xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
IMAC og Catalina
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


93

4
19. januar 2021 @ 02:10
Novice

Jeg har kørt med " EL CAPITAN " i længere tid men følte jeg så at jeg måtte videre så jeg lagde så Catalina version 10.15.7 ind så langt så godt.

Siden jeg gjorde det, så har det givet problemer bla. ved at den ikke kan se min eksterne HD og den popper hele tiden op med at disken med EL CAPITAN ikke er skubbet rigtig ud inden afbrydelsen, hvad skal jeg stille op for at slippe af med disse ulemper.. Hej

  7
0
  403

2696

335
PallMei (Skribent)
19. januar 2021 @ 07:57
Bit kongen

Det er uklart hvordan du har lagt Catalina ind. Har du hentet install'eren fra app-store og kørt den?

Hvad er det for en EL CAPITAN disk?

Hvor mangler du den eksterne harddisk? Har du i Finder's indstillinger slået til at eksterne harddiske skal vises på skrivebordet (hvis det er hvor du kigger og ønsker) og/eller i indholdsoversigten.

Hvorfor ikke gå hele vejen til Big Sur?


93

4
19. januar 2021 @ 23:27
Novice

Hej PALLMEI

Catalina er hentet fra app-store og vel derfor overskrevet EL CAPITAN

EL CAPITAN er også fra app-store.

Den eksterne HD ligger ikke i finder, for at få den frem på skrivebordet skal jeg afbryde forbindelsen til den, og derefter tilslutte den igen for at kunne se den på skrivebordet " EL CAPITAN ligger ikke på denne HD "

I indstillinger er min MAC sat op til at vise alle drev mm.

Ser du nu er jeg jo en gammel mand på snart 70 år, så hvad betyder " Big Sur????? " mener du en fuld formatering??


4586

389
20. januar 2021 @ 02:44
FPU

Big Sur er den seneste udgave af macOS, altså efterfølgeren til Catalina.

Principielt kan man godt installere et nyt system oven på et gammelt system, men der er let noget, som kan gå galt, så reelt er det mere sikkert at omformatere og ny-installere, men man skal huske backup af de ting, som man ikke kan tåle at miste, og man skal have serienumre o.lign. kiggende klar, hvis man bruger kommerciel software.

Du kan downloade on installere det seneste macOS, som din Mac kan trække, ved at boote din Mac med tasterne Kommando, Alt og R nede, indtil der dukker en jordklode op på skærmen. Derefter kan du formatere disken fra en af menuerne og derefter installere macOS direkte fra Apple's server.


2696

335
PallMei (Skribent)
20. januar 2021 @ 07:18
Bit kongen
Jens160251 skrev:

Hej PALLMEI

Catalina er hentet fra app-store og vel derfor overskrevet EL CAPITAN

Det er kun installationen der hentes. Den skal køres efterfølgende, for faktisk at blive installeret. Hvis du stadig kan finde den på Launch pad/Applications, så har du ikke installeret den.

Prøv lige at tjekke om denne computer i æble-menuen og se hvilken version af macOS du køre.


2696

335
PallMei (Skribent)
20. januar 2021 @ 13:50
Bit kongen

Ok, nu sidder jeg ved min Mac og kan se menupunktet hedder Om denne Mac.

Jeg kan ikke helt svare på problemet med den eksterne disk, bare underlig at den hedder EL CAPITAN. Stødte dog på en der havde lavet et script der automatisk unmountede og remountede ved dvale/vækning. Mener det var Mac subreddit på reddit.com. Har prøvet at søge, men kan ikke finde det igen. Men han må have lavet det af en grund, så du er nok ikke den eneste som oplever problemet. Jeg har fundet nogle løsninger, men det er 4år gammel løsning til hackintoch (køre macOS på pc hardware).

https://github.com/syscl/Fix-usb-sleep 


93

4
22. januar 2021 @ 00:42
Novice

Hej Tonny

Vi Jyder skal jo altid sove på det inden vi foretager os noget, og det har jeg så også gjort, det med at formatere HD UF det lyder grimt for det er jo et kæmpe arbejde at lægge alt det ind igen, så jeg er kommet frem til at jeg må leve med de unoder jeg har her, og så vente med den formatering til der opstår noget der er mere træls.

Hej med dig og god vind.


4586

389
22. januar 2021 @ 11:33
FPU

Well, det er måske ikke så slemt, som det lyder.

Det vigtigste i en backup er ens egne dokumenter, inklusive fotos, musik og videoer, altså principielt alle undermapperne i din brugermappe, som nok hedder [DitFornavnDitEfternavn], samt installerede kommercielle programmer.

Selve omformateringen tager jo ikke så lang tid, og man kan jo gå fra sin Mac på de tidspunkter, hvor den downlaoder og installerer macOS.

En anden mulighed er at lave en komplet TimeMachine backup over på en ekstern disk og så bruge Migrations Assistant til kun at flytte de personlige ting over på et nyinstalleret system, ikke selve det macOS, som laver balladen.