xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
SSD på usb-stik til brug for boot i High Sierra
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2273

157
04. marts 2021 @ 11:45
ASCII jonglør

Har lavet en partion på 100GB med OS X High Sierra på en SSD fra ca. 2015. Det fungerer da - men er alt for langsomt. Min MBP har USB 3.0.

Har forum nogen forslag til handy usb-SSDere, som har en tilpas høj hastighed, således at man uden forsinkelser kan både boote og arbejde fra den i OS X High Sierra?

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  27
0
  735

2273

157
04. marts 2021 @ 11:58
ASCII jonglør

Hvilken read/write hastighed skal man i øvrigt op på, for at en opsætning som den nævnte kan køre hurtigt og gnidningsfrit?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

927

49
04. marts 2021 @ 12:27
Veteran

Ca. 200 MB/sec som svare til en normal HDD i 2020 er vel acceptabel, vil jeg gætte på. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
04. marts 2021 @ 12:58
Bit kongen

2 gode bud:

https://www.anandtech.com/show/16120/sandisk-extreme-portable-ssd-v2-and-wd-my-passport-ssd-2020-review 

og så går du nok heller helt galt i byen med nogle af Samsungs portable ssd'er.


2273

157
04. marts 2021 @ 13:56
ASCII jonglør

Mange tak for jeres input. Nu er jeg ikke interesseret i en SSD på hele 1TB, men blot en bette en på max. 100GB og på størrelse med en nøglering (burde nok have været tydeligere i min kommunikation). Den skal kunne have ét formål: indeholde en bootable OS X High Sierra, CS6 Dreamweaver, Photoshop & Fireworks samt et website på ca. 1GB - så der behøves altså ikke megen plads.

Spørgsmålet er om man med den slags dingenoter kan få en hastighed på SSDen, der er hurtig nok til at det er til at holde ud at arbejde med. Kan se, at den WD MY PASSPORT ULTRA 3TB, som jeg bruger og som altså er alt for sløv, iflg. faktabladet egentlig skulle have en ret høj read/write:

  • USB 3.0 up to 5 Gb/s
  • USB 2.0 up to 480 Mb/s

- så jeg er derfor faktisk ikke klar over, hvor høj hastigheden skal være, for et mit lille projekt kan afvikles gnidningsløst. 200MBps som bliver nævnt her i tråden virker ihverfald som værende alt for lidt.

Det kan jo også være, at der er noget galt med enten min MBP eller ovennævnte eksterne SSD? Hvad kan problemet i så fald være, og ikke mindst hvordan fikser man det selv?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
04. marts 2021 @ 14:10
Bit kongen
Factory skrev:

Mange tak for jeres input. Nu er jeg ikke interesseret i en SSD på hele 1TB, men blot en bette en på max. 100GB og på størrelse med en nøglering (burde nok have været tydeligere i min kommunikation). Den skal kunne have ét formål: indeholde en bootable OS X High Sierra, CS6 Dreamweaver, Photoshop & Fireworks samt et website på ca. 1GB - så der behøves altså ikke megen plads.

Den hurtigste jeg lige kunne finde:

https://www.pricerunner.dk/pl/61-4540395/Hukommelseskort-USB-stick/Corsair-Voyager-GTX-128GB-USB-3.1-Sammenlign-Priser 

Jeg ville dog overveje at betale lidt mere, for den dobbelt kapacitet

https://www.pricerunner.dk/pl/61-4612097/Hukommelseskort-USB-stick/Corsair-Voyager-GTX-256GB-USB-3.1-Sammenlign-Priser 

Men du kan prøve at lege lidt med læse/skrive hastighed filteret. Her er dem fra 400MB/s og op.

https://www.pricerunner.dk/cl/61/Hukommelseskort-USB-stick?attr_50820622=56878320#s_60282477=400_450



2273

157
04. marts 2021 @ 17:33
ASCII jonglør

Tak for det.

Nu undrede jeg mig over, at den WD MY PASSPORT ULTRA 3TB er så langsom. Jeg har derfor lavet en hastighedstest på den - og hvor min MBPs interne SSD opnår omkring 1.4GB i read/write, så opnår den eksterne SSD WD MY PASSPORT ULTRA kun sølle 25-40 Mb/s read/write. Det er jo helt uacceptabelt og langt under det på faktabladet lovede på mindst 480 Mb/s.

I info-boksen står der så flg.:

Jeg har ikke før set betegnelsen wheel - og når jeg prøver at ændre status på wheel eller everyone til Læse & skrive får jeg at vide, at jeg ikke har tilladelsen. Nogen bud på hvordan man ændrer denne status?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
04. marts 2021 @ 18:23
Stormogul

Det du har fundet i fakta arket er hastigheden _OP_ til, (på interfacet) og ikke den faktuelle hastighed, der er højest sandsynligt en roterende disk i din WD. og det er rigtigt nok en 25-40MB/s. du skal ha ha fat i en rigtig SSD og ikke en USB stik.

https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?q=extern%20harddisk%20ssd&attr_366=2003750&attr_48871909=48878123&sort=price_asc

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2709

341
PallMei (Skribent)
04. marts 2021 @ 19:15
Bit kongen
Factory skrev:

Tak for det.

Nu undrede jeg mig over, at den WD MY PASSPORT ULTRA 3TB er så langsom. Jeg har derfor lavet en hastighedstest på den - og hvor min MBPs interne SSD opnår omkring 1.4GB i read/write, så opnår den eksterne SSD WD MY PASSPORT ULTRA kun sølle 25-40 Mb/s read/write. Det er jo helt uacceptabelt og langt under det på faktabladet lovede på mindst 480 Mb/s.

Nej, 25-40Mb/s er faktisk hvad usb-2 480Mb/s yder i praksis. Firewire 400Mb/s var hurtigere i praksis.

Men når både computer og harddisk har usb 3, skal du jo ikke ligge og rode med usb 2 hastigheder.

Bruger du et usb3 kabel? Det er nødvendigt, for de har en ekstra-leder. De er kraftigere og ofte blå ligesom usb 3 stik ofte er i andet end apple udstyr.


2273

157
04. marts 2021 @ 20:27
ASCII jonglør
PallMei skrev:
Bruger du et usb3 kabel? Det er nødvendigt, for de har en ekstra-leder. De er kraftigere og ofte blå ligesom usb 3 stik ofte er i andet end apple udstyr.

OK, tak for den info, meget velkommen. Kunne det fx være dette kabel (som har lidt blåt på stikket):

USB kabel 3.0 - USB-A han / USB-A han - 0.5 m


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
04. marts 2021 @ 20:40
Stormogul

du får ikke mere hastighed ud af den disk med et andet kabel

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2709

341
PallMei (Skribent)
04. marts 2021 @ 21:01
Bit kongen
Rasmus Lauritsen skrev:

du får ikke mere hastighed ud af den disk med et andet kabel

Jo da, en moderne harddisk burde kunne levere de 200MB/s +-50MB/s som Ufomekaniker oplyser.

Men søgetid er meget højere end ssd.

Prøvede lige at finde den billigste 3TB Western Digital harddisk på edbpriser

https://www.edbpriser.dk/produkt/wd-blue-wd30ezrz/ 

Den er oplyst til 147MB/s


2273

157
04. marts 2021 @ 21:06
ASCII jonglør

Tak til jer alle. Tror jeg checker med et USB-3 kabel til kr. 24,- først, før jeg investerer en større sum i en SSD - så må vi se, hvad et sådant kabel giver.

Fortsat god aften!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
04. marts 2021 @ 21:53
Stormogul
Factory skrev:

Tak til jer alle. Tror jeg checker med et USB-3 kabel til kr. 24,- først, før jeg investerer en større sum i en SSD - så må vi se, hvad et sådant kabel giver.

Fortsat god aften!

kontroller lige en ekstra gang om du nu er sikker på det kabel passer, mit bud er stadig at du ikke for nogen nævneværdig hastighedsforøgelse. Det er forøvrigt heller ikke en SSD den WD du linker til du har.

Det er forøvrigt et USB3 kabel der følger med disken, uanset om det er blåt eller ej. Du kan se hastigheden disken er forbundet med i System rapport i hjælpeprogrammer. Det kan måske spare dig for en investering i et forkert kabel.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1493

39
04. marts 2021 @ 21:55
Stormogul
PallMei skrev:

Den er oplyst til 147MB/s

ja, en ting er hvad producenten mener den kan, en anden ting er real life.. en mekanisk disk til data opbevaring er fin, men i 2021, så _BØR_ man vælge en ssd til en system disk, alt andet er kun ærgrelse.

Din linkede disk, som du mener kører 147 MB/s  den ligger forøvrigt på 80MB/s i snit ca.
Avg. Sequential Mixed IO Speed 80.6MB/s https://hdd.userbenchmark.com/WD-Blue-3TB-2015/Rating/3522 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2273

157
05. marts 2021 @ 07:23
ASCII jonglør
Rasmus Lauritsen skrev:
kontroller lige en ekstra gang om du nu er sikker på det kabel passer, mit bud er stadig at du ikke for nogen nævneværdig hastighedsforøgelse. Det er forøvrigt heller ikke en SSD den WD du linker til du har.

Kan faktisk ikke se, om der er en SSD eller blot en alm. gammeldags HD i, kan blot huske, at jeg i sin tid købte den i den tro, at der var tale om en SSD. Den fungerer sådan set udemærket til backup med bl.a. SuperDuper, men da jeg forleden lavede en partition med en bootable OS X High Sierra opdagede jeg så dens alt for langsomme hastighed. 

Det er forøvrigt et USB3 kabel der følger med disken, uanset om det er blåt eller ej. Du kan se hastigheden disken er forbundet med i System rapport i hjælpeprogrammer. Det kan måske spare dig for en investering i et forkert kabel.

Har checket og stikket er blåt, så det er korrekt, der er allerede et USB3-kabel i. Pokkers da. Kører i Power i dag og fanger en ny med SSD.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
05. marts 2021 @ 07:58
Bit kongen
Rasmus Lauritsen skrev:
PallMei skrev:

Den er oplyst til 147MB/s

ja, en ting er hvad producenten mener den kan, en anden ting er real life.. en mekanisk disk til data opbevaring er fin, men i 2021, så _BØR_ man vælge en ssd til en system disk, alt andet er kun ærgrelse.

Din linkede disk, som du mener kører 147 MB/s  den ligger forøvrigt på 80MB/s i snit ca.
Avg. Sequential Mixed IO Speed 80.6MB/s https://hdd.userbenchmark.com/WD-Blue-3TB-2015/Rating/3522 

Du kan også se at gennemsnit læse er 132 MB/s og gennemsnitlig skrive er 122 MB/s. Men pga af fysikken i en rund skive højere i udkanten og lavere ved centrum. osv osv. Men stop, gider ikke skændes om mekaniske harddiske. Jeg kan og vil ikke forsvare noget jeg selv opgav for mere end 10 år siden. Det er iøvrigt slet ikke overførselhastigheden som er deres problem til daglig brug, men søgetiden som jeg også allerede nævnte (grundet læsearm der skal flyttes). Søgetiden er ikke eksisterende på en ssd til sammenligning og til alt andet end kopiering af store filer, gør det en kæmpe forskel.


2273

157
05. marts 2021 @ 08:07
ASCII jonglør

Og det er stadigvæk Samsung der holder fanen højest på SSD-markedet, også indenfor de små transportable?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
05. marts 2021 @ 08:39
Stormogul
PallMei skrev:
Du kan også se at gennemsnit læse er 132 MB/s og gennemsnitlig skrive er 122 MB/s. Men pga af fysikken i en rund skive højere i udkanten og lavere ved centrum. osv osv. Men stop, gider ikke skændes om mekaniske harddiske. Jeg kan og vil ikke forsvare noget jeg selv opgav for mere end 10 år siden. Det er iøvrigt slet ikke overførselhastigheden som er deres problem til daglig brug, men søgetiden som jeg også allerede nævnte (grundet læsearm der skal flyttes). Søgetiden er ikke eksisterende på en ssd til sammenligning og til alt andet end kopiering af store filer, gør det en kæmpe forskel.

Jeg prøver såmænd bare at argumentere for  at man absolut intet kan bruge teoretiske max til på en system disk. og det er trådstarter heldigvis overbevist om. han skal have en SSD, ikke en flash disk eller en mekanisk disk, og slet ikke et nyt kabel.   

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

1493

39
05. marts 2021 @ 08:45
Stormogul
Factory skrev:

Og det er stadigvæk Samsung der holder fanen højest på SSD-markedet, også indenfor de små transportable?

der er mange gode bud i power: jeg ville nok tage den her til prisen

https://www.power.dk/computer-e-tablets/harddiske-og-hukommelse/eksterne-harddiske/pny-elite-480-gb-sort/p-1152277/

skal du bare ha den billigste, men som også er godt fremtidssikret:

https://www.power.dk/computer-e-tablets/harddiske-og-hukommelse/eksterne-harddiske/verbatim-vx500-120-gb-soelv/p-1152774/

Samsung er også et super valg, dog lidt dyrer, men også godt udstyret med forbindelses kabler

https://www.power.dk/computer-e-tablets/harddiske-og-hukommelse/eksterne-harddiske/samsung-t7-ekstern-ssd-500gb-graa/p-1098471/



Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2273

157
05. marts 2021 @ 09:06
ASCII jonglør

Tak for links, skal dog bruge lagerplads på mindst 2TB, men det skal jeg nok finde frem til   

Og så er der ifm. de snarligt kommende MacBooks M1 hhv. M2, jo lige et port/stik-spørgsmål, idet min nye SSD naturligvis skal kunne fungere med disse nye ukendte MacBooks. Valg af ekstern SSD kan derfor blive lidt et sats, for rygterne siger jo, at hele port-området får en ordentlig overhaling på disse nye MacBooks...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1493

39
05. marts 2021 @ 09:40
Stormogul
Factory skrev:

Tak for links, skal dog bruge lagerplads på mindst 2TB, men det skal jeg nok finde frem til   

Og så er der ifm. de snarligt kommende MacBooks M1 hhv. M2, jo lige et port/stik-spørgsmål, idet min nye SSD naturligvis skal kunne fungere med disse nye ukendte MacBooks. Valg af ekstern SSD kan derfor blive lidt et sats, for rygterne siger jo, at hele port-området får en ordentlig overhaling på disse nye MacBooks...

Det har du ret i, det bliver spændende hvad der kommer :-) men jeg er sikker på du til den tid kan finde et nyt kabel til den disk du vælger, med det korrekte stik i begge ender :-) Det er såvidt jeg husker USB4 der bruges i M1 nu :-D   

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2273

157
05. marts 2021 @ 16:36
ASCII jonglør

Så gik manden all in og købte en møghund af en knaldrød gummibåd hos tyske Amazon - Samsung T7 SSD, 2 TB, USB 3.2 Gen.2   

Morede mig i øvrigt en del over, at tyskerne har oversat det engelske harddisk nogenlunde direkte - til festplatte   

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
05. marts 2021 @ 17:51
FPU
Factory skrev:

Så gik manden all in og købte en møghund af en knaldrød gummibåd hos tyske Amazon - Samsung T7 SSD, 2 TB, USB 3.2 Gen.2   

Morede mig i øvrigt en del over, at tyskerne har oversat det engelske harddisk nogenlunde direkte - til festplatte   

Rent pernittengrynet er harddisk dansk, mens harddrive er engelsk/amerikansk (f.eks. SSD = Solid State Drive). Og Festplatte er med stort F (på tysk skrives navneord med stort).

Men du har ret; tyskerne (og svenskerne og vist nok også nordmændene) er mindre tilbøjelige til at indføre engelske låneord end os danskere. En computer på dansk er jo en dator på svensk.


396

2
05. marts 2021 @ 19:33
Lærling

Sådan der tyskerne..
Gæt hvad "Festplattenspeicher", "Rechner" og "runterladen" betyder ? :)

  MB Air M1, iPad 8. Generation, iPhone 12 mini, Apple TV 3, iPod Classic

4593

394
05. marts 2021 @ 22:31
FPU
Jan R. B. Nielsen skrev:

Sådan der tyskerne..
Gæt hvad "Festplattenspeicher", "Rechner" og "runterladen" betyder ? :)

Pladelager, computer eller regnemaskine (Taschenrechner er lommeregner), downloade.

Hvad med Mehrwertssteuer, Durchschnittsgeswindigkeit og Fernrohr?


2273

157
05. marts 2021 @ 22:36
ASCII jonglør

Anmelden = Login

Abmelden = Logout

Er det ikke en lidt militær tone - eller er mit kendskab til Hochdeutch blot mangelfuldt?

For man kan jo også nemt misforstå et sprogs tone, dets genius.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
06. marts 2021 @ 10:34
FPU
Factory skrev:

Anmelden = Login

Abmelden = Logout

Er det ikke en lidt militær tone - eller er mit kendskab til Hochdeutch blot mangelfuldt?

For man kan jo også nemt misforstå et sprogs tone, dets genius.

Det er korrekt, at man tilmelder og afmelder sig tjeneste, så der er da lidt "Ordnung muss sein" over det, men vi er jo ikke ret langt bagefter herhjemme, hvor man melder sig ind i og ud af f.eks. en strikkeklub.

P.S: Hochdeutsch med "s", så jo, det er en anelse mangelfuldt, i hvert fald lige her. ;o)