xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
MIne mails ryger i folks spamfilter
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


178

1
09. februar 2021 @ 23:07
Novice

Hej alle.

Mine mails, til folk jeg kender, er begyndt at ryge i deres spamfilter. 

Nogen der har en løsning på det?

Hilsen

Henrik

  29
3
  1073

4593

394
10. februar 2021 @ 00:23
FPU

Næppe andet, end at du må bede dine bekendte om at nulstille deres spam-filtre. Det er naturligvis ikke så sjovt for dem, fordi deres software jo så skal lære at skelne skidt og kanel helt forfra igen, men med mindre deres e-mail programmer specifikt kan frede specifikke adresser manuelt, er der nok ikke andet at gøre.


1129

129
10. februar 2021 @ 08:14
Stormogul

der kan være mange årsager.

først vil jeg tjekke om dine mail som du sender til folk har en fejl. det kan være teknisk at forklare det, men mail er ikke bare mail. den indeholder en hel masse andet info som bruges til at verificere afsender, som modtager server kan bruge og vælge at ignorere eller agere på.

så f.eks. hvis du har eget domæne, kan det skyldes at domænet eller serveren ikke er indstillet korrekt til at agere en afsender af dine mail. nogle servere vil se det her som "forfalskning" og øge spam værdier på den besked.

lignende kan også ske hvis domænet slet ikke har noget beskyttelse imod det her, så det er nemt at forfalske mails. og så er der nogle der har sendt mails på vegne af dig, som så ud til at være dig.

eller at den mail server du bruger, er blevet ramt af spam eller spam lignende mails, så andre har valgt at mærke den som "spam spytter" og dermed almindelig mails fra samme server markeres som spam. 

så er der jo den mulighed at fri tjenester har måske en overreaktion af et eller andet art. osv.

jeg kan liste 30 andre årsager... men hvis du kommer med lidt mere detaljer så kan vi måske tjekke nogle af dem.


hvis du sender mail til mig, så kan jeg kigge på min mail server, og se hvad den gør. :)

henriksimonsen

@

domæne i signaturen.


2581

84
10. februar 2021 @ 08:43
Bit kongen

Hvilket domæne sender du fra? Den del der kommer efter @?

Sender du altid mails hjemme fra f.eks.? 

Hvem er din internet udbyder? 



178

1
10. februar 2021 @ 11:43
Novice

Tak for svar Tonny.

Hmm, det mærkelige er at det ikke er alle mails til samme person der ender i spam. Sendte til en for en uges tid siden, den gik i hendes spambox. Et par dage efter sendte jeg en anden til samme person, den fik hun?


178

1
10. februar 2021 @ 11:50
Novice

Hej Nihad

Tak for svar.

Hmm, det ved jeg ikke, det virker lidt tilfældigt hvornår de går igennem og hvornår de ikke gør. Måske der er et problem når det er til personer med gmail-konto, der er tre for nylig der havde det men vist også en med en konto på sin skole (skoleelev)

Jeg har mit eget domainenavn og er hos one.com. Jeg skrev til dem igår og efter at de havde set en af de mails der ikke gik igennem skrev de flg.:

(10:39:52)Jullee: I am referring to the receiver. You need to contact the receivers mail service provider so they can advise you as to why the email was marked as spam. Please note that each mail service provider has different spam filters and system used. That's why if the mail was marked as spam by the receivers mail providers, then you will need to directly check it from their end

Jeg ved faktisk ikke hvad domainet har af beskyttelse.


Jeg vil meget gerne sende en mail til dig, hvad skal jeg skrive i emne og tekst?







178

1
10. februar 2021 @ 11:55
Novice

Hej Jesper

Tak for svar.

henriksimonsen.dk

Og ja, stort set, ihvertfald de tre seneste der ikke er gået igennem.

One.com

Jeg skrev med dem igår, deres konklusion var:

(10:39:52)Jullee: I am referring to the receiver. You need to contact the receivers mail service provider so they can advise you as to why the email was marked as spam. Please note that each mail service provider has different spam filters and system used. That's why if the mail was marked as spam by the receivers mail providers, then you will need to directly check it from their end

Men det virker uoverksueligt hvis jeg skal kontakte diverse mailudbydere om deres spamfiltre?

Iøvrigt, findes der en indstilling/app der kan vise om personer har modtaget ens mail?


1129

129
10. februar 2021 @ 11:57
Stormogul

da jeg har min egen mail server, kan jeg analysere dine mails som du sender til mig, og på den måde forhåbentlig se et årsag til at dine mails markeres som spam.

hvis du sender mail med samme indhold som den du har sendt i sidste uge, men blev markeret med spam, vil det være mest mening. hvis der ikke er noget "hemmeligt" folk ikke må vide. ellers må du ændre i det. :)

emne er ligegyldig, jeg skal nok finde din mail.

da personen du har sendt mails til, har en gmail, kan du evt. spørge om de kunne evt kigge på "mail kildekoden" (på engelsk i gmail hedder det "show original")  og sende det til dig, som tekst fil. på den måde kan du se hvad det er der har gjort din mail er endt i spam.

men lad os nu starte med mail til mig, så kigger jeg på om der er hints :)



178

1
11. februar 2021 @ 23:44
Novice

jeg har bedt om kildekoden fra en af dem jeg har sendt mail til, jeg har også prøvet at finde en kontaktmulighed til Google for at beskrive problemet for dem, jeg kan simpelthen ikke finde en mulighed! Der er hverken chat-support eller en mailadresse til supporten.

Nogen herinde der ved hvordan jeg kommer i kontakt med Google?


931

67
12. februar 2021 @ 07:13
Veteran

Prøv at tjekke din mail score på

https://www.mail-tester.com/

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

137

0
12. februar 2021 @ 13:17
Novice
mactekniker skrev:

Prøv at tjekke din mail score på

https://www.mail-tester.com/

Fedt link, tak for det. 

Hvis man vil have testet andet end mail-delen på sit domæne kan jeg også anbefale https://sikkerpånettet.dk/.

Peter Boye Larsen, iBook 12, MacBook

2581

84
12. februar 2021 @ 15:43
Bit kongen

Jeg har en mistanke om at det er i din ende det sker. 

De malls der er problemer med er de sendte fra samme fysiske lokation med den samme internet udbyder?

Hvis ja hvad er det for en internet udbyder?


178

1
12. februar 2021 @ 18:10
Novice

Tak mactekniker, et vil jeg prøve:-)


178

1
12. februar 2021 @ 18:11
Novice

Tak Peter, det der vil jeg også prøve, se om jeg kan finde ud af at bruge det også:-)


178

1
12. februar 2021 @ 18:20
Novice

Ok Jesper, det er måske meget hvis det er her fejlen sker.

Ja det er de, enten fra min bærbare, iPhone eller Mini, jeg har ikke tjek på hvilken jeg har sendt fra.

Fra one.com

Men er der noget jeg kan gøre her hos mig?


Nihad var så venlig at teste en mail fra mig, skrev at der var lavet spam score, at mail og domaine er sat rigtigt op så det måske er gmail og outlook spam filtrene der reagerer for hurtigt.

Som skrevet tidligere har prøvet at finde en kontakt til Google, det er ikke lykkedes.............

Men tak alle sammen for hjælp!!

Henrik


291

45
12. februar 2021 @ 18:41
Juniormedlem
Henrik Simonsen 2 skrev:

Men er der noget jeg kan gøre her hos mig?

Ja, dobbelttjek om du rent faktisk bruger One.com’s SMTP-server til at sende e-mails med på alle enheder:

  • Udgående servernavn: send.one.com
  • Port og kryptering: 587 med STARTTLS
  • Godkendelse: din e-mailadresse og adgangskode

2581

84
12. februar 2021 @ 18:46
Bit kongen

Jeg ville gerne vide hvem din internet udbyder er ikke hvem der hoster din mail. 

Det kan være en hel stribe ip adresser der er blacklisted et sted. 

Du kan teste ved f.eks. at sende via din mobil telefon der IKKE er på WiFi til en af de modtagere hvor dine mails ender i spam folderen. 


1129

129
12. februar 2021 @ 19:37
Stormogul

langt det fleste mail servere vil filtrere afsender ip adresse, inden mailen bliver afsendt videre til modtager. dette er en GDPR regel og generelt privatliv beskyttelse.

Du vil stort set aldrig se afsenderens IP hvis du kigger påde mails du har modtaget. Det har været en standard i rigtigt mange år. også før GDPR. så det har nok ikke det helt store med score at gøre.

google og outlook spam filtere er "inteligente" ved at de kigger på en hel del ting ikke nødvendigvis kun afsenderens domæne. men mail serverens IP adresse. og hvis der har været nogen på samme server der har sendt en masse reklamer/spam selvom det er helt legitimt firma, så er det brugernes opførsel der bestemmer om ens mail ryger i indbakken eller i spam. 

hvis du sender nyhedsbrev til 1000 brugere, og 10% af dem flytter den i spam eller sletter den uden at have haft tid til at "læse" mailen, så vil dette blive registreret af gmail/outlook og på den måde lære spamfilter at brugere ikke gider bruge tid på at læse mailen, og derfor med tiden antage det er spam

outlook bruger en global IP scoring filtre, så hvis mails fra samme mail server system bliver opfattet som spam af X% af brugere, så ryger resten også der.

nu fik jeg lige kigget på score...og kan egentlig godt se at min mail server har ikke kunne opfange din SPF record på henriksimonsen.dk. 

yderligere tjek på mxtoolbox.com viser heller ikke SPF. det er måske en af årsage. 

https://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=spf%3ahenriksimonsen.dk&run=toolpage


Hvis du har fået kilde koden fra gmail så vil du kunne se der inde at den har lavet en SPF tjek. og at den nok ikke er "PASS" ...



71

1
12. februar 2021 @ 19:39
Novice

Jeg har eller har haft samme problem. Testede og fik følgende:

Nogen der kan tyde noget ud af det?


1129

129
12. februar 2021 @ 20:09
Stormogul
Poul A skrev:

Jeg har eller har haft samme problem. Testede og fik følgende:

Nogen der kan tyde noget ud af det?

SPF indikere hvem (server IP/domæne) må sende mail på vegne af dig. hvis du ikke specificere dette, kan andre spoofe mails fra dig, og modtager server har ikke mulighed at vide om det er tilladt eller ej. Så man skal aktiv sige... 1.2.3.4 må gerne sende mails fra domæne.dk og på den måde kan modtager server kontrollere om serveren har ret at sende dine mails.  ved samme lejlighed, specificere du instruks hvad skal modtager server gør ved mails. hvis den ikke kan bekræfte identitet, så kan du sige "afvist" og så vil de afvise mails. 

DKIM er en sikring af mail besked, at den ikke er ændret undervejs. afsender server tager nogle felter fra mailen, og beregner en "værdi" af dette... og inkludere det så i kildekoden. modtager server kan så køre den samme analyse og se om beskeden har samme værdi... hvis ja, så er den bekræftet som "oprindelig" mail... dvs. ikke ændret undervejs. hvis den ikke kan gøre det, så kunne beskeden ikke verificeres og på den måde kan man sige... "falsk mail" ... men det kan også være fejl i konfiguration. 

SPF kræver kun en ændring/tilføjelse i DNS til domænet... hvor du laver et nyt record til SPF og angiver at den og den server(e) må sende mail for dette domæne. Og så er du kørende.

DKIM kræver lidt mere. her skal man ændre i DNS, men også i server indstillinger. for det kræver at man bruger en certifikat.

hvis du hoster din mail ved et web/mail hotel, så er jeg ret sikker på at langt de fleste udbyder vil være behjælpelig med oprettelse af disse..



291

45
12. februar 2021 @ 20:29
Juniormedlem
Poul A skrev:

Nogen der kan tyde noget ud af det?

Der bruges GratisDNS til dit domæne, så denne vejledning til SPF-opsætning viser hvad du skal gøre for at få det første løst.


71

1
12. februar 2021 @ 21:15
Novice

Nihad og Michael, tak for svar. Det vil jeg kigge på i weekenden.


178

1
12. februar 2021 @ 23:20
Novice

Ok, det er Fastspeed:-)


178

1
12. februar 2021 @ 23:21
Novice

Igen, tak for alle svarene, der er noget at tjekke!


178

1
13. februar 2021 @ 13:09
Novice

Her prøvet mail-tester. Jeg får en fin score 9/10 men den siger:

"You do not have a SPF record, please add the following one to your domain"

Så står at jeg tilføje det her til mit domaine:

v=spf1 a mx include:_custspf.one.com ~all

Og så er det jo lige hvor præcis, jeg gør det:-)

Jeg mangler også "a DMARC record":

"

You do not have a DMARC record, please add a TXT record to your domain _dmarc.xxx with the following value:

v=DMARC1; p=none





178

1
13. februar 2021 @ 13:11
Novice

måske jeg skulle alliere mig med one.com-support


291

45
13. februar 2021 @ 13:24
Juniormedlem
Henrik Simonsen 2 skrev:

Og så er det jo lige hvor præcis, jeg gør det:-)

Det er beskrevet her: Tilføj en SPF record

Og “v=DMARC1; p=none;” giver ikke meget mening. DKIM og DMARC er noget support bør håndtere, hvis One.com overhovedet understøtter det.


178

1
13. februar 2021 @ 16:37
Novice

He he, tak Michael, det ser ud til at være til at gå til:-)

Ok med DMARC, prøver supporten


178

1
15. februar 2021 @ 23:30
Novice

Kære alle

Håber det har hjulpet med nye indstillinger. Har testet på mail-tester og fik en score på 10/10:-) Har sendt nogle testmails ud som er gået igennem som de skulle, håber det holder. 

Tusind tak for hjælpen til jer alle og tak for tålmodigheden til Nihad.

Jeg tilføjede de records der ifølge mail-tester manglede.

Hjælp til SPF-record (den har vist været oppe mange gange men her er det link jeg fik): https://help.one.com/hc/da/articles/115005595945-Tilf%C3%B8j-en-SPF-record)

Hjælp til DMARC-record: https://help.one.com/hc/da/articles/360000825478-Hvordan-opretter-jeg-en-TXT-record-

For dmarc er _dmarc værtsnavnet, "value" v=DMARC1; p=none

Hilsen

Henrik


178

1
15. februar 2021 @ 23:33
Novice

Til Michael Rasmussen: det gør one.com. understøtter DMARC:-)