xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Adobe Reader?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


136

2
17. marts 2021 @ 10:14
Novice

Kære macnyt'er

Da jeg i dag ville printe forskudsopgørelsen for 2019 (2020 og 2021 var printet) fik jeg at vide, at jeg skulle åbne Adobe, trykke hjælp + reparer. Min HD ser ikke ud til at indeholde Adobe. Er det en god idé at installere den?

På forhånd tak for godt råd!

Hans

  4
0
  312

4593

394
17. marts 2021 @ 10:47
FPU

Hej Hans.

Jeg går ud fra, at du tidligere blot har brugt Billedfremviser (Preview) til at læse og printe PDF'er med, så du ikke har haft installeret Adobe Reader. Normalt virker det også, men du skal huske på, at din forskudsopgørelse kommer fra selveste satan, øh, staten, og så er der ikke noget, som længere er enkelt.

Preview håndterer som regel PDF'er uden problemer, men der findes f.eks. PDF-formularer, hvor det meste af teksten er låst, men hvor der er skiv-bare felter til navn, adresse, etc., som kun virker i Reader (eller i selve Acrobat). Det er dog næppe det, som er problemet her.

Inden du installerer Reader, som fylder ca. 400 MB(!), kan du dog prøve følgende:

1. Hent årsopgørelsen igen; det KAN være sket en fejl under det første download.

2. Åbn årsopgørelsen direkte i browseren, vælg Print, klik derefter på "Save as PDF".

3. Prøv at gøre det samme i Preview med den årsopgørelse, som du allere har hentet, altså Print og Save as PDF.

4. Som nødløsning kan du tage screendumps og printe dem, men det er en uelegant løsning. 

Hvis du stadig ikke kan printe den (i Preview), MÅ der være noget galt med selve PDF'en, som forhindrer Preview i at åbne den korrekt, og så er der næppe andet at gøre, end at prøve Reader, men der må da næsten være mindst een i din omgangskreds, som har Reader isntalleret, så du slipper for at have den liggende og fylde på din disk, blot fordi du skal printe 3-4 sider, som satan, øh, staten har sjusket med.


2709

339
PallMei (Skribent)
17. marts 2021 @ 11:53
Bit kongen

Hej Hans

Det lyder lidt mærkelig. Jeg er ikke sikker på hvor fra og hvordan du præcis forsøger at printe. Men Acrobat burde ikke være nødvendigt. System print-dialogen har mulighed for at gemme udskrift som pdf eller åbne direkte i billedfremviser. Hvis du har åbnet den direkte fra skat og ser den i webbrowser, så kan browseren have sin egen print-dialog (har firefox), men de kan som regel også gemme som pdf eller aktivere systemets print-dialog.

I mit tilfælde med årsopgørelsen for 2020 i firefox trykkede jeg på gem knappen uden at gå over print-dialogen og så åbnede jeg efterfølgende filen i billedfremviser.

Jeg foretrækker absolut billedfremviser. Det er lidt en schweizerkniv og en af mine favorit apps på Mac. Kom dog til kort, da jeg ønskede måle på en plantegning af lejlighed. Det kan acrobat, men at få det til at virke med den rigtige skalering er ikke lige ud af landevejen.



136

2
17. marts 2021 @ 12:54
Novice

Kære Tommy

Fantastiske. Jeg fulgte dine råd nr. 1 og 2 og det virkede. Jeg havde aldrig selv fundet på den løsning, så jeg er dig mange tak skyldig. Bedste hilsener

Hans


4593

394
17. marts 2021 @ 14:06
FPU
Hans Sode-Madsen skrev:

Kære Tommy

Fantastiske. Jeg fulgte dine råd nr. 1 og 2 og det virkede. Jeg havde aldrig selv fundet på den løsning, så jeg er dig mange tak skyldig. Bedste hilsener

Hans

Ingen årsag. Kun glad for, at jeg kunne hjælpe.