xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Nedgradere OS
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


118

1
19. juni 2020 @ 11:19
Novice

Kan man bruge et ældre OS på en nyere imac. Jeg overvejer at købe ny, men mange af mine programmer kan ikke bruges på nyere OS

  4
0
  446

4593

393
19. juni 2020 @ 11:55
FPU

Du kan ikke installere et ældre OS (tidligere version) end det OS, som Mac'en er "født" med. Det er noget, som Apple har valgt at gøre, og da det er hardware-relateret (ROM), er det umuligt at omgå.

Jeg købte f.eks. en MacBook Pro Mid 2010, som er født med Snow Leopard (10.6), som desværre ikke understøtter AppleTalk-protokollen, men som bruger Bonjour i stedet for. Derfor kan jeg ikke bruge min HP LaserJet med AppleTalk netværkskort sammen med den, og jeg er derfør nødt til at overføre dokumenterne til en ældre stationær Mac og så bruge den som printserver.

Hvis jeg i stedet for havde købt en MacBook Pro 2009, som er født med Leopard (10.5), som understøtter AppleTalk, ville den umiddlebart kunne printe ud på min LaserJet.

Jeg prøvede at installere Leopard på min MBP 2010, men den frøs hver gang, så der var ikke noget at gøre.

Så altså: hvis du køber en ny Mac med f.eks. 10.14 installeret, kan du IKKE isntallere 10.13 eller tidlgiere systemer på den, no way, no how. Den kan opgraderes til nyere OS'er og nedgraderes til 10.14 igen, men ikke under.


118

1
19. juni 2020 @ 11:59
Novice

Øv, men havde det godt p fornemmelsen 

Tak for svar


118

1
19. juni 2020 @ 12:03
Novice

Så skal jeg have fundet mig en der kan køre High Sierra. Nogen der ved hvilken imac ( årgang ) det skal være.
Jeg har PT en defekt late 2015 som det hele kører fint på.


4593

393
19. juni 2020 @ 13:26
FPU
Tonny Larsen skrev:

Så skal jeg have fundet mig en der kan køre High Sierra. Nogen der ved hvilken imac ( årgang ) det skal være.
Jeg har PT en defekt late 2015 som det hele kører fint på.

Du må kunne gurgle, hvornår High Sierra udkom og så købe en Mac, som er en anelse ældre end udgivelsesdatoen.

Du kan også kigge på Wikipedia.

Det vill dog være oplagt at udskifte din nuværende syge iMac med en magen til, eller få den repareret, hvis dat kan lade sig gøre til en fornuftig pris. Det kan du måske vurdere ud fra mit svar i din tråd om din syge iMac.