xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Cooling pad? Overhovedet pengene værd?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


705

1
01. januar 2021 @ 10:56
Veteran

Hej,
Jeg har endelig opgraderet min gamle MacBook Air 2011 til den nye MacBook pro M1 ... kæmpe boost! Men med det øget boost åbnede muligheden sig for at spille lidt counter strike igen. Det virker upåklageligt (til mit niveau) og vækker gode gamle minder, men jeg synes nu min Mac bliver noget varm... jeg har ikke faktiske temperatur på, men så varm at jeg bliver lidtbekymret. Så lidt spørgsmål;

1. hvilket software er bedst til at “overvåge” ens MacBook? Har læst at CleanMyMac skulle være en favorit?

2. Hvornår begynder temperaturen at være kriminel? Det jo en computer jeg påtænker at have mange år endnu, så vil nødig belaste den alt for meget... 

3. Hvis temperaturen er et problem, hvordan kan det løses? Er det virkelig værd at investere i en cooling pad? Jeg har i forvejen min Mac løftet en smule så der bedre luft flow under den. 

  7
0
  532

123

9
01. januar 2021 @ 12:36
Novice

Altså jo høje opløsning og grafik indstilling jo mere vil den blive belastet derfor varmer ;)

Når det sagt så burde du ikke få problemer med varme, både Air og Pro er designet til at have en Max temp på omkring 93grader, når den er nået begynder den at "skrue" ned for ydeevnen og vil derfor ikke blive varmere. 

Fordelen ved Pro er den har en blæser, den starter ved omkring 80-85 grader (mener jeg det er) og vil holde cpu'en under de 93grader så den ikke mister ydeevne hvor i mod Air vil droppe i ydeevne da den ikke kan komme af med varmen på samme måde. 

Har brugt CleanMyMac i mange år nu og er super glad for programmet, det dog ikke det mest detaljeret når det gælder temp. og du kan heller ikke påvirke blæseren så den blæser mere eller mindre. Det giver dig mere et overordnet overblik og så det mere et rense program end overvågning af temp. 

Som sagt så ville jeg ikke være bekymret for varmen, slet ikke på en pro. 


MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

705

1
03. januar 2021 @ 20:19
Veteran

Hej,

Tak for svar! Betryggende, men det kan da ikke være sundt for systemet at køre ved maksimal kraft i længere tid? Jeg er på ingen måde elektronikmand, kan godt være jeg tager fejl? :) 


927

49
03. januar 2021 @ 21:55
Veteran

En MacBook har ingen luftindtag i bunden til afkøling, så du vil i stedet bare køle dens metalbund ned med en cooling pad.

MacBooks er designet til at kunne klare det, så det skal du ikke tænke på. Og mange har belastet deres MacBooks i årevis uden de har taget skade af det. Det er kun os mennesker der ikke kan tåle den varme, og derfor konkludere at det kan en computer heller ikke. Men det kan de godt, selvom det lyder mærkeligt.

Jeg har selv prøvet at stille min MacBook Pro op i vindueskarmen for åben vindue for et par måneder siden, da den blev sat på arbejde. Det var for at få den køligere luft udefra til at afhjælpe den med varmen. Men det hjalp intet. Hvis den skulle blive køligere ville den bare holde op med at throttle, atter sætte hastigheden op og blive varmere igen. 

Hvad med en M1 MacBook Pro i stedet for? Den bliver jo ikke varm overhovedet.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

349

3
04. januar 2021 @ 09:44
Lærling
Ufomekaniker skrev:

Hvad med en M1 MacBook Pro i stedet for? Den bliver jo ikke varm overhovedet.

Måske jeg misforstår, men han skriver jo, at han netop har opgraderet til M1'eren?


927

49
04. januar 2021 @ 11:35
Veteran
Torben Aagaard skrev:
Ufomekaniker skrev:

Hvad med en M1 MacBook Pro i stedet for? Den bliver jo ikke varm overhovedet.

Måske jeg misforstår, men han skriver jo, at han netop har opgraderet til M1'eren?

Det er bare mig der ikke forklare det godt nok. M1'eren har heller ikke luftindtag i bunden. Ingen MacBooks har det. Så det er lige meget om vi taler om den samme model eller ej 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

705

1
04. januar 2021 @ 12:56
Veteran

Hej,
tak for svar, og ja, det en M1 MacBook pro jeg købte, men den bliver dog varm når der spilles cs:go, men varm er jo udefineret... ved ikke om den er 50 eller 80 grader... dertil jeg efterspurgte om CleanMyMac kunne hjælpe, men kunne forstå det måske ikke var det optimale program?

når det så er sagt, så kan den godt nok holde batteri længe selv ved den belastning 👍


2696

335
PallMei (Skribent)
04. januar 2021 @ 14:38
Bit kongen

Det er Mac Fan Control du søger.

https://crystalidea.com/macs-fan-control 

Der er en test version til Apple silicon.

https://github.com/crystalidea/macs-fan-control/issues/435