xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny MBA M1
Kategori: Her diskuteres nyhederne råt og usødet (Nyhedsdebat)


6

1
30. december 2020 @ 10:06
Nyt medlem

Hej 

Jeg har været Mac bruger siden Snow leopard og har netop købt en ny MBA M1 med 8 GB Ram. Jeg er en type bruger, som bruger den til lettere video redigering, som jeg egentlig bare gør mest på min Iphone - web surf - familiebilleder og kontor. Altså en gennemsnitlig bruger, som er lidt med på trenden uden at nørde min økonomi til døde i hardware. Min MBP fra 2010 og Mac mini fra 2012 var nok ved at være træge....bevares de kunne nok klare mit behov, men der skulle ske noget nyt, så jeg solgte dem for en lille sjat penge og købte min nye Air.

Jeg har haft den i 2 dage nu og er vildt begejstret. selvfølgelig har jeg ikke lært den helt at kende endnu...meeen :-D

Er der andre derude som har nogle for/imod og evt. nogle fede ting man bør gøre / prøve? Lad høre jeres mening..





Venlig hilsen Jesper Bech
  8
5
  898

4593

394
30. december 2020 @ 11:40
FPU

Hej Jsb.

Velkommen på Macnyt og tillykke med den lille nye.

Du har fået købt dig lidt af et kraftværk i forhold til dine oprindelige Mac'er, og selv i forhold til de seneste versioner af Intel-baserede Mac'er og PC'er, er den temmelig godt med.

Der ligger en del interessante anmeldelser på YouTube, hvor de nye M1-Mac'er bliver sammenlignet med Intel-maskiner, og M1'erne vinder på næsten alle parametre, både i benchmark tests og i "rigtigt arbejde" som f.eks video-rendering.

Helt vildt bliver det dog, når der sammenlignes på strømforbruget til en specifik opgave, hvor M1'erne kunne nøjes med at trække 5 Watt, mens Intel'erne brugte 120-125 Watt til den samme opgave.

Jeg så bl.a en video, hvor eksport af vide til et andet format fik en stationær iMac til at køre for fuld skrald, mens en iPhone 12 med kun 20% tilbage på batteriet fint klarede den samme opgave på ca. samme tid.

I en anden video kunne man se at en Intel-MBP throtlede ved brug af blot syv plugins i et musikprogram, mens M1'erne kunne klare op imod 80(!) plugins, før de fik problemer.

Du kan i øvrigt prøve at læse denne Macnyt-tråd om de nye M1-Mac'er.


6

1
30. december 2020 @ 22:09
Nyt medlem

Hej Tonny

Tak for velkomsten og dit nyttige svar. Jeg har netop læst hele tråden igennem og det var vældigt interessant. Bl.a som du selv nævner med strømforbruget. Ret vild udvikling set fra et miljømæssigt synspunkt. Fiffet med at man kunne bruge apps til fra IOS kan jeg også få nytte af. Jeg ved godt at de er lavet til touch skærm, men det er ligegyldigt på mange af dem jeg kan bruge på min Air. Jeg har også droppet min Ipad pro 12.9" og den sad jeg med som en .....ja den jeg har købt nu. Så at tingene smelter lidt sammen fra begge verdener er super.

Godt nytår derude..

Venlig hilsen Jesper Bech

179

42
02. januar 2021 @ 11:23
Novice

Hejj

Hvis man skal bruge en iMac (fra Power) Kr 9.999:

  • 27" 5K Retina-skærm (5120 x 2880)
  • 8. gen. Intel Core i5-processor (3 GHz)
  • Hukommelse: 8 GB DDR4 RAM
  • Lager: 1 TB Fusiondrive
  • Radeon Pro 570X GPU
  • 4 x USB 3.0, 2 x Thunderbolt 3 (USB-C)
  • Hovedtelefonstik, SDXC-kortlæser, Gigabit Ethernet-port
  • Magic Mouse 2 og tastatur

4593

394
02. januar 2021 @ 13:16
FPU
Jsb skrev:

Hej Tonny

Tak for velkomsten og dit nyttige svar. Jeg har netop læst hele tråden igennem og det var vældigt interessant. Bl.a som du selv nævner med strømforbruget. Ret vild udvikling set fra et miljømæssigt synspunkt. Fiffet med at man kunne bruge apps til fra IOS kan jeg også få nytte af. Jeg ved godt at de er lavet til touch skærm, men det er ligegyldigt på mange af dem jeg kan bruge på min Air. Jeg har også droppet min Ipad pro 12.9" og den sad jeg med som en .....ja den jeg har købt nu. Så at tingene smelter lidt sammen fra begge verdener er super.

Godt nytår derude..

Jeps, den nye M1-chip er ret strømbesparende. Den blev oprindeligt udviklet af computerfirmaet Acorn (Acorn RISK Machine, senere Advanced RISK Machine, da arkitekturen blev udliciteret), og ingeniøren, der udviklede den, opdagede hvor strømbesparende den var, en dag hvor han ville måle dens strømforbrug.

Han satte et Ampere-meter til den men kunne ikke måle nogen strøm, selvom han fik et data-signal ud fra chippen, så han gennemgik sin opstilling og fandt ud af, at han havde glemt at tænde for strømmen!

Alligevel var måle-impulsen fra Amperemeteret nok til, at chippen reagerede. Han fortæller om det i en af de videoer om M1-Mac'erne, som dukkede op på YouTube i løbet af december.

RISK har egentlig altid været CISC overlegen, og det så vi bl.a. i PwerMac'erne, som var lige så hurtige som Intel-PC'er med en noget højere clock-frekvens. På et tidspunkt lavede et amerikansk universitet en supercomputer af 1024 G4 X-servere, og den røg direkte ind i Top 10, selvom den var ekstremt billig i forhold til konkurrenterne.

Problemet med G4 og især G5 var dog, at de blev meget varme, og det lykkedes ikke Apple og IBM at få droslet G5-chippen så meget ned, at den kunne bruges i en bærbar, så derfor skiftede man til Intel. Indtil nu.

Den nye MacBook Air har 7 kerner og den nye Macbook Pro har 8, og de spiller lige op med de nyeste Intel-chips. Der går allerede rygter om en stationær Mac Pro med 128 kerner om 1-2 år. Huuii!


1708

43
02. januar 2021 @ 17:22
Stormogul

Den nye MacBook Air har 7 kerner og den nye Macbook Pro har 8

Det er ikke helt korrekt, de har begge 8 CPU kerner og den billigste Mac Book Air har 7 GPU kerner (kan også fås med 8) og Mac Book har 8 GPU kerner.

🤓


4593

394
03. januar 2021 @ 01:47
FPU
Gorm Jørgensen skrev:

Den nye MacBook Air har 7 kerner og den nye Macbook Pro har 8

Det er ikke helt korrekt, de har begge 8 CPU kerner og den billigste Mac Book Air har 7 GPU kerner (kan også fås med 8) og Mac Book har 8 GPU kerner.

🤓

Grmblgrmbl. Forkert på den igen. Var ellers sikker på, at jeg læste det som 7 CPU og ikke GPU, og jeg fik endda nye briller her i sommer.

Godt at der er masser af skarpe knive på kajen herinde.


196

5
04. januar 2021 @ 11:35
Novice

Tillykke med Mac'en :)

Ja, hvad kan man bruge den til. Det var lidt hvad jeg skulle forklare da min bror lige inden jul skulle have hjælp til at komme igang med samme model. Jeg plejer at have en liste over oplagte applicationer til en nyinstalleret Mac, men den havde forputtet sig. 

Der er virkelig meget man kan gøre med den. Det vilde bliver jo når alle de apps man gerne vil bruge, bliver opdateret til M1. Men som de fleste ved, kører det meste imponerende som programmerne pt er.

Jeg mangler "desværre" ikke computer-fornyelse herhjemme lige foreløbig, men havde jeg en M1 at lege med, ville jeg helt sikkert afprøve både Parallels og CrossOver til Windows- og evt. Linux-apps.

iOS-apps i Macos er et andet område jeg ville afprøve grundigt. Selvsagt ville jeg gå efter de apps der har keyboard- og/eller controller-understøttelse. Det er et projekt jeg i forvejen var lidt igang med, da jeg købte en 8bitdo M30-controller, som via bluetooth og en iphone-holder skulle være super til diverse iOS spil, HVIS de har controller-support, men det har ingen af de spil jeg allerede spillede. Nu kommer der måske lidt mere skub i den afdeling.

Jeg ville også søge efter den ultivative dock til at få flere tilslutningsmuligheder. Det har der været en tråd om herinde i den seneste tid. SD-kortlæser, alm. USB-porte, USB3, netværksstik/ethernet, flere thunderbolt/USB4-porte. Har jeg glemt noget?

Og størrelsen og batteritiden på din Macbook Air skriger bønfalder om at den altid er med i tasken :) så skal lockdown bare lige stoppe, så man kan komme ud og købe sig fattig på diverse caféer.

God vind med vidunderet !!

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

6

1
04. januar 2021 @ 21:28
Nyt medlem

Tak for det Ulrik 😀

Jeg har leget lidt med nogle IOS apps og det bliver da spændende med de programmer der bliver lavet til den. Der er allerede blevet bestilt en billig dock, da mit udvidelsesbehov ikke er stort. Jeg er i alt tilfælde vildt glad for købet og kan kun anbefale den.

Venlig hilsen Jesper Bech