xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
24'' iMac 2007 vil kun Safe Mode.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


4593

394
09. december 2020 @ 21:11
FPU

Som overskriften siger, bøvler en af vennerne med en 2.4 GHz 24'' CoreDuo2 iMac fra 2007 med 2 x 1 GB RAM.

Den skal egentlig bare bruges til at afspille DVD-film på, men den vil kun starte i Safe Mode.

Den var købt som beset uden harddisk, men der var ingen problemer med at installere 10.4 på den, oprette bruger, e.t.c., men efter genstart får man kun lov til at se de roterende grå bjælker på den grå baggrund. Lige så snart der skal ske noget mere, er der roterende badebold på blå baggrund og ellers ikke mere.

Den vil gerne starte i Safe Mode, og det blev prøvet at ændre både opløsning og antal farver via Systemindstillinger, men det hjalp desværre ikke. Det kunne godt lade sig gøre at installere et system på en ekstern FireWire-disk, men den vil ikke boote fra den.

Den vil heller ikke boote fra 10.5 eller 10.6 DVD'er, hvilket er mystisk i sig selv, da den burde kunne køre til og med omtrent 10.8 eller 10.9.

Apple Hardware Test kan ikke finde nogen fejl, og min ven er ret sikker på, at han satte harddiskkablet ordentligt på, så vi er ved at løbe tør for idéer. Hvis den er skrot, er det ikke det helt store tab, men det ville da være rart at få den op at køre som DVD-hjemmebiograf; det er som sagt det eneste, den skal bruges til.

Vi har snakket lidt om, om grafikkortet måske skal bages, men det må blive det allersidste skud i bøssen, så vi vil meget gerne høre om mulige diagnoser og kure herinde, før han tænder for ovnen.

  10
1
  401

147

1
10. december 2020 @ 01:38
Novice

Jeg har haft en 20" iMac fra ca samme årgang. Det store problem for flere af iMac's fra dengang var deres grafikkort. De gik simpelthen i udu. Jeg fandt en eller anden midlertidig løsning inden den gik helt kold, men kan simpelthen ikke huske det - der var noget med at ændre/deaktivere ting på grafikkortet.


253

35
10. december 2020 @ 07:28
Juniormedlem

Det er sandsynligvis grafikkortet der er i udu. I kan prøve at tage det ud og lave en reflow ved at bage det ved et par hundrede grader i ca. 10 minutter, søg evt. efter vejledninger, der ligger flere på youtube.

Jeg havde tilsvarende problem på min gamle 27" iMac fra 2009, der blev problemet løst ved ovenstående reflow procedure. Efterfølgende fungerede den uden problemer frem til december 2019, 3-5 år, uden problemer, hvorefter den døde endeligt, ville ikke starte, og det tydede ikke på at det var grafikkortet igen.

/Carsten


8581

198
10. december 2020 @ 09:03
Poseidon

Se evt. den iMac jeg har på Kramboden til gratis afhentning, hvis de bor i nærheden af Aarhus og vil have en erstatningsmaskine og kan klare sig med en 20". (Skal dog lige tjekke om DVD drevet virker hvis det er)


4593

394
10. december 2020 @ 10:29
FPU

David, det var nok dagens tip. Min ven arbejder mest i Kolding, men han er af og til også i afdelingen i Aarhus, så han (eller en kollega) burde nemt kunne kigge forbi.

Det med dit DVD-drev er ikke SÅ vigtigt, da DVD-drevet i hans egen virker fint, da han jo brugte det til at installere Tiger, så det kan han bare flytte over.

Jeg sender ham lige linket til din annonce, men har er vist nok ikke Macnyt-medlem, så jeg ved ikke lige, om han kan sende dig en besked.

Jeg takker også I andre for reflow-forslag; jeg havde en mistanke om, at grafikkortet nok skulle bages, men det kunne jo være, at det havde været en software-konflikt, som der fandtes en løsning på.

Flere forslag modtages dog gerne.


8581

198
10. december 2020 @ 10:45
Poseidon

Jeg testede lige med to DVD'r, og den spytter dem ud efter lidt tid, så det skal enten rengøres eller også skal der er nyt i. Men tilbuddet er der ihvertfald.


4593

394
10. december 2020 @ 10:50
FPU
David Munch skrev:

Jeg testede lige med to DVD'r, og den spytter dem ud efter lidt tid, så det skal enten rengøres eller også skal der er nyt i. Men tilbuddet er der ihvertfald.

OK, jeg har lige sendt ham en SMS om dit tilbud. Jeg ved dog, at de har travlt i øjeblikket, så jeg ved ikke, hvor hurtigt han kan reagere på den. Han skal heller ikke til Aarhus i denne uge, men måske en dag eller to op imod jul. Please stand by.


8581

198
10. december 2020 @ 11:13
Poseidon

Jeg står vildt meget i standby. Jeg skal dog holde jul i Bogense, så såfremt han bor i den retning, så kan jeg nok smide den af på vejen i dagene op mod jul, hvis vi kan få det til at passe.


4593

394
10. december 2020 @ 14:08
FPU

Hej David. Han vil lige kigge sig lidt omkring, nok mest p.gr.a skærmstørrelsen, men ellers kører jeg gerne til Bogense efter den, når du kommer på de kanter, hvis du ellers får lov a Corona Frederiksen.


8581

198
10. december 2020 @ 19:08
Poseidon

Den er i vinkel. Jeg skal dog have besked senest d. 18 december, da det er muligt vi allerede der kører derned den følgende weekdn, og så må det ellers vente til det nye år. :)


4593

394
10. december 2020 @ 19:54
FPU

David, jeg snupper den gerne under alle omstændigheder. Om ikke andet kan den blive hjemmebiograf hos mig eller blive bortadopteret til en i omgangskredsen, som godt kan lide at dimse med gamle Mac'er og PC'er.

Jeg kan hente den i Bogense alle dage, men alt andet lige vil det være lettere for mig at mødes enten i Middelfart eller i Baaring (som I sikkert kører igennem på vej til Bogense). Der er en ret fed butik i Baaring, som bl.a. sælger håndlavede vikinge-ting og håndlavet tøj, som er et besøg værd, hvis I trænger til at strække benene i åbningstiden.

Med forbehold for total lockdown, naturligvis, men jeg har da både håndsprit og facehuggere, så mon ikke det vil være muligt?