apps på en iPhone/iPad.