xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
RPi NAS i stedet for Dropbox
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


196

5
28. december 2020 @ 20:55
Novice

Jeg overvejer at begynde at betale for Dropbox for at få en masse plads på en altid tilgængelig mappestruktur, både hjemme og hvor jeg end må befinde mig.

Den Raspberry Pi 4 jeg købte for et års tid siden, har stået ubrugt og grinet af mig lige siden, så hvorfor ikke installere NAS-software på den, tænkte jeg. Det der her gør mit spørgsmål macnyt-relevant, er at jeg selvfølgelig gerne vil kunne tilgå denne NAS fra både Macos og iOS (udover den Windows-laptop jeg også bruger engang imellem).

Har nogen erfaring med dette / kender en løsning der løser dette? 

På forhånd tak og glædelig bagjul.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer
  7
0
  454

253

35
29. december 2020 @ 07:54
Juniormedlem

Jeg har ikke personlig erfaring med det du ønsker, men det er nok mere en cloud løsning (som Dropbox o.l.) end det er en decideret NAS.

Der findes en del vejledninger på nettet til hvordan man laver sin egen cloud med RPi og OwnCloud eller Nextcloud.

Hvis du søger på google findes der en hel del vejledninger til hvad og hvordan man gør.

/carsten



1129

129
29. december 2020 @ 09:41
Stormogul

du skal være opmærksom på at rpi ikke ha det helt store båndbredde til lagring, da det kører over USB interface og du skal nok ikke forvente mere end 10-40 mb/s i overførsel.

så det vil jeg ikke lige gøre som noget permanent løsning.

der findes andre projekter af single-board-computer der er mere egnede til formålet. 

https://www.electromaker.io/blog/article/best-sbcs-for-nas-use


196

5
29. december 2020 @ 14:24
Novice
Nihad skrev:

du skal være opmærksom på at rpi ikke ha det helt store båndbredde til lagring, da det kører over USB interface og du skal nok ikke forvente mere end 10-40 mb/s i overførsel.

så det vil jeg ikke lige gøre som noget permanent løsning.

der findes andre projekter af single-board-computer der er mere egnede til formålet. 

https://www.electromaker.io/blog/article/best-sbcs-for-nas-use

Tak, det med hastigheden er meget godt at vide. Så bliver det nok ikke lige familiens fællesdrev.

Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:

Jeg har ikke personlig erfaring med det du ønsker, men det er nok mere en cloud løsning (som Dropbox o.l.) end det er en decideret NAS.

Der findes en del vejledninger på nettet til hvordan man laver sin egen cloud med RPi og OwnCloud eller Nextcloud.

Hvis du søger på google findes der en hel del vejledninger til hvad og hvordan man gør.

/carsten

NAS var bare lige hvad jeg tænkte det måtte minde om. Det er netop noget Owncloud, som jeg søger. Det ville bare være rart at bruge tid på noget der samtidig tillader adgang fra både Mac, Windows og iOS.

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

253

35
29. december 2020 @ 20:34
Juniormedlem
Ulrik Hansen skrev:
NAS var bare lige hvad jeg tænkte det måtte minde om. Det er netop noget Owncloud, som jeg søger. Det ville bare være rart at bruge tid på noget der samtidig tillader adgang fra både Mac, Windows og iOS.

Jeg ville kigge på Nextcloud, det er en fork af OwnCloud. Der findes et image til RPi, NextCloudPi, som kommer med RaspberryOS Lite (Buster) og alt hvad der skal bruges af software osv., imaget skal bare flashes til et SD kort.

RaspberryTips har en forståelig vejledning til opsætning af Nextcloud (efter min mening) .

Der findes Nextcloud apps til iOS, Android, MacOS, Linux og Windows på samme måde som Dropbox m.v.

/Carsten


196

5
29. december 2020 @ 23:07
Novice
Carsten Sigsgaard Mortensen skrev:
Ulrik Hansen skrev:
NAS var bare lige hvad jeg tænkte det måtte minde om. Det er netop noget Owncloud, som jeg søger. Det ville bare være rart at bruge tid på noget der samtidig tillader adgang fra både Mac, Windows og iOS.

Jeg ville kigge på Nextcloud, det er en fork af OwnCloud. Der findes et image til RPi, NextCloudPi, som kommer med RaspberryOS Lite (Buster) og alt hvad der skal bruges af software osv., imaget skal bare flashes til et SD kort.

RaspberryTips har en forståelig vejledning til opsætning af Nextcloud (efter min mening) .

Der findes Nextcloud apps til iOS, Android, MacOS, Linux og Windows på samme måde som Dropbox m.v.

/Carsten

Tak for tippet. Det skal prøves :-)

Grafiker // LEGO entusiast // computernørd // musiker // retro gamer

356

12
puggaard (Skribent)
30. december 2020 @ 12:27
Lærling

bare lige en note vedr. dropbox som jeg tidligere også har været flittig bruger af. Jeg synes efterhånden de er blevet overhalet af bla. Microsoft. Funktionerne er mere eller mindre de samme som Onedrive, og fungerer upåklageligt på Mac, IOS og Windows (naturligvis). Den store forskel er bare at du får Office med i prisen ved Microsoft!... Dropbox har dog set lyset (en smule) og opgraderet kapaciteten på deres mindste abonnement, men jeg mener stadig deres produkt efterhånden står ret svagt, hvorimod det billigste Microsoft 365 abonnement er ret attraktivt. Ligeledes deres familie-abonnement til seks personer. Der findes  masser af andre udbydere, men her ville jeg blot fremhæve en flad pris inklusiv Office.: 45,75 / måned med 1TB plads.

Dropbox priser

M365 priser


253

35
30. december 2020 @ 13:57
Juniormedlem
puggaard skrev:

bare lige en note vedr. dropbox som jeg tidligere også har været flittig bruger af. Jeg synes efterhånden de er blevet overhalet af bla. Microsoft. Funktionerne er mere eller mindre de samme som Onedrive, og fungerer upåklageligt på Mac, IOS og Windows (naturligvis). Den store forskel er bare at du får Office med i prisen ved Microsoft!... Dropbox har dog set lyset (en smule) og opgraderet kapaciteten på deres mindste abonnement, men jeg mener stadig deres produkt efterhånden står ret svagt, hvorimod det billigste Microsoft 365 abonnement er ret attraktivt. Ligeledes deres familie-abonnement til seks personer. Der findes  masser af andre udbydere, men her ville jeg blot fremhæve en flad pris inklusiv Office.: 45,75 / måned med 1TB plads.

Dropbox priser

M365 priser

Men med Nextcloud kan man helt slippe for Dropbox og M365   

Hvis man endelig vil have en kommerciel cloudløsning, så kig på jottacloud.com, den er i det mindste fra et land med et civiliceret retssystem og forhold til privatliv!