xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
340
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)
macnyt  /  forum  /  emne
Photos i macOS 11 og videoer optaget på iPhone 11
Kategori: De levende billeder er i live - action! (Video)


927

49
28. november 2020 @ 13:13
Veteran

Hvad betyder denne besked, når jeg afspiller de videoer jeg selv har optaget på min iPhone 11 Pro Max på min Mac Pro 2013? Jeg køre macOS 11.0.1

Videoen afspilles selvom jeg får denne besked. Men den afspilles i et voldsom komprimeret format. Om opløsningen også er nedskalleret fra 4K til noget uhyggeligt ved jeg så ikke. Men jeg fatter hat af det her.

Klikker jeg på flere oplysninger får jeg denne webside: Hvis et lyd- eller videoarkiv ikke afspiller på Mac

Kan Apple ikke afspille deres egne formater længere?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  11
0
  588

8581

198
28. november 2020 @ 15:54
Poseidon

Din Mac pro er så gammel at den ikke er kraftig nok til at decode 4K HEVC, og den har ikke en dedikeret 4K HEVC decoding chip, og derfor får du beskeden.

Løsninger: 

• Skift til H264 optagelser på telefonen (Hvis man da kan det for 4K).

• Skift til 1080p på telefonen, da det er maks din maskine kan decode i HEVC.

• Få en eGPU med et nyere grafikkort som kan hardware decode 4K HEVC.


927

49
28. november 2020 @ 16:56
Veteran

OK. Den kan dog godt afspille HEVC så måske er problemet et andet sted? iStat menus viser heller ikke at CPU/GPU er overbelastet.

Nu hvor jeg tænker over det, sidder jeg med et gammelt 1440p Cinema Display som selvfølgelig ikke er 4K. Kan det måske være noget af grunden til at jeg får den besked? 

Jeg kan også afspille andre 4K filer som er optaget på samme telefon, og dem var der ingen problemer med. 

Måske er det bare en af de ting man skal ignorere så ihærdigt så muligt, for alt fungerer selvom jeg får den besked?


The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

340
PallMei (Skribent)
28. november 2020 @ 17:57
Bit kongen

Du må kunne finde ud hvilket format der er tale om ved at se info i enten Fotos eller Finder og så google på det format og Mac Pro 2013


927

49
29. november 2020 @ 10:04
Veteran
PallMei skrev:

Du må kunne finde ud hvilket format der er tale om ved at se info i enten Fotos eller Finder og så google på det format og Mac Pro 2013

Jo. Det er HEVC. Men hvad skal jeg bruge den info til?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

340
PallMei (Skribent)
29. november 2020 @ 10:12
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:

Du må kunne finde ud hvilket format der er tale om ved at se info i enten Fotos eller Finder og så google på det format og Mac Pro 2013

Jo. Men hvad skal jeg bruge den info til?

Til at finde ud at hvad problemet er og hvordan man løser det. Det lidt svært for os at gætte beskaffenheden af de filer du ikke kan afspille. Havde det været en iPhone 12 ville jeg have gættet på det nye dolby format de understøtter/benytter.


2709

340
PallMei (Skribent)
29. november 2020 @ 10:12
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:
PallMei skrev:

Du må kunne finde ud hvilket format der er tale om ved at se info i enten Fotos eller Finder og så google på det format og Mac Pro 2013

Jo. Men hvad skal jeg bruge den info til?

Til at finde ud at hvad problemet er og hvordan man løser det. Det lidt svært for os at gætte beskaffenheden af de filer du ikke kan afspille. Havde det været en iPhone 12 ville jeg have gættet på det nye dolby format de understøtter/benytter.


927

49
29. november 2020 @ 10:20
Veteran

Filen er i HEVC med endelsen .MOV optaget op en iPhone 11 Pro Max i 4K/60. 

Det skal siges, efter en smugle efterforskning, at det kun er den ene video der driller. De andre videoklip som er optaget i samme kvalitet på samme telefon er der ingen problemer med. Og af en eller anden grund afspiller Fotos faktisk den video selvom den siger at den ikke kan afspille den. 

Min Mac Pro 2013 D700 64 GB RAM har ingen HEVC hardware accelleration, men kan alligevel godt afspille og arbejde i formatet via software decoding. Jeg har prøvet i iMovie at redigere en håndfuld 4K/60 HEVC filer sammen til en stor videofil uden problemer, selvom det gik langsomt. Den kom i mål med projektet, og det betyder, at computeren godt kan arbejde med HEVC.

Men siden det er den eneste fil jeg har problemer med, sletter jeg den bare. Der er dog trods alt kun så meget energi jeg gider at bruge på en 30 sekunders videofil, selvom jeg helst vil gemme den. Men sådan kan det også gå nogle gange   

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
29. november 2020 @ 10:29
FPU

I stedet for at slette den, kan du jo prøve med "Save as…" og gemme den i et andet format.

Bevares, det kan da være, at du mister lidt billedkvalitet, men hvis du slipper for fejlmeddelelsen, har jo stadig dit minde.


927

49
29. november 2020 @ 13:44
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

I stedet for at slette den, kan du jo prøve med "Save as…" og gemme den i et andet format.

Bevares, det kan da være, at du mister lidt billedkvalitet, men hvis du slipper for fejlmeddelelsen, har jo stadig dit minde.

Jeg prøvede at eksportere den i (hold godt fast) 4K/60 HEVC i Fotos, og det lader til at klare ærterne. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

4593

394
29. november 2020 @ 15:50
FPU
Ufomekaniker skrev:
Tonny Freimanis skrev:

I stedet for at slette den, kan du jo prøve med "Save as…" og gemme den i et andet format.

Bevares, det kan da være, at du mister lidt billedkvalitet, men hvis du slipper for fejlmeddelelsen, har jo stadig dit minde.

Jeg prøvede at eksportere den i (hold godt fast) 4K/60 HEVC i Fotos, og det lader til at klare ærterne. 

Så altså helt samme format, men "ophav" ændret fra Kamerarulle på iPhone til Fotos på Mac?

Altså, lidt lige som Type & Creator it Pre-X OS'er, hvor man med lidt snilde kunne åbne ellers utilgængelig dokumenter. Og ellers var der jo CanOpener, som kunne vise indholdet af næsten alt.

Somme tider ER der  bare sovs i suppen og ingen logisk forklaring på, hvorfor det pludselig virker igen af sig selv eller ved at lade et andet program gemme filen i absolut samme format.


927

49
29. november 2020 @ 16:33
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Ufomekaniker skrev:
Tonny Freimanis skrev:

I stedet for at slette den, kan du jo prøve med "Save as…" og gemme den i et andet format.

Bevares, det kan da være, at du mister lidt billedkvalitet, men hvis du slipper for fejlmeddelelsen, har jo stadig dit minde.

Jeg prøvede at eksportere den i (hold godt fast) 4K/60 HEVC i Fotos, og det lader til at klare ærterne. 

Så altså helt samme format, men "ophav" ændret fra Kamerarulle på iPhone til Fotos på Mac?

Altså, lidt lige som Type & Creator it Pre-X OS'er, hvor man med lidt snilde kunne åbne ellers utilgængelig dokumenter. Og ellers var der jo CanOpener, som kunne vise indholdet af næsten alt.

Somme tider ER der  bare sovs i suppen og ingen logisk forklaring på, hvorfor det pludselig virker igen af sig selv eller ved at lade et andet program gemme filen i absolut samme format.

Ja. Det er vist nok noget i den dur. Fotos viser iøvrigt en lille hvid advarselstrekant oppe i højre hjørne (har først nu lagt mærke til den at det er ved alle videoer), men den kan dog sagtens afspille dem, på trods af at rasler med sablen og skriver at den ikke kan afspille videoen i dens originale opløsning. 

Jeg har forsøgt mig lidt med andre apps:

Fotos kan ikke afspille (i følge den selv) 4K HEVC materiale. Den nedskalerer dem i real-time til 1080p HEVC når man klikker på info. 

QuickTime kan godt afpille 4K HEVC materiale og brokker sig overhovedet ikke. Og det ser rigtig flot ud.

VLC har heller ingen problemer med 4K HEVC.

Jeg mistænker lidt, at der er en bug i Fotos, siden problemet er isoleret til den app. Jeg håbet at det er en bug, og at den vil blive rettet, fordi jeg orker ikke til at eksportere en video hver gang jeg vil se den i 4K.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)