xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)
macnyt  /  forum  /  emne
Stop-Corona appen er udkommer
Kategori: Sikkerhed er sund fornuft - tænk før du ... (Sikkerhed)


927

49
18. juni 2020 @ 09:30
Veteran

DR.DK : “Smitte|Stop”

Appen hedder Smitte|Stop 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  17
5
  860

2273

157
18. juni 2020 @ 10:19
ASCII jonglør

Spørgsmålet er så, om vi med denne app skal prøve at undgå smittespredning med corona - eller om det er klogere undgå total-registrering hos statsmagten?

For tænk på, at en central og evig registrering af dit DNA blev lusket ind i de frivillige corona-test landet over - uden vores, borgernes, viden og accept! Det ser squ ikke pænt ud! - og hvad foregår der så ikke på “bagsiden“ af denne corona-app?

Nej, jeg er ikke Ridder af Konspirationsteorien, men jeg kan da både se, høre og tænke mig om. Og som altid stilles man i en sag som denne i et umuligt valg mellem hensynet til almenvellet og hensynet til frihed for statens overvågning. For siger man nej tak, er man en “Skurrrrk!”, siger man ja tak er man en “Idiot!”.

Man bør derfor her spørge: bliver hensynet til almenvellet brugt som løftestang for mere og mere overvågning? Først da kan man egentlig foretage sit oplyste frie og bevidste valg:

Vil jeg være “Skurrk!” eller “Idiot!” ?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1493

39
18. juni 2020 @ 10:37
Stormogul

Dejligt. Hentet og installeret 👍🏻 

og om der bliver overvåget eller ej, så er det ligemeget for mig. jeg håber da jeg en dag kan få lov til at krydse af et sted og sige, vis min lokalitet til myndighederne hvis der skulle være brug for det. Så er jeg sikker på at de kan finde mig.

hvad andre gør er jeg egentlig fløjtende med. men jeg håber da at alle vil være med til at stoppe corona udbredelsen.


Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

2273

157
18. juni 2020 @ 10:41
ASCII jonglør

Så længe valget er baseret på fuld oplysning om emnet, har man valgt i frihed. Bedre grundlag kan man jo ikke få. Derefter har valget alle de konsekvenser, som et valg altid har - både gode og mindre gode. Det er klart. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
18. juni 2020 @ 10:52
FPU

@Factory:

Det er korrekt, at myndighederne opbevarer DNA fra Corona-testede i indtil ti år efter deres død, hvilket jo let kan blive de næste 80 år, hvis det er et barn, som bliver testet. Imidlertid blev stuntet lavet som et samtykke i en (vist nok) pop-up PDF, når man bestilte tid til en Corona-test. Så i princippet var det frivilligt, om man ville forære myndighederne sit dyrebare DNA, men det var jo reelt et ikke-valg, for det bestod jo mellem at blive testet OG aflevere DNA eller ikke at blive testet og måske smitte andre eller krepere eller begge dele.

Jeg blev opmærksom på problematikken efter et indslag om det i Radioavisen, som citerede Jyllands-posten. Jeg bed særligt mærke i det, fordi en af vennernes ene datter lige havde være akut syg med bl.a. høj feber en søndag formiddag, og hvor de akut fik bestilt tid til en "telt-podning", uden at tænke på alt det med småt, fordi det hele skulle gå så stærkt, fordi eneste ledige tidspunkt var inden for en time 30 Km væk..

Sidenhen har myndighederne dog erkendt, at det stunt var lige groft nok, så man kan faktisk bede om at blive "glemt" igen. Det skrev EkstraBladet om her.


2273

157
18. juni 2020 @ 11:41
ASCII jonglør
Tonny Freimanis skrev:

...det var jo reelt et ikke-valg, for det bestod jo mellem at blive testet OG aflevere DNA eller ikke at blive testet og måske smitte andre eller krepere eller begge dele.

Præcis min pointe - for her overskrides den særlige grænse mellem stat og individ, mener jeg - OG endda med hensynet til almenvellet som løftestang. Ikke i orden, typisk stat.


Sidenhen har myndighederne dog erkendt, at det stunt var lige groft nok, så man kan faktisk bede om at blive "glemt" igen. Det skrev EkstraBladet om her.

Douze point til EkstraBladet - for en gangs skyld  

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

456

8
18. juni 2020 @ 20:07
Seniormedlem
Den har jeg det helt fint med. Installerer den, og håber den på et-eller-andet plan kan noget. 

Gider ikke tage sølvpapir-hat på af frygt for Big Brother. 


1014

0
18. juni 2020 @ 20:51
Stormogul

Installation er ikke nok, hvis nogle evt. kunne tro dette.

Husk også lige at åbne app'en, og sig ja til diverse spørgsmål.

Så virker den (forhåbentlig)




4593

394
18. juni 2020 @ 23:32
FPU
Peter999 skrev:

Installation er ikke nok, hvis nogle evt. kunne tro dette.

Husk også lige at åbne app'en, og sig ja til diverse spørgsmål.

Så virker den (forhåbentlig)



Med mindre man har iPhone 6 eller tidligere, for så er IOS for gammelt (og kan ikke opdateres), så app'en kan ikke installeres.

Ifølge 3 drejer det sig om ca. hver 10. iPhone-bruger, hvilket en virolog betegner som "uheldigt".

Snupset fra en EB-artikel.

Men OK, så slipper de da for virus på deres iPhones. ;0)


1014

0
20. juni 2020 @ 19:00
Stormogul

Det ser ud til at app’en brug ret meget strøm. Ikke så godt. 


4593

394
20. juni 2020 @ 20:18
FPU
Peter999 skrev:

Det ser ud til at app’en brug ret meget strøm. Ikke så godt. 

Klassisk dansk håndværk. Eller også har app'en fået virus. :-D


927

49
20. juni 2020 @ 21:29
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Peter999 skrev:

Det ser ud til at app’en brug ret meget strøm. Ikke så godt. 

Klassisk dansk håndværk. Eller også har app'en fået virus. :-D

Den skræller ikke ret meget af mit batteri. Den har brugt 1% på Covid 19 appen, og jeg har brugt 91% batteri over hele dagen. Så det er ikke det helt store hos mig. Jeg har iPhone 11 Pro Max. Det er nok dårligt programmeret. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

187

0
21. juni 2020 @ 10:51
Novice

Har gjort samme erfaring - at app'n bruger meget strøm !

MacPro, iMac, Mac Mini & iPhone mini - men er ikke fanatisk !

1014

0
21. juni 2020 @ 10:55
Stormogul

Her kunne den bruge 30% alene på smitte-app’en, på blot 1 time.
Kan se på anmeldelser i app store, at andre har lignende oplevelser. Ved ikke om nogle er hårdere ramt end andre, og hvorfor.


189

12
21. juni 2020 @ 12:08
Novice
Peter999 skrev:

Her kunne den bruge 30% alene på smitte-app’en, på blot 1 time.
Kan se på anmeldelser i app store, at andre har lignende oplevelser. Ved ikke om nogle er hårdere ramt end andre, og hvorfor.

Hvor ser I hvad den bruger af strøm?


227

5
21. juni 2020 @ 12:33
Juniormedlem

Indstillinger - Batteri. Scroll ned.


189

12
21. juni 2020 @ 13:48
Novice
zemo1 skrev:

Indstillinger - Batteri. Scroll ned.

Nå, ja. 32% på covid-19


1014

0
21. juni 2020 @ 21:32
Stormogul

(Opdagede for sent at andre havde svaret, og ville gerne slette dette overflødige indlæg, men det kan man tilsyneladende ikke)