xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
iPhone drifts temperatur
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


2581

84
01. januar 2021 @ 13:27
Bit kongen

Apple oplyser at en iPhone 5 er specificeret til at fungere imellem 0 til 35 grader celcius. 

Jeg syntes altid mine iPhones har fungeret ok i lavere temperaturer også, men nu er det jo et stykke tid siden vi har haft rigtigt lave temperaturer herhjemme. Hvordan vil en iPhone, monteret i et IP68 certificeret cover, have det med temperaturer lavere end de 0 grader celcius over en længere periode? 


  5
0
  375

4593

394
01. januar 2021 @ 17:42
FPU

Jeg kan (kun) forestille mig tre ting, som (Aplle mener) er problematisk ved lav temperatur:

1. Reduceret batterikapacitet. Sådan er det nu engang; jo lavere driftstemperatur, jo dårligere præsterer batteriet. Til gengæld er det jo lige modsat for processorer; jo koldere, jo bedre.

2. Langsommere eller lavere følsomhed på touchskærm. Jeg ved ikke, om det er et reelt problem, men jeg kunne godt forestille mig, at selve skærmen i et eller andet omfang er temperaturfølsom. Måske er problemet dog større i varme omgivelser, eftersom touchskærme jo virker ved, at to elektrisk ledende lag rører ved hinanden og den elektriske modstand stiger med temperaturen.

3. Kondens. Principielt virker al elektronik vel selv ved emget lave temperaturer, så længe det får strøm nok, og så længe der ikke er så fugtigt, at duggen kondenserer og medfører kortslutning.

Hvis du lægger din iPhone i dit IP68 cover i et ret tørt rum, burde du sagtens kunne bruge den i endog meget koldt vejr, men altså med forbehold for dårligere batterikapacitet.

Du kan med fordel læse om kulde og batterikapacitet på diverse foto-sites, herunder kenrockwell.com, og naturligvis se videoer om det på YouTube. De steder er der sikkert også info om risiko for kondensering og eventuelle andre risici ved at bruge udstyret uden for det anbefalede operationelle temperaturinterval.

Husk backup af de data, som du ikke kan tåle at miste, inden du begiver dig ud i frostvejret. God tur.


253

35
01. januar 2021 @ 19:36
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

 Måske er problemet dog større i varme omgivelser, eftersom touchskærme jo virker ved, at to elektrisk ledende lag rører ved hinanden og den elektriske modstand stiger med temperaturen.

Det er ikke helt korrekt, en iPhone og andre smartphones der kom efter den, bruger kapacitive (berøringsfølsomme)  skærme, ikke resistive (trykfølsomme) som f.eks. en Newton, Palm Pilot, PocketPC og andre enheder og telefoner hvor man brugte en stylus (pen) gjorde. 

En kapacitiv berøringsfølsom skærmpanel består af en isolator som glas, belagt med en gennemsigtig leder f.eks. indiumtinoxid. Da menneskets krop også er en elektrisk leder, vil en berøring af skærmens overflade skabe en forvrængning af skærmens elektrostatiske felt, hvilket kan aftastes som en kapacitetsændring. Forskellige teknologier kan anvendes til at bestemme berøringslokationen.

Et resistivt berøringsfølsomt skærmpanel består af adskillige filmlag, det vigtigste er to tynde gennemsigtige elektrisk resistive lag separeret af et tyndt luftlag. Når man trykker på skærmen så berører de to resistive lag hinanden hvor man trykker og positionen kan aflæses. (Frit efter wikipedia)

Det er derfor du ikke kan betjene din iPhone med almindelige handsker o.l., kun med handsker m.v. med en kapacitiv belægning, og derfor det næsten var umuligt at betjene en PalmPilot, PocketPC o.l. med fingrene, men kun med "pegepinden" (fingeren pressede for stort et areal af filmene sammen til positionen kunne aflæses).

:-) Carsten




58

2
01. januar 2021 @ 22:24
Novice

Jeg har brugt iphone i grønland i flere år og det er først ved -15* den løber hurtig tør for batteri.

Brugte den i -46* i nordgrønland i feb sidste år og den holdte ca. 20min ved tale. 

Den er sådan ikke lavet til de lav "temperatur" 

Macbook Pro 13,iPhone 15 Pro. Elektriker.

4593

394
01. januar 2021 @ 23:51
FPU
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:
Tonny Freimanis skrev:

 Måske er problemet dog større i varme omgivelser, eftersom touchskærme jo virker ved, at to elektrisk ledende lag rører ved hinanden og den elektriske modstand stiger med temperaturen.

Det er ikke helt korrekt, en iPhone og andre smartphones der kom efter den, bruger kapacitive (berøringsfølsomme)  skærme, ikke resistive (trykfølsomme) som f.eks. en Newton, Palm Pilot, PocketPC og andre enheder og telefoner hvor man brugte en stylus (pen) gjorde. 

En kapacitiv berøringsfølsom skærmpanel består af en isolator som glas, belagt med en gennemsigtig leder f.eks. indiumtinoxid. Da menneskets krop også er en elektrisk leder, vil en berøring af skærmens overflade skabe en forvrængning af skærmens elektrostatiske felt, hvilket kan aftastes som en kapacitetsændring. Forskellige teknologier kan anvendes til at bestemme berøringslokationen.

Et resistivt berøringsfølsomt skærmpanel består af adskillige filmlag, det vigtigste er to tynde gennemsigtige elektrisk resistive lag separeret af et tyndt luftlag. Når man trykker på skærmen så berører de to resistive lag hinanden hvor man trykker og positionen kan aflæses. (Frit efter wikipedia)

Det er derfor du ikke kan betjene din iPhone med almindelige handsker o.l., kun med handsker m.v. med en kapacitiv belægning, og derfor det næsten var umuligt at betjene en PalmPilot, PocketPC o.l. med fingrene, men kun med "pegepinden" (fingeren pressede for stort et areal af filmene sammen til positionen kunne aflæses).

:-) Carsten



Right. Jeg læste noget tilsvarende efter en gurgling, men jeg kunne ikke rigtig skelne mellem de to metoder, som ikke nævnte, hvilke enheder de sad på.

Altid rart at lære noget nyt. Takker.


2581

84
02. januar 2021 @ 18:33
Bit kongen

Jeg vil bruge den gamle og ellers udtjente iPhone 5 til overvågning af indkørslen. 

Har siddet og leget med "Alfred" appen, virkelig fiks løsning og har valgt at betale for deres løsning. Kan anbefales hvis man har gamle telefoner liggende der ikke bliver brugt. For at få det bedste overblik over indkørslen, som er ret stor, må telefonen placeret et sted hvor det kan blive alt fra fugtigt til koldt, derfor det IP68 certificerede cover. 

Vi får se om telefonen overlever det, gør den ikke er det ikke noget stort tab. 

Tak for hjælpen.