xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
Stabilitet på WiFi
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


104

1
04. marts 2021 @ 09:35
Novice

Hej herinde.

Jeg har Fibia som udbyder af internet. Lige bag deres access-point har jeg et Google mesh netværk sat op, som egentlig styrer mit trådløse netværk.

Fibia har sit eget netværk kørende, hvor de to fjernsyn er tilkoblet (det skal være sådan, siger Fibia).

Google WiFi: Jeg har 4 Google WiFi satellit-enheder på, hvor den først tilkoblede fungerer som router.

Familien klager over, at når de ser TV (der kører trådløst) eller surfer, så oplever de små afbrydelser af forbindelsen - fra 2 sekunder til et minut.

Jeg selv oplever det kun når min arbejds CP tilgår VPN forbindelsen; så ryger alle af et minuts tid - men herud over oplever jeg forbindelsen som meget stabil.

Stort set alt i huset er Apple produkter /(udover de to fjernsyn naturligvis).

Google WiFi kører jo både 2,4 og 5 GhZ i en pærevælling; så jeg kan ikke selv bestemme hvilke enheder, der tilgår 2,4 og hvilke der kører på 5 Ghz netværket.

Kan jeg - for at undersøge om klagerne er berettigede - etablere en form for overvågning at det trådløse netværk, så jeg kan se, om de faktisk ER offline fra tid til anden - eller om det kører stabilt ?.

Gene som et program eller en app der kan køre i æble-universet.

På forhånd tak for jeres hjælp.

  5
1
  508

1129

129
04. marts 2021 @ 10:36
Stormogul

jeg vil blot forsøge at bruge "ping" som alle computere/operativsystemer kommer med. det er tiltænkt lige denne opgave. 

tjekke om der er forbindelse til en anden enhed på netværket. om det er lokalt eller internet er lige gyldigt.


jeg vil på samme tid, pinge 2-3 forskellige IP'er ... nogle lokalt nogle ude på internettet for så kan du se om problemet er lokalt eller om det er router der er problem. 

ping er nemt at bruge... du skal åbne "terminal.app" på din macos og skrive 

ping [IP]

hvis du gerne vil pinge flere enheder så åbner du blot nyt terminal vindue og skriver ny ping kommando. 


en lille fif kan være at kun vise "udfald" og evt. få ping til at sige "ping" når der er udfald. 

dette kan gøres f.eks. ved nedenstående.

ping -A -q google.com 

-A = bell/ping lyd ved udfald 

-q = stille. viser ikke hver ping men kun ved udfald. 




2581

84
04. marts 2021 @ 10:42
Bit kongen

De enheder der mistet net kører på Google Wifi? 

Så kan du godt glemme at klage til Fibia, det er ikke deres problem. 

Hvis enhederne kørte på Fibias access points ville du kunne klage til dem men det andet er ikke og vil aldrig blive deres problem. 

At du kører 2 WiFi netværk samtidigt kan sagtens være kilden til problemerne.

Og så vil jeg tilføje at:

1. Jeg har haft Fibia (Waoo) og de access points er noget af det mest genstridige og ustabile jeg har haft fingrene i.

2. Jeg har google WiFi og det er klippe stabilt, jeg kan ikke erindre et udfald i den tid jeg har haft det. Vi har haft nogle strømudfald på det sidste og jeg er hver gang imponeret over hvor hurtigt de er oppe og køre igen og alle enheder tilbage på net. 

Du skal finde en løsning på at komme af med de Fibia Access Points. Undersøg med Fibia om deres TV bokse kan kables f.eks. eller undersøg om de ikke, modsat hvad supporten har sag til dig, kan køre via Google WiFi. 

Bor du i et af de områder hvor fiber nettet gøres tilgængeligt for det tidligere TDC (hvem pokker har styr på hvad den koncern hedder i den her uge)? Så kan du måske snart bestille Hiper, jeg sidder bare og venter på de åbner for bestillinger i vores område. 



104

1
04. marts 2021 @ 12:02
Novice

Hej Nihad,

Hvad jeg søger et en overvågning - ikke et her-og-nu tjek af forbindelsen.

Overvågning med logfil, så jeg kan se i dag - om forbindelsen har være stabil i går (f.eks.). 



104

1
04. marts 2021 @ 12:05
Novice

Hej Jesper.

Tak for dit svar. Jeg er helt enig; når der er 3. parts udstyr på, så er man alene i verden...

Ad 2: Hr samme erfaringer fra da jeg havde STOFA med Googles wi-fi enheder.

Boksene kan kables - jeg ville blot undgå at være nødt til at trække kabler rundt i huset.

Mjah er bundet til Fibia i 3-4 måneder endnu, men så kan jeg elles vælge anden udbyder.


1129

129
04. marts 2021 @ 12:30
Stormogul
Stjans skrev:

Hej Nihad,

Hvad jeg søger et en overvågning - ikke et her-og-nu tjek af forbindelsen.

Overvågning med logfil, så jeg kan se i dag - om forbindelsen har være stabil i går (f.eks.). 


det kan du også gøre...

ping -A -q google.com > google_ping.txt &
ping -A -q 192.168.1.1 > gateway_ping.txt &

dette vil så længe din maskine er tændt, køre ping i baggrund. den ene vil pinge google.com og den anden vil pinge din internt gateway (hvis den har 192.168.1.1 som IP)

"&" tegn gør, at kommandoen køres i baggrund. 

hvis du gerne vil have tidspunkt også så er kommandoen lille smule mere kompliceret men ikke særlig meget. :D

ping -A -q google.com | while read pong; do echo "$(date): $pong"; done > google_ping.txt &