xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
istedet for gl. win Photoshop
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


108

8
10. februar 2021 @ 17:28
Novice

Lidt gode råd søges!

Jeg skal redigere nogle fotos så de er velegnet til web-side. Skal primært beskære størrelse, oprette skæve perspektiver og gemme i 72DPI lav opløsning.

Jeg har en 10 år gammel Photoshop på en win maskine som jeg helst vil undgå, synes den er tung og ikke særlig nem at bruge og vil gerne have program på iMac. Far kikket på "indbygget" Fotos men kan vist ikke oprette skæve lodrette perspektiver og synes også det virker lidt underligt i forhold til at vælge opløsning og størrelse på billeder.

Hvad skal jeg kikke på uden at det bliver ekspert værktøj ?

  10
0
  464

4593

394
10. februar 2021 @ 18:10
FPU

Preview (Billedfremviser) burde vel kunne, det du skal.

Hvis jeg tager f.eks. et screendump af noget og vil beskære det, gør jeg det altid i Preview.

Her kan du også nemt reducere filstørrelsen, i hvert fald i JPEG-formatet.

Problemet er måske, at den vist ikke kan indstilles direkte til f.eks. 72 DPI, så du kan prøve GraphicConverter fra Lemkesoft. Den kan alt, den er shareware, og den er (var) et must i OS'erne før OS X.

Du kan også prøve, om en browser som f.eks. iCab kan åbne et billede i høj opløsning og så gemme det i standard 72 DPI web-opløsning.

Endelig kan du hente Gimp. Det er en freeware pendant til Photoshop. Den kan vist endda åbne de fleste Photoshop- og RAW-formater.


109

4
11. februar 2021 @ 00:36
Novice

Drop tanken om 72 dpi - det skal ikke printes alligevel.
Tænk mere om hvordan opløsningen skal være:
feks: 500 x 800 px i stedet for 4000 x 6000


927

49
11. februar 2021 @ 07:29
Veteran

Billedfremviser kan godt re-size billedet efter DPI, procent, pixel og et par andre måleenheder. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
11. februar 2021 @ 08:02
Bit kongen

Ved ikke helt hvad du mener med skæve perspektiver, men ios Fotos kan Ret ud, og juster perspektivet. Lader underligt nok ikke til at være muligt på Mac udgaven.

https://support.apple.com/da-dk/guide/iphone/iphb08064d57/ios


108

8
11. februar 2021 @ 09:20
Novice

Når man eksempelvis har et foto af tre høje huse så kan huset i midten stå genske pænt, men pga kameraets widevinkel, så skråner de to huse ved siden af ind mod huset i midten i toppen. Disse skrå lodrette linjer kan oprettes med perspektiv tools så de tre bygninger står på nogen lunde lodret linje.


2709

341
PallMei (Skribent)
11. februar 2021 @ 09:39
Bit kongen
Michael Ib skrev:

Når man eksempelvis har et foto af tre høje huse så kan huset i midten stå genske pænt, men pga kameraets widevinkel, så skråner de to huse ved siden af ind mod huset i midten i toppen. Disse skrå lodrette linjer kan oprettes med perspektiv tools så de tre bygninger står på nogen lunde lodret linje.

Ok, det kan ios fotos. Men der ikke mange muligheder ud over om du vil justere perspektivet horisontalt eller vertikalt. Stadig underligt er macos fotos ikke kan..


927

49
11. februar 2021 @ 11:28
Veteran

macOS Fotos kan også tilte og beskære lige som iOS Fotos. Men ingen af dem kan kompensere for et forvredet billede taget af et vid-vinkel linse så vidt jeg ved. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
11. februar 2021 @ 11:43
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

macOS Fotos kan også tilte og beskære lige som iOS Fotos. Men ingen af dem kan kompensere for et forvredet billede taget af et vid-vinkel linse så vidt jeg ved. 

Den spejlvende, rotere og beskære, men mangler muligheden for at rette perspektiv som ios har.


75

10
11. februar 2021 @ 12:40
Novice

Hej - hvis du alligevel vil have noget som du kan vokse med kan du jo prøve gimp

det er donationware.


108

8
11. februar 2021 @ 14:46
Novice

Tak for alle indput - jeg er nu faldet over PhotoScape X som kan til husbehov i forhold til de tunge drenge.

Også i deres free udgave, og resten virker faktisk meget tilgængeligt også, jeg vil bruge lidt tid med den og se om det er nok.