xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Amerikansk keyboard
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


562

9
12. maj 2020 @ 19:33
Kaptajn

Er der nogen der har erfaring med at bruge et amerikansk keyboard? 

  7
0
  742

292

2
12. maj 2020 @ 20:15
Juniormedlem

Ja, bruger kun amerikansk keyboard


217

11
13. maj 2020 @ 11:32
Juniormedlem
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Er der nogen der har erfaring med at bruge et amerikansk keyboard? 

Jeg har en MacBook Pro med amerikansk keyboard. Jeg bruger det hele tiden, uden problemer, men skal jeg skrive længere tekster sætter jeg et dansk keyboard til. Virker upåklageligt.

Skal man skrive æøå på det amerikanske keyboard tastes hhv option-' (æ), option-o (ø) eller option-a (å)

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

4593

394
13. maj 2020 @ 12:16
FPU
Søren F. Sørensen skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Er der nogen der har erfaring med at bruge et amerikansk keyboard? 

Jeg har en MacBook Pro med amerikansk keyboard. Jeg bruger det hele tiden, uden problemer, men skal jeg skrive længere tekster sætter jeg et dansk keyboard til. Virker upåklageligt.

Skal man skrive æøå på det amerikanske keyboard tastes hhv option-' (æ), option-o (ø) eller option-a (å)

Hvad hvis du skifter til dansk keyboard-layout? Slipper du så ikke for at bruge Alt-tasten?

(Jeg ved godt, at bl.a. snabel-a så også skifter plads, men det er jo en anden historie).


217

11
13. maj 2020 @ 13:08
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Søren F. Sørensen skrev:
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Er der nogen der har erfaring med at bruge et amerikansk keyboard? 

Jeg har en MacBook Pro med amerikansk keyboard. Jeg bruger det hele tiden, uden problemer, men skal jeg skrive længere tekster sætter jeg et dansk keyboard til. Virker upåklageligt.

Skal man skrive æøå på det amerikanske keyboard tastes hhv option-' (æ), option-o (ø) eller option-a (å)

Hvad hvis du skifter til dansk keyboard-layout? Slipper du så ikke for at bruge Alt-tasten?

(Jeg ved godt, at bl.a. snabel-a så også skifter plads, men det er jo en anden historie).

Har jeg misforstået dit spørgsmål?

Altså - hvis jeg skifter til dansk keyboard-layout er det jo stadig et fysisk, amerikansk keyboard. Uden fysiske æøå knapper. 

Men jo, når jeg sætter et fysisk dansk keyboard til, skifter jeg selvfølgelig også til dansk keyboard layout og bruger det helt almindeligt. Var det det du mente? Jeg kan godt se at jeg måske fik det skrevet en smule kryptisk 😅

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

4593

394
13. maj 2020 @ 14:30
FPU

Du kan godt have vælge er dansk keyboard-layout på et amerikansk keyboard, eller modsat; så "prioriteres" special-bogstaver og -tegn, så man ikke skal bruge tast-kombinationer, eller der bliver adgang til bogstaver, som man ellers skal hente i Character Viewer.

Man kan f.eks. flytte rundt på bogstaverne ved at vælge tyske tastatur-layout, så tastaturet bliver til et QWERTZ-tastatur (de bruger faktisk kun Y i matematik på tysk, fordi de har Ü til at lave samme lyd). Dobbelt-S (ß)) bliver goså lettere tilgængligt. Jeg har dog vænnet mig til tastekombinationerne, frem for at skulle memorere et helt keyboard.

Det er dog lidt anderledes på lettisk; her har man både specialkonsonanter (K, M og N med indbygget L-lyd), symboliseret ved et lille L under "hovedbogstavet", og lange vokaler, som har en flad streg over sig. De ligger ikke som tastkombination i det danske layout, så her må jeg skifte til lettisk layout, når jeg skal skrive dem, og så skifte tilbage igen, når jeg skal skrive videre, for alt ud over selve bogstaverne er lagt alle mulige andre steder.

Jeg snyder dog lidt, for jeg har lavet et tekstdokument med de special-bogstaver, for det er lettere at copy/paste dem, end det er hele tiden at skifte tastatur-layout.

Prøv at lege lidt med det, men vær opmærksom på to ting:

1. Du kan få bøvl med login ved boot, hvis du ikke bruger dit sædvanlige tastaturlayout, især hvis du bruge special-tegn.

2. Snabel-a flytter sig temmelig meget. På et amerikansk tastatur ligger det som alternativt tegn på 2-tasten, og på et dansk tastatur ligger det som alternativt tegn på apostrof-tasten til højre for Ø-tasten.


562

9
15. maj 2020 @ 07:09
Kaptajn

Tak for alle svar. Jeg overvejede at købe en MBP med amerikansk tastatur, OWC har nogle fine tilbud. Det gør jeg ikke længere. 


4593

394
15. maj 2020 @ 10:02
FPU
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Tak for alle svar. Jeg overvejede at købe en MBP med amerikansk tastatur, OWC har nogle fine tilbud. Det gør jeg ikke længere. 

Jeg tror, at det er et klogt valg, for ud over det daglige bøvl, som dog kan overkommes, reducerer et udenlandsk tastatur den eventuelle gensalgsværdi ret meget; jeg vill f.eks. aldrig købe en brugt bærbar med andet end dansk tastatur, og jeg er næppe den eneste, som har det sådan.