xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvor kan man gemme billeder?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


386

8
13. december 2020 @ 20:55
Lærling
Hej

Jeg har en del billeder, som jeg gerne vil finde ud af at lagre på en god måde. Der er IKKE tale om fotografier, jeg selv har taget - men om kopier af alt muligt fra aviser, hurtige knips med mobilen, screen captures etc. 

Det allervigtigste er muligheden for at sætte tags på billederne, gerne en 5-10 stykker, om dato, motiv, sammenhæng, etc. Gerne også en fritekstnote.

Til rigtige fotos bruger jeg LightRoom, men dels er det dyrt, dels kan jeg ikke have det installeret på alle mine computere. Jeg vil nok helst have noget 'i skyen'. Har Dropbox i forvejen men DB tilbyder så vidt jeg kan se ikke tags. 

Hvor kan jeg kigge henad?

Skulle nogen spørge: Jeg bruger alene billederne - i første omgang privat, og undertiden til undervisning og/eller bogudgivelser. Alt, jeg offentliggør på den måde betales enten af CopyDan eller købes. 

  6
0
  633

1129

127
13. december 2020 @ 22:06
Stormogul

jeg tænker lige umiddelbart Flickr (cloud tjeneste) der kan du gøre alle de ting du nævner. det er ikke gratis, koster lidt penge. men det er virkelig godt til kataloger af fotografier primært. men billeder af al slags kan vel sagtens gemmes også.

hvis man har office 365 kan man sikkert også bruge sin clouddrive. her vil jeg anføre alle de ting du har brug for i selve filen som meta data og uploade der ind. du vil kunne søge efter data lokalt men også have en kopi i cloud. 

der er også jottacloud, men ved ikke hvor avanceret deres søgning og meta data visning på web-delen.


386

8
13. december 2020 @ 23:59
Lærling

Tak - jeg tjekker Flickr. Jeg har ikke noget imod at betale lidt.

Office365 er frygtelig indviklet, når man både arbejder i en virksomhed, hvor man skal bruge den (og som har egne sikkerhedssystemer/passwords) og privat med en anden installation - det giver KUN bøvl :-/


8581

198
14. december 2020 @ 08:49
Poseidon

Hvad med Apples Fotos? Det er dejligt gnidningsfrit, og det er mit indtryk at det er prismæssigt kompetitivt.


386

8
15. december 2020 @ 19:28
Lærling

Ja ... jeg har ikke overvejet Apple fotos, fordi ganske mange af mine ting er ikke fotos i udgangspunktet, men fotos fra forskellige databaser, klip fra aviser etc. Men i en eller anden forstand kan man jo godt forstå disse 'fremmede' billeder som fotos. 

Jeg kan mærke, at jeg er usikker på formaterne, på kvalitetstab på ???? hvis jeg lægger tingene ind i Apple fotos. Men jeg ved nada om det. Har flere fotos i Apple fotos som har tabt pixels - det er fotos, som er 10-12 år gamle, taget med en iPhone model 'virkelig gammel', men hvorfor og hvordan pixeltabet er sket, ved jeg ikke. (Pixeltab = halvdelen af billedet er grønt).

Arghh - jeg ved ikke engang, hvor jeg skal vende mig hen for at lære om, hvad man gør :-/



75

10
16. december 2020 @ 22:00
Novice

Hvad med Google Photos - der er 15 GB gratis - du får dem ikke blandet sammen med dine Apple fotos og der er mulighed for at tilføje egne noter. 

 


8581

198
17. december 2020 @ 12:24
Poseidon
mjanneh skrev:

Jeg kan mærke, at jeg er usikker på formaterne, på kvalitetstab på ???? hvis jeg lægger tingene ind i Apple fotos. Men jeg ved nada om det. Har flere fotos i Apple fotos som har tabt pixels - det er fotos, som er 10-12 år gamle, taget med en iPhone model 'virkelig gammel', men hvorfor og hvordan pixeltabet er sket, ved jeg ikke. (Pixeltab = halvdelen af billedet er grønt).

Fotos degraderer ikke fotos, men det er muligt du har slået 'bevar optimeret udgave' på din Mac, så originalerne kun ligger i iCloud?