xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Air 2015 - ny SSD ødelægger computeren
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


0

4
12. marts 2021 @ 19:45
Nyt medlem

Hej alle

Jeg har købt en brugt Macbook Air 2015 med 3 måneder garanti af en forhandler. Jeg har efterfølgende skiftet SSD'en. Dette har virket fint indtil en dag, hvor jeg satte en ekstern harddisk til via USB. Dette fik computeren til at gå i sort, og kan ikke tænde mere. Når jeg rører ved USB-stikket der er sat i computerens port, kan jeg se laderen skifter farve fra grøn til orange.

Forhandleren nægter at kigge på computeren, og påstår af Apple har indbygget crash-programmer som ødelægger computeren hvis man bruger uoriginale dele. Det har jeg aldrig hørt om før, og skulle dette være tilfældet, kan jeg ikke se hvorfor det overhovedet skulle være muligt at købe en 3. part SSD.

Hvad tænker i?


  20
1
  686

927

49
12. marts 2021 @ 19:52
Veteran

Det er noget fis sælgeren fyrer af, da den crashede først da du satte den eksterne harddisk til. Det har intet at gøre med den SSD du selv har sat i, hvilket jeg ikke forstår hvorfor du nævner den. Og så vidt jeg ved sælger Apple ikke originale eksterne harddiske, så det sælgeren siger er en løgn.

Måske har den eksterne harddisk blæst porten af, hvilket får din computer til at gå i sort. Det kunne være en årsag. 

Kan du starte dyret op mens du holder R nede, eller nuke PRAM og SMC?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

0

4
12. marts 2021 @ 19:57
Nyt medlem

Det var sælgeren der påstod, at den nye SSD er skyld i computeren er gået i stykker. Det giver ingen mening da computeren virkede i en måned efter SSD'en blev skiftet. Det var først i det øjeblik jeg satte en ekstern disk til at den gik i sort. Derudover virker det på mig som en mekanisk skade på PCB'et siden man kan påvirke LED'en på laderen ved at bevæge USB-stikket. 

Den er HELT død. Har prøvet alle tastekombinationer, andre ladere etc. Der er intet liv i den udover der er lys i lade-stikket.


4593

394
12. marts 2021 @ 20:20
FPU

Hej Iris. Velkommen på Macnyt, selvom det er under lidt triste omstændigheder.

Der er lige et par ting, du kommer til at uddybe:

1. MacBook Air er ikke de letteste Mac'er at skifte SSD på, ikke mindst fordi de ikke bruger en standard 2.5'' SSD, men derimod en fysisk noget midnre (og noget dyrere) PCIe-SSD. På nogle Mac'er er diskene endda model-specifikke og meget svære at få fat på.

Jeg er derfor ikke helt med på, hvordan det lykkedes dig at skifte disk.

2. Hvis du alligevel fik skiftet disken og fik den til at virke fint et stykke tid, forstår jeg heller ikke helt, hvorfor du gjorde det selv, for hvis der var problemer med den originale disk, skulle det jo udbedres på garantien, og så skulle du jo have ladet sælger klare sagen.

Når det er sagt, så vil jeg hævde, at en Mac ikke går i stykker ved at der bliver sat en ekstern disk til USB-porten, med mindre USB-porten har været defekt fra starten af, og sælgers påstand om crash-software på en Mac er fri fantasi.

Det er rigtigt, at fingertryksaflæseren holder op med at virke på en iPhone ved skift af skærmen, hvis man ikke bruger en original Apple-skærm, men det er udelukkende for at undgå, at man kan omgå brugerens spærring af vedkommenes telefon ved at skifte skærmen.

Det lyder for mig, som om sælger nægter at opfylde sine garanti-forpligtelser, fordi han udmærket er klar over, at det muligvis er selve bundkortet, som skal skiftes på garantien. Man kan så debatere, om du har brudt garantibestemmelserne ved at selv at skifte SSD'en, men så vidt jeg husker, gælder en garanti stadig, selvom køberen har åbnet computeren og skfitet disken eller f.eks. sat flere RAM i, HVIS de er udskiftelige.

På de nyeste Mac'er er alt loddet direkte på bundkortet, også SSD og RAM, så køber har ikke noget at gøre derinde, men hvis SSD'en i din Air sidder  med et stik og kan byttes ud, har du som ejer ret til at skifte delen ud med en anden kompatibel del, uden at det går ud over garantien.

Jeg vil anbefale dig, at du får en professionel til at kigge på den. Jeg har selv fået repareret min egen MacBook Pro både hos MacMo i Kastrup og hos MacMenu i Kolding og fik super-service begge steder. Husk at spørge om Corona-restriktioner og husk at aftale en pris, inden du får lavet diagnosen.

Du kan dog prøve at åbne Mac'en igen og teste om stikket til SSD'en (og andre stik) ikke skulle side løst.

Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Held og lykke og feed-back (så vil kan råde andre i fremtiden).


0

4
12. marts 2021 @ 20:51
Nyt medlem

Tak for svar og velkomst :)

Købt på eBay. Kom med skruetrækkersæt. Tog 5 min at skifte. Rørte et vandrør inden, så ingen ESD. Jeg skiftede for at fordoble kapaciteten, da de 128GB den kom med var for lidt. Den gamle disk fungerede fint.

Min tese er også at computeren var defekt til at starte med. Stedet den er købt, er et værksted der reparerer og sælger brugte macs. Jeg kunne nemt forestille mig den har været en del af en trade-ind tidligere, og så ikke er blevet testet ordentligt inden den blev solgt videre. Og nu er butikken træt af at skulle rode mere med den - men det kan jo ikke rigtig være mit problem. 

Når jeg søger på nettet, kan jeg ikke finde én eneste som har oplevet en SSD har ødelagt deres computer. Måske jeg skulle skrive til sælgeren af hardisken også. Prøver blot at samle lidt emperi for hans påstand er usand.

Tak igen for jeres tid.


927

49
12. marts 2021 @ 22:25
Veteran

Du skulle vel ikke have købt den hos BlueCity? De er godt nok nogle hustlere med deres brugsvognsfilosofi. 


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

0

4
12. marts 2021 @ 22:33
Nyt medlem

Nej. Et lokalt værksted/brugt salg. Men ja, det virker lidt hundehandler-agtigt.


285

6
13. marts 2021 @ 06:40
Juniormedlem

Du har vel prøvet at tage alt USB fra?


0

4
13. marts 2021 @ 07:34
Nyt medlem

Ja, jeg har prøvet alt. Tage USB fra, prøv andre enheder etc. Den er stendød.


4593

394
13. marts 2021 @ 09:03
FPU
Ufomekaniker skrev:

Du skulle vel ikke have købt den hos BlueCity? De er godt nok nogle hustlere med deres brugsvognsfilosofi. 


En af vennernes datter har gennem et stykke tid nu købt en håndfuld iPhones hos BlueCity, og da den ene af dem fik problemer med skærmen efter et batteri-skift på garantien hos dem, fik hun uden videre lov til at snolde for den oprindelige købspris til at købe en nyere model. Og det var vist ikke første gang, hun fik en bytter derinde uden bøvl.

Jeg har ikke selv handlet hos den pågældende BlueCity, men gennem min ven har jeg ikke hørt om andet end gode oplevelser med dem, så det er måske forskelligt fra afdeling til afdeling.

BlueCity giver desuden to års garanti, ikke kun tre måneder.


4593

394
13. marts 2021 @ 09:16
FPU
IrisWheel skrev:

Tak for svar og velkomst :)

Købt på eBay. Kom med skruetrækkersæt. Tog 5 min at skifte. Rørte et vandrør inden, så ingen ESD. Jeg skiftede for at fordoble kapaciteten, da de 128GB den kom med var for lidt. Den gamle disk fungerede fint.

Min tese er også at computeren var defekt til at starte med. Stedet den er købt, er et værksted der reparerer og sælger brugte macs. Jeg kunne nemt forestille mig den har været en del af en trade-ind tidligere, og så ikke er blevet testet ordentligt inden den blev solgt videre. Og nu er butikken træt af at skulle rode mere med den - men det kan jo ikke rigtig være mit problem. 

Når jeg søger på nettet, kan jeg ikke finde én eneste som har oplevet en SSD har ødelagt deres computer. Måske jeg skulle skrive til sælgeren af hardisken også. Prøver blot at samle lidt emperi for hans påstand er usand.

Tak igen for jeres tid.

OK. Du har haft styr på det hele. Jeg ved ikke, om en ekstern harddisk kan zappe et bundkort (men intet er vel umuligt), men så skal det skyldes en defekt spændingsregulator i den eksterne harddisk, hvis den overhovedet har en strømforsyning, og hvis den virker på en anden computer (Forsigtig!), kan det næsten ikke være andet end en defekt på Mac'en, som du fik med i købet.

Alene sælgers fusker-påstand om crash-software tyder på, at butikken forsøger at tørre en dyr garanti-reparation af på en (tilsyneladende uvidende) kunde, men som nævnt i mit første indlæg, kan køber skifte de udskiftelige dele, uden at garantien bortfalder, hvilket er tilfældet her, eftersom din Air er samlet med skruer i stedet for at være limet sammen, og fordi SSD'en jo sidder i et PCIe-stik på din model.


2581

84
13. marts 2021 @ 09:26
Bit kongen

Konklusionen at den nye SSD ødelægger maskinen giver slet ikke mening. 

Du skiftet SSD og Maskinen kører fint.

Du tilslutter senere USB drev og maskinen fejler.

Hvordan kommer du frem til den konklusion at det er den nye SSD der er skyld i det her?

Hvordan kan det her være en reklamations sag? 

At der er afladet statisk elektricitet i USB porten, da den eksterne HD blev tilsluttet giver derimod mening og det er, så frustrerende det end måtte være, selvforskyldt. 


253

35
13. marts 2021 @ 10:31
Juniormedlem
Jesper Arning skrev:

Konklusionen at den nye SSD ødelægger maskinen giver slet ikke mening. 

Du skiftet SSD og Maskinen kører fint.

Du tilslutter senere USB drev og maskinen fejler.

Hvordan kommer du frem til den konklusion at det er den nye SSD der er skyld i det her?

Hvordan kan det her være en reklamations sag? 

At der er afladet statisk elektricitet i USB porten, da den eksterne HD blev tilsluttet giver derimod mening og det er, så frustrerende det end måtte være, selvforskyldt. 

Hvis du læser hvad trådstarter skriver, så er det sælger der påstår at SSD'en er skyld i det, på grund af Apples "Crash programmer" der ødelægger computeren hvis man bruger uoriginale dele   

Ene og alene den udmelding er nok til at overbevise mig om, at sælger er i ond tro!

/Carsten



2581

84
13. marts 2021 @ 14:03
Bit kongen
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev
Hvis du læser hvad trådstarter skriver, så er det sælger der påstår at SSD'en er skyld i det, på grund af Apples "Crash programmer" der ødelægger computeren hvis man bruger uoriginale dele   

Ene og alene den udmelding er nok til at overbevise mig om, at sælger er i ond tro!

Jeg har læst det hele og forholder mig til det hele. Sælger kan være hvad som helst, formentligt uvidende og uinteresseret i at skulle bruge tid på en reklamations sag der ikke er hold i. For mig at se blev computeren ødelagt da den eksterne HD blev tilsluttet USB porten og det skyldes med temmeligt stor sandsynlighed afladning af statisk elektricitet der grillede maskinens Logicboard.



253

35
13. marts 2021 @ 15:45
Juniormedlem
Jesper Arning skrev:


Jeg har læst det hele og forholder mig til det hele. Sælger kan være hvad som helst, formentligt uvidende og uinteresseret i at skulle bruge tid på en reklamations sag der ikke er hold i. For mig at se blev computeren ødelagt da den eksterne HD blev tilsluttet USB porten og det skyldes med temmeligt stor sandsynlighed afladning af statisk elektricitet der grillede maskinens Logicboard.

Det er sådan set underordnet hvad sælger er interesseret i, eller ved, Købeloven giver 24 mdr. reklamationsret også ved brugtkøb hos en erhvervsdrivende.

Hvis en fejl viser sig i de første 6 måneder efter købet er det udgangspunktet, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Det er altså forhandleren der skal bevise, at fejlen ikke var til stede på købstidspunktet i de første 6 måneder. I praksis skal forhandleren bevise, at forbrugeren har anvendt varen på en usædvanlig måde, som har resulteret i varen fik manglen/fejlen.

At tilslutte en USB-disk, tror jeg forhandleren får meget svært ved at bevise er "anvendt på en usædvanlig måde", det er formodentlig noget der gøres millionvis af gange hver dag, uden det brænder computere af.

/Carsten



0

4
15. marts 2021 @ 08:47
Nyt medlem

Sælger: butikken der solgte mig computeren. Køber: mig.

Efter jeg købte computeren, skiftede jeg SSD'en i den. I den forbindelse huskede jeg at aflede mig selv, således computeren eller dens dele ikke kunne tage skade ifm. udskiftningen af SSD'en. Computeren har kørt fint i mere end måned efter skiftet. Der har altså ikke været nogle problemer med den nye SSD.

Da jeg en dag satte en ekstern harddisk til via USB, gik computeren i sort. Det har intet med SSD at gøre, og den eksterne harddisk fejler heller intet. Har haft den sat til to andre computere uden problemer.

Som sagt kan man ved at bevæge stikke 0,5 mm få ladelampen i opladerstikket til at skifte farve, hvilket for mig tyder på, at PCB har en fejl. Måske en printbane der er knækket eller lignende, og at denne fejl ikke har været opdaget af butikken der solgte mig en computer.

Jeg har aldrig nogensinde hørt om statisk elektricitet ifm. en ekstern harddisk. Derudover er det højest usandsynligt da jeg har trægulve alle steder og kun holdte ved det isolerede plastikstik på kablet. Det vil heller ikke give mening at man kan påvirke ladtilstanden ved mekanisk at bevæge USB-stikket. 

Men tak for din kommentar.


4593

394
15. marts 2021 @ 10:41
FPU

Iris, i mine øjne har du ikke gjort noget, som strider imod garantibestemmelserne.

Disken i din Air er udskiftelig, i og med at den ikke er loddet direkte på bundkortet som på senere modeller.

Du huskede at aflade dig selv, inden du bytede diskene ud.

Du brugte det korrekte værktøj.

Den nye disk virkede problemfrit i lang tid, efter den blev sat i.

Du har konstateret, at din eksterne harddisk ikke har kunnet påvirke to andre computere.

Du har konstateret en mulig mekanisk defekt omkring ladestikket, som sælger ikke kan bevise ikke var der ved salget.

Umiddelbart vil jeg mene, at du har en rigtig god sag, ikke mindst fordi sælger jfr. lovgivningen på området faktisk skal udstede to års reklamationsret på den, ikke kun tre måneders garanti. Det er faktisk en af hovedårsagerne til, at cykelhandlere ikke sælger brugte cykler, fordi de næsten to år senere kan komme til at bruge så lang tid på at udskifte en del med en skjult fejl, at fortjenesten går fløjten.

Jeg vil foreslå dig at slå sælger oven i hovedet med de oplysninger, som du har fået af os, og hvis han ikke vil ophæve købet og give dig pengene tilbage eller skifte bundkortet på garantien, burde du kunne vinde over ham, hvis du åbner en sag hos Forbrugerklagestyrelsen (eller hvad den nu hedder).

Men hvis han er rigtig smart, så tager han din Air retur (husk at sætte den lille SSD i igen), giver dig alle pengene tilbage og glemmer alt om det, så han slipper for at tage et opgør, som i mine øjne er tabt på forhånd.

Sælger overholder ikke dansk garantilovgivning, og han lyver om crash-software, som ikke findes. Udfaldet burde ligge lige for.

Pøj-pøj.


0

4
15. marts 2021 @ 11:33
Nyt medlem

Hej Tonny

Tak for dit indlæg. Jeg er enig i dine betragtninger - det er rart at blive bekræftet heri. Og netop løgnen om crash-software giver mig brugtbilshandler-vibrationer. Det er heller ikke noget man kan fremsøge på nettet - og Apples brugerforum plejer nu ellers ikke skorte på alle tænkelige gængse problemer. 


8581

198
16. marts 2021 @ 15:37
Poseidon

Jeg tror sælger blander tingene sammen. Installerer man en uoriginal TouchID sensor på en iPhone, så stopper den med at fungere korrekt. Det samme forholder sig i Mac'er, pga. T2 chippen. Der har været lækket nogle Apple dokumenter som indikerer at man heller ikke kan skifte nogle komponents i topcasen, skærm, mm. men folk har prøvet at flytte motherboards og skærme rundt uden problemer, så det er vidst kun noget Apple har *mulighed* for at aktivere, men ikke bruger generelt.

Og jeg gætter også her på at eftersom maskinen ikke kan starte overhovedet, så er problemet ikke relateret til T2 chippen, da den først kommer i gang under boot processen, og din Mac derfor burde starte op, og så som minimum lukke ned, hvis den da ikke når helt til et sted hvor den giver dig en 'du har lavet fy-fy' fejlbesked. Bare det at maskinen tidligere har fungeret fint fortæller klart at det er urelateret. Men den nemme løsning er vel at smide den gamle SSD i, og se hvad der sker, for hvis det er T2 relateret, så bør det jo fint fikse det.


349

3
16. marts 2021 @ 17:19
Lærling
David Munch skrev:

Jeg tror sælger blander tingene sammen. Installerer man en uoriginal TouchID sensor på en iPhone, så stopper den med at fungere korrekt. Det samme forholder sig i Mac'er, pga. T2 chippen. Der har været lækket nogle Apple dokumenter som indikerer at man heller ikke kan skifte nogle komponents i topcasen, skærm, mm. men folk har prøvet at flytte motherboards og skærme rundt uden problemer, så det er vidst kun noget Apple har *mulighed* for at aktivere, men ikke bruger generelt.

Og jeg gætter også her på at eftersom maskinen ikke kan starte overhovedet, så er problemet ikke relateret til T2 chippen, da den først kommer i gang under boot processen, og din Mac derfor burde starte op, og så som minimum lukke ned, hvis den da ikke når helt til et sted hvor den giver dig en 'du har lavet fy-fy' fejlbesked. Bare det at maskinen tidligere har fungeret fint fortæller klart at det er urelateret. Men den nemme løsning er vel at smide den gamle SSD i, og se hvad der sker, for hvis det er T2 relateret, så bør det jo fint fikse det.

Har den overhovedet T2 chippen, når den er fra 2015? Findes den ikke først i langt nyere maskiner? 🤔


8581

198
17. marts 2021 @ 12:37
Poseidon
Torben Aagaard skrev:

Har den overhovedet T2 chippen, når den er fra 2015? Findes den ikke først i langt nyere maskiner? 🤔

Ja, der var jeg allerede for hurtig, så tak for rettelsen! Men det betyder jo bare stålfast at sælger ikke ved hvad han snakker om - Ligesom mig. :P