xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Malware til macOS steg voldsomt i 2020
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


2268

156
17. marts 2021 @ 19:10
ASCII jonglør

Vi har altid hørt, at macOS er rimelig sikret mod div. former for software-angreb fx malware. Alligevel viser en ny rapport,  at der i 2020 skete et regulært boom i macOS-malware på hele 1.100 % i forhold til 2019. Der lever altså en del håbefulde hackere derude.

Den gode nyhed er så, at antallet af malware her i 2021 ser ud til at falde voldsomt igen.

Report: macOS malware boomed in 2020, but still a fraction of Windows threats

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  4
1
  535

927

49
17. marts 2021 @ 21:52
Veteran

--

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

927

49
17. marts 2021 @ 21:52
Veteran

Jeg troede at XProtect og T2 chippen gjorde det mere sikker at være Mac-bruger?

Men så igen, der findes intet system der er 100% sikkert, så snart det kommer på nettet.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
18. marts 2021 @ 00:36
FPU
Ufomekaniker skrev:

Jeg troede at XProtect og T2 chippen gjorde det mere sikker at være Mac-bruger?

Men så igen, der findes intet system der er 100% sikkert, så snart det kommer på nettet.

I forhold til Windows, som ifølge samme artikel har 250.000 issues OM DAGEN, er macOS stadigvæk hamrende sikkert.

Så vidt jeg ved, skal administrator stadig i en eller anden grad lokes til at installere/aktivere den skadelige kode, så lidt sund fornuft vil kunne forhindre langt de fleste angreb.

Det er jo ikke ligesom i Windows, hvor en .EXE, .BAT, eller .DLL kan eksekvere sig selv og installere skaedelig kode, lige så snart den "får øje på" en Windows maskine.

Jeg har stadig kun læst om et enkelt tilfædle, hvor en hacker fik kapret en Mac, og for det første var det for en del år siden, hvor sikkerheden i OS X trods alt var dårligere end nu, og for det andet fik hackeren på forhånd lov til at få fjern-adgang til en gæstekonto på Mac'en (det var en aftalt demonstration, ikke et ægte angreb).

Bevares, man kan da komme til at miste data, hvis man installerer ikke-verificeret software, men man risikerer stadig ikke, at hele ens harddisk er krypteret udefra ligesom med Wanacry eller får slettet tilfældige filer som ved Memz.

Og antallet af angreb er vist allerede dalet igen, så fremtiden ser jo ikke alt for mørk ud.


8581

198
19. marts 2021 @ 08:36
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Jeg troede at XProtect og T2 chippen gjorde det mere sikker at være Mac-bruger?

Men så igen, der findes intet system der er 100% sikkert, så snart det kommer på nettet.

T2 chippen er primært til hardware sikkerhed, og medmindre man er James Bond, så vil man nok aldrig få brug for den.

Xprotect er så en helt anden sag, men uden at være sikkerhedsekspert, eller James Bond (Om end mine børn tror det), så kræver den vidst at Apple kender til malwaren på forhånd, for at kunne blokere den. Så jo mere eksponering en malware får, jo større er chancen for at Apple blokerer den. Den fanger ikke helt ny malware på egen fod.