xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
NASAs Mars-bil Perseverance kører på ældre iMac G3 processor
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


2252

151
02. marts 2021 @ 17:11
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  5
2
  548

4586

390
02. marts 2021 @ 17:57
FPU

Fedest! Godt nok kunne de lave meget varme, men generelt var de RISK CPU'er meget stabile og ret fejlfri, både i forhold til Intels 80586 (Pentium), hvor 90 MHz-versionen jo ikke kunne regne rigtigt, og i forhold til Motorola's 68040 (Quadra) chip, som kom i to udgaver; den fuldt udbyggede Quadra, hvor den indbyggede FPU virkede, og LC-versionen (LowCost), hvor FPU'en var dysfunktionel og derfor slået fra. LC-chipsene blev brugt i LC/Performa 475 og (vist nok) i Centris 610. Det var dog muligt at skifte chippen ud med en Quadra-chip, og det gav pænt ekstra fart på, når der f.eks. skulle renderes Mandelbrot'er.

Rumfærgerne brugte Intel 80186 CPU i deres syv onboard computere, som var programmeret således, at de stemte om tingene, hvis ikke alle syv var enige om de inputs de fik. Hvis der f.eks. var fire for at afbryde en nedtælling og tre imod, så blev den afbrudt.

I rumfærgernes sidste år havde Nasa problemer med at finde erstatningschips, så de annoncerede officielt efter gamle 80186 CPU'er, så man kunne få en hæderlig pris, hvis man havde en original IBM PC liggende. Jeg tror, at Nasa ikke engang kunne bruge XT-chippen (80188); det SKULLE vist være den oprindelige 80186.

Hvis jeg ellers husker rigtigt, blev der skrevet omkring 400.000 linier kode til hver rumfærge-mission.

Man kan i øvrigt se en spændene udsendelse om rumfærgen på YouTube. Fortælleren er ingen ringere end Captain Kirk fra den originale Star Trek-serie (William Shatner).


250

32
02. marts 2021 @ 18:41
Juniormedlem

Der er nu ikke "bare" tale om en iMac G3 processor. Det er en PowerPC 750 som er specielt hærdet mod stråling og kan arbejde i større temperaturområde og til den nette pris af $200.000 pr. styk.

Fra Gizmodo


927

49
02. marts 2021 @ 19:03
Veteran

De skulle også blive pænt varme, og den slags er der brug for i de robotter på Mars. Gratis varme = win win. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

174

15
03. marts 2021 @ 07:54
Suspenderet

Har lige afleveret min originale iMac (serie B) på genbrugspladsen.

I har alle fået chancen, for at få den gratis her på siden via kramboden, men det var der desværre ingen der ønskede.

GD


4586

390
03. marts 2021 @ 10:07
FPU
Peterdyr skrev:

Har lige afleveret min originale iMac (serie B) på genbrugspladsen.

I har alle fået chancen, for at få den gratis her på siden via kramboden, men det var der desværre ingen der ønskede.

GD

Tjah, RISK-Mac'erne er så godt som ubrugelige nu, undtagen måske lige G5'erne, som kan køre Leopard. Her kan man med lidt snilde stadig surfe og web-maile i den sidste Firefox til Leopard, men det hele går langsomt, og strømforbruget er højt i forhold til moderne isenkram.

Ældre Mac'ers eneste eksistensberretigelse er efterhånden kun (offline) processor-specifik software, som af en eller anden grund ikke kan emuleres, eller som kører alt, alt for hurtigt p.gr.a. stedse hurtigere computere.

Jeg har f.eks. et gammelt spil, som hedder "Rescue!". Det er et Star Trek-inspireret spil, hvor man skal redde kolonister på et antal outposts og ind imellem også skyde fjendens rumskibe, altså et spil hvor man både skal planlægge sin rednings/kamp-strategi og bruge taktik i de deciderede kampsituationer, samtidig med, at man er nødt til at holde øje med sit energiforbrug.

Det er faktisk et ret avanceret spil. Det er oprindeligt skrevet til 68K-platformen, d.v.s. til CPU'er på 20 til 66 MHz, og der er ti hastigheder, som man kan indstille det til.

Imiderliertid plejer jeg at spille det på en PowerMac G4, og hvis jeg glemmer at sætte hastigheden ned til det absolut laveste, er samtlige outposts udryddet og jeg selv under angreb inden for et par sekunder, og så er spillet ellers slut.

Jeg får et kæmpe chok hver gang, for inden jeg overhovedet kommer i gang, hører jeg enten "Red Alert" eller Star Treks originale sirene-lyd.

Et andet fedt spil er ShufflePuck Café. Det kan ganske vist emuleres, men så vidt jeg husker, virker lyden kun, når det  kører native på en 68030, måske også på en 68040, og det er lidt en skam, for lyden er en fed ekstra dimension i det her spil.