xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
timecapsule
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)



0
26. januar 2021 @ 22:20

Hej. Har en  timecapsule og vil sætte en harddisk til den via usb. når jeg sætter den til så siger Airport-Værktøj at disken skal repareres ?. den er en Hardisk på 10 Tb. er det fordi den er for stor eller fordi den skal formateres i et format ? 

  9
0
  485

2696

335
PallMei (Skribent)
26. januar 2021 @ 22:57
Bit kongen

Kan også være fordi den skal repareres. Du kan prøve at tilslutte den til en Mac og køre førstehjælp i diskværktøj. Men den skal også være i korrekt format.



0
27. januar 2021 @ 09:10

jeg har prøvet at sætte den til min iMac og kørt førstehjælp i diskværktøj. hjalp ikke noget. hvad format skal den være i ? 


4586

389
27. januar 2021 @ 10:05
FPU
Rod skrev:

jeg har prøvet at sætte den til min iMac og kørt førstehjælp i diskværktøj. hjalp ikke noget. hvad format skal den være i ? 

Extended(Journaled). På dansk vist nok Udvidet(Journaliseret), noget i den stil.

Hvis du også vil kunne boote fra den, skal den også have GUID Partitin Map, men det er vist valgt på forhånd.

Med mindre, altså, at du kører et af de nyeste macOS'er, som bruger det nyere APFS fil-format.

Vær opmærksom på, at alle data forsvinder fra disken ved omformatering, så hvis der ligger noget på den i forvejen, som du vil beholde, skal du gemme dem et anset sted først.

Vær også opmærksom på, at en Windows PC som sådan ikke kan læse en Extended(Journaled) eller en APFS disk og foreslår at omformatere den, og så ryger alle data jo igen.

Et lille tip: Din disk er jo enorm, så du kan overveje, om ikke du bør partitionere den i to eller flere partitions. Der er visse fordele ved en partitionering, f.eks. at data på een partiton er (nogenlunde) i sikkerhed, hvis en anden partition crasher, at man kan installere forskellige versioner af macOS (eller et nød-system) på en eller flere partitioner, eller at du kan bruge an af partitionerne til en decideret TimeMachine backup, en anden partition til manuel off-laoding af data, og en eventuel tredie partition til et ekstra macOS.

Ulempen ved partitionering er dog, at der kommer en ikon for hver partition på skrivebordet. Du kan muligvis ejecte uønskede partitions, så ikonerne forsvinder indtil næste genstart, men så er de til gengæld utilgængelige imens.

Både formatering og eventuel efterfølgende partitionering forgår i Disk Utility (Diskværktøj).

Hvis disken er (mere eller mindre) tom, kan du nøjes med at initialisere den, hvilket ikke burde tage mere end nogle få minutter. Seven-pass Low level formatering tager ca. 1 GB i timen, og du har næppe lyst til at vente 10.000 timer, før din disk er klar.



0
27. januar 2021 @ 13:32

jeg formateret den til Extended(Journaled) og det hjalp. Mange tak for hjælpen 


4586

389
27. januar 2021 @ 18:26
FPU
Rod skrev:

jeg formateret den til Extended(Journaled) og det hjalp. Mange tak for hjælpen 

Selvtak. Og så i øvrigt velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget; det er bl.a. derfor, at vi hænger ud herinde.

P.S. 10 TB er jo en ret stor disk, Hvilket mærke, og hvor meget måtte du bløde for den?



0
27. januar 2021 @ 21:10

jo tak.

Det er en LaCie d2 Professional . fik den brugt for 1000 kr 


4586

389
27. januar 2021 @ 23:24
FPU

10 øre pr. GigaByte. Not bad.

I 90'erne kostede en diskette på 1.44 MB ca. 10 Kr., hvilket er ca. 15 Kr. i 2020-penge, fordi Kronen har mistet cirka halvdelen af sin værdi siden 1995.

Hvis man dengang havde brug for 10 TB plads på disketter, ville det have kostet 100 millioner Kr. dengang eller 150 millioner Kr. i 2020-penge. Jeg regnede i øvrigt med faktor 1000 fra Mega til Giga og fra Giga til Tera, ikke faktor 1024.

Omkring 1995 kostede en intern 3.5'' SCSI harddisk ca. 1 Kr. pr. MB. Hvis der ses bort fra, at prisen på diske stiger eksponetielt med stigende kapacitet, ville 10 TB dengang have kostet omtrent 10 millioner Kr., svarende til 15 millioner Kr. i dag i dag.


217

11
28. januar 2021 @ 08:52
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

10 øre pr. GigaByte. Not bad.

I 90'erne kostede en diskette på 1.44 MB ca. 10 Kr., hvilket er ca. 15 Kr. i 2020-penge, fordi Kronen har mistet cirka halvdelen af sin værdi siden 1995.

Hvis man dengang havde brug for 10 TB plads på disketter, ville det have kostet 100 millioner Kr. dengang eller 150 millioner Kr. i 2020-penge. Jeg regnede i øvrigt med faktor 1000 fra Mega til Giga og fra Giga til Tera, ikke faktor 1024.

Omkring 1995 kostede en intern 3.5'' SCSI harddisk ca. 1 Kr. pr. MB. Hvis der ses bort fra, at prisen på diske stiger eksponetielt med stigende kapacitet, ville 10 TB dengang have kostet omtrent 10 millioner Kr., svarende til 15 millioner Kr. i dag i dag.

Jeg fik min første Mac i 1991. En Macintosh SE FDHD fra 1989 som jeg købte brugt fra et reklamebureau for den fyrstelige sum af 8000 kr.

Den var udstyret med 2 MB RAM, et 1.44" floppydrev og en indbygget 20 MB HD.

Efter ca. 1.5 år stod HD af og jeg investerede yderligere 4000 kr i en kæææææmpe 120 MB HD 😜 (mener det var et 10.000 RPM SCSI drev, men kan huske forkert) og ekstra 2 MB RAM så den nu havde havde 4 MB RAM i alt.
De 120 MB HD var uoverskueligt mange MB og jeg brugte den første uge på at organisere drevet så jeg kunne finde rundt på det 😂 I dag har man Word dokumenter der fylder mere!

Jeg har ikke turdet regne på prisen pr. MB. Det er sådan set også underordnet for investeringen resulterede i et livslangt afhængighedsforhold til Apple produkter, som har sat aftryk på mit arbejdsliv og privatliv - fanboy much😇
Jeg har iøvrigt stadig den Macintosh SE stående i et skab endnu. Skærmen er stået af på den, men ellers tror jeg den virker endnu.

Undskyld til OP for at jeg hijackede tråden

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

4586

389
28. januar 2021 @ 11:00
FPU

Min første Mac var en LC mec 4 MB RAM og 20 MB harddisk, 14''Apple Trinitron skærm og en StyleWriter II. Den blev købt i november 1992, mens jeg studerede. Det sæt kostede ca. 10.000,- Kr. i 1992 (svarende til ca. 16.000,- Kr. i 2019). Jeg købte også et computerbord til den og var så fornuftig at samle bordet, inden jeg åbnede Mac-kasserne og fik samlet delene.

Jeg havde dog glemt at købe en strømskinne, så jeg måtte drøne i den nærmeste forretning lige før lukketid, men jeg nåede det, men en halv times tid senere hørte jeg så min første Mac-startlyd nogensinde.

De få af mine medstuderende, som også havde computer dengang, havde alle Windows PC'er, og alle studenter-computerne var også med Windows. Det var derfor mit problem at sørge for, at mine disketter og tekstdokumenter virkede på PC'erne, så jeg sad og høvlede en del frem og tilbage i MacLink, men som regel fik jeg det til at virke.

Senere købte jeg den ret billige Microsoft Works for at kunne være kompatibel med Word til Windows, men selvom Microsoft påstod det modsatte, var Works ikke engang kompatibel med Word til Mac, så jeg fik pengene retur.

Da LC'en blev for langsom, blev den skiftet ud med en Performa 475, hvor LC-CPU'en senere blev opgraderet til en Quadra CPU (hvor den indbyggede FPU er slået til), maks. RAM, maks VRAM og et 10 MBit PDS-netkort, så den kunne gå på nettet. Den kom oprindeligt med 250 GB harddisk, men jeg ville have 500 MB i den. Den størrelse var dog i restordre, så jeg fik en 700 MB sat i til samme pris. Da jeg hentede den i forretningen (en lille biks inde ved Søerne), spurgte de mig, hvad jeg dog ville med al den diskplads. Det har jeg sidenhen ofte smilet over.

Jeg købte senere et SCSI CD-drev til den sammen med Monkey Island og Björk's første solo-album, så jeg sad ofte og hørte "debut" og spillede Monkey Island, indtil jeg blev for vissen p.gr.a. den grog, som jeg sad og drak imens på ægte pirat-maner. Good times, good times.

Jeg har stadig 475'eren, og jeg sætter den af og til op for at spille nogle af de gamle spil, som kun virker på 68K-platformen, eller som bedst spilles med en mekanisk mus, som f.eks. ShatterBall. Mine andre favoritter fra dengang er CatchTheBuzz (Tetris), MacAttack (skydespil), RISK, Double (Mahjong) og Rescue II (StarTrek spil).

Derefter blev det til en Performa 6200, så en PowerMac G4, så en G5 Tower, og derefter min trofaste MBP 2010. Den bliver så pensioneret, når næste MBP kommer på gaden, velsagtens sidst i år eller i starten af 2022.