xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilke små-apps bruger i til dagligt?
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


927

49
27. februar 2021 @ 11:58
Veteran

Med instpiration fra Peterdyr, prøver jeg at starte denne tråd.

Her er de macOS apps jeg bruger på mit system.

iStat Menus (Genial app til at se hvorfor ens system lagger, og om det skyldes software eller hardware)

OcenAudio (Rediger lydfiler)

Friendly Streaming Browser (YouTube afspiller app fordi Safari og de andre browsere lagger for vildt når jeg bruger YouTube)

AppCleaner (Fjerne alle filer, når en app slettes)

CCleaner (Forårsrengøring af din computer)

AirVideo HD (Laver din iPhone/iPad om til en avanceret og flot fjernbetjening til AirVideo Media Server)

Boom 2 (En genial og flot equalizer til både højtaler og mikrofon)

DisplAperture (Laver smukke runde hjørner på skrivebordet, så det passer til resten af Apples designstil. Det giver lige det sidste pift til et smukkere finish. Se billedet)



Hvilke små-apps bruger i til dagligt som gør livet lidt mere sjovere og behageligt?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  15
7
  1526

2581

84
27. februar 2021 @ 12:39
Bit kongen

Hazeover

https://hazeover.com/da/

Nedtoner de vinduer man ikke arbejder i og kan gøre det på forskellige måder over flere skærme.

Får helt kuller ved en computer hvor det ikke kører.



2252

150
27. februar 2021 @ 12:51
ASCII jonglør

1Password - Holder styr på logins. koder etc. Præmieret af undertegnede (og adskillige andre, men det er underordnet).

CleanMyMac X - Efter brug af dagens mackeup renses ansigtet naturligvis med CleanMyMac. Nu med X!

Cocktail - Først en gang X, derefter en bette Cocktail. Klarer alle problemer - i ens MacMachine, that is.

Playlist Export - Brug for at eksportere din musik, playlister etc. fra Musik (tidligere kaldet iTunes) til et andet sted, fx til et SD-kort til at indsætte i bilens musikanlæg? Idag lettere overflødiggjort af CarPlay, men alligevel - og hvad nu hvis man nu ikke kan få lov at bruge CarPlay i ens Ford T, årgang 1930. Nemlig!

Stellarium - Alsidigt kig ud i verdensrummet, planeter, stjernenavne, stjernebilleder, satellitter, hvorsomhelst, nårsomhelst, hvemsomhelst. Special feature - Anti-kedsomhedsfunktion: Få tiden til at gå meget hurtigere ved tryk på J eller meget langsommere ved tryk på K. 

Transmission - Præcis.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

250

32
27. februar 2021 @ 14:23
Juniormedlem

Noget af det jeg bruger

aText - Frasebibliotek, bruger den til at indsætte tekst, f.eks. navn, adresse og andre former for tekst jeg ofte skal indtaste

GeekTool - Viser sammen med icalBuddy mine kalenderaftaler på skrivebordet.  GeekTool kan vise alt hvad hjertet måtte begære, logfiler, shellscripts, unix-kommandoer, processorbelastning, temperatur, ram-forbrug, brugt diskplads, fri diskplads o.s.v. Det er stort set kun din fantasi og evner der sætter grænserne. Kræver lidt til meget nørderi.

HotKey - lav tastaturgenveje til programmer, mapper o.s.v. Jeg bruger f.eks. ctrl+S til hurtigt at åbne Safari Technology Preview, ctrl+alt+D for at åbne Overførsler/Downloads.

Cookie - til at holde diverse former for cookies, tracking cookies og andet "skrammel" nede, så godt som det nu lader sig gøre.

CotEditor - Teksteditor - nem og overskuelig, kan det jeg har brug for.

Cocktail + Onyx - til vedligeholdelse og skjulte indstillinger i MacOS - de kan lidt forskelligt, derfor begge.

AppCleaner - Fjerner programmer og tilhørende filer (plist o.s.v.)

USBclean - Fjerner usynlige Mac/Windows filer fra diske, SD-kort, memorysticks/drev. Jeg bruger den til at rense memorysticks og SD-kort til brug i min bil, SD-kort til mine RaspberryPi's o.s.v.

KeepSolid SmartDNS - DNS/VPN der lader mig se/streame BBC, både live og iPlayer. Kan vist også bruges til Netflix m.v.

Little Snitch - Udgående firewall - 'nuff said. Ville nok teste LuLu hvis jeg ikke allerede havde "investeret" adskillige år i at  træne LS.

BlockBlock, KnockKnock, TaskExplorer m.v. fra Objective-See - Objective-See/Patrick Wardle er en særdeles anerkendt malware ekspert. Hans programmer er OpenSource og Donationware - kan anbefales hvis man er lidt sikkerhedsminded/småparanoid {sølvpapirshat}

Terminal - SSH'er ind i mine "headless" RaspberryPi's og andet terminal "sjov"

+ en masse andet software, flere forskellige browsere (YouSee's inkompetente udviklere kan åbenbart ikke udvikle til Safari), diverse grafikprogrammer - Pixelmator Pro er favoritten, videoafspillere, Markdown editorer og jeg kan blive ved. Meget af det har jeg ikke decideret brug for, men det interesserer mig, f.eks. synes jeg at Markdown er genialt.

/Carsten


1891

183
PowerPalle (Administrator)
27. februar 2021 @ 17:28
Stormogul

BBEdit - den bedste (IMHO) text-editor der findes. Har brugt den i multi-mange-år og den er et af de primære værktøjer bag macnyt.

Affinity Photo - Den overtog mine grafiske opgaver efter jeg måtte lægge Photoshop i graven grundet pris samt at min 32-bit version måtte overgive sig til et 64-bit OS og jeg ønskede egentlig ikke at skubbe flere penge i Adobes retning.

iStat Menus - holder øje med hvordan macOS Big Sur opfører sig.

Friendly for Twitter - Min favorit Twitter App til macOS

BatChmod -  rettigheder, rettigheder, rettigheder :)

Terminal - Apple's egen CLI

Sceenshot - Apple's eget værktøj til at tage skærmbilleder på mac'en

Mange andre små app's installeret men bruger dem næsten ikke.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1891

183
PowerPalle (Administrator)
27. februar 2021 @ 17:34
Stormogul
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

CotEditor - Teksteditor - nem og overskuelig, kan det jeg har brug for.

Ser spændende ud. Jeg har lige downloadet den og sidder og lærer den at kende. Er ganske nydelig lavet.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2252

150
27. februar 2021 @ 17:52
ASCII jonglør
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

CotEditor - Teksteditor - nem og overskuelig, kan det jeg har brug for.

Interessant, ser rigtig fin ud - men så vidt jeg kan se, har programmet ingen mulighed for at uploade filer evt. et helt website til www - er det korrekt?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

250

32
27. februar 2021 @ 18:40
Juniormedlem
Factory skrev:
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

CotEditor - Teksteditor - nem og overskuelig, kan det jeg har brug for.

Interessant, ser rigtig fin ud - men så vidt jeg kan se, har programmet ingen mulighed for at uploade filer evt. et helt website til www - er det korrekt?

Det mener jeg er korrekt. Det er ikke et behov jeg har, så har aldrig undersøgt, eller savnet muligheden. Når jeg førhen har haft brug for at uploade til www-servere, har jeg altid brugt FTP-programmer som Fetch, CyberDuck o.l.

/Carsten


8581

198
28. februar 2021 @ 15:53
Poseidon

Alfred - Bruger den primært til global søgeværktøj til forskellige hjemmesider, men den kan også et væld af andre ting.

Self Control - Blokerer fuldtændigt til valgfrie domæner på systemniveau, over en selvbestemt periode. God til når man virkelig skal fokusere på arbejdet uden forstyrrelser.

Irvue - Henter automatisk fantastisk flotte skrivebordsbilleder ned på forudbestemte tidspunkter, fra forskellige temaer man selv bestemmer.

Discord - Nutidens IRC, og man kan finde alt derinde efterhånden.

Todoist - Todo liste med intelligent og systemglobal punktindtastning. Synker med både Apple Watch og iOS.

Vienna - RSS app.

Scrivener - Fantastisk skrive app. Bruger den til bogskrivning, samt data- og protokolsamling i forbindelse med min forskning.

Authy - 2-faktor autorisering som synkroniserer med mit Apple Watch. Sooooo convenient at have adgang til alt på håndleddet!!!

CoconutBattery - Holder lidt øje med mit Macbooks batteri, nu det lige er ved at nå 1000 cycler.

Iina - Minimalistisk medieafspiller. Hvad VLC burde have været IMHO.

Mindnode - Mind mapping.

Omnigraffle - Vektorgrafik jeg bruger til mind mapping og lækre figurer.

USB Overdrive - Komplet kontrol over mine mus.

Ufomekaniker skrev:

DisplAperture (Laver smukke runde hjørner på skrivebordet, så det passer til resten af Apples designstil. Det giver lige det sidste pift til et smukkere finish. Se billedet)

Interessant. Hvordan håndterer moderne Mac skærme det over laaang tids køren med denne app? Brænder hjørnerne sig fast?


8581

198
28. februar 2021 @ 15:56
Poseidon

Bonus runde når nu alle ser ud til at kunne lide minimalistisk text editors:
Quiver - "Quiver is a notebook built for programmers. It lets you easily mix text, code, Markdown and LaTeX within one note, edit code with an awesome code editor, live preview Markdown and LaTeX, and find any note instantly via the full-text search"


927

49
28. februar 2021 @ 19:51
Veteran
David Munch skrev:

Alfred - Bruger den primært til global søgeværktøj til forskellige hjemmesider, men den kan også et væld af andre ting.

Self Control - Blokerer fuldtændigt til valgfrie domæner på systemniveau, over en selvbestemt periode. God til når man virkelig skal fokusere på arbejdet uden forstyrrelser.

Irvue - Henter automatisk fantastisk flotte skrivebordsbilleder ned på forudbestemte tidspunkter, fra forskellige temaer man selv bestemmer.

Discord - Nutidens IRC, og man kan finde alt derinde efterhånden.

Todoist - Todo liste med intelligent og systemglobal punktindtastning. Synker med både Apple Watch og iOS.

Vienna - RSS app.

Scrivener - Fantastisk skrive app. Bruger den til bogskrivning, samt data- og protokolsamling i forbindelse med min forskning.

Authy - 2-faktor autorisering som synkroniserer med mit Apple Watch. Sooooo convenient at have adgang til alt på håndleddet!!!

CoconutBattery - Holder lidt øje med mit Macbooks batteri, nu det lige er ved at nå 1000 cycler.

Iina - Minimalistisk medieafspiller. Hvad VLC burde have været IMHO.

Mindnode - Mind mapping.

Omnigraffle - Vektorgrafik jeg bruger til mind mapping og lækre figurer.

USB Overdrive - Komplet kontrol over mine mus.

Ufomekaniker skrev:

DisplAperture (Laver smukke runde hjørner på skrivebordet, så det passer til resten af Apples designstil. Det giver lige det sidste pift til et smukkere finish. Se billedet)

Interessant. Hvordan håndterer moderne Mac skærme det over laaang tids køren med denne app? Brænder hjørnerne sig fast?

Ikke så længe det er LCD skærme, og jeg ved ikke om Apple laver OLED skærme. Det mener jeg ikke de gør. Men tak for lige at minde mig om, at man kan smide en ekstern OLED skærm til Mac og muligvis skade den på den måde. Det vil dog se fjoget ud med afrundet hjørner på en 3. parts skærm med kantede hjørner.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

167

5
01. marts 2021 @ 07:14
Novice

Scrivener ser interessant ud for mig.
Findes den på dansk eller kan man indstille sprog når man installerer.
Synes ikke lige jeg kan finde svar på det.


2696

335
PallMei (Skribent)
01. marts 2021 @ 10:10
Bit kongen

Turbo Boost Switcher Pro Hvis man ikke gider blæserstøj.


8581

198
01. marts 2021 @ 13:26
Poseidon
Kimball skrev:

Scrivener ser interessant ud for mig.
Findes den på dansk eller kan man indstille sprog når man installerer.
Synes ikke lige jeg kan finde svar på det.

Ingen dansk udgave. Men du kan få det på svensk.. :)


167

5
01. marts 2021 @ 13:45
Novice

Tak for svar - så hellere på engelsk:-)



25

1
02. marts 2021 @ 10:14
Let øvet

Itsycal


https://www.mowglii.com/itsycal/